Veritas ploegschaaf of combinatieschaaf

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nu online bestellen is een stuk zekerder... in deze markt is er amper nog voorraad, en als je pech hebt dan lopen levertijden gelijk met maanden tot een half jaar op. En als het je echt niet bevalt kan ie altijd nog terug. Dat laatste is vooral theorie, veel beter dan dit wordt het niet.

De grondschaaf is als uitzondering nog op voorraad, zal vast niet lang duren. Voor de rest is het behelpen nu met het kopen van nieuwe spullen. Zeker handgereedschap.

Jouw en Rene´s waarschuwing waren heel terecht. De Veritas grondschaaf is ook al op. Onbekend wanneer deze schaaf en de Veritas combi weer geleverd kunnen worden. Voorlopig hoef ik niet naar Baptist. Potverdorie

met groet, Klaas
 
Bijna alle mooie schaven van LN en Veritas zijn sinds vorig jaar moeilijk te krijgen. Blijkbaar productieproblemen als gevolg van corona of zo. Ik heb in ieder geval een aantal direct in Canada besteld bij leevalley.com. Moet je wel nog invoerrechten over betalen aan UPS, maar als het bij de Baptist, Dieter Schmidt of Dictum niet te krijgen is is dat wel de snelste optie. Wel opletten dat de website op "International" staat, want dat zijn prijzen zonder btw. Soms ben je incl verzendkosten en invoerkosten paar euro goedkoper uit, soms wat meer.

Enne, de combinatieschaaf is alleen al mooi om naar te kijken en al bijna een reden om te kopen. Maar bij Lee Valley ook pas begin juli weer leverbaar...
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Als de btw en afhandelingskosten opwegen tegen de wens of noodzaak om er een aan te schaffen, classic handtools heeft de grondschaaf nog op voorraad. Ik heb zowel voor als na de Brexit prima ervaringen met dit bedrijfje.
 
Als de btw en afhandelingskosten opwegen tegen de wens of noodzaak om er een aan te schaffen, classic handtools heeft de grondschaaf nog op voorraad. Ik heb zowel voor als na de Brexit prima ervaringen met dit bedrijfje.
Goede tip, deze winkel kende ik nog niet. Je link verwijst naar een andere schaaf. De ploeg- en combinatieschaaf zijn daar helaas ook niet op voorraad.
 
@doctorandustafel: Ben zeer benieuwd naar het resultaat van met de Veritas grondschaaf een sponning te schaven.

@Joseph: Dank. Classic Handtools is een leuke winkel.

Klaas
IMG_5415.JPG
Gisteren geprobeerd, maar niet echt een succes. Als het voor een enkele keer moet is het te doen, maar de beitel is hier niet echt geschikt voor. Je moet dan echt steeds 1 keer schaven en dan de beitel minimaal lager zetten, anders hapt deze in het hout (de vouw zit aan de verkeerde kant hiervoor en de hoek is ook niet handig). Dus als je vaak groeven wilt schaven beter de ploeg- of combinatieschaaf. Of zelf een beitel slijpen voor de grondschaaf, maar dan nog is het lastiger om deze goed in balans te houden als de zool niet helemaal op je hout ligt en de zijgeleider is vrij klein. Verder wel een superschaaf hoor als je hem gebruikt waar hij voor bedoelt is en had deze tien jaar eerder willen hebben.

Qua handvat. Ik heb zelf geen grote handen en vind handgrepen eerder te groot dan te klein. Maar volgens mij zit op de ploegschaaf dezelfde greep als op de sponningsschaaf van Veritas. Die laatste heb ik, maar ondanks dat het geweldig schaaft vind ik het minder lekker vasthouden. Als ze weer leverbaar zijn ga ik zelf voor de combinatieschaaf.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank voor je input Doctorandustafel. De grondschaaf durf ik wel te kopen zonder dat ik hem heb vastgehouden. Naar aanleiding van jouw bevindingen denk ik om naast de grondschaaf evt. ook de combi te kopen maar die combi niet dan nadat ik hem in mijn handen heb gehad) en..... nadat ik mijn Stanley combi nog een serieuze kans heb gegeven.

Klaas
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Dank voor je input Doctorandustafel. De grondschaaf durf ik wel te kopen zonder dat ik hem heb vastgehouden. Naar aanleiding van jouw bevindingen denk ik om naast de grondschaaf evt. ook de combi te kopen maar die combi niet dan nadat ik hem in mijn handen heb gehad) en..... nadat ik mijn Stanley combi nog een serieuze kans heb gegeven.

