Vacuumpomp voor lamineerwerk

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Beste forum gebruikers.

Ik ben op zoek naar een vacuumpomp voor lamineerwerk zoals bijvoorbeeld een vacupress compact 300.

Weten jullie of er dit soort compacte olieloze vacuumpompen te koop zijn in nederland?

Tevens ben ik op zoek naar goed materiaal om zelf zakken van te maken voor eenmalig gebruik. Deze moeten vanwege de vorm hierna opengeknipt worden. Wat zou een minimale dikte zijn voor dit soort zakken?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Waarom moet hij olieloos zijn? Je kan voor dat werk gewoon een chinees van 120 euro gebruiken. de olie kost ook niet de hele wereld. Nee eens contact op met een bedrijf zoals polyestershoppen. Die hebben volgens mij alles wat je nodig hebt en ook de kennis om je te adviseren wat voor jouw klus het beste is.

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Waarom moet hij olieloos zijn? Je kan voor dat werk gewoon een chinees van 120 euro gebruiken. de olie kost ook niet de hele wereld. Nee eens contact op met een bedrijf zoals polyestershoppen. Die hebben volgens mij alles wat je nodig hebt en ook de kennis om je te adviseren wat voor jouw klus het beste is.
Ik heb polyestershoppen hiervoor al gebeld. Deze raden deze pomp welke ze zelf aanbieden af voor dit soort werk en verwezen naar een pomp met tank.

Deze ziet er echter behoorlijk lomp uit en ik vraag me ook af of dit echt nodig is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Ik denk dat bij zijn proces, de pomp lange tijd zou moeten draaien om de onderdruk op het gewenste niveau te houden. De goedkopere oliegevulde pomp kan je wel gebruiken, maar je hebt dan een tankje en een vacuumschakelaar in je systeem nodig. Voor een tankje kan je een compressortankje nemen. Voor een goedkoop schakelaartje zou ik ook moeten zoeken.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.221
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
wat is langere tijd, en waarom zou dat niet gaan zonder tankje? In mijn vacuum-impregneerwerk, waarbij de pomp nodig is om de porien van hout (bamboe in mijn geval) leeg te pompen (lucht eruit zodat de impregneervloeistof er in kan trekken als er weer druk op komt - vacuum trekken gebeurt als het hout al is ondergedompeld in de impregneervloeistof), zet ik de pomp anderhalf tot twee uur aan. (Dat zou voor 'dik hout' (denk aan pennenblanks) niet voldoende zijn om ze helemaal leeg te krijgen maar bij de dunne bamboehengeldelen naar het zich laat aanzien wel.) Daarna zet ik de pomp uit en laat het systeem luchtdicht 24 uur staan. Het systeem is niet helemaal luchtdicht want na 24 uur is er weliswaar nog een restvacuum, maar niet meer zo 'diep' als tijdens het pompen. (Daarna nog 24 uur onder atmosferische druk vloeistof in de porien laten trekken - in mijn geval hoeft het bamboe niet helemaal door en door geimpregneerd te zijn, mijn doel is alleen om een waterdichte afwerking te krijgen waardoor de bamboe niet meer gelakt hoeft te worden.)

Ik heb niet de indruk dat de pomp van deze werkwijze veel te lijden heeft...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Hij heeft niet genoeg informatie gegeven om hier verder iets zinnigs over te kunnen zeggen. Het maakt vast uit of je hengels lamineert of brugdelen. Bij polyestershoppen hadden ze vermoedelijk wel meer informatie, waardoor ze een vacuumpomp met tank en schakelaar aanraadden. Misschien kan hij ook toe met een simpele pomp, aangesloten op een tijdschakelaar. Afwachten of er meer informatie gegeven gaat worden.

• Leuk
Waarderingen: Woodenal

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
545
66
munstergeleen (Lb)
Wat betreft de folie: even googelen op "raamzeil". Wordt gebruikt voor tenten. Om te fineren is 0.4 mm voldoende. Kan verlijmd worden met pvc lijm, bv saba T70. Of op mekaar smelten mbv verfstripper.
Dit vereist wel enige oefening.
Ik gebruik zelf deze pomp: Picolino.

Gr Ed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Is ook zonder tank. Onderdelenkitje kost net zo veel als een complete chinese vacuumpomp. Als je hem niet dagelijks gebruikt, een flinke uitgave. Maar zonder verdere informatie blijft het een beetje hangen. Weet je wat de maximale foliebreedte is van die raamfolie? Is een goede aanvulling . Kan die folie goed tegen scherpe kanten?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.221
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
FYI, Eurovacuum, waar ik mijn rotatiepomp vandaan heb (al was het dan tweedehands), levert ook verschillende typen olieloze (droge) pompen. Ik heb geen flauw idee wat die kosten, maar gezien het feit dat de rotatiepompen niet de wereld kosten neem ik aan dat (sommige van) de droge modellen ook in het budgetsegment zitten...

