Touchstone

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum
D

Dulcimer

Guest
Bijgaand wat foto's van het maken van Touchstone. Zoals ik eerder al had gemeld is Touchstone bijzonder moeilijk om te maken; door de pose, door de zeer kleine details, doordat ik het op 2/3 van het origineel maak.
De originele grootte is plm. 60 cm, ik moet het maken op 40 cm hoogte ( ik had niet meer lindehout liggen).
Touchstone is nu 2 x meegegaan naar de houtsnijcursus van Clim Schots; hij leert mij totaal verschillende technieken aan dan die die ik mijzelf had aangeleerd. Weinig is moeilijker dan iets afleren wat je ooit hebt aangeleerd. Tijdens het snijden moet ik dus letten op waar de details komen, dat de totale anatomie klopt, daarnaast het aanleren van een nieuwe techniek; dat alles maakt mij nogal onzeker omdat ik op zoveel zaken moet letten.
Clim vindt terecht dat ik eerst moet uitgaan van bollingen i.p.v. rechte lijnen, details vermijden ( dat deed ik tot aan de cursus wel om alvast orientatiepunten te hebben), pas als de anatomie goed is ga je langzaam naar detaillering toe. Ik kom er nu achter dat het snijden van een naakt gemakkelijker is dan een gekleed persoon; bij een naakt heb je de anatomie en vorm al in je hoofd, bij een gekleed persoon ( zeker bij Touchstone met zijn kap en andere middeleeuwse wijdvallende kleding) is dat veel moeilijker. Eens weggesneden is definitief weg ( gelukkig zijn de mensen die met klei werken; die kunnen blijven corrigeren). Bij de armen moet ik al hout bij gaan lijmen omdat ik teveel heb weggehaald.
Waar ben ik aan begonnen? Enfin; ik heb er nog steeds plezier in en leer erg veel bij. Het eindresultaat is moeilijk te voorspellen; het wordt niet het origineel; dat is te complex, je kunt niet op tegen een houtsnijder met 40 jaar ervaring. Maar het wordt altijd wel iets moois.
Touchstone zal de komende weken een beetje stilvallen; ik ben begonnen mijn dochter ( dulcimer-junior, eveneens forumlid-houtsnijdster) te helpen met verhuizen.
Groet,
Frans

IMG_1331.jpgIMG_1335.jpgIMG_1354.jpgIMG_1358.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
@Frans, ziet er goed uit, ook de verhoudingen o.a. benen, en romp met het hoofd lijken heel goed zo op de foto.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Dank voor jullie reacties,
Edwin; ik heb geen foto's van de zijkant, Norbury doet dat in zijn boeken maar heel zelden.
Groet,
Frans
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het zal mooi worden.
Ik blijf het volgen en ik kan je maar alleen succes toewensen met de volgende stappen.
Respect.
 
@ Peter.

Lindehout wordt al eeuwen gebruikt voor houtsnijwerk en beelden. Gemakkelijk te snijden hout soort. Relatief goedkoop.
Het hout werkt niet echt tegen tijdens het bewerken.

IMG_4178.jpg

Gewoon een keer een stukkie proberen peter. Deze heb ik gemaakt uit een stuk val hout wat na een windvlaag uit een oude linde was gevallen.

Gr Edwin
 
D

Dulcimer

Guest
Weer een kleine upgrade van Touchstone; ik had niet veel tijd om te snijden i.v.m. de verhuizing van mijn dochter maar ben toch weer een klein beetje verder gekomen.
Onder Touchstone's rechterarm moest ik een stukje linden lijmen omdat daar teveel was weggehaald; pas vanavond zag ik dat ik er geen linden maar esdoorn onder heb gelijmd ( ik meende dat ik geen esdoorn meer had liggen; wel dus). Dat esdoorn is een stuk taaier dan linden maar dat nadeel heeft ook een voordeel; ik vind dat esdoorn ondanks zijn taaiheid toelaat dat je meer gedetailleerd kunt snijden en dat het minder snel uitbreekt, het resultaat is gladder. Conclusie; een volgende keer ga ik iets uit esdoorn maken. Het Trojaanse paard dat ik vele jaren geleden heb gemaakt is ook uit esdoorn en niet linden, muziekinstrumenten heb ik ook houtsnij-details gegeven in esdoorn en dat ziet prima uit.
M.b.t. Touchstone; langzaamaan komen details er aan; en Touchstone is behoorlijk gedetailleerd; ik ga dus in de nabije toekomst de weg van Meron op; extreem fijn en gedetailleerd werken.
Groet,
Frans
IMG_1364.jpg
 
Mooi Frans,

Altijd lastig vindt ik als er te veel weg is. :(
Vaak kan ik dan nog het ontwerp aanpassen. Bij jouw is dat niet mogelijk...... extra handicap dus.

Ik vermoed dat je veel profijt hebt van die cursus. Er zijn altijd dingen en manieren waar je niet aan denkt terwijl een ander daar bijvoorbeeld een simpele oplossing voor heeft.
Daarom is dit forum zo toppie :eek:, ik blijf leren .

Gr Edwin
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Mooi werk Frans, persoonlijk vind ik steviger hout fijner dan linden vanwege de weerstand of zo. Veel succes ermee!

Hartelijke groet, Hans
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je wel voor jullie reacties. Zo'n cursus kan ik beslist aanraden; ik heb nu twee lessen gehad en alleen al het feit dat 'n ander mee kijkt om te bekijken of de verhoudingen, stand, anatomie e.d. nog kloppen is een groot voordeel.
Ik ben benieuwd wat Clim mij gaat leren nu ik langzaamaan overga naar de detaillering.
Groet,
Frans
 
D

Dulcimer

Guest
Collega houtsnijders en andere geïnteresseerden; ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum i.v.m. veel moeten werken, verhuizing dochter en geboorte van mijn tweede kleinzoon maar was jullie niet vergeten.
Bijgaand een foto van Touchstone die langzaamaan details gaat krijgen ( mijn houtsnijleraar zal het daar niet mee eens zijn, maar ik ben een beetje eigenzinnig;)).
Touchstone zal nog veel tijd vragen; onder schuren e.d. kan ik onmogelijk uitkomen omdat de details te fijn zijn.
Bij Ashley Iles had ik nog een "Ray Gonzalez skewchisel" besteld ( Pfeil maakt dit model ook maar onder andere naam). Dit mes/beitel is vlijmscherp en heeft het grote voordeel dat je er in slecht bereikbare plaatsen mee kunt komen. Het zou een uitvinding van de Engelse houtsnijder Ray Gonzalez zijn maar uit oude prenten is bekend dat dit zelfde model 400 jaar geleden ook al bekend was. Die skewchisel is overigens voor de doe het zelver ook zelf te maken uit een oude vijl o.i.d.; slijphoek 5 graden.
Groet,
Frans
IMG_1526.jpg
IMG_1531.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Dulcimer

Guest
Weer een stukje verder; de details worden nu gesneden en het is oppassen. Het kopje wordt een probleem; de hoogte ervan is 5 cm en dat is wel erg klein om een goede kop te maken. Norbury maakte Touchstone op een lengte van 60 cm, ik moet het doen op 40 cm totale lengte, dat is een wereld van verschil.
De voeten/schoenen doe ik waarschijnlijk binnenkort vervangen omdat die gemakkelijk afbreken ( de nerfrichting is immers verticaal). Ondertussen heb ik al veel profijt gehad van die Ray Gonzalez skew chisel omdat die in vrijwel alle moeilijk bereikbare hoeken kan komen.
Groet,
Frans
IMG_1791.jpgIMG_1792.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.