Klaas
Bekijk bijlage 102876
Gisteren geprobeerd, maar niet echt een succes. Als het voor een enkele keer moet is het te doen, maar de beitel is hier niet echt geschikt voor. Je moet dan echt steeds 1 keer schaven en dan de beitel minimaal lager zetten, anders hapt deze in het hout (de vouw zit aan de verkeerde kant hiervoor en de hoek is ook niet handig). Dus als je vaak groeven wilt schaven beter de ploeg- of combinatieschaaf. Of zelf een beitel slijpen voor de grondschaaf, maar dan nog is het lastiger om deze goed in balans te houden als de zool niet helemaal op je hout ligt en de zijgeleider is vrij klein. Verder wel een superschaaf hoor als je hem gebruikt waar hij voor bedoelt is en had deze tien jaar eerder willen hebben.

Qua handvat. Ik heb zelf geen grote handen en vind handgrepen eerder te groot dan te klein. Maar volgens mij zit op de ploegschaaf dezelfde greep als op de sponningsschaaf van Veritas. Die laatste heb ik, maar ondanks dat het geweldig schaaft vind ik het minder lekker vasthouden. Als ze weer leverbaar zijn ga ik zelf voor de combinatieschaaf.
Als je meer geleiding wil hebben schroef je je schaaf op een stukje multiplex,boort er van tevoren een gat in waar je beitel doorheen kan en je hebt een schaaf met supergeleider.

Groetjes,

Edwin
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Bekijk bijlage 102876
Gisteren geprobeerd, maar niet echt een succes. Als het voor een enkele keer moet is het te doen, maar de beitel is hier niet echt geschikt voor. Je moet dan echt steeds 1 keer schaven en dan de beitel minimaal lager zetten, anders hapt deze in het hout (de vouw zit aan de verkeerde kant hiervoor en de hoek is ook niet handig). Dus als je vaak groeven wilt schaven beter de ploeg- of combinatieschaaf. Of zelf een beitel slijpen voor de grondschaaf, maar dan nog is het lastiger om deze goed in balans te houden als de zool niet helemaal op je hout ligt en de zijgeleider is vrij klein. Verder wel een superschaaf hoor als je hem gebruikt waar hij voor bedoelt is en had deze tien jaar eerder willen hebben.

Qua handvat. Ik heb zelf geen grote handen en vind handgrepen eerder te groot dan te klein. Maar volgens mij zit op de ploegschaaf dezelfde greep als op de sponningsschaaf van Veritas. Die laatste heb ik, maar ondanks dat het geweldig schaaft vind ik het minder lekker vasthouden. Als ze weer leverbaar zijn ga ik zelf voor de combinatieschaaf.

Ik heb zowel de ploegschaaf als de sponningschaaf van Veritas en de sponningschaaf heeft een grotere handgreep.
 

Bijlagen

  • ACC54F48-C3C3-4860-BBBA-B94CA956E75A.jpeg
    ACC54F48-C3C3-4860-BBBA-B94CA956E75A.jpeg
    145,6 KB · Weergaven: 8

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Ik heb inmiddels meerdere keren besteld bij classichandtools in Engeland. Top selectie gereedschap en goede service. Zowel voor als na de brexit goed geholpen daar. En als je de site in de gaten houdt kan je geluk hebben. Ik heb daar pas nog de Lie Nielsen No5 gevonden. Daar moest ik inderdaad extra voor betalen ivm invoer maar dat had ik er voor over.

Daarnaast zou je kunnen kijken of je evt niet al aan de gang zou kunnen met bijvoorbeeld zoiets als de record multiplane 405. Ik heb deze ook en de veritas is hier op gebaseerd ( of een van de gelijkende althans zoals stanley). Deze zijn voor prima bedragen te vinden en daarmee zou je het gat naar nieuwe leveringen kunnen overbruggen als er een noodzaak is.

Ik bijvoorbeeld pas deze nog, maar er is redelijk wat aanbod.


Vooral op ebay.co.uk veel aanbod maar ook wel in NL.

mvg
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Classicshandtools heeft de combi schaaf nog staan. De prijs is incl VAT maar dat gaat er dan nog vanaf ivm brexit verhaal. Uiteraard wel weer invoer rechten etc...




Ik loop zelf te gluren naar de shooting board plane....... iemand die toevallig al een "spin" gegeven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.