Veritas ploegschaaf of combinatieschaaf

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben al lange tijd van plan de Veritas ploegschaaf of de combinatieschaaf te kopen. De ploegschaaf is nu incl het dingetje voor bredere beitels rond 250 euro en de combi, een prachtschaaf!, maar wel rond de 400 euro.

Er zijn hier op het forum vast mensen die beide of een van beide schaven hebben. Graag hoor ik hun ervaringen en bevindingen en mogelijk argumenten waarom voor de een of voor de ander (of voor geen van beiden) te kiezen.
ploegschaaf.PNG
De ploegschaaf van Veritas.

combinatieschaaf.PNG
De combinatieschaaf van Veritas.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
827
436
Noord-Veluwe
Goede vraag @klaas0639

Ik zit zelf ook al een poosje te dubben welk van de 2 het moet gaan worden, dus ik ga de antwoorden hier goed in de gaten houden. Ondanks de hogere prijs neig ik naar de combischaaf. Die is toch een stukje veelzijdiger.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
458
702
Zuid West Drenthe
Sinds kort heb ik de kleine ploegschaaf en daarnaast ook de schuine sponningschaaf van Veritas.
Door het iets grotere handvat ligt de sponningschaaf beter in de hand voor mij.
Achteraf zou de grotere combischaaf prettiger kunnen zijn, maar dit heb ik nooit kunnen proberen.

Dat wil niet zeggen dat ik niet met de kleine ploegschaaf overweg kan, in tegendeel
de kleine ploegschaaf doet zijn werk perfect, beter dan de oude Stanley welke ik hiervoor had.
Het is dat ik de sponningschaaf ernaast heb en daardoor het verschil merk.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
304
Rosmalen
Zelf een fan van de Record 044, ik gebruik hem/ ze vaak (ik heb er meerdere zodat ik niet hoef te stellen). Ik heb ook een 050 light combination plane, voor het aanbrengen van beading, maar eigenlijk gebeurd dat weinig.
Voor het completeren van de serie heb ik ook de Record 043, een heel kleintje. Maar die is niet handig in het gebruik, veel te klein, er zitten weliswaar schaafbeitels bij tot 1/2" maar ik wil iemand dat nog wel eens zien doen in een beetje een stevige houtsoort, heb hem wel eens gebruikt in eiken, met een beiteltje van 1/8" erin, dat gaat.
Dus ja, als oude metalen schaven ook een optie zijn, dan heb je er een stuk of 4 voor 250 euro, eentje voor de groeven voor ladebodems, eentje voor kleine rabatten, etc etc. :D
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
René, ik heb al jullie reacties laten bezinken en de kleine Veritas is afgevallen.

Door er tijd over te laten gaan en door jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn Stanley 13/052 destijds te snel aan de kant heb geschoven. Daar ga ik nog eens heel goed mee oefenen.

Verder ga ik binnenkort naar Baptist (zodra ik de beide prikken heb gehad = eind mei) om de Veritas grondschaaf eens vast te houden en waarschijnlijk te kopen. Nu ik alles wat heb laten bezinken is eigenlijk de praktische behoefte daaraan groter mede omdat je daarmee ook sponningen kunt maken. (Ik heb nu een grondschaaf die heel lastig instelbaar is)

Als de oefeningen met mijn Stanley combi toch tegenvallen en de Veritas grondschaaf niet de nevenfunctie van sponningschaaf goed kan vervullen komt de Veritas combi weer in beeld. Is wel een HEEL mooie schaaf he :) .

met groet,
Klaas
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Verder ga ik binnenkort naar Baptist (zodra ik de beide prikken heb gehad = eind mei) om de Veritas grondschaaf eens vast te houden en waarschijnlijk te kopen.
Nu online bestellen is een stuk zekerder... in deze markt is er amper nog voorraad, en als je pech hebt dan lopen levertijden gelijk met maanden tot een half jaar op. En als het je echt niet bevalt kan ie altijd nog terug. Dat laatste is vooral theorie, veel beter dan dit wordt het niet.

De grondschaaf is als uitzondering nog op voorraad, zal vast niet lang duren. Voor de rest is het behelpen nu met het kopen van nieuwe spullen. Zeker handgereedschap.
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Bij baptist kan ik m niet vinden wel de houtendoos voor de schaaf en de houten doos voor de beitels .
Denk dat klaas maar eerst is moet informeren naar de schaaf voor dat ie op pad gaat (meteen bestellen) .
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja goed punt. Ik denk dat ik Baptist even moet bellen om een afspraak te maken voor begin juni en informeren of ik dan de schaven beet kan houden. Dat lijkt inderdaad wat optimistisch maar.... ik wil sowieso graag naar Baptist. Is al véél te lang geleden :giggle:.

groet, Klaas

ps: beter is om alvast de grondschaaf te bestellen zoals jullie al suggereerden.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Bij baptist kan ik m niet vinden wel de houtendoos voor de schaaf en de houten doos voor de beitels .
Denk dat klaas maar eerst is moet informeren naar de schaaf voor dat ie op pad gaat (meteen bestellen) .
Dat zag ik laatst ook, apart. Maar bij Dieter Smid verwachten ze deze pas in week 32/33 en dat zijn wel erg lange levertijden, maar om ze dan maar niet meer op de site te zetten..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.