Tafelzaag of afkortzaag

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Duidelijk! Is dat nog een gemis voor zagen van kunstsof oid?

En waar is de zaag gemaakt? Mijn Bosch GCM 8 SJL (mooi apparaat) komt uit China. Deze ook?

Voor zover ik weet en werk, pas ik het zaagblad aan het te verwerken materiaal. Tandje meer of minder. Op de meest beknopte wijze uit gelegd.:)
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Deze Bosch is in Taiwan gemaakt.
Ik ben voor mijn werk heel veel in China geweest en een bedrijf als Hilti produceert daar ook.
Ah ja. Hoeft zeker geen troep te zijn inderdaad. Alleen milieu en arbeidsomstandigheden zal niet zelfde niveau als Europese productie zijn denk ik.

Voor zover ik weet en werk, pas ik het zaagblad aan het te verwerken materiaal. Tandje meer of minder. Op de meest beknopte wijze uit gelegd.:)
Ah ja. Ik meen me te herinneren dat er bij de Festool kleurencodes van de zaagbladen ook een aanbevolen RPM aangegeven staat. Vandaar.
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Om het te verduidelijken onderstaand een projectje waar alleen een afkortzaag aan te pas is gekomen. Balken zagen onder een hoek, herhalingen van.. enz... Is dit te doen zonder. Jawel maar minder....
Mijn keuze zou zijn. Eerst een tafelzaag en dan een afkortzaag. Zou je zonder een afkortzaag willen. NEEEEEEEEE! Zijn totaal twee verschillende zagen !

Huib,
Je hebt helemaal gelijk denk ik, met een klus als een pergola maken lijkt me een afkortzaag onmisbaar. De dingen die ik wil maken hebben we wat afkort dingen maar het merendeel zal waarschijnlijk met een tafelzaag het makkelijkste gaan.
Ik heb nu alleen een hele crappy tafelzaagje en wil nu 1 nieuw ding kopen, na het lezen op dit forum lijkt het me het beste om nu eerst een fatsoenlijke tafelzaag te kopen en later een afkortzaag.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik beloofde wat foto's te plaatsen van mijn home-made frees-insert in de Bosch GTS 60 XC. Bij deze.....

De insert zelf is van 2 lagen multiplex van 15 mm opgebouwd. Daarin een Kreg freesplaat met daaronder een Triton frees. De freesgeleider is gekoppeld aan de zaaglineaal en is dus heel simpel en precies afleesbaar. De frees lineaal is gemaakt van multiplex 18 mm, maar bevat een oude kunststof Ferm geleider van zo'n klein kant-en-klaar freestafeltje (een geleider waar je standaard niets aan hebt..... te laag, te smal etc., ) maar wel nuttig als "kern" voor de gemodificeerde geleider.

Ik heb een stuk aluminium profiel voor een featherboard of een stop in de freestafel en in de lineaal, stofafzuiging werkt vanaf de lineaal en vanaf de freesmachine zelf met behulp van vijverslang en wat wastafelafvoer dingetjes.

Zoals gezegd functioneert het uit de kunst voor kleine freesklussen. De maximaal afstand tussen het hart van de frees en de lineaal is nu iets van 200 mm, van hart frees tot voorkant is ook iets dergelijks, de freestafel is bij elkaar ca 700 mm breed (= de diepte van de zaagtafel). Er is nog een paar cm diepte te winnen met een andere geleider, de aansluiting van de stofafzuiging zit eigenlijk in de weg. Als hij er aan de zijkant of bovenkant uit zou komen kan de koppelplaat tussen de twee geleiders best een cm of 3 smaller worden.

Opbouw is een kwestie van de zaagtafel helemaal uitschuiven, de hele insert met frees er in laten zakken en dan de zaagtafel er strak tegen aan zetten (ik heb daartoe de insert een mm of 5 smaller dan de opening gemaakt). Dan de freeslineaal met drie vleugelmoeren in de bestaande koppelgaten in de zaaglineaal bevestigen, stofslangen zitten er al aan, het is een kwestie van een Y-stuk en de slang van de stofzuiger er in steken. De freestafel is in een minuut operationeel en in een minuut ook weer verwijderd voor als er weer gezaagd moet worden.....
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 268
  • image.jpg
    image.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 266
  • image.jpg
    image.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 267
  • image.jpg
    image.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 267
  • image.jpg
    image.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 269
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hi Hans, Mijn vrouw en ik zijn van oppe Ruiver en Offebek en wonen al 36 jaar in Enkhuizen.
Hallo Pieter,
Ik dacht al, Reuver en Beesel zijn niet echt bekende metropolen in Nederland.
Dan zijn jullie zo'n beetje geëmigreerd, zeker voor toch redelijk honkvaste Limburgers:p
Ik heb het andersom gedaan en ben nu sinds ruim 10 jaar import in het Drakendorp.

Vriendelijke groet,
Hans
 

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Na dat ik er veel over heb gedacht is de kogel door de kerk.
Heb net een bosch gts 10 xc en een gta 60W onderstel besteld bij Rubart.de
Ik heb vandaag een bosch pts 10 en de gts 10 xc gezien. Het is wel een enorme klap geld maar dan ben ik de komende jaaaaaren voorzien.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Gefeliciteerd.
En ... een goede keus. Jaren geleden twijfelde ik ook tussen een pts 10 en een makita 2704 die veel duurder was.
Toch voor de laatste gekozen en nooit spijt gehad. Dat ga jij zeer zeker ook niet krijgen!
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Pieter,
Als je je dat kunt veroorloven ben je echt veel beter af dan met de PTS 10.
Zoals hierboven gezegd ga je daar geen spijt van krijgen
Veel plezier ermee.

