Triek's leren draaien topic voor vooral vragen en andere onwetendheden!!!

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Ik weet het nog niet. Of met CA lijm of met sand sealer en dan een wax erover. Of beide manieren proberen en kijken welke mij bevalt.

Of zijn er nog andere manieren die mij onbekend zijn?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja op de site van Gerhar Liebensteiner staat een methode met een verfspuit of airbrush. Helaas is deze clou beits alleen in 5 liter leverbaar en 2k. Ik ga geen 5 liter kopen en dan 4.7 liter na jaren weggooien.
Zelf uitzoeken welke kwaliteit goed is is lastig. Ik zou het bij CA laten. Een pen die je gebruikt moet een goede toplaag hebben. Hele harde houtsoorten zou je ook met olie kunnen afwerken. Dat moet je dus onderhouden.
Er zijn er die er anders over denken en ook frictiepolish gebruiken. Ziet er top uit maar slijt wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Ik neig idd het meeste naar de CA lijm afwerking.

Maar welke CA lijm is dan weer het beste? Met een activator of zonder? Met kan je sneller werken in ieder geval. Is is dat ook weer sterker?

Ik heb nog wel potje of 4 staan van loctide 401 secondenlijm maar of dat een goede is, geen idee? Ook qua dikte/ vloeibaarheid?

De vloeibaarheid is ook wel een dingetje zag ik op YouTube. Eerst een paar lagen met dunne lijm en daarna met een dikkere lijm.

Welke soorten lijmen raden jullie aan? En als makkelijke ui, waar te bestellen?
 
Ik neig idd het meeste naar de CA lijm afwerking.

Maar welke CA lijm is dan weer het beste? Met een activator of zonder? Met kan je sneller werken in ieder geval. Is is dat ook weer sterker?

Ik heb nog wel potje of 4 staan van loctide 401 secondenlijm maar of dat een goede is, geen idee? Ook qua dikte/ vloeibaarheid?

De vloeibaarheid is ook wel een dingetje zag ik op YouTube. Eerst een paar lagen met dunne lijm en daarna met een dikkere lijm.

Welke soorten lijmen raden jullie aan? En als makkelijke ui, waar te bestellen?
Geen activator gebruiken op je pennen. CA lijm van Ronald Kanne is prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Er zitten best grote verschillen tussen sommige CA lijmen. Ik werkte altijd met de goedkoopste grote verpakking. Het kan eerst dun en dan dik. Liefst zonder CA activator. Het moeilijke is hoe breng je de lijm zo egaal mogelijk aan. En de volgende stap hoe voorkom je dat je door de CA heen schuurt. Voor een groot deel oefenen en nog eens oefenen. 8 lagen is zeker geen uitzondering.
Toch is er een methode met een speciale superlijm die beter en sneller werkt.
Gluboost in 2 soorten en hun accelerator. In vier lagen heb ik de afwerking goed. Helaas zit je bij de 2 potjes lijm en een keer de versneller al snel op 100 euro. Ik zou eerst met goedkope ca aan de slag gaan. Kijk eens bij toolstation voor de goedkope ca lijm.
GluBoost Fill n' Finish Pro - FNF2
Opbrengen met foam (knutselspul bij de hema A4 formaat) werk bij mij een stuk eenvoudiger en niet te veel opbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Bedankt allemaal.
Geen activator gebruiken dus. Gewoon even wachten tot de volgende laag erop kan.

En de locktide 401 ca lijm is voor mij de goedkoopste variant😉

Met de lactaties aan de slag dus. Vandaag al de spullen van Marco Eilander binnen gehad. Super snelle levering. Gisterenmiddag gesproken met Marco en besteld rond 13.00 uur. Vandaag om14.30 uur spullen geleverd.

Hopelijk morgen om de draaibank. Dan kan ik zondag aan de slag. 🤪🤪🤪🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Mooi spul dat gluboost. Maar voor €100 voor een set is nog al prijzig. Zeker als je zoals ik nog moet beginnen met pennen draaien. Maak je er 10-20 per maand zal het best wel lonen als je je finishing tijd met 80% verminderd.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Jaaaa gisteren de draaibank en toebehoren opgehaald. Wat een spulletje zeg. Alles gelijk uitgepakt en de draaibank op de werkbank geplaatst.
Ze hebben de verkeerde geleverd vanuit de fabriek. We hebben een tafelmodel twister eco besteld echter zaten er in het krat twee gietijzeren poten bij. Lucky me. Ik kan nu dus kiezen tussen werkbank of op de poten.

