Verschillen tussen de vandiktebanken (zo tot de EUR1000-1500 nieuwprijs)

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Heb je d'r weer een... :rolleyes: "welke vlak/vandiktebank moet ik kopen" ....

Nu kan ik zelf ook wel lezen en snap ik inmiddels (denk ik wel) wat de grote verschillen zijn. Ik ben hobbyist... kan alles in en om huis wel bouwen maar nu wat meer meubeltjes aan het maken.. dan is dit een logische toevoeging aan m'n gereedschap.

Als ik zo lees is het "merk" machine niet heel veel zeggend in de categorie waarin ik kijk (1000-2000 voor machine + afzuiging) aangezien een heleboel simpelweg een ander logo op de doos heeft maar onderhuids veelal hetzelfde is. Logischer is om naar de eigenschappen te kijken en als ik het goed samenvat is dat;

1) 230V vs 400V - en daarbij horend vermogen. (voor mij enkel 230V mogelijk)
2) Nauwkeurigheid en ook stevigheid geleiderail. Hier en daar wat goedkope machine waar daar speling in zat of slecht haaks te krijgen was
3) Aluminium vs gietijzeren blad. Het laatste is stabieler en zou een beter resultaat moeten geven.. maar ja, wat is "beter" .. ik denk dat minder lang naschuren..
4) Loopwerk/aandrijving kan goedkoop plastic zijn dus storingsgevoelig of stalen ketting
5) Draagbaarheid/omvang/gewicht natuurlijk
6) Geluidsniveau
7) Messen die herslijpbaar zijn of niet.. en hoe kostbaar ze zijn
8) Hoe makkelijk te switchen tussen functies.

Heb ik zo'n beetje de meest belangrijke punten nu op een rijtje waarover ik iets moet gaan beslissen of mis ik nog iets?


Gevoelsmatig en kijkend naar bovenstaand neig ik naar een setje van Metabo.. de HC260 samen met SPA1200 of SPA1702 al zie ik de toegevoegde waarde nog even niet van de SPA1702 die behoorlijk wat meer kost. op het oog lijkt het afzuigvolume niet bijzonder veel te schelen.. maar wellicht heb ik dat mis en moet ik daar nog even goed naar kijken.

2e hands durf ik niet aan dus zal sowieso nieuw worden en ik heb er ook geen haast mee.

Advies is welkom.

Thanks!