Unboxing en review van de Jet JTS-600XL 400v formaatzaag

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de eerste echte onhebbelijkheid gevonden :D. Het verwijderen en daarna weer terugplaatsen van het spouwmes is een echte straf. In hun verdediging: ik zocht in de handleiding naar de beste manier voor het terugplaatsen van het spouwmes, kwam erachter dat dit niet beschreven werd, maar wel de tekst dat het verwijderen van het spouwmes en het daarna uitvoeren van 'verdekte zaagsnedes' absoluut 'verboten' is en niet geprobeerd moet worden.

Hoe moet het dan wel?

Er zit een bout achterlangs door het frame heen, met een vierkante sectie in de schacht zodat deze niet kan draaien bij het vastzetten. Daarna, in volgorde:

- metalen beugel met lip (die bepaalt de maximale hoogte/diepte van het mes en voorziet in geleidepinnen ervoor)
- spouwmes zelf
- dekplaat
- twee metalen ringen
- bout

Maar om die achterste bout te plaatsen en op zijn plek te houden bij het terugzetten van de hele bende moet het zaagblad er ook uit/af om er met je vinger achter te kunnen komen. En daarvoor moet je de beschermplaat naast het zaagblad verwijderen, waarvoor op zijn beurt de roltafel heen en weer moet (anders kun je niet bij beide schroeven komen). En dat allemaal zonder je troep in de afzuigkoker te laten vallen (zodat je later niet met een magneetstok je sleutel 12 uit de koker hoeft te vissen) en zonder het náást de koker te laten vallen (zodat je de voorkant van het cabinet moet verwijderen om alles van de grond te kunnen pakken).

Het is zoveel gezeik dat ik bijna zou overwegen de Atika hiervoor bij de hand te houden. Verdekte snedes zijn, alhoewel het in dit geval bedoeld was om een plank in twee vlakke gedeeltes te schulpen, ook handig voor groeven en tandlassen te makken, immers. Misschien word ik er handiger in later of verzin ik een betere methode, we gaan het zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Dat rode stuk plastic is toch ruk. Dus een keer je spouwmes bruikbaar maken en als je altijd de zelfde maat zaagbladen gebruikt, hoef je nooit meer aan je spouwmes te zitten. Als je toch graag een boven afzuiging wil, koop dan een losse met een goede kap en borstels.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zeker niet om je de ogen uit te steken, maar meer voor de mensen, zoals ik, die regelmatig moeten wisselen: Bij (mijn) Harvey duurt dat (2 spouwmessen wisselen) 20 seconden en heb je nog tijd over om een slok koffie te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@chevy66 hij zit me niet in de weg, zuigt toch weer wat stof af en voorkomt dat je per ongeluk iets van bovenop op je zaagblad legt/zet (ook in de 'uit' stand zijn ze verdomd scherp). Dus ik hou hem erbij.

@The Boktor zo vat ik het totaal niet op hoor! Een Harvey in deze configuratie zou me anderhalf/twee keer het bedrag gekost hebben dus dan mag er ook zeker verschil in zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Als je verzonken snedes wilt maken, dan zal dat spouwmes er toch echt uit moeten.

[Edit] Oeps, bijna vergeten. Je kunt speciale spouwmessen krijgen die niet boven het zaagblad uitsteken. Maar vaak moet je die apart aanschaffen. Dat was in mijn geval bij Felder in ieder geval wel zo.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je toch graag een boven afzuiging wil, koop dan een losse met een goede kap en borstels.
interessant idee
ik werk veel zonder spouwmes om met de zaag of de groevenfrees lijntjes te maken, dus kan er dan geen bovenafzuigkap op zetten
er stond een suva-kap op mijn spouwblad, maar daarmee was het zo veilig werken dat ik niet meer zag waar de zaag sneed
kan je mij/ons naar zo'n losse kap - met een arm veronderstel ik - gidsen ?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20211217_133217.jpg

20211217_133232.jpg

De bout gaat van achter naar je toe, dus je moet hem achterlangs 'aanduwen' door alle laagjes heen voor je de bout erop kan draaien. En dat allemaal terwijl je tussen een brievenbus loopt te friemelen met je klauwen :p.