Morgenochtend alles verder installeren. Het cbn wiel op de slijper en de varigrind en Wolverine set monteren. Dan kan ik van het weekend als ik uit de nachtdiensten kom aan de slag met draaien🤪🤪🤪🤪

Zoonlief heeft een beetje lopen youtuben en wil graag leren pennen te draaien en ook ringen te draaien. Ik vermoed dat het dus een gezamenlijke leercurve gaat worden op de draaibank.
 

Bijlagen

  • IMG_5518.jpeg
    IMG_5518.jpeg
    136,9 KB · Weergaven: 46

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
De eerste werkstukken zijn reeds gedaan. Veel geleerd.
 

Bijlagen

  • IMG_5541.jpeg
    IMG_5541.jpeg
    83 KB · Weergaven: 31
  • 14DF231B-1081-4D30-B1F4-40D6375DC819.jpeg
    14DF231B-1081-4D30-B1F4-40D6375DC819.jpeg
    79,9 KB · Weergaven: 29
  • 3214E6A0-E914-4D14-BCB1-FD91CD6B1689.jpeg
    3214E6A0-E914-4D14-BCB1-FD91CD6B1689.jpeg
    66,8 KB · Weergaven: 29
  • IMG_5555.jpeg
    IMG_5555.jpeg
    92,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_5560.jpeg
    IMG_5560.jpeg
    58,6 KB · Weergaven: 33
  • IMG_5561.jpeg
    IMG_5561.jpeg
    58,1 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos, Rdl en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat ziet er goed uit!
Misschien volgende keer foto's in volledig formaat toevoegen. Dan staan ze veel mooier op de site.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Ik heb via de telefoon de foto’s toegevoegd als voeg bestand toe. Geen idee hoe het anders zou kunnen.

Of moet ik ze hoisten via photobucket of abload.de natuurlijk en dan de linkjes hier neerzetten. Dan worden het volgens mij ook grote foto’s. Althans op Messenplatform werkt dat dan wel zo
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Je kunt ze gewoon in voegen met ctrl+ P Dan krijg je beste grote en duidelijke foto's. Zo heb ik wel eens fouten in mijn draaiwerk gezien die ik met mijn ogen niet zag.
Ziet er zo prima uit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb via de telefoon de foto’s toegevoegd als voeg bestand toe. Geen idee hoe het anders zou kunnen.

Of moet ik ze hoisten via photobucket of abload.de natuurlijk en dan de linkjes hier neerzetten. Dan worden het volgens mij ook grote foto’s. Althans op Messenplatform werkt dat dan wel zo
Als je ze hebt toegevoegd als bestand, staan de foto's onder de bijdrage. Op de foto staat dan 'invoegen: opties (volledige foto). Klik je hier op, ook bij telefoon, staat de foto in volledige grote in de bijdrage. Bij Apple kan het wel gebeuren dat de foto zich draait.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
En weer een paar pennen klaar. 1 met Myanmar warrelnoest en ca finish. Daar ben ik niet helemaal tevreden over en moet en kan beter met de volgende met ca finish. De padouk is met houtcreme finish en dienis wel naar mijn zin.

Tevens een schaaltje in padoek gedraaid. Nog niet helemaal af. Wil bobbel in de bodem nog weg halen. Kijken of me dat lukt. En verder een appelburl voorgedraaid. Doe is zover ingekapseld dat ik er wat epoxy in ga gieten en er dan een mooie vaas ofzo van draaien. IMG_5607.jpegIMG_5606.jpegIMG_5605.jpegIMG_5598.jpegIMG_5599.jpegIMG_5583.jpegIMG_5590.jpegIMG_5579.jpeg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mooie werkstukken.
Wel een opmerking over het schaaltje.
Schaaltje heeft wel nog redelijk zichtbare draaisporen. Met enkel op de draaibank schuren met draaiend werkstuk ga je die niet weg krijgen. Met de hand de laatste keer schuren of uitkijken voor een schuurpad.
Padoek is wel vuiligheid eerste klas in de werkplaats. Niet mijn favoriet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Klopt Mathieu van het schaaltje. De tenon zit er daarvoor nog op. Die gaat weer in de draaibank en dan de bobbel in de bodem eruit probetren te draaien en de draaisporen weg zien te krijgen. We blijven oefenen. Ik wilde hem allen aan mijn vrouw laten zien hoe hijongeveer gaat worden dus daarom even snel met korrel 80/120/240/400 geschuurd en in de houtcreme ermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.