Tafelzaag of afkortzaag

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
En nu dan de zaag zelf.

IMG_20150730_162807.jpg

IMG_20150730_170743.jpg

IMG_20150730_170750.jpg

IMG_20150730_173616.jpg

IMG_20150730_173641.jpg

IMG_20150730_173700.jpg

IMG_20150730_174624.jpg

En zo staat hij in de parkeerstand in mijn altijd te krappe garage met nu 4 lintzagen en zo meteen moet er nog een fiets en scootmobiel bij gepropt worden.
Het verrijdbare opklapbare onderstel en de goede recensies van de zaag zelf hebben voor mij de doorslag gegeven om te kiezen voor deze blauwe Bosch.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Prima hoor. Vertraagde start en na stoppen remt hij goed af.
Heb even 2 plankjes gezaagd. Prima zaagsnede. Ik zal nog alle hoeken moeten controleren of alles ook goed haaks is.
Wellicht ook nog een blad bij kopen voor plaatmateriaal.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Veel plezier van deze mooie aanschaf! Ben er zelf nog steeds enorm blij mee, alleen heb ik dat mooie mobiele onderstel nog op mijn verlanglijstje staan. Lijkt me helemaal deaal, maar dat standaard rode onderstel kreeg ik er gratis bij dus ik kon wel meteen aan het werk. Om de boel compact op te bergen moet ik die loodzware zaag iedere keer optillen en op zijn kant op een verrijdbaar "ding" zetten en aan de kant rollen. Met het her-inrichten van mijn garage loopt het geld me toch al ernstig door de vingers door...haha.....
Bovendien heb ik recent een freesinzet gemaakt voor deze zaagmachine en daarvoor meteen maar een nieuwe Triton frees gekocht. Ideaal, freeswissel en hoogteinstelling van bovenaf. Als ik deze aderlatingen te boven ben komt er zeker zo'n "klap-onderstel" ---> beter voor de zaag en ook beter voor mijn rug....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gave machine.
Wat had je hiervoor? En is dit veel beter??
Ik ben begonnen met een handcirkelzaag die onder een blad gemonteerd kon worden. Waardeloze optie.
Daarna een krijgertje gehad van een vriend. Een Einhell tafel van de Lidl. Had kortsluiting gehad. ik naar de Lidl ermee en kreeg zomaar een nieuwe. Voor rechttoe rechtaan werk is het wel te doen, maar voor de rest echt ein Hell!
Daarna sloeg het Inca-virus toe.
Eerst een paar jaar een Inca-Compact gehad, geweldig merk, geweldige machine maar het blad was wat klein.
Daarna een Inca-Major samen met een vlakbank op één onderstel en één motor. Ook een geweldige machine maar aan de grote kant voor mijn bescheiden garage. Ik had er wel wieltjes onder gemonteerd om de boel naar buiten te rijden voor gebruik. Nadeel was het blad dat moest kantelen om onder een hoek te zagen.
Het bleef toch een behoorlijk obstakel in mijn hok, vandaar de zoektocht naar wat anders (en ik zeg zeker niet wat beters, want Inca is wel top hoor). Mafell en Festool vallen buiten mijn budget en na een paar goede berichten hier op dit forum was de keus gauw gemaakt zeker na nog wat speurwerk naar de prijzen bij onze oosterburen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wouw Pieter wat een apparaat! dat ziet er op de foto al een stuk degelijker uit dan m'n PTS10. En met mijn ervaring met het kleine broertje PTS 10, weet ik dat je daar een hoop plezier aan gaat beleven.


Wast bij jullie de vrouw nog altijd:rolleyes::confused: dacht dat Noorwegen wat gemancipeerder was;)

Fons

Nou dat valt vies tegen! Kom ik op de nieuwjaars-koffie en zit even te zitten, blijk ik toch aan de dameskant te zijn gaan zitten! Alle mannen aan de ene tafel kletsen over mannen onderwerpen, en de andere tafel de dames kletsen over dames onderwerpen. jeeeeezzzzz....
Toen de keuken werd vrijgegeven voor het pakken van koffie/taart etc zijn mijn vrouw en ik aan een tafel in een soort tussenkamer gaan zitten. Even later nog twee echtparen bij ons aangeschoven die duidelijk ook niet zo traditioneel zijn.
Werd het toch nog gezellig.
 
