Strip multiplex oid exact door het midden met 45 graden verstek.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wauw.....ik heb wat losgemaakt hahaha.

Gaaf om te zien hoeveel kennis hier aanwezig is.

De breedte van de zaagtand is idd 3mm.....ik had puur met de stelling van Pythagoras uit proberen te rekenen wat de zaagbreedte zou zijn......en ik kwam op 4.8 mm uit.

Ik zie een aantal berekeningen waar kwadraten en wortels gebruikt worden.
Dat is ver weg gezakt bij mij hoor.....

Ik ga alle reacties en filmpjes nog eens op m'n gemak kijken.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Excuus.....ik dacht dat ie in Algemene Discussie op z'n plek was.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is niet rot bedoeld, maar al dat theoretisch geneuzel heb je praktisch weinig aan. Je moet wel een heel dunne liniaal of centimeter hebben om onder aan de schuine kant precies te meten.
De methode die ik boven omschrijf werkt het makkelijkst. Hoef je niet voor te rekenen. Werkt met elke dikte.:)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Theoretisch geneuzel zit in de wortels van onze beschaving :D .
Maar praktisch gezien heb je gelijk. Voor incidentele gevallen is trial & error vaak de snelste weg. Bij herhaling wordt theoretische onderbouwing steeds interessanter. En een beetje hersengymnastiek is altijd goed.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Dat was precies waarom ik ook een suggestie deed voor een meer praktische manier. Maar Kor had goed gezien dat die manier niet gaat werken als je de tekening in het hout wilt laten doorlopen. Overigens kan dat trouwens met een variatie op de eerder door mij voorgestelde techniek vrij eenvoudig wel bereikt worden.

Zorg dat je zaagblad net, maar dan ook echt net, boven het werkstuk uitkomt. Tel de dikte van je materiaal bij de halve breedte op. Of trek dat getal er vanaf. Dat ligt eraan hoe je zaagblad kantelt ten opzichte van je geleider. Zagen maar. Daarna met precies dezelfde hoogte en breedte-instelling van je geleider de andere zijde zagen. Dan houd je 2 delen over die wel netjes op elkaar aansluiten. Bijkomend voordeel is dat je vrijwel geen splinters trekt, doordat de zaagtanden snijden in het vlak van het hout. Het benodigde rekenwerk is op deze manier ook heel eenvoudig, want je hoeft geen rekening met de dikte van het zaagblad te houden en ook niet te rekenen met hoeken e.d. Uiteraard werkt dit alleen met een hoek van 45°.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een verschil van een paar mm zie je niet in de tekening bij doorlopende nerf of waterval. Wij zagen 1 deel gewoon door op 45 graden en het andere deel tot de naad, dus niet er doorheen. Mag wel, maar is niet nodig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik ooit toch eens aan die xls zou beginnen, waarom dan nu niet
hierbij
gele vakjes invullen & nadien loopt alles op rozen of op rose

1611512731622.png
 

Bijlagen

  • plaat in gelijke delen & 45° zagen.zip
    8,4 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou, voordat je gaat zagen, eerst eens verifiëren waar het kantelpunt van je zaagblad precies zit.
tot mijn verbazing en vreugde ontdekte ik bij het jaren geleden eerste maal kantelen tot 45° dat op hoogte van de zaagtafel - en dus hoger op ook - de horizontale afstand identiek blijft aan die op 90°
blijkbaar zit er een correctie in het kantelmechanisme
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wel veel gemakkelijker, maar geen oplossing als de nerf moet aansluiten. Dan moet uit het midden worden gezaagd.
mag ik veronderstellen dat het bovenstaande om het maken van een waterval gaat, waar de tekening moet doorlopen ?
uit de vraag van puff in #1 had ik begrepen dat hij gelijke haaklatten wil bekomen

1611513606042.png

onder #3 verandert puff het geweer van schouder
in de titel staat 'in gelijke delen & onder 45°'
in #3 stelt hij zich vragen over het zagen van een waterval

1611514061210.png
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
@ZotVanHout : ja, klopt. Het ging in die kanttekening om een waterval. Als dat niet van belang is (zoals in het voorbeeld van Puff hoogstwaarschijnlijk het geval is), dan speelt dat niet.

Overigens, als je je spreadsheet nog meer wilt veralgemeniseren, dan zou je een offset-veld kunnen toevoegen. Op die manier hoeft de gebruiker van jouw spreadsheet slechts eenmalig die offset op tafelhoogte te bepalen en kan hij of zij daarna uitgaan van de waarden in de spreadsheet.

[Let op: de forumsoftware staat geen excel-bestanden toe, dus een zipje is een betere optie.]

