Triek's leren draaien topic voor vooral vragen en andere onwetendheden!!!

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Volgens een houtherkennen site op Facebook denken ze aan Zeden als houtsoort op de foto.

Ik heb van dat hout nog in balken van 250x15x10 zo’n 20 kuub tot mijn beschikking.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Haven stophout? Ik heb wel eens in belgie wat deuren en bedsteden uit een huis gesloopt. De eigenaar werkte in antwerpen in de haven en had ook enorme hoeveelheden balken staan. Hij verwarmde er zijn huis mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heb je al eens nagedacht om lid te worden van Radius de landelijke houtdraaiers vereniging. Er zijn door het land afdelingen en die kunnen beginners of gevorderden, die hun techniek willen bijspijkeren, helpen
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Janine heb al contact gehad met de schelde draaiers.
Alleen denk ik niet dat ik in zo’n groep echt zal passen. Ligt meer aan mij dan aan hun trouwens.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Oja,
toch ook maar het CBN wiel middel grof erbij besteld. Ben ik in 1x klaar. Samen met de vari grind en Wolverine basis set en natuurlijk de langzaamlopende KS dml- 200N slijpmachine.

En 5 soorten cryogene beitels.
Samen met de Eco draaibank heb je nu een prima uitrusting om te gaan houtdraaien.

Vergeet niet te leren te snijden in plaats van te leren schrapen,

succes!

groeten,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77 en mink

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Nu ik met griep geveld lig kan ik eens mooi mij gaan verdiepen in het opendraaien en waarbij daar allemaal voor nodig heb. Ik wil beginnen met 7mm kitjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer op de site van houtdraaiwerken-penkits.nl

Welke mandrels zou ik daar voor moeten hebben en welke soorten kitjes?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Je wil pennen draaien. Ik begrijp dat je daar mee wil beginnen heb ik ook gedaan. Alle goedkope zijn bij mij stuk gegaan, gebruik incidenteel, de betere voldoen tot nog toe. Zelf ben ik over gestapt naar een betere kwaliteit waar is ook als beginner weinig fout mee kan doen.
Hier enkele linkje van Houtdraaiwerken https://www.houtdraaiwerken-penkits...enters-mk2/pen-mandrel-tussen-de-centers-mk2/
Ik ben voorstander om dit tussen de centers te draaien dus het eerste model. Draai deze busjes afzonderlijk en niet met twee te gelijk. Dan sluiten ze beter aan op de hardware. Later kan je dat best wel doen maar ik doe het niet meer.
Heel kort door de bocht de kits uit taiwan zijn zeer goed die uit china goedkoop en soms slecht. PSI = penstate industries zijn over het algemeen prima.
Macro Eilander is een prima vent en helpt je best wel met. adviezen.
De slim line penkits worden veel door beginners gebruikt.
Het maken van een rechte pen is voor een beginner vaak lastig. Ze lijken en of zijn dan hol. Dat ziet er niet uit.
Je kunt ze dus in het begin beter ietsje bol maken. Houd je bushings bij elkaar. Ik heb meer dan 30 setjes die niet meer bij elkaar zitten. Voor mij geen probleem maar als je begint wel. Ik lijm ze niet meer met superlijm.
Maar met PU lijm Gorillaglue. De volgende dag pas draaien. Let op dat er geen druppeltje lijm aan de binnenzijde van de tube blijft. Als je dan de hardware erin perst dan breekt de lak of het hout/kunststof.
Daarom werk ik steeds minder met persverbindingen maar met schroef of lijm verbinden voor de hardware.

Met deze werk ik nu Bausatz Berlin-Kugelschreiber mit Messingröhrchen
Wat heb je hiervoor nodig de bovenstaande set met deze Bushings für Berlin-Bausatz
en een 8 mm boor maar die heb je waarschijnlijk wel. Deze set heeft m7 binnendraad je schroeft de hardware er dus in. Wel dicht ik de schroefdraad af voor ik deze lijm. Dat kan met een stukje aardappel of een stukje was waar ze kaarsen van maken. Vergeet ik bijna een hele belangrijke na het inlijmen van de messing tubes moet je ze recht frezen of schuren daar zijn hulpmiddelen voor.
Deze bijvoorbeeld PM043-6 | www.houtdraaiwerken-penkits.nl
Ga je werken met kunststoffen die wat transparant zijn, en dat zijn er veel omdat je maar een hele dunne wanddikte hebt, dan kan je de messing bus schilderen. Welke kleur? Ja dat is de vraag. Veel succes.
Mocht je vragen hebben dan mag je ook wel een keer langs komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77 en Aeolos

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Bedankt voor de uitleg Wim.

