Touchstone

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum
D

Dulcimer

Guest
Beste houtsnijvrienden,
ik ben begonnen met een kop van Xavier Messerschmidt ( dat wordt zo dadelijk weer en nieuw topic) en ga tussendoor wanneer ik er zin in heb door met Touchstone. Op bijgaande foto's o.a. de kleine, dunne latjes die aan het linker-onderbeen zitten ( i.t.t. het origineel van Norbury ga ik er denk ik niet belletjes aan maken; dat zou een hoop precisiewerk zijn zonder draaibank, en aangezien ik al vanaf oktober bezig ben met Touchstone, zit dat geduld er niet meer in). De kop van Touchstone heb ik iets weten te verbeteren en ga daar misschien nog op verder, maar de hautaine uitstraling van de originele Touchstone kan ik qua niveau niet halen. Petje af voor Ian Norbury; als je een kopie maakt van een meester leer je hem/haar des te meer te waarderen.

N.B. achteraf vind ik mijn vorig bericht nogal fel wanneer ik woorden als puristen e.d. gebruik; daarvoor mijn excuses; iedereen heeft zijn/haar eigen weg, achtergrond, ervaring en het is prima die te volgen.
Groet en en een fijn weekend aan jullie allen,
Frans

IMG_2389.jpg
IMG_2390.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Ben benieuwd naar Messerschmidt, dat is weer een hele uitdaging, fijne paasdagen Frans.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
N.B. achteraf vind ik mijn vorig bericht nogal fel wanneer ik woorden als puristen e.d. gebruik; daarvoor mijn excuses; iedereen heeft zijn/haar eigen weg, achtergrond, ervaring en het is prima die te volgen.
Groet en en een fijn weekend aan jullie allen,
Frans

Ik vind dat je het woord purist in een juiste betekenis, context, hebt gebruikt. Geen reden om je daarvoor te verontschuldigen. Het is geen scheldwoord.


Men moet zich wel niet vergissen in de beweegredenen van de puristen. Dat is niet noodzakelijk om traditioneel te doen ( kan natuurlijk) en zich in te schrijven in de grote traditie. Soms is dat gewoon omdat de gutsen en beitels de job veel beter doen dan de Dremels en Co.

Ik lees zoveel op het forum dat men bekommerd is om details, details en nog eens details. Heel vreemd voor mij, ik zou mij eerder concentreren op de grote vorm, daarna enkele deelvormen , deze telkens weer verder delen. Zodat het beeld stevig opgebouwd wordt. En wanneer alle vormen sterk staan en juist gesitueerd worden komen de details er ongeveer vanzelf in. De ondergrond moet ervoor klaar liggen, zeg maar.

In elk stadium moet er spanning op elke ( bolle) vorm gezet worden en de overgangen tussen verschillende bolle vormen op een natuurlijke wijze, natuurlijke intersectie, ontstaan. Spanning is niet gelijk aan glad, maar met woorden is dat hier verder niet uit te leggen. Op de website houtsnijden eu en op beeldhouwen.net wordt dit op één van de pagina's geïllustreerd @ Dulcimer: je leermeester uit Dordrecht kan je dit aanleren, hij beheerst dit.

Indien men zo'n lzeraar heeft , moet men natuurlijk wel het hele beeldmaken onder leiding van de leraar. Anders kan die geen volledige , logische ontwikkeling van een beeld aanleren, maar zal die eerder moeten bijsturen en rechttrekken. Het stuk wordt door dit laatste wel beter, maar de student niet.

Even nog wat persoonlijke meningen:
Over hoe men details zet: met Dremel, vijl ,rasp schuurpapier (hoe doe je dat,) beitels of, schraapstaal, gutsen , enz nog even het volgende:

De problemen liggen doorgaans niet op dit vlak, dus vaak is HOE de verkeerde vraag.
Veel belangrijker is :WAT snijdt men. Voorbeeld als je een drapering, acanthusblad of leeuw wil maken en je weet hoe die dingen eruit zien, niet hoe de onderhuidse constructies niet kent, het onderwerp niet volledig bestudeerd hebt , de bewegingen en compositie van het acanthusblad of van de leeuw of van de drapering ( met juiste plooienval) , niet beheerst dan zal er geen meesterwerk gemaakt worden.

