[Te koop] HBM 1600 paneelzaag/zaagtafel met roltafel

Status
Niet open voor verdere reacties.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Te koop: HBM 1600 paneelzaag/zaagtafel met roltafel (230 volt)

Van HBM heb ik een HBM 1600 zaagtafel gekregen voor een review. De review is af, waardoor de zaagtafel in de verkoop mag. De zaagtafel is enkel gebruikt voor de review en is verder als nieuw. Zie deze link voor de volledige review. De zaagtafel komt met factuur.

De HBM 1600 is een zaag met een roltafel van 1600 mm. Iedereen die met een zaag met een roltafel heeft gewerkt, wil niet meer zonder. Het grote voordeel is dat je veel gemakkelijker grotere of langere stukken kunt zagen. Een hele plaat in de breedte (122 cm) is geen enkel probleem. Het vermogen (2200W) is meer voldoende om massief hout te zagen. Met het zaagblad van 254 mm kun je maar liefst 80 mm dik zagen.

De zaag komt zeer compleet met 2 verstekgeleiders, werkstukklem en klemschoen. Er zitten 2 zaagbladen bij, namelijk het standaard zaagblad dat Hem meelevend en een zeer goed zaagblad van Stehle om te schulpen.

De zaaginstellingen zijn zoals bij andere zagen. Aan de voorkant zit een draaihendel om de zaaghoogte in te stellen en aan de zijkant een draaihendel om de hoek van het zaagblad in te stellen. Beiden hebben een hendel die je in kunt klappen. Maar deze klapt niet helemaal 90 graden uit, waardoor het draaien wat knullig aanvoelt. Dat is alleen een gevoel, want de hoogte- of hoekinstelling zelf gaat relatief soepel. De hoogte instelling kun je vastzetten met een draaiknop, maar de hoekinstelling niet. De hoeksintelling heeft een (instelbare) stop op 90 graden, maar niet op 45 graden. De aan- en uitknop zit op dezelfde plaats als bij mijn SCM, maar is veel groter. Hierdoor is het gemakkelijk om de zaag in en uit schakelen. De zaag heeft echter geen noodstop.

De bouwkwaliteit is dik in orde. Nergens zaten scherpe randjes en alle verf was overal in orde. Ook de boorgaten zaten overal op de juiste plaats. De gietijzeren tafel was overal vlak en alle verbredingen/verlengingen zijn in het vlak in te stellen. De roltafel gaat soepel en doorstaat ook de billen op de roltafel test. De profielen voor de langs- en dwarsgeleiders zijn recht. De aan- en uitknop is een grotere dan bij mijn SCM en dat is een voordeel. De zaag komt met 3 poten om kantelen van de zaag te voorkomen. In mijn tests bleek niet dat ze nodig waren, maar het is fijn dat ze er zijn. De poten kun je met een inbussleutel snel en eenvoudig stellen. Hierdoor zitten ze ook niet in de weg als je de machine wilt verplaatsen.

Natuurlijk is deze zaag niet perfect. Zo is de stofafzuiging niet goed en is de dwarsgegeleider behoorlijk licht uitgevoerd. Ook bij het herplaatsen van de dwarsgeleider moet deze opnieuw afgesteld worden. De stofafzuiging is aangepakt door een verloopstuk te plaatsen. Een ingewikkeldere oplossing was er nodig voor de dwarsgeleider op de oplegtafel. Daar waren 2 uitdagingen, namelijk het haaks instellen (en houden) van de dwarsgeleider en er tegelijk voor zorgen dat de maataanduiding klopt. Het heeft wat nadenkwerk gevergd, maar ik heb het weten op te lossen. Ik wilde gaan voor een oplossing die bij te stellen is, zodat je ook in de toekomst de machine kunt bijstellen indien nodig. Natuurlijk moest je de dwarsgeleider gemakkelijk kunnen verwijderen en weer terug kunnen plaatsen zonder dat je deze opnieuw moest afstellen.

Het hulpstuk bestaat uit 3 kunststof delen op elkaar met een stuk dat uitsteekt en in de sleuf van de dwarsgeleider valt. Het wordt met 2 bouten vastgezet in het aluminium profiel van de dwarsgeleider om zo een stevige verbinding te maken. In het hulpstuk zitten 2 bouten met rampamoeren. Een zorgt ervoor dat de dwarsgeleider ten opzichte van de oplegtafel gesteld kan worden (en daarmee haaks ten opzicht van het zaagblad). De tweede bout dient als stop, waarbij je deze tegen de zijkant van de oplegtafel laat komen. Op deze wijze klopt de maatverdeling voor de flitstop. Het hulpstuk werkt goed, maar je kunt de dwarsgeleider niet meer op een grote hoek zetten.

