Vacuumpomp voor lamineerwerk

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Ik heb hier nog een kleine, olie gesmeerde, vacuümpomp staan (voor mij bijvangst bij een partij goederen gekocht op een veiling)
Ik weet niet of die geschikt is voor lamineren, daar heb ik helemaal geen verstand van
Mag weg voor € 50,-

IMG_9526.JPG

IMG_9527.JPG

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
Een vacuümpomp (olie gesmeerd) heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij onbelast draaien.

Ik denk dat je bedoeld : heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij belast draaien ;)

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
337
's-Hertogenbosch
Een vacuümpomp (olie gesmeerd) heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij onbelast draaien.

Ik denk dat je bedoeld : heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij belast draaien ;)
Je hebt helemaal gelijk, blijkbaar heb ik nogal moeite met die ene zin, godsamme zeg :)
(inmiddels de fout herstelt)

Laatst bewerkt:

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
263
136
De meeste vacuumpompen worden gekoeld door de warmteafgifte van het pomphuis aan de lucht. De olie geeft ook op die manier zijn warmte af. Daarom zitten er ook vaak koelribben op .Hoe hoger het vacuum, hoe hoger de belasting. Niet elke vacuumpomp is geschikt voor 100 % inschakelduur. Gebruiken ze bij die betonproducten niet vooral zijkanaalblowers?
Even voor de goede orde: Hoe hoger het vacuum (hoe lager de druk) hoe láger de belasting.
Hoe lager de belasting (minder werkt te verrichten, hogere snelheid) hoe hoger de slijtage.

Dit is hetzelfde als bij bijvoorbeeld een stofzuiger. Als je je hand op de slang legt is er minder lucht om te verpompen = lagere belasting = hoger toerental = meer warmte (en bij een stofzuiger minder koeling) = meer slijtage

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Een schottenpomp is een mechanische compressor, een stofzuiger is een dynamische compressor. Dat werkt niet het zelfde.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
368
153
Zijn dat nu tegenstrijdige uitspraken ?
(of is mijn aanname verkeerd)

heeft meer slijtage bij onbelast draaien dan bij belast draaien
Ik zou denken "onbelast draaien" is als er geen vacuüm wordt gezogen. (bijv lekkende zak)

Hoe hoger het vacuum (hoe lager de druk) hoe láger de belasting.
Hoe lager de belasting (minder werkt te verrichten, hogere snelheid) hoe hoger de slijtage.

Ik lees dan : bij meer (hoger) vacuüm, meer slijtage

Efvee

Post veel
9 jun 2021
901
370
RegioRotterdam
'Belast' betekent in dit geval dat er lucht wordt verpompt en er dus effectief vermogen wordt geleverd, en 'onbelast' betekent dat er nauwelijks lucht wordt verpompt en de smerende en koelende/warmtespreidende werking daarvan dus ontbreekt.

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Voor de begrip vorming. Adem gewoon in en uit. Gaat makkelijk he? Zet nu een fles aan je mond en probeer die in elkaar te zuigen. Je zal merken dat dat meer inspanning vergt, terwijl je geen lucht meer verplaatst.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Ja, dus? De onderverdeling blijft het zelfde. Of ze zijn mechanisch, zoals een zuigercompressor, een rootsblower, een schottenpomp, een schroefcompressor. Per omwenteling wordt er een vast volume verplaatst. Bij dynamische compressors, zoals centrifugaal compressors en axiaalcompressors is dit dus niet zo.

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
20
Kijk eens op joewoodworker.com
ik heb zelf in elkaar geknutseld met twee lege brandblusser vacuumschakelaar etc
moet even zoeken waar de pomp vandaan kwam

groet Menno

Meubelmaakplaats

Nieuw lid
25 jun 2018
6
2
Ik heb indertijd deze gekocht: The Standard AirPress Veneer Vacuum Press System. Niet goedkoop maar wel inclusief vacuumslang en zak. Als je zelf een zak wilt maken dan kan je denken aan het materiaal waar 'ruiten' in tenten mee worden gemaakt. Dat is sterk en wat dikker. Je kan de kanten thermisch sealen of gewoon met stevig transparant plakband afhechten. Dat laatste heb ik overigens nooit zelf geprobeerd.

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
20
Ooit eens contact gehad met een Nederlandse leverancier/producent van vacuumzakken
kwam met een beetje formaat al snel op €900
zelf wat in elkaar geknutseld met tafelzeil (HORNBACH)
ook vacuumzakken voor dekbedden schijnt te werken ( Amazon)

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
20
Is de vacuumpomp van een kleine melkmachine Bruikbaar?
Mmm
zou ik zo niet weten
je kunt het natuurlijk in een eenvoudige setting testen
het voornaamste is dat hij snel genoeg de zak kan leegzuigen en dat de zak luchtdicht is
baptist verkoopt een systeem met een soort vacuvin en werkt zelfs

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Goedemorgen,

Excuus voor mijn vertraagde reactie. Ben gisterochtend vader geworden dus lees nu de reacties pas.

Iedereen ook super bedankt hiervoor.

Ik ben op zoek naar een pomp welke ik kan gebruiken om lamineerwerk een uur of 12 in de zak kan laten zitten onder vacuüm. Dit heb ik voorgelegd bij polyester shoppen en zij gaven toen aan dat de pomp die ik noemde op olie niet heel geschikt was. Dit zou te zwaar zijn voor de pomp.

De vacupress pompen hebben tevens een stand dat deze aan en uit gaat als het vacuüm minder wordt. Dit zie ik ook niet zitten op de pomp van polyester shoppen.

Zelfbouw ben ik niet direct naar op zoek en ik zoek eigenlijk iets zo compacts mogelijk vanwege opslag hierna.

Waarom zou je een vat nodig hebben? Is dit om fluctuaties op te vangen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.942
3.515
Gefeliciteerd. Een tank zorgt voor meer tijd tussen de starts van je pomp, als je vacuum verliest. Hij zorgt er ook voor dat je met een bescheiden pomp toch snel een groot volume kan vacumeren, omdat je voorraad kan maken. Ik zet mijn vraagtekens bij het zwaar zijn. Als de zak vacuum is en niet lekt, hoeft je pomp verder niets meer te doen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.