Als je eenmaal perfect weet wat je moet maken, wil gaan maken, dan kun je het op om het even welke manier maken, ben je met niets te stoppen. Weer een voorbeeld: om een hand in een bepaalde houding te maken, dat is WAT men wil snijden, moet je weten hoe een hand in elkaar steekt. Dus iets enkel visueel overnemen van een foto of zelfs van een ruimtelijk model, is " weinig succesvol". Het weten en begrijpen, is het belangrijkste. Dus eerst bestuderen dan boetseren ( als deel van het bestuderen) en dan snijden.

Een beeldhouwer kan echt met heel met weinig gutsen en beitels werken, en heeft echt geen collectie burijnen nodig, meer dan twee burijnen is een overkill, voor het formaat waarin men hier op het forum doorgaans werkt. Voor ornamentsnijders ,die in verschillende stijlen en formaten moeten werken, ligt het anders: die hebben veel meer gutsen nodig, maar niet noodzakelijk veel meer burijnen. Meer dan 3 rechte burijnen zijn ook daar niet nodig.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan en stimuleert het forumleden om andere manieren van snijden te verkennen. Uiteraard moet niemand het met deze persoonlijke mijmeringen eens zijn, en vooral, doet iedereen het op de manier die het meeste plezier schenkt.

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Beste Ornament,
Ik zou purist willen zijn maar dat staat vooralsnog niet binnen mijn mogelijkheden vanwege gebrekkige opleiding, gereedschap etc.
Daarom moet ik mij af en toe behelpen met schuurpapier en dremels.
Net als met schaven en beitels is het resultaat daarmee vele malen gladder, scherper omlijnd, en mooier dan met schuurpapier e.d.
Ik hoop ooit het niveau te kunnen bereiken waarbij ik van dit materiaal kan afzien.
Ik bewonder de oude meesters en zij die dat nog weten te beheersen; steeds weer vraag ik mijn af in musea e.d. hoe men tot zo volmaakt een beeld, schilderij e.d. heeft weten te maken.
Men weet dat pas wanneer men probeert het te copiëren, pas dan ziet men hoeveel vakmanschap en vaardigheid daarvoor nodig is. RESPEKT daarvoor!!
Ik zie mijzelf als een beginner in het houtsnijden en hoop mij gaandeweg verder te kunnen ontwikkelen. Ik ben echter een echte autodidact; alles wat ik weet heb ik mij zelf aan moeten leren, vaak met vallen en opstaan, maar steeds leer ik bij, en daarin ben ik nogal fanatiek omdat ik het een geweldige hobby vind, alhoewel ik zie dat in deze tijd van minimalisme ons werk (nog)weinig waardering krijgt.
Qua details; ik begon met mij toe te leggen op details maar heb in de houtsnijlessen van Clim geleerd inderdaad de grote, bolle vormen te maken vooraleer over te gaan op details.
Echter; ik combineer deze beiden; ik gebruik details als "onderkant neus, boven en zijkant ogen, hoogte mond, haarlijn etc. etc." als referentiepunten en bouw daarnaast de bolle vormen op ( dat klinkt heel professioneel maar ik kom mijzelf daar geregeld in tegen; het is m.a.w. beslist niet gemakkelijk).
Deze werkwijze heb ik nodig omdat ik inderdaad vanaf foto's werk.
Ik heb van Clim veel geleerd; o.a. hoe mijn materiaal vlijmscherp te krijgen, het werken met de bolle vormen en van daar uit verder detailleren; ik ben echter een eigenwijs en in houtsnijden een fanatiek persoon en ga af op mijn gevoel; dat zegt dat ik op mijn eigen weg verder moet gaan.
Qua materiaal; inderdaad; 2-3 burijnen volstaan, maar dat geldt m.i. niet voor gutsen met hun verschillende bollingshoeken. Ik heb onlangs ontdekt dat ik verschillende gutsen zal moeten bijkopen met een zeer klein snijvlak ( bijvoorbeeld voor het uithollen van de irissen, mijn gutsen waren daarvoor net te groot).
Ik heb weer e.e.a. bij kunnen leren van foto's die op de door U voorstelde websites te zien zijn; waarvoor dank.
Daarnaast mijn dank voor Uw reactie waarmee niet alleen ik, maar ook andere houtsnijders, hun voordeel kunnen doen in deze prachtige hobby c.q. ambacht.
N.B. voor degenen die de kop van Xavier Messcherschmidt volgen; ik begin te vrezen dat die in de kachel gaat; ik heb stomme fouten gemaakt en moet bij een houtleverancier ( linden en/of esdoorn)hout bijhalen om weer iets te kunnen maken).
Groet,
Frans
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Vrienden,Naar aanleiding van de laatste ontboezeming van Dulcimer / Frans eerst even een verhaal, dat ik lang geleden eens heb opgepikt, en zo af en toe nog wel eens als illustratie gebruik.

