Veritas ploegschaaf of combinatieschaaf

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Ik heb de linkshandige versie en ben daar heel erg blij mee. Lekker zwaar, ligt goed in mijn hand, en de ergonomie ervan is goed uitgedacht voor de schaafbeweging die je maakt. Ik durf deze schaaf zonder voorbehoud aan te bevelen. Ze zijn prijzig, maar in mijn ogen is de kwaliteit van deze schaaf de prijs volledig waard.

Omdat mijn oude futselplank niet echt bruikbaar meer was, en ik te lui was om weer een nieuwe te bouwen heb ik toentertijd ook gelijk een exemplaar van Veritas meebesteld. En ook ook daar ben ik erg tevreden over. Het kan net zo goed zonder hoor, vooral als je maar een beperkt aantal hoeken nodig hebt. Maar als je flexibel wilt zijn, dan is dit systeem met instelbare hoek wel fijn.

Wat ik helemaal kan aanraden zijn de schuurhulpjes van Veritas/Lee Valley voor op hun futselplank. Daar maak ik, als ik eerlijk ben, vaker gebruik van dan van de futselschaaf.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Ik heb de linkshandige versie en ben daar heel erg blij mee. Lekker zwaar, ligt goed in mijn hand, en de ergonomie ervan is goed uitgedacht voor de schaafbeweging die je maakt. Ik durf deze schaaf zonder voorbehoud aan te bevelen. Ze zijn prijzig, maar in mijn ogen is de kwaliteit van deze schaaf de prijs volledig waard.

Omdat mijn oude futselplank niet echt bruikbaar meer was, en ik te lui was om weer een nieuwe te bouwen heb ik toentertijd ook gelijk een exemplaar van Veritas meebesteld. En ook ook daar ben ik erg tevreden over. Het kan net zo goed zonder hoor, vooral als je maar een beperkt aantal hoeken nodig hebt. Maar als je flexibel wilt zijn, dan is dit systeem met instelbare hoek wel fijn.

Wat ik helemaal kan aanraden zijn de schuurhulpjes van Veritas/Lee Valley voor op hun futselplank. Daar maak ik, als ik eerlijk ben, vaker gebruik van dan van de futselschaaf.
welke zijn dat? klinkt goed. Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de shooting plane.
en de schuin snijhoek lijkt me ook top , zonder dat je beitel schuin is dan... :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Zeker weten! Je kunt ze natuurlijk ook zelf maken. Zo moeilijk zal dat niet zijn. Maar ik had het hele systeem toch, dus koos ik voor de makkelijke weg. Mocht je ze aanschaffen, dan durf ik wel te stellen dat je er geen spijt van zal krijgen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Zeker weten! Je kunt ze natuurlijk ook zelf maken. Zo moeilijk zal dat niet zijn. Maar ik had het hele systeem toch, dus koos ik voor de makkelijke weg. Mocht je ze aanschaffen, dan durf ik wel te stellen dat je er geen spijt van zal krijgen.
ik twijfel er niet over, maar mn bankrekening wel. Heb al flink wat corona uitgaven gedaan dus ....
maar hij gaat er zeker komen. Over die schuur units..... doe je daar zelfklevend schuurpapier op of gewoon papier dat klemt ?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Ja, zelfklevend schuurpapier. Maar ik doe het anders. Ik koop vaak rollen schuurpapier voor algemeen gebruik. Die heb ik dus gewoon in huis in verschillende korrels. Van zo'n rol snij ik een strip wanneer ik die nodig heb. Vaak meerdere in een keer, want er gaan er 2 uit de breedte van de rollen die ik heb. Daarna spuit ik lijm (gewoon zo'n spuitbus van Bison, niks bijzonders) op de achterkant en die laat ik even drogen. Daarna plak ik de strip op het schuurblok. Dat werkt uitstekend. En als het schuurpapier niet scherp meer is, dan heb je geen gelazer met lijmresten e.d. als je de strip eraf trekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: GertvdS en nelus

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Rendew, sinds een paar weken is de Veritas grondschaaf weer in de snoepwinkel. Heb ik gekocht en ben er blij mee. Eindelijk een grondschaaf die goed instelbaar is en die (met zijgeleider) ook als sponningschaaf kan dienen. Dat laatste moet ik nog ondervinden (doctorandustafel heeft niet echt goede ervaringen met deze combinatie, begreep ik). En de echte Veritas combinatie-schaaf blijft nog even op mijn verlanglijstje. Mede omdat ik misschien destijds de Stanley combie-schaaf (die ik al jaren heb) te snel terzijde heb gelegd.

Veritas_ grondschf_R0019825 (2).JPG



Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Met veel belangstelling van tijd tot tijd dit topic gevolgd.
Zojuist de Veritas combinatie schaaf bij Dieter Schmid besteld (was weer op voorraad) helaas zijn veel van de beitels nog niet leverbaar maar die verzameling laat ik in de loop der tijd wel groeien.

Ik bezit al jaren de grondschaaf en inderdaad zoals Doctorandustafel al aangaf voor het schaven van een sponning iets minder geschikt.
Maar mijn ervaring is dat dat komt door de beitel met de pijlpunt, deze "duwt" het hout links en rechts vast in de hoeken van de sponning. met een kleinere beitel lukt het redelijk maar je moet wel regelmatig met een scherp mesje door de hoeken snijden om vastzittende houtvezels te verwijderen.
En voordat ik de eerste gang zet snij ik met een (dubbel)kruisstaal flinke groeven zodat de vezels niet meteen uitbreken.
maar voor de rest ben ik erg tevreden met de grondschaaf. het is een fijn solide stuk gereedschap wat met een scherpe beitel een genot is om mee te werken.

Ik hoop dat het na-snijden met een mesje met de combinatieschaaf tot het verleden behoord. Maar ik denk dat ik de voorbewerking met het kruisstaal nog wel zal blijven doen. De tijd zal het leren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.