Verschillen tussen de vandiktebanken (zo tot de EUR1000-1500 nieuwprijs)

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Heb je d'r weer een... :rolleyes: "welke vlak/vandiktebank moet ik kopen" ....

Nu kan ik zelf ook wel lezen en snap ik inmiddels (denk ik wel) wat de grote verschillen zijn. Ik ben hobbyist... kan alles in en om huis wel bouwen maar nu wat meer meubeltjes aan het maken.. dan is dit een logische toevoeging aan m'n gereedschap.

Als ik zo lees is het "merk" machine niet heel veel zeggend in de categorie waarin ik kijk (1000-2000 voor machine + afzuiging) aangezien een heleboel simpelweg een ander logo op de doos heeft maar onderhuids veelal hetzelfde is. Logischer is om naar de eigenschappen te kijken en als ik het goed samenvat is dat;

1) 230V vs 400V - en daarbij horend vermogen. (voor mij enkel 230V mogelijk)
2) Nauwkeurigheid en ook stevigheid geleiderail. Hier en daar wat goedkope machine waar daar speling in zat of slecht haaks te krijgen was
3) Aluminium vs gietijzeren blad. Het laatste is stabieler en zou een beter resultaat moeten geven.. maar ja, wat is "beter" .. ik denk dat minder lang naschuren..
4) Loopwerk/aandrijving kan goedkoop plastic zijn dus storingsgevoelig of stalen ketting
5) Draagbaarheid/omvang/gewicht natuurlijk
6) Geluidsniveau
7) Messen die herslijpbaar zijn of niet.. en hoe kostbaar ze zijn
8) Hoe makkelijk te switchen tussen functies.

Heb ik zo'n beetje de meest belangrijke punten nu op een rijtje waarover ik iets moet gaan beslissen of mis ik nog iets?


Gevoelsmatig en kijkend naar bovenstaand neig ik naar een setje van Metabo.. de HC260 samen met SPA1200 of SPA1702 al zie ik de toegevoegde waarde nog even niet van de SPA1702 die behoorlijk wat meer kost. op het oog lijkt het afzuigvolume niet bijzonder veel te schelen.. maar wellicht heb ik dat mis en moet ik daar nog even goed naar kijken.

2e hands durf ik niet aan dus zal sowieso nieuw worden en ik heb er ook geen haast mee.

Advies is welkom.

Thanks!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Met 70 kg is de HC260 niet draagbaar. In elk geval niet door mij.
Ik denk dat je je lijstje moet herschikken naar eisen (230 v, prijs) waar je niet omheen kunt, prioriteit(draagbaar, afmetingen) en wensen. Dan blijven er maar een paar over denk ik.

Het overzicht van de kleine vvd banken van L.N. bovenaan het topic elektrisch gereedschap heb je denk ik al gelezen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Met 70 kg is de HC260 niet draagbaar. In elk geval niet door mij.

Draagbaar was in mijn geval dat ie makkelijk te verplaatsen is in een ruimte.. niet noodzakelijk te tillen. Zo te zien is dat bij de metabo onderstel geen probleem.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
De Metabo is een prima keuze voor dit budget. Je zou nog de DeWalt D27300 kunnen overwegen, die is kwalitatief iets beter en heeft als voordeel dat je de tafels niet er af hoeft te halen bij het wisselen tussen vlakken en vandikte schaven.

Misschien als je ergens een deal kunt vinden zou je nog de JET JPT 260 kunnen overwegen, dat is wel een stapje omhoog qua kracht, stevigheid, en lengte van de tafels (gietijzer). Maar die zit volgens mij net iets boven de €2000, dus dat zou dan wel prijzig worden als je ook nog afzuiging en een onderstel met wieltjes wil hebben.

Er zijn nog wel andere merken zoals Holzmann, Bernardo, en HBM die vergelijkbare machines als de JET aanbieden voor een stuk lagere prijs. Die zijn dan ook wel van wat mindere kwaliteit, maar wel betaalbaar als je toch een zwaardere machine zou willen.