Specificaties
  • Maximale zaagblad diameter 254 mm
  • Maximale schuinstelling van de zaagblad 90°/45°
  • Zaaghoogte 90° 80 mm
  • Zaaghoogte 45° 65 mm
  • Zaagbreedte 690 mm (max afstand tussen zaagblad en langsgeleider)
  • Motor 2200 Watt / 230 Volt
  • Tafel (gietijzer) 670 x 310 mm
  • Tafelverbreding 670 x 400 mm
  • Tafelverlenging 325 x 310 mm
  • Oplegtafel 600 bij 450 mm
  • Telescopische dwarsgeleider maximaal 1225 mm
  • Lengte roltafel 1600 mm
  • Breedte roltafel 240 mm
  • Slag roltafel 1550 mm
  • Lengte langsgeleider 600 mm
  • Gewicht 140 Kg

De vraagprijs is €1250. Je krijgt hierbij extra een machineonderstel, een kwalitatief zeer goed zaagblad van Stehle en alle door mij gemaakte aanpassingen (zie review). HBM heeft de zaagtafel momenteel niet op voorraad en verwacht deze niet binnen 6 maanden weer op voorraad te hebben. De zaagtafel staat in Maastricht.

z01.jpeg

z02.jpeg

z03.jpeg

z04.jpeg

z05.jpeg

z06.jpeg

z14.jpeg

z16.jpeg

z17.jpeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is bezorging inbegrepen? :cool:.

HBM rapporteert overigens wel voorraad:

 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Helaas geen bezorging.

Ik zal morgen eens navragen of ze op voorraad zijn. Mijn contact zei laatst van niet en dat het maanden zou duren voor ze weer op voorraad zouden zijn.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mogelijk. Ik ging er vanuit dat mijn zaag een van de weinige / enige was van dit model die nu te koop is. Als HBM ze op voorraad heeft, dan is dat natuurlijk niet zo.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mogelijk. Ik ging er vanuit dat mijn zaag een van de weinige / enige was van dit model die nu te koop is. Als HBM ze op voorraad heeft, dan is dat natuurlijk niet zo.
Ik zie het nog even aan. Mijn opmerkingen bij de review staan nog steeds. Ik vertrouw geen enkele zaag, en als ik toch alles steeds uitmeet en opnieuw stel voor ik aan een werkstuk begin, heb ik het gevoel dat ik er weinig mee op schiet - maar misschien ben ik een (hele grote) zeikerd :). De voornaamste 'maar' aan mijn huidige zaagtafel zijn het onbreken van een rolgedeelte en het feit dat de schuin/hoogte verstelling noodzakelijkerwijs geblokkeerd moet zijn omdat het gewicht van de motor anders het blad uit het lood trekt. Krijg je met bouwzagen. Maar nu issie wel permanent haaks :cool:.

Valt er niet wat in te ruilen? :D.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@trigger Ik begrijp jouw opmerkingen niet. Je hoeft niet alles uit te meten, want de maatinstellingen kloppen. Het enige dat je moet controleren is als je de langs- of verstekgeleider onder een hoek zet. Maar dat geldt ook voor mijn SCM. Je geeft een aantal "maren" aan bij jouw huidige zaag. Die problemen heb je bij de HBM niet. Je gaat er dus flink op vooruit :).

Ruilen voor jouw zaag gaat helaas niet. Voor jouw Jet vlak/vandiktebank (met bijbetaling van mijn kant) wel, maar die wil je vast niet kwijt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@trigger Ik begrijp jouw opmerkingen niet. Je hoeft niet alles uit te meten, want de maatinstellingen kloppen. Het enige dat je moet controleren is als je de langs- of verstekgeleider onder een hoek zet. Maar dat geldt ook voor mijn SCM. Je geeft een aantal "maren" aan bij jouw huidige zaag. Die problemen heb je bij de HBM niet. Je gaat er dus flink op vooruit :).

Ruilen voor jouw zaag gaat helaas niet. Voor jouw Jet vlak/vandiktebank (met bijbetaling van mijn kant) wel, maar die wil je vast niet kwijt.
:D mijn vlakbank is mijn steun en toeverlaat, die gaat inderdaad helemaal nergens heen.