• Leuk
Waarderingen: G.J. B.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.465
Gaanderen
Ik heb mijn pomp hier vandaan. Ik heb een tweetraps model. Ik stabiliseer hier penblanks mee en een enkele keer wat grotere dingen. Deze pomp loopt soms wel uren achter elkaar. Ik denk dat dit geen enkel probleem is voor jouw toepassing. Wil je dit vaak gaan doen dan zou ik wel een prof exemplaar kopen.

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
312
165
Leiden
Ik ben ook best nieuwsgierig. Als ik filmpjes kijk draaien die pompen soms uren achter elkaar, lijkt me toch dat niet alle pompen hier zomaar voor geschikt zijn, of denk ik dan te moeilijk? Ik ben dan ook wel van het "goedkoop is duurkoop" en snel bang rommel te kopen. Nou heb ik geen reden om nu zoiets te kopen maar lees met grote interesse mee aangezien hier aardig wat kennis lijkt te zitten.
Er wordt ook gezegd dat er informatie mist, welke is dan noodzakelijk? Het lijkt mij als leek namelijk dat een groter project slechts betekend dat het la ger duurt voordat een klein volume pomp het vacuüm heeft getrokken en je mogelijk extra na moet denken waar je het ventiel plaatst. Of is dat dan weer te simpel gedacht? Het is overigens niet mijn bedoeling het topic te kapen maar zou toch graag wat meer willen leren over deze manier van houtbewerken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Je schotjes slijten op den duur en je moet af en toe olie bij vullen, maar in principe moet een vacuumpomp gewoon aan kunnen blijven. Je pomp moet genoeg koelvermogen hebben om de ontstane warmte af te voeren. Als je een kleine pomp hebt en je moet een groot volume vacumeren, kan een extra vat handig zijn. Als je constante lekkage hebt, heb je een groter slagvolume nodig, omdat je anders het vacuum niet in stand kan houden.

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Een vacuümpomp heeft het meeste (nog steeds erg weinig) bij onbelast draaien
Het beste voor de pomp is belast draaien
(ik zit al ruim 20 jaar in vacuümpompen voor het heffen van betonproducten)

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
263
136
Ik mag toch hopen dat een vacuümpomp, die gemaakt is om vacuum te zuigen, langdurig kan werken met lage tot geen belasting?
Dat is de definitie van een vacuüm.
Het koelen van een vacuümpomp gebeurd altijd extern, met een extra fan of waterkoeling.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.465
Gaanderen
Henkvan zuylen ik begrijp je eerste zin niet. Leg eens uit.
Ik heb wel eens gehoord dat als je de vacuumpomp uit zet en later weer aan zet dat dat niet goed zou zijn voor de pomp. Ik laat de pomp s'nachts nooit aanstaan. Zet het kraantje dicht en de pomp uit. De volgende dag zet ik hem weer aan. Optisch is nauwelijks te zien dat het vacuum is terug gelopen. Echter uit de houtjes komen dan wel weer luchtbellen. Ik stop totdat ik geen bellen meer zie.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
De meeste vacuumpompen worden gekoeld door de warmteafgifte van het pomphuis aan de lucht. De olie geeft ook op die manier zijn warmte af. Daarom zitten er ook vaak koelribben op .Hoe hoger het vacuum, hoe hoger de belasting. Niet elke vacuumpomp is geschikt voor 100 % inschakelduur. Gebruiken ze bij die betonproducten niet vooral zijkanaalblowers?

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Gebruiken ze bij die betonproducten niet vooral zijkanaalblowers?
Komt ook voor, maar zijkanaal vacuümpompen (laag vacuüm) halen veel minder onderdruk, daarentegen zijn ze wel beter in staat om lekkage door de poreusheid weg te pompen.
Hoog vacuümpompen laten veel minder snel los
Bestaande beton platen uit een verharding te tillen lukt niet met laagvacuüm en met hoog vacuüm prima

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Henkvan zuylen ik begrijp je eerste zin niet. Leg eens uit.
Mijn eerste zin was ook niet correct zie ik nu. Een vacuümpomp (olie gesmeerd) heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij belast draaien. Dat wilde ik dus zeggenMijn eerste zin was ook niet correct zie ik nu. Een vacuümpomp (olie gesmeerd) heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij onbelast draaien. Dat wilde ik dus zeggen

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.