Er was een beroemde Chinese tekenaar. Op een dag komt er een rijk iemand bij hem en vraagt naar een tekening van een paard. Dat is goed, zegt de tekenaar. Dat is ...., en hij noemt een bedrag van bijna 4 cijfers, en vooraf betalen. De opdrachtgever betaalt hem, de tekenaar pakt papier, inkt en zijn favoriete penseel en begint. Na 5 minuten is het werk klaar.
De opdrachtgever voelt zich een beetje bedrogen en zegt: "Zoveel geld voor 5 minuten werk?" "Ja" zegt de tekenaar, "u moet ook de 20 jaar oefenen betalen".

De kunstenaars waar we ons aan spiegelen en die we willen nadoen hadden die benodigde ervaring ook. En dat krijg je alleen maar door oefenen. Verwacht dus niet, dat je bij de eerste poging een super-resultaat krijgt. Namaken van wat een ander al gemaakt heeft is leuk en aardig, maar zelf uitdenken is leuker, en je laten inspireren door een beroemd iemand is ook een hele leuke optie.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Beste Ornament,

Qua details; ik begon met mij toe te leggen op details maar heb in de houtsnijlessen van Clim geleerd inderdaad de grote, bolle vormen te maken vooraleer over te gaan op details.
Echter; ik combineer deze beiden; ik gebruik details als "onderkant neus, boven en zijkant ogen, hoogte mond, haarlijn etc. etc." als referentiepunten en bouw daarnaast de bolle vormen op
Deze werkwijze heb ik nodig omdat ik inderdaad vanaf foto's werk.
Frans

Hallo Dulcimer en anderen.,

Hierin ligt de grote beginnersfout. Indien men af geraakt van het eerst zetten van details als referentiepunten, zal men een hele stap vooruitgaan. Je leermeester heeft daarin volkomen gelijk.
Alle beginners hebben steeds de neiging op oriëntatiepunten vast te leggen, blijkt normaal te zijn. Ze denken nog 2D en nog niet in de volle 3D. Het probleem is dat men loeihard de referentiepunten op de verkeerde plaats gaat vastpinnen. Kan onmogelijk anders, want het beeld, gezicht, enz is nog niet gebouwd,op een juiste wijze, verhouding, in de ruimte ontwikkeld.
En die keiharde details zijn in de verdere ontwikkeling van het beeld vaak niet meer te corrigeren. Het zetten van die oriëntatiepunten blijkt ( verkeerdelijk) geruststellend te zijn, maar daar ligt dus de fout en de autostrade naar het mislukken.

Men verspert zichzelf de weg naar een goed beeld. Men moet daarvan af indien men verder wil ontwikkelen.