Laatst bewerkt:

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Mooie machine Pieter! Wauw. Dank voor de foto-update. Hou je ons op de hoogte?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Heb je daar ook een foto van?
Ik snap niet goed wat je bedoeld. Kun je een frees onder die tafel hangen?? Waar blijft de motor dan?

Natuurlijk zal ik binnenkort een foto maken/plaatsen, maar dat is nu helaas even niet mogelijk. Want i.v.m. mijn garage"verbouwing" is alles wat niet onmiddellijk nodig is namelijk tijdelijk even in opslag. Maar het is eigenlijk heel simpel: als je de zaagtafelverbreding rechts helemaal uittrekt is er genoeg ruimte om een (multiplex) blad van 30 mm dik in te zetten. In dat blad heb ik een Kreg freesinzetplaat gemaakt met daaronder mijn Tritonfrees. Het hele zaakje wordt vastgezet als je het uitschuifblad er weer strak tegen aan zet.

Ik heb een freesgeleider met stofafzuiging gemaakt die is gekoppeld aan de zaaglineaal (via de 3 bestaande koppelgaten daarin). Dus als ik de zaaggeleider verschuif, gaat mijn freesgeleider mee heen en weer. De afstand tussen die 2 is natuurlijk vast, zodat je de schaal van de zaaglineaal als indicatie kunt gebruiken (een omrekentabelletje is dan handig). Ik ben (was) nog bezig om een micro-verstelling bij de koppeling aan de zaaggeleider te bedenken/maken zodat ik na de instelling zoals beschreven, nog een klein streepje heen of terug kan regelen.

Voor 'klein' freeswerk is dit een prima oplossing, de zaaggeleider/freesgeleider combinatie is heel stabiel, het bruikbare werkblad is groot genoeg en de ondergrond is uiterst stabiel. Het inzetten van de frees 'plank' met freesmachine is een kwestie van seconden, het koppelen van de geleiders is eveneens erg snel. Onder het freesblad heb ik een aan/uit schakelaar voor de frees gemaakt die omder handbereik is. De Tritonfrees heeft als eigenschap dat de as vanzelf blokkeert in de hoogste stand. De spanmoer komt dan boven het blad uit. De hoogteverstelling doe je met een 'slingertje' door het freesblad heen.

ik denk erover om een mobiele werkbank (in de stijl van de MFTC of de Paulk Workbench) te gaan maken met daarin ook een uitsparing voor de zelfde freesinzet, maar met een eigen geleider.
Dat moet dan ook een oplossing voor het "grotere" freeswerk zijn (ruimer tafeloppervlak)

Foto's volgen a.s.a.p.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Nog even een vraagje over de Bosch GTS 10 XC. Deze heeft geen variabele snelheid/rpm toch?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Nou...ik kon me niet inhouden en heb gisteren toch ook maar zo'n inklapbaar onderstel (GTA60W) besteld. Werd vanochtend al bezorgd.....aan het gewicht van het pakket te voelen moet het wel een solide ding zijn. Mag ook we voor dat geld.....
Binnenkort in elkaar zetten, en daarna hoef ik mijn zaagtafel nooit meer te tillen........
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beste......

Tafelzaag of afkortzaag?

Al snel naar een tafelzaag en zonder dat de afkortzaag.........

Het zou meer in de contex passen wat eerst aan te schaffen een tafelzaag of afkortzaag. Je kunt met een tafelzaag afkorten maar ........, het wordt nooit een afkortzaag. Zeker niet in dit besproken topic en aangedragen adviezen. Waar de specifieke kwaliteit van.., onvoldoende is belicht.

Om het te verduidelijken onderstaand een projectje waar alleen een afkortzaag aan te pas is gekomen. Balken zagen onder een hoek, herhalingen van.. enz... Is dit te doen zonder. Jawel maar minder....

Mijn keuze zou zijn. Eerst een tafelzaag en dan een afkortzaag. Zou je zonder een afkortzaag willen. NEEEEEEEEE! Zijn totaal twee verschillende zagen !


pergula.jpg

pergula2.jpg

pergula_3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Mooi werk die pergola!

Ben het eens dat on zo'n geval een afkortzaag onontbeerlijk is. Ik heb er ook een, maar gebruik hem veel minder dan mijn lineaalzaag of tafelzaag. Dat heeft alles te maken met de aard van de 'klussen' natuurlijk.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Deze Bosch is in Taiwan gemaakt.
Ik ben voor mijn werk heel veel in China geweest en een bedrijf als Hilti produceert daar ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.