Uiteindelijk qua schaafresultaat denk ik dat je niet superveel verschil gaat zien tussen deze machines, zolang je messen scherp zijn. Dus is meer een afweging van welke features je belangrijk vindt (snel wisselen tussen vlaken/vandikte, lange tafels, hoeveel mm in 1 keer kunnen schaven) en hoeveel geld je er voor over hebt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb de Metabo HC260 en die kun je met de wielen gewoon “rondrijden”.
Datgezegd overweeg ik wel om een onderstel van Bora (of HBM) met 4 wielen ipv 2 niet in de laatste plaats omdat het tillen aan het blad met niet aanstaat en het niet echt lekker werkt wat mij betreft.

Tafels afhalen is in de praktijk vrij gemakkelijk en ik vlak eigenlijk nooit nadat ik iets op dikte breng maar als de Dewalt er destijds voor hetzelfde geld was geweest dan had ik die wel gekocht denk ik.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Wat is het aan de DW waardoor ie kwalitatief beter zou zijn dan de Metabo? De DW zou ook prima kunnen en heb ik natuurlijk ook bekeken maar ten opzichte van de Metabo kan ik de meerprijs niet rechtvaardigen.

Mis ik iets?

Het afhalen van de tafel vind ik niet een groot ding, werkwijze is toch vrijwel altijd vlakken en daarna schaven..

Het verrijden op die wieltjes is wel een goed punt, zou dat ook niet graag doen denk ik maar een klein werkbankje maken waar ie op kan komen te staan zonder de poten is ook zo klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Volgens mij heeft de DeWalt een gegoten aluminium behuizing, dus die is wat steviger. Wat minder plastic knoppen ook, en de stofafzuiging schijnt ook wat beter te zijn. En je hebt wat meer support bij de infeed en outfeed van de vandiktebank. Maar de verschillen zijn denk ik inderdaad niet dusdanig groot dat het de extra kosten rechtvaardigt.
 
Laatst bewerkt:

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Betere afzuiging is dan wel weer wat waard maar het is lastig beoordelen wat nu echt “beter” is... minder plastic is prima maar als het wat knopjes zijn vind ik dat niet erg. Aandrijving daarentegen vind ik dan wel weer belangrijk. M’n zaagtafel is nu 10+ jr oud en ben er nog steeds blij mee. Dat zelfde ben ik van plan met de VD bank...

Ik zal maar eens wat beter naar afzuiging gaan kijken wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken... wie weet vallen die kosten wat mee (zei ik optimistisch...)
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in de DeWalt, betere reviews en van wat ik hoor ook betere qc.
Dat gezegd hebbende ben je met dergelijke bankjes toch wat beperkt. Als je echt goed en veel wilt kunnen schaven kom je naar mijn mening echt terecht bij bijv. De eerder genoemde Jet of een Hammer. Dat gaat wel een leven lang mee, maar het heeft een prijs.....
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik zou zelf meer vertrouwen hebben in de DeWalt, betere reviews en van wat ik hoor ook betere qc.
Dat gezegd hebbende ben je met dergelijke bankjes toch wat beperkt. Als je echt goed en veel wilt kunnen schaven kom je naar mijn mening echt terecht bij bijv. De eerder genoemde Jet of een Hammer. Dat gaat wel een leven lang mee, maar het heeft een prijs.....
Heb je een linkje naar dergelijke reviews waar ze vergeleken worden? Wat zijn dan de minpunten van de metabo tov de dewalt?

wat zijn de beperkingen waar je het over hebt? Ik snap dat het formaat machine en welke afmetingen hout ik kan bewerken z’n grenzen heeft maar welke andere beperkingen zijn er?
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
de JET JPT-260 is overigens wel erg mooi, stukje zwaarder dan de DW... :)

Als ik zo een beetje naar prijzen kijk is winkel in Nederland ENORM veel kostbaarder dan winkelen bij de oosterburen v.w.b deze machine....
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
De JET is inderdaad erg duur in Nederland. Je zou kunnen kijken of een van de Duitse verkopers ook naar Nederland levert?

Bedacht net nog 1 andere optie die je zou kunnen overwegen, hoewel ik zie dat die ook in prijs gestegen is. De Axminster AT260SPT was eerder wel onder de €2000. Deze heeft een spiraalas, wat een groot voordeel is ten opzichte van de andere opties.

