Valdeurscharnier - Neergaande-klepscharnier

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor valdeuren vind ik verschillende modellen scharnieren

welke gebruiken jullie & hoe plaatsen jullie die ?

het type dat mij het beste lijkt is een potscharnier met een diameter van 35 mm met een opliggende rand
deur + corpus zijn 18 mm dik

de diameter van 35 mm krijgt mijn voorkeur omdat ik een ecodrill heb waarin een potboor van 35 mm zit
mits ik door middel van een latje de juiste afstand tov de kopse kant van de deur en het corpus instel, verwacht ik netjes te kunnen boren
bijkomend voordeel van de ecodrill is dat die standaard 13 mm diep boort, wat voor de valdeurscharnieren die ik gevonden heb, perfekt is, omdat die 12 mm diepte vergen

de opliggende rand vind ik een pluspunt omdat die het gat van de potboor netjes afdekt

kan het anders, beter, . . . ?
het risico op fouten moet minimaal zijn & het resultaat moet precies zijn
verstelbaarheid is niet te versmaden

deze valdeurscharnieren heb ik op het oog
Valdeurscharnier kopen | Ijzerwaren LMC Store
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik ben toevallig met een zelfde project bezig en heb heel lang lopen dubben hoe ik dit ga aanpakken. Voor dit soort neergaande kleppen worden ook wel gewone kastscharnieren gebruikt. Nadeel is dat de klep en onderkant van de corpus dan niet gelijk vallen wanneer de klep open is. Je moet je afvragen hoe erg dat is, want 99% van de tijd is de klep natuurlijk dicht. Ook zijn het nogal grote scharnieren die vrij veel ruimte innemen. Hier een voorbeeld:

Zelf ben ik van plan om de klepscharnieren te monteren die je hebt aangegeven. Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar eens moet de eerste keer zijn. Monteer je ook een klepsteun? En hoe laat je de klep open gaan? Met een greepje of push-to-open? En wellicht een magneet om de klep dicht te houden?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zelf ben ik van plan om de klepscharnieren te monteren die je hebt aangegeven. Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar eens moet de eerste keer zijn.
zal ik jou laten pionieren & achteraf kijken hoe het wél moet ? :unsure:

Monteer je ook een klepsteun?
deze heb ik op het oog
is de minst complexe om te monteren én er zit een rem op
helaas heeft ze een aanbevolen hoogte
Valdeurschaar met rem kopen | Ijzerwaren LMC Store
En hoe laat je de klep open gaan? Met een greepje of push-to-open? En wellicht een magneet om de klep dicht te houden?
nog niet over nagedacht
het scharniermechanisme zie ik als het grootste vraagstuk + ontdekking
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor dit soort neergaande kleppen worden ook wel gewone kastscharnieren gebruikt. Nadeel is dat de klep en onderkant van de corpus dan niet gelijk vallen wanneer de klep open is
draaideurscharnieren gebruiken is technisch mogelijk
maar in vergelijking met de discrete klepscharnieren zijn dat grote kleppers
deze had ik gevonden
met nulinsprong, dus klep zou na openen gelijk met de onderzijde van het corpus moeten liggen
 

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
Ik ga binnenkort ook starten met een TV-meubel project waarbij ook een valdeur komt (1600x370x22mm) van massief eik. Ik dacht aan links en rechts een miniwinch mechanisme en 2 klepscharnieren.
Zie:
Miniwinch en klepscharnier

Een miniwinch is te koop voor verschillende hoogtes en gewichten (tot 14 kg met 2 winches). Wel niet echt goedkoop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik dacht aan links en rechts een miniwinch mechanisme en 2 klepscharnieren.
is een mooi & modern ontwerp
niet echt moeilijk om te plaatsen, want je hoeft blijkbaar geen potgat te boren
de klepscharnier die zij aanbevelen is diam 26 mm
daarvoor zou ik zelf passen, want dan moet ik enkel voor dat doel een potboor kopen & ik hoop nog altijd om een potgat diam 35 met mijn ecodrill te kunnen boren
bedankt voor de tip

1610994352529.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb ondertussen 2 klepscharnieren besteld samen met een klepsteun. Het deurtje waar het om gaat is 700 x 380mm dus ik denk dat ik met 1 klepsteun wel uitkom. Het gewicht is ook maar zo'n 3 kilo.
Ik ga het eerst even uitproberen op een rest stuk.
Zal ik de uitkomst laten weten?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
net een TV meubel aan het maken met die Salice Pacta valdeurscharnieren, vind de prijs goed meevallen... 35 Euro ex BTW, voordeel dat die ook in een push-to-open versie zijn. Voordeel is dat de valdeur - wanneer geopend - perfect in het zelfde vlak ligt als de corpus, volgens mij is dat niet bij het Miniwinch systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: MvLevel

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
zonder middenscharnier, afdekkap + push ?
hoe monteer je die met precisie ?
zonder middenscharnier (is maar nodig vanaf 90cm)
push systeem inboren dus niet met extra behuizing
komt totaal voor volledig set op 46 Euro ex btw
installatie gewoon nauwkeurig meten, we leggen steeds de deur voor/naast de corpus en markeren op beide de posities van de scharnieren. Vervolgens met de incra T-lineaal de centers van de boorgaten aanduiden.
 

Bijlagen

  • PACTA-SALICE-301585-dim15e30fcb.jpg
    PACTA-SALICE-301585-dim15e30fcb.jpg
    131 KB · Weergaven: 43
  • Leuk
Waarderingen: MvLevel

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
Voordeel is dat de valdeur - wanneer geopend - perfect in het zelfde vlak ligt als de corpus, volgens mij is dat niet bij het Miniwinch systeem.
Bij het miniwinch systeem bepaalt volgens mij de klepscharnier(en) of één en ander in open toestand in het zelfde vlak ligt. Met een klepscharnier zoals hieronder getoond heb je wel het nadeel dat bij gesloten toestand de valdeur onderaan niet zal aansluiten met de onderkant.

57bca52c603a013ee5c40bedc3cb917b_1_.jpg
Kan je het Salice Pacta systeem ook gebruiken voor een valdeur van 8..10 kg? Ik denk aan een valdeur van 1600x360x22mm. Indien ja dan biedt dat volgens mij toch wel wat voordelen.
En: kan je als particulier hieraan geraken?
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
Kan je het Salice Pacta systeem ook gebruiken voor een valdeur van 8..10 kg? Ik denk aan een valdeur van 1600x360x22mm. Indien ja dan biedt dat volgens mij toch wel wat voordelen.
En: kan je als particulier hieraan geraken?
valdeur hoogte 280 - 400mm
gewicht: 1,5 - 9,5kg (afhankelijk van gewicht kan je andere Smove dempers gebruiken)
deur dikte: min 16 - 26mm
kan je zeker als particulier bestellen (bv bij Van Opstal maar als je googled vind je nog meer leveranciers)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik kreeg vanmiddag de scharnieren binnen en heb even snel een proefopstelling gemaakt. Materiaal is 18mm MDF, de scharnieren met een potmaat van 35mm worden 12mm diep geboord.
Bij openen staat het deurtje vlak met de bodem van de kast, bij sluiten valt de onderkant van de deur precies bij de onderzijde van de bodem.
Het zijn de scharnieren van duovorm.nl (zelfde zaak als meubelbeslagonline.nl)

thumbnail_20210120_162340.jpgthumbnail_20210120_162329.jpgthumbnail_20210120_162236.jpgthumbnail_20210120_161912.jpgthumbnail_20210120_161811.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.