Ik heb al een mail naar Marco Eilander gedaan maar nog geen reactie gehad. Veel van zijn mandrels staan op uitverkocht, helaas ook die uit jou linkjes.

Dat ik wat meer moet betalen voor een kitje die van betere kwaliteit is vind ik geen probleem.
Wel zou ik graag de Parker vullingen gebruiken in de pennen. Dat schrijft nu eenmaal beter als gewone vullingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Bedankt voor de uitleg Wim.

Ik heb al een mail naar Marco Eilander gedaan maar nog geen reactie gehad. Veel van zijn mandrels staan op uitverkocht, helaas ook die uit jou linkjes.

Dat ik wat meer moet betalen voor een kitje die van betere kwaliteit is vind ik geen probleem.
Wel zou ik graag de Parker vullingen gebruiken in de pennen. Dat schrijft nu eenmaal beter als gewone vullingen.
Er zitten schmid vullingen in die zijn prima. Ik zal je nog wel enkel linkjes sturen. Wel alleen van de mandrell de rest moet je zelf zoeken.
Baptist Pendraaiset compleet in koffer - Baptist is er ook nog in een luxe versie
Startseite - Drechselstube Neckarsteinach Hele mooie pensets maar deze zijn niet goedkoop en ik vind ze lastig maar ga er t.z.t wel mee verder.
International Association of Penturners hier staat ook een lijst met wereldwijde webshops die pennen ed leveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Bedankt Wim,

Heb ik weer wat uit te pluizen.
Die sets van baptist had ik al gezien maar geen idee of dat die iets zijn qua kwaliteit etc. En er werd hier op het forum verlengd om bij Marco Eilander te zijn vandaar.

Als jullie zeggen dat die Rotur sets goed zijn qua mandrel etc. Dan heb ik gelijk er wat kitjes bij om eens wat te gaan proberen. En dan verder uitbouwen qua kwaliteit en soorten natuurlijk
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
En wat is het verschil tussen een gewone mandrel een morse taper mandrel?
Bij taper zou ik denken dat hij taps loopt maar ik kan daar ff niet de link bij leggen waar dat voor zou zijn?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een 'morse taper mandrel' (doorn met morseconus) heeft aan het 'linkereind' een morseconus waarmee hij rechtstreeks in de morse conus opname van de aandrijfas van je draaibank past (mits je draaibank natuurlijk een morseconus heeft, maar dat hebben vrijwel alle moderne draaibanken). Andere doorns hebben linkereinden die bijvoorbeeld in een vierklauw geklemd moeten worden of op een spindelschroefdraad geschroefd. Of in een spantang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Aha thanks. Gaat dus om het opspannen op je machine en niet voor de draai kitjes.

Bedankt voor de uitleg
En d'r zijn ook doorns die aan beide uiteinden een morseconus hebben, in plaats van bijvoorbeeld een 60 graden verdieping waar een standaard tegencenter tegenaan gedrukt wordt - de extra druk die nodig is om een doorn daarmee goed in te spannen kan leiden tot het licht vervormen (buigen) van de doorn. Omdat de morseconus veel meer oppervlak heeft zou een doorn met twee morseconussen met veel minder druk ingespannen moeten kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Vanmorgen een heel fijn gesprek gehad met Marco Eilander en die heeft mij haarfijn uitgelegd wat het allemaal is en wat er allemaal bij komt kijken qua benodigdheden.

Hij heeft een totale grote uitgebreide set in koffer open gemaakt om mij de losse deluxe mandrel set aan te bieden. Heel de kofferset was volgens hem niet nodig daar er veel spullen in zitten die ik niet zal gebruiken. Het zou voor mij veel goedkoper zijn om alles wat ik nodig heb los te bestellen.

Ik heb dus net een bestelling gedaan met mandrel deluxe set met deluxe mandrel support. Wat kitjes met bushings en pen mils en cutter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.