Groet,
Hans
 

PBT

Actieve deelnemer
Hallo Pieter,
Bijna goed, ik woon in Beesel.

Vriendelijke groet,
Hans

Daar heb ik een tijdje geleden een horizontale sectionaalpoort geplaatst bekleed met akoya balkjes. Als je in Beesel woont zal je dit vast wel al eens gezien hebben. Ik woon zelf in sint joost... Jaja, bij knooppunt het vonderen waar het zo vaak raak is op zowel de a2 als de a73
image.jpgimage.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Precies wat jartoos zegt, kijk naar een serieuze tweedehands machine wat een zaagtafel betreft, die gaan een mensenleven mee en kunnen alles wat je nodig hebt en koop geen Bosch als je echt goed wilt werken want dat is voor een doe het zelfer wel leuk maar niet voor het betere werk.
Eentje met een gietijzeren tafel staat wat ouderwets misschien maar zijn vaak wel zo goed.
Alleen die kosten nieuw wel iets meer dan een paar honderd en daar kan je ook mee afkorten en in verstek.
Als je geluk hebt zie je op een veiling of zo al iets voor onder de vijfhonderd, soms zelfs voor onder de honderd (bouwzaag) maar kijk dan wel goed of ie netjes/precies zaagt en hoe het zaagblad is.
Een goede machine voor weinig met een versleten blad is ook niet erg want een blad kost niet zo gek veel.
In tegenstelling tot wat ik hier op de forums lees kan je qua afkortzaag al voor weinig geld klaar zijn, zelfs een nieuwe.
Ik heb een professionele van Huvema maar de Einhell die ik indertijd voor 100,- kocht heeft z'n geld helemaal opgebracht, belangrijk is wel dat je zo een dat wel goed afstelt met een hoekmaat enzo.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Precies wat jartoos zegt, kijk naar een serieuze tweedehands machine wat een zaagtafel betreft, die gaan een mensenleven mee en kunnen alles wat je nodig hebt en koop geen Bosch als je echt goed wilt werken want dat is voor een doe het zelfer wel leuk maar niet voor het betere werk.
Eentje met een gietijzeren tafel staat wat ouderwets misschien maar zijn vaak wel zo goed.
Alleen die kosten nieuw wel iets meer dan een paar honderd en daar kan je ook mee afkorten en in verstek.
Als je geluk hebt zie je op een veiling of zo al iets voor onder de vijfhonderd, soms zelfs voor onder de honderd (bouwzaag) maar kijk dan wel goed of ie netjes/precies zaagt en hoe het zaagblad is.
Een goede machine voor weinig met een versleten blad is ook niet erg want een blad kost niet zo gek veel.
In tegenstelling tot wat ik hier op de forums lees kan je qua afkortzaag al voor weinig geld klaar zijn, zelfs een nieuwe.
Ik heb een professionele van Huvema maar de Einhell die ik indertijd voor 100,- kocht heeft z'n geld helemaal opgebracht, belangrijk is wel dat je zo een dat wel goed afstelt met een hoekmaat enzo.

Natuurlijk is zo'n professionele zaagbank beter/ flexibeler/beter geschikt voor groot zaagwerk, maar de gemiddelde doe-het-zelver/houtbewerker heeft de ruimte niet om een echte zaagmachine permanent op te stellen. En dat is dan nog los van de vraag of er wel krachtstroom in de "schuur" zit.
Al ik meer ruimte had gehad was ik ook voor een grote machine gegaan, maar die luxe heb ik niet. En ik denk de topic-starter ook niet want zijn vraag was "tafelzaag of afkortzaag".
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Natuurlijk is zo'n professionele zaagbank beter/ flexibeler/beter geschikt voor groot zaagwerk, maar de gemiddelde doe-het-zelver/houtbewerker heeft de ruimte niet om een echte zaagmachine permanent op te stellen. En dat is dan nog los van de vraag of er wel krachtstroom in de "schuur" zit.
Al ik meer ruimte had gehad was ik ook voor een grote machine gegaan, maar die luxe heb ik niet. En ik denk de topic-starter ook niet want zijn vraag was "tafelzaag of afkortzaag".

Absoluut met je eens. Inderdaad niet erg aardig om de 'raad' te geven geen Bosch te kopen aan iemand die net een geweldige Bosch gekocht heeft!

Pieter gefeliciteerd, en geloof me deze Bosch gaat ook een leven lang mee! Absoluut top dat je dit model hebt kunnen aanschaffen.
Ergo: je had ook een 'serieuze tweedehands' zaagtafel kunnen kopen, die een leven lang mee gaan.
Het voordeel is dat deze Bosch zijn leven voor zich heeft en een 'serieuze tweedehands' had zijn leven achter zich gehad :D


Ik zie Adele Bloemendaal in een bubbelbad zingen : " Bosch, Bosch Bosch Bosch Bosch Bosch"

https://www.youtube.com/watch?v=1cNiiMctC44
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Overigens hebben nu het nieuwe onderstel voor mijn Bosch in gebruik genomen. Kan er kort over zijn: briljante aanwinst! Merk nu al dat ik de zaag veel sneller even "pak" voor een klein klusje om hem vervolgens, na gedane arbeid, weer vertikaal in zijn eigen hoekje te parkeren.

Deze aanschaf houdt ook in dat ik het standaard (rode) en vrijwel nieuwe onderstel nu over heb. Iemand interesse? Het is zeer solide en opvouwbaar, maar dan moet de zaag er af natuurlijk en dat was voor de combinatie van mijn leeftijd en de zware GTS 10 XC geen goed idee. Ik hoef er de hoofdprijs niet voor te hebben...., flesje drank of zoiets.
Ik denk dat het ding ook wel geschikt (te maken) is voor andere merken tafelzagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.