De alu dekplaat rechts van het zaagblad kan weg maar dat leveren geen extra ruimte op. De witte plaat links kan wel weg (en moet ook, anders kom je er echt niet bij) maar moet goed teruggeplaatst worden, er zit een veiligheidsschakelaar onder die operatie verhindert als deze niet goed aansluit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die van mij komt bij axminster vandaan. Maar daar is de kap vrij breed van. Die moet ik dan weer verstellen als ik smalle stroken zaag. Een collega heeft er een die heel nauw om de zaag sluit, maar daar weet ik geen merk van.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Er zit een verstelbaar tegengewicht aan. De arm staat bij mij niet los, maar zit aan de machine geschroefd. Omdat bij mijn wadkin de afzuiging niet geweldig is, heb ik de machine ooit met zo'n boven arm uitgerust. Maar omdat ik mijn zaagtafel vaak als werktafel gebruik, hangt de arm meestal aan de muur. En de eerlijkheid gebied me om te melden, dat ik hem daar meestal laat hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij verdekte sneden moet het spouwmes toch niet helemaal weg. Als je het lager kan laten zakken dan de bovenkant van het zaagblad is het toch voldoende. Bij Hammer heeft het spouwmes geen gat maar een gleuf voor de bevestiging. Het kan dan ook in iedere gewenste hoogte ingesteld worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik had mijn post al aangepast, want ik was tot dezelfde conclusie gekomen dat ik wat al te snel iets had geroepen. Maar... als bezitter van een Hammer C3-31 heb ik toch wel degelijk een apart spouwmes moeten aanschaffen voor verdekte snedes. Om precies te zijn het spouwmes met artikelcode 12.5.123 ipv het Euro-spouwmes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik had mijn post al aangepast, want ik was tot dezelfde conclusie gekomen dat ik wat al te snel iets had geroepen. Maar... als bezitter van een Hammer C3-31 heb ik toch wel degelijk een apart spouwmes moeten aanschaffen voor verdekte snedes. Om precies te zijn het spouwmes met artikelcode 12.5.123 ipv het Euro-spouwmes.
Ik heb het Euro (12.3.21) spouwmes op de C31 zitten (origineel). Maar daar kan ik prima verdoken sneden mee zagen. De 12.5.23 is voorzien om de beschermkap te plaatsen, maar zit verder niet in de weg als je het voldoende laat zakken.
Eerste foto is 12.3.21, onderste origineel op machine.
1639776745707.png
1639776796989.png
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik heb het Euro (12.3.21) spouwmes op de C31 zitten (origineel). Maar daar kan ik prima verdoken sneden mee zagen. De 12.5.23 is voorzien om de beschermkap te plaatsen, maar zit verder niet in de weg als je het voldoende laat zakken.
Eerste foto is 12.3.21, onderste origineel op machine.
Bekijk bijlage 111773
Bekijk bijlage 111774
Ik heb het Euro (12.3.21) spouwmes op de C31 zitten (origineel). Maar daar kan ik prima verdoken sneden mee zagen. De 12.5.23 is voorzien om de beschermkap te plaatsen, maar zit verder niet in de weg als je het voldoende laat zakken.
Eerste foto is 12.3.21, onderste origineel op machine.
Bij mij op mijn C3-31 dezelfde situatie. Het spouwmes kan ik ook in behoorlijke mate in de hoogte verstellen.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik heb het Euro (12.3.21) spouwmes op de C31 zitten (origineel). Maar daar kan ik prima verdoken sneden mee zagen. De 12.5.23 is voorzien om de beschermkap te plaatsen, maar zit verder niet in de weg als je het voldoende laat zakken.
Eerste foto is 12.3.21, onderste origineel op machine.
Bekijk bijlage 111773
Bekijk bijlage 111774
Eens kijken of ik die ook op mijn axminster zaag kan zetten. Het spouwmes op mijn machine steekt een paar cm boven de top van de zaag uit en kan niet lager. Dit mes ziet er uit alsof het pas! Hoe breed is die gleuf om hem te laten zakken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.