Als er geen sprake van offset is en er ook geen behoefte aan het waterval-effect is, dan kan je het zelfs nog eenvoudiger doen. Zorg dat je een reststukje hebt van het hout dat je wilt zagen. Maak een lat op de gewenste breedte, plus de dikte van het zaagblad. Stel de geleider zo af dat de lat precies tussen de geleider en het zaagblad past. Leg het reststuk verticaal tegen de geleider aan, zodat je precies een dikte verschuift. Zet het zaagblad op 45°, leg de lat tegen het reststuk aan en zaag van beide buitenkanten een lengte in verstek af. Stel daarna de geleider op de helft van de breedte van de lat min de helft van de dikte van het zaagblad. Leg het hout met de scherpe rand aan de bovenzijde tegen de geleider en zagen maar. Niet vergeten het reststuk weg te halen voordat je deze snede uitvoert.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Overigens, als je je spreadsheet nog meer wilt veralgemeniseren, dan zou je een offset-veld kunnen toevoegen. Op die manier hoeft de gebruiker van jouw spreadsheet slechts eenmalig die offset op tafelhoogte te bepalen en kan hij of zij daarna uitgaan van de waarden in de spreadsheet.
met 'offset' bedoel je een afwijking tov in gelijke delen zagen ?
dus ipv 2 haaklatten van bv 100, eentje van 80 + 120 ?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Bij sommige zaagtafels ligt de as waaromheen het zaagblad kantelt als je de hoek instelt niet precies in het vlak van de bovenzijde van de tafel. Als dat het geval is, dan is de afstand tot de geleider niet meer exact hetzelfde wanneer het blad onder een hoek staat, vergeleken met de afstand wanneer het blad exact op 90° staat. Gelukkig is die verplaatsing wel consistent, dus als je die eenmaal opmeet voor jou eigen machine, dan is het vrij eenvoudig om met die "offset" rekening te houden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je de maat wilt waarop je de geleider moet zetten op de standaard schaalverdeling moet je beginnen met te rekenen met het hart van de zaag en de as van je machine voor een juiste berekening


in de praktijk stel je de ruimte tussen de zaag en de geleider gewoon iets smaller en zaag je twee keer om twee gelijken stukken te krijgen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dank voor al jullie reacties.....

Voorzichtige conclusie is denk ik.......uitrekenen kan wel maar is zeer omslachtig en dan nog afhankelijk van een groot aantal factoren.

Ik heb het excel sheet van Zot natuurlijk wel opgeslagen, en ik ga daar eens mee testen.

Ik heb n DW 7492 en ik vermoed dat die as verschuift.

Ik vind het een leuke ontwikkeling in dit topic......ga gerust door maar voor nu heb ik even antwoord op mn vragen.

Grt
Danny
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voorzichtige conclusie is denk ik.......uitrekenen kan wel maar is zeer omslachtig en dan nog afhankelijk van een groot aantal factoren.
met die xls is uitrekenen een fluitje van een cent of poepsimpel
gewoon de 3 afmetingen invullen
Ik heb n DW 7492 en ik vermoed dat die as verschuift.
denk het ook
mijne is een stationaire scm met meer toeters en bellen
Ik vind het een leuke ontwikkeling in dit topic......ga gerust door maar voor nu heb ik even antwoord op mn vragen.
het was interessant om dit theoretisch uit te puzzelen

de beste benadering is
- uitrekenen (met de xls)
- afstand zaagtand x geleider meten
- geleider dichterbij dan uitgerekend plaatsen
- het deel links van de zaag, dat breder is dan het rechtse, op zijn beurt in 45° zagen

een strook voor haaklatten 'precies' in 45° doormidden willen zagen is een mooie uitdaging

wat brengt de praktijk ?
ik veronderstel dat die haaklat dient om 'iets' aan de wand te hangen
hoe precies (op hoogte + waterpas) zal je de onderste haaklat tegen de wand krijgen ?
is het een stenen/betonnen wand & moet het met pluggen, dan moet je wat geluk hebben om dat perfekt te doen
wanneer ik een bovenkast met een haaklat ophang, dan plaats ik eerst een stuk plaat tegen de muur & daarop komt de onderste haaklat
op die plaat kan ik de haaklat perfekt uitlijnen
uiteraard komt er dan weer de dikte van de muurplaat bij, maar van die extra 15 of 18 mm lig ik niet wakker
als het een hangkast is, dan moet ik toch de zijkanten dieper dan de kast zelf maken om vanaf de zijkant de haaklat niet te kunnen zien

succes !
(een kiekje van het resultaat stellen we altijd op prijs)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja dat filmpje ken ik....
Moest er erg om lachen omdat ik de eerste keer geen haaklat gezien heb hahaha.

De tweede keer viel het me op dat t bijna lijkt alsof ze alleen uitvoert wat een ander wellicht minder fotogeniek persoon heeft voorgekauwd en uitgelegd.
Het filmpje is te geposeerd en moet te geforceerd "sexy"zijn.

Enfin......waarom ze bij het zagen van de latten een paar kromme balken op haar fence zet is mij ook een raadsel.

En voor de goede orde....ik heb al een haaklat wand in mn werkplaats, daar heb ik paar jaar terug al eea over gepost.

Dit gesprek ontstond omdat mn broertje bij mij zijn haaklatten kwam zagen.
Hij is in zijn eigen schuur bezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.