Ik denk dat waar het op neerkomt is dat de HBM toch nog wat kleine onhebbelijkheden heeft waar ik me aan zou gaan kunnen storen voor het gegeven bedrag. Er is zo'n grensbedrag (en dat verscheelt per persoon) waaronder je denkt 'nou ja, hij was toch niet duur' maar 1250 is voor mij een lap geld. En als ik dat eenmaal uitgegeven heb ben ik toch bang dat ik achteraf zou denken 'had ik maar 750 meer neergelegd voor een <insert 2ehands A merk>'. Met de metabo dacht ik ook een goeie vlakbank te kopen, bleek ook een fiasco, dus ik ben erg voorzichtig geworden.

Daar komt bij dat de vraagprijs nou ook niet schokkend veel onder de nieuwprijs ligt en het feit dat ik nog steeds een beetje naar verticale paneelzagen loer. Die zou ik wel kwijt kunnen langs de wand waar nu mijn VVD staat (die krijgt binnenkort toch een nieuwe plek) en zou tegen minder ruimte (voor mij) hetzelfde doen.

Maar: Ik zal je review nog eens goed nalezen en mijn punten opnieuw onder de loep nemen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik kan natuurlijk niet beslissen of je liever een tweedehands a-merk hebt. Ik begrijp het dilemma wel, want kleine zaken kunnen mij ook flink gaan irriteren. De vraag is echter of je die bij een machine van 2000 Euro ook niet gaat hebben. Een relatief jonge Hammer of SCM vind je niet voor dat geld. De ontwikkeling van machines heeft ook niet stilgestaan, waardoor een oudere machines vaak nadelen heeft die een nieuwere niet heeft. Hou rekening bij mijn prijs dat er nog een extra Stehle zaagblad en onderstel bij zit (samen 100 Euro) en de aanpassingen die ik heb gedaan. En het is natuurlijk een vraagprijs.....

Hou bij een verticale platenzaag rekening mee dat deze bedoeld is voor het zagen van platen en dat het zagen van massive planken vaak onhandig of zelfs niet mogelijk is. Het zaagblad in verstek zetten kan meestal ook niet. Ergonomisch verantwoord werken is een uitdaging en daardoor minder geschikt als je in 1 keer veel moet zagen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kan natuurlijk niet beslissen of je liever een tweedehands a-merk hebt. Ik begrijp het dilemma wel, want kleine zaken kunnen mij ook flink gaan irriteren. De vraag is echter of je die bij een machine van 2000 Euro ook niet gaat hebben. Een relatief jonge Hammer of SCM vind je niet voor dat geld. De ontwikkeling van machines heeft ook niet stilgestaan, waardoor een oudere machines vaak nadelen heeft die een nieuwere niet heeft. Hou rekening bij mijn prijs dat er nog een extra Stehle zaagblad en onderstel bij zit (samen 100 Euro) en de aanpassingen die ik heb gedaan. En het is natuurlijk een vraagprijs.....

Hou bij een verticale platenzaag rekening mee dat deze bedoeld is voor het zagen van platen en dat het zagen van massive planken vaak onhandig of zelfs niet mogelijk is. Het zaagblad in verstek zetten kan meestal ook niet. Ergonomisch verantwoord werken is een uitdaging en daardoor minder geschikt als je in 1 keer veel moet zagen.
Tot hoe dik zou zo'n ding moeten gaan dan? Ik ben regelmatig bij de bouwmarkt te vinden en moet door het formaat wat ik regelmatig koop vaak zelf meehelpen in de zagerij. Mijn simpele brein ziet gewoon een simpele handeling: op maat afstellen, plaat erop gooien en die zaag erlangs slingeren. Maar dat zijn inderdaad altijd platen, uitgezonderd af en toe afkorten van smallere strips (van diezelfde plaat). Ik heb er nog nooit iets zwaarders op gedaan zien worden dan 18mm vuren.

Het onderstel en de aanpassingen zijn ook geld waard, dat is waar. Ik heb net weer een meubeltje verkocht, en zou dan in theorie mijn andere 2 tafelzagen de deur uit kunnen doen. Ik slaap er nog even over.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het gaat niet alleen om de dikte (ik weet niet tot hoe dik een dergelijke zaag gaat). Maar vooral dat deze niet echt geschikt is voor onbekantrecht of wat krom hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een verticale platenzaag is iets wat je alleen in de bouwmarkt tegen komt. In een echte houthandel gebruiken ze een paneelzaag. Daar zijn heel wat argumenten voor. Hoe is trouwens de kwaliteit van de zaagsnede (en zeker de achterkant) bij een een verticale platenzaag. Is die acceptabel voor beklede plaat?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.156
861
Ulvenhout
Nou, dat is een straffe uitspraak gezien het feit dat ze bij de fijnhout in Arnhem een verticale platenzaag hebben en ze daar erg blij mee zijn...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.