Voorbeeld: oogleden zetten voordat er een oogbol is en die dan eerst nog in de afgewerkte oogkassen gesitueerd zijn (alles volledig op juiste, gespannen vorm gezet), heb ik nog nooit goed zien komen. een recept om te mislukken.
Oogleden, mond, neusgaten maken voordat het gezicht gebouwd is ( grotere vorm) kan gewoon niet goed gaan. Dat ziet eruit als kerven ( kerfsnedes) op een blok hout. Blijft een klomp hout , geen beeld. Equivalent bij het boetseren het blijft een blok modder, geen beeld.


Over het werken met bollen. Aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen hebben ze daarvoor de naam rotatietechniek of sfeertechniek ontwikkeld. Je leermeester heeft het daar geleerd ( slijpmethode ook), hij beheerst deze traditionele werkwijze dus ( hebt mazzel, man). Deze vormbenadering heeft ook nog een ander luik, de overgang tussen de duidelijke bolle vormen onderling moet in 99% van de gevallen soepel , zacht gebeuren. Deze tuning is van het allergrootste belang. Een klassiek beeld, figuratief bevat ongeveer geen scherpe overgangen, ( oogleden mogen wel scherp zijn).

Voorbeeld, nog nooit heb ik iemand gezien met een harde overgang( lijn, binnenhoek ) tussen de zijkant van de neus en de wang. Soms zie je dat bij beginners, resultaat hiervan is steeds ondermaats.

Indien het beeld eerst zuiver met bollen , worsten, cilinders en veel eieren, opgebouwd wordt, van grote vormen naar kleinere , zonder details, is het verrassend hoe overzichtelijk en flexibel het hakken kan zijn. En hoe makkelijk de details erin komen ( moet ik of een beginner echt niet van wakker liggen). Men kan zelfs zeggen dat nadat men het ontwerp eerst heeft geboetseerd ( in combinatie van wat ik eerder schreef: studie) het op den duur haast onmogelijk wordt om later het houten beeld al snijdend , kappend, hakkend, te verknoeien. Het gevreesde " te diep kappen" komt niet meer voor, kan haast niet meer voorkomen, omdat het beeld steeds overzichtelijk is.

Het werken naar foto's kan geen reden zijn om anders te werken, men moet wel een beeld bekomen.

Ik zou beslist met een heel eenvoudig 3d model aan de slag gaan bij je leermeester en exact doen wat hij voorstelt, (ook enkel in zijn atelier eraan werken, onder zijn permanent toezicht) om vertrouwd te worden met een andere manier van benaderen. Dit gaat heel veel opleveren. Haal je ook een groter rendement uit de lessen.

Aan alle houtsnijders : succes met deze moeilijk maar boeiende discipline. Heb er vooral plezier in
ik hoop dat deze bijdrage iedereen stimuleert om meer 3D te gaan werken en te gaan experimenteren en vooral aanmoedigt om verder te gaan.

groeten,
ornament
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Ornament, heel veel dank voor deze wijze lessen, hier steek je heel veel van op, zoals u het verteld klink het ook heel logisch. Als beginnend houtsnijder vallen de details van een mooi houtsnijwerk het eerste op, en dat wil je dan namaken. Daarom begin je daar ook veel te snel aan, omdat de details in je geheugen gegrift zijn, je ziet de groten lijnen wel, maar je wilt die details op het hout hebben, en dat is inderdaad de valkuil waar wij te vaak in stappen.