101157_inset2_xl.jpg

Dit is voor zover ik weet de enige 'betaalbare' vlakvandiktebank die dit heeft. Levert wel een mooier schaafbeeld op, is stiller en praktisch ook handiger met afstellen en wisselen. Maar met de huidige prijzen en de Brexit situatie misschien toch niet de beste optie.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Heb je een linkje naar dergelijke reviews waar ze vergeleken worden? Wat zijn dan de minpunten van de metabo tov de dewalt?

wat zijn de beperkingen waar je het over hebt? Ik snap dat het formaat machine en welke afmetingen hout ik kan bewerken z’n grenzen heeft maar welke andere beperkingen zijn er?
Reviews zijn gewoon online te vinden. Check ook even de buitenlandse fora.

Dergelijke machines zijn licht en daarmee ook minder stabiel, minder geschikt voor langer/groter/zwaarder hout. Daarbij zul je sneller bij moeten stellen, want minder robuust.
Er is prima mee te werken, maar het kan beter. Voor wat ik maak (redelijk veel bouwkundige afbouw, dus vensterbanken, planken, plateau's etc) is dat aan de lichte kant, met bijv. grote tafels uit grote secties is het helemaal geen feest meer.
Wil je een machine die comfortabel het meeste meubel- en bouwkundig werk aan kan dan kom je dus bij maatje Jet of Hammer uit.
Vraag is dus wat je er nu en in de toekomst mee wilt doen en of bijv. een tussenstap eventueel ook een logische optie is.
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Deze review hielp mij verder
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Reviews zijn gewoon online te vinden. Check ook even de buitenlandse fora.

Dergelijke machines zijn licht en daarmee ook minder stabiel, minder geschikt voor langer/groter/zwaarder hout. Daarbij zul je sneller bij moeten stellen, want minder robuust.
Er is prima mee te werken, maar het kan beter. Voor wat ik maak (redelijk veel bouwkundige afbouw, dus vensterbanken, planken, plateau's etc) is dat aan de lichte kant, met bijv. grote tafels uit grote secties is het helemaal geen feest meer.
Wil je een machine die comfortabel het meeste meubel- en bouwkundig werk aan kan dan kom je dus bij maatje Jet of Hammer uit.
Vraag is dus wat je er nu en in de toekomst mee wilt doen en of bijv. een tussenstap eventueel ook een logische optie is.
Ok thanks..! dat is lastig beoordelen zonder ervaring. Ik heb wel reviews gevonden van DW en Metabo maar geen duidelijk vergelijk tussen beide waar de DW steevast meer gewaardeerd wordt. W.b. de zwaardere machines, prijstechnisch valt me dat eigenlijk wel mee, zeker bij de buren Die JET is zelfs redelijk dicht over de grens te koop (uitgaande dat ik kan afhalen is dat misschien wel een optie). Als ik wat zoek zie ik veel meer merken die hetzelfde opgebouwd lijken te zijn als die JET.

Ik zie bijvoorbeeld ook bij Axminster de AT260PT dat erg op de JET lijkt.. en hier in NL zie ik ook nog een Bernardo ADM die hetzelfde lijkt te zijn weer wat goedkoper dan de JET.

(ik heb ze nog niet in detail vergeleken met elkaar...)
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Deze review hielp mij verder
Thanks, had ik idd gezien ja!
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De JET is inderdaad erg duur in Nederland. Je zou kunnen kijken of een van de Duitse verkopers ook naar Nederland levert?

Bedacht net nog 1 andere optie die je zou kunnen overwegen, hoewel ik zie dat die ook in prijs gestegen is. De Axminster AT260SPT was eerder wel onder de €2000. Deze heeft een spiraalas, wat een groot voordeel is ten opzichte van de andere opties.

Bekijk bijlage 99095

Dit is voor zover ik weet de enige 'betaalbare' vlakvandiktebank die dit heeft. Levert wel een mooier schaafbeeld op, is stiller en praktisch ook handiger met afstellen en wisselen. Maar met de huidige prijzen en de Brexit situatie misschien toch niet de beste optie.
Holz und licht levert naar NL
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
H&L had ik al gezien ja, ze leveren idd naar NL maar schijnbaar niet voor deze JET. Zodra ik eruit ben neem ik misschien nog wel even contact op met ze, volgens mij kan je er specifiek om vragen las ik op de site. In het geval van deze machine scheelt het EUR550, dat is de moeite waard om heen en weer te rijden (als dat mogelijk is bij hen). Een DW voor 1400 vs een JET voor 1550 is geen moeilijke keus.. dan is het een JET natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.