N.B. voor degenen die de kop van Xavier Messcherschmidt volgen; ik begin te vrezen dat die in de kachel gaat; ik heb stomme fouten gemaakt en moet bij een houtleverancier ( linden en/of esdoorn)hout bijhalen om weer iets te kunnen maken).
Groet,
Frans[/QUOTE]

Frans, zoals je zelf al zegt leren met vallen en opstaan, en veel vallen:)

Bert, ik ben het helemaal met je eens dat een eigen ontwerp meer voldoening geeft als een kopie maken van wat een ander al heeft gemaakt, Het is goed om te kopiëren om het houtsnijden onder de knie te krijgen. Maar als ik terug krijg naar al mijn werken wat ik tot nog toe gemaakt heb, dan vind ik de werken die ik zelf ontworpen heb met mijn eigen inspiratie het mooiste, en denk daar vaker aan terug. Daar zit meer ziel in zo'n werk zal ik maar zeggen, het is dan meer van jou, omdat het ontsproten is aan je eigen fantasie.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb de hele post uitgelezen en ben zeernder de indruk!
Zowel van het Touchstone beeld, als van de besproken technieken.
Heel interessant!!
 
Beste Frans en andere liefhebbers.

Mooie en eerlijke verhalen. Ik heb respect voor allen die het alleen al durven, en hierdoor vaak zelf voor dilemma's komen te staan.
De kracht zit in het feit dat je door gaat en leert van alles wat je doet. Dat de een gemakkelijker een 3d werkstuk maakt is heel logisch. We zijn allemaal anders, met allemaal andere kwaliteiten. Door deze ervaringen ontwikkel je uiteindelijk jouw eigen stijl iets waar men later jouw werk in herkent. Ontwikkelen blijven we zolang we nieuwe uitdagingen blijven aan gaan.

Respect en waardering voor het resultaat ook al ben je vaak zelf niet geheel tevreden.

Je bent op de goede weg Frans .
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Beste Frans en andere liefhebbers.

Mooie en eerlijke verhalen. Ik heb respect voor allen die het alleen al durven, en hierdoor vaak zelf voor dilemma's komen te staan.
.........
Ontwikkelen blijven we zolang we nieuwe uitdagingen blijven aan gaan.

Respect en waardering voor het resultaat ook al ben je vaak zelf niet geheel tevreden.
Dat zijn zeker waarheden. Goed verwoord.

groeten
Ornament
 
D

Dulcimer

Guest
Beste houtsnijliefhebbers; Ornament, Pel, Raymond, Bert, Edwin e.a.;
Edwin en Ornament heel veel dank voor jullie reactie; inderdaad, mijn gevoel zegt dat ik mijn eigen weg moet gaan en ik weet dat dat veel vallen en af en toe opstaan zal betekenen; maar het maakt niet uit; zo ontwikkel je jezelf verder; zo zal de kop van Xavier Messerschmidt w.s. de kachel ingaan; maar toch heb ik ook daarvan bijgeleerd.
En inderdaad uitdagingen aangaan, c.q. de lat steeds hoger leggen is m.i. de enige manier om jezelf verder te ontwikkelen.
Qua tevredenheid; ik heb nooit iets gemaakt waarover ik geheel tevreden was alhoewel anderen het geweldig vonden, steeds zie ik iets dat anders/beter had kunnen zijn. Dat is nu eenmaal zo en ik bedenk daarbij steeds dat dat bij mijn ontwikkeling hoort.
Ik heb van mijn leraar veel geleerd en ben dankbaar dat ik zijn adviezen heb kunnen volgen, maar ik denk dat het bij mijn persoon hoort dat ik eigengereid/eigenzinnig ben; dat heeft tot gevolg dat ik de overtuiging heb dat ik verder zelf/alleen verder moet.
Dat ik regelmatig onzeker ben hoort erbij; jullie positieve reacties helpen mij, ook als dat kritische reacties zijn.
Pel, ooit hoop ik eigen ontwerpen te kunnen maken maar ik ben nog lang zo ver niet qua vaardigheid; de gezellen van oude meesters begonnen met weinig belangrijke vlakken in een schilderij/beeldhouwwerk om zich het vak eigen te maken. Daarna kregen ze meer prominente taken te doen.
Ik denk dat je begint met kopiëren, vervolgens combineren van voorbeelden die je vindt. Dan pas, na vele jaren, je eigen ontwerp maken en uitvoeren.
Wat mij tegenstaat in de hedendaagse kunstopleidingen ( in Nederland, daarbuiten weet ik het niet); in het eerste jaar materiaalkennis, een beetje kunstgeschiedenis, even kopiëren en een beetje gereedschapskennis maar dan plots wordt verwacht dat je je eigen ideeën inbrengt die vooral niet moeten lijken op wat ooit eerder gemaakt werd, het moet vernieuwend zijn:(
Tip voor degenen die in de buurt van Breda, Antwerpen wonen; tot dusver ging ik naar de Arnhemse fijnhouthandel, zoals bekend is die goed maar duur, ik heb nu www.adequat.eu ontdekt in Alphen N.B., ik ga daar deze week heen omdat ik dringend mijn voorraad hout moet aanvullen. Als dat hout ( o.a. kersen, esdoorn, linde, eiken) goed is dan zijn zij aanzienlijk goedkoper dan AF. Verzoek; koop a.u.b. niet alles op voor zaterdag a.s.:)D).

Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Frans,

Je hebt een keuze gemaakt. Heel goed. en je zal eerst proberen iets na te maken wat een ander heeft gemaakt. Maar uiteindelijk wil je eigen dingen gaan maken. Daarom wil ik je nog iets meegeven. Kijk om je heen, en zie dan de dingen waarvan je denkt, dat je er iets mee kan.
Ik loop al een aantal jaren mee in het houtdraaiwereldje, en daar zie ik wel eens kopieerders, die namaken wat anderen al eerder hebben gemaakt. En dan heb ik het niet over het maken van honingspatels, lepels of pennen. En sommige mensen zijn daar gelukkig mee.
Het is vaak een zoektocht, wat is nou net die spannende vorm van een schaal. Wat is nou net een juiste vorm van een voetstuk onder een object, en ga zo maar door. binnen mijn vereniging (Radius, Nederlandse vereniging van Houtdraaiers, www.houtdraaien.com) kennen we zelfs een klein groepje, dat zich bezig houdt met vormgeving, en geen techniek.
Zo, even mijn ontboezeming.
Ik zal je no een voorbeeld geven.
Ik ben leifhebber en beoefenaar van een bepaalde vorm van houtdraaien, het zogenaamde omkeerdraaiwerk. Daarbij wilde ik op een gegeven moment een spiraal maken. Dat was in 2000. Het is me pas gelukt om in 2010 zoiets te maken. Nu heb ik er niet altijd mee bezig geweest, maar met tussenpozen gedacht hoe of dat zou moeten. Maar nu begin ik het omkeerdraaiwerk een beetje te beheersen. Maar er zijn nog grotere sterren op dat gebied. Daar moet ik nog weer op gaan studeren. en dan niet namaken, maar naar eigen ontwerp.

Ik hoop, dat je heel veel plezier blijft houden in het houtsnijden, en dat je op een gegeven moment iets maakt, waarvan je zegt, dat je er trots op bent. En raak niet mismoedig als iets niet gaat, zoals je dat zou willen.
Ik hop nog vaak iets moois van je te zien. Want ook "Touchstone" is een niveau, wat ik niet kan halen.

Oh ja, en nog bedankt voor de tip van de houthandel.

Met hartellijke groeten
 
D

Dulcimer

Guest
Beste houtsnijvrienden,
vandaag heb ik hout gehaald bij adequaat.eu in Alphen. Tot mijn spijt hadden zij geen linden; ze hebben wel kastanje, eiken, esdoorn en kersen. Ik heb een plank kersen gekocht 260 x 8 x gemiddeld 35 cm en heb daar Euro 150,00 voor betaald. Ik denk aanzienlijk goedkoper dan Arnhemse fijnhout zou rekenen. Dat uit zich echter in de kwaliteit; bij AF klaar om direct verlijmd te worden en uitgezochte stukken zonder noesten e.d..
In Alphen lag het hout op 3 km afstand van de winkel in een schuur van een boerderij; alles van stam gezaagd op latten, het had 12 jaar gedroogd. Echter; het hout lag zo onder het stof dat amper te herkennen was wat het was ( dat wist de hulp gelukkig wel, en hij was ook heel behulpzaam). Dat hout ligt verder op stapels van 2-2,5 meter hoog in lengtes van meestal 3 meter en meestal 6-8 cm dik. Veel hout, vooral het esdoorn, is aangetast door houtworm. Om een goede plank te vinden is het een hele toer om plank na plank van de stapel te tillen en te bekijken wat er onder ligt. Dit tot jullie informatie.
Fijn weekend,
\Frans
 
D

Dulcimer

Guest
De houtsnijders op het forum zijn stil, eerlijk gezegd ikzelf ook i.v.m. een verbouwing waar ik momenteel mee bezig ben waardoor het houtsnijden even op de achtergrond is geschoven, dat naast gezondheidsproblemen. Ik hoop dat we weer spoedig levendige houtsnij en beeldhouw presentaties mogen zien in deze schitterende hobby op dit deel van het forum.
Nieuws; ik heb hout ( linde) gekocht bij Rick van Masave hout en ben daar dik tevreden over; goed hout voor een redelijke prijs.
Dochter Birgit ( dulcimer-junior is geregeld bezig met houtsnijden, maar legt m.i. haar lat niet hoog genoeg om een hoger niveau te bereiken, enfin, belangrijker is dat ze er plezier aan beleefd, het komt wel op een gegeven moment). Ik vind het geweldig dat de volgende generatie dit vakmanschap oppakt.
Groet, ik hoop snel weer iets van jullie te mogen zien, fijn weekend,
Frans
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Frans het is even stil bij de houtsnijders, komt ook mede doordat er relatief weinig houtsnijders op het forum zitten. Zelf ben ik bezig geweest met een kinderkeukentje, en ook een tijdje lichamelijk niet in staat geweest om de werkplaats in te gaan. Maar ik ga aan een buizerd verder die al een hele tijd in de werkplaats stof aan het verzamelen is.

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Frans, het klopt wat je zegt. Het aantal houtsnijders op het forum is zeer beperkt, en ikzelf heb de laatste tijd weinig gedaan. Zoiezo is mijn productie laag, maar het laatste jaar staat het bijna stil.

Dat zal over een tijdje vast wel weer veranderen. Tot die tijd volg ik het werk van de anderen.
 
D

Dulcimer

Guest
Pel en Meron, ik ben benieuwd naar jullie volgende werk. Maar tot het zover is, houden we allemaal maar even een pauze:D
Groet en een fijn weekend,
Frans
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Zo af en toe kijk is is op dit draadje. Bij de allereerste foto dacht ik eerst wat een gepruts, maar dat was nog maar het begin. Als ik zie wat het nu geworden is, neem ik die worden terug en vervang ik ze voor "vakman". Want dit is heel knap, echt respect!. Niet alleen het kunstwerk maar ook het geduld dat er is!
Wat me nog steeds blijft verbazen is ook het respect waarmee gepraat, zeker in dit draadje. Word ik een beetje blij van binnen van:D
 
Beste houtsnijders,
Het is inderdaad even stil. Ook ik heb meer om handen. Naast werk, zoeken naar andere woning, huidige verkopen en een ongeluk op de Mtb in het bos zit het snijden nu vooral in mijn hoofd. Iets bedenken voor Opendag Hout wat ik ook op rijd af moet kunnen krijgen. De meeste ideeen schets ik op papier. Er zit al zeker wat tussen maar..... Nog net niet dat waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Je kunt ons werk ook niet versnellen. Je fantasie laat zich niet dwingen. Ik wil nog steeds graag op Opendag hout een stand met houtsnijders bij elkaar. Ook iets waar tijd in gaat zitten. Iets moois maken gaat gelukkig niet van zelf en we hebben geen machines die ons werk kunnen uitvoeren. Daarom hou ik zo van ons vak. Fijn weekeind, groet Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.