Strip multiplex oid exact door het midden met 45 graden verstek.

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
de constante 1,414 is voor mij een nieuw gegeven
Bij een gelijkbenige driehoek met rechte hoek geeft Pythagoras een verhouding "wortel-van-2" tussen lengte van schuine zijde en lengte van de rechthoekszijdes. En 1.414 is natuurlijk de - afgeronde - wortel van 2.

Laten jullie me wel nog es weten hoe je de zaagtafel op hondersten van een mm afstelt ;)?
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
door mijn xls in te vullen, kom je zo op 81,88 uit
de oorspronkelijke vraag was naar de afstand tussen zaagtand + geleider
de constante 1,414 is voor mij een nieuw gegeven

Bekijk bijlage 97689
1,41 is de wortel van 2. Oftewel de factor waar je mee vermenigvuldigd als je een driehoek hebt waar de rechte zijdes gelijk zijn om de lengte van de schuine zijde te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vanboomtotbeeld

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij een gelijkbenige driehoek met rechte hoek geeft Pythagoras een verhouding "wortel-van-2" tussen lengte van schuine zijde en lengte van de rechthoekszijdes. En 1.414 is natuurlijk de - afgeronde - wortel van 2.
dank voor de aanvulling
die benadering was mij onbekend

Laten jullie me wel nog es weten hoe je de zaagtafel op hondersten van een mm afstelt ;)?
bij oorsprong was dit een theoretische oefening
nadien is het aan de praktijk
ik heb de raad gegeven om een paar mm smaller te zagen & nadien het linkse stuk ook over de zaag te jagen
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Raad is ontvangen en gaat ook zeker getest worden...

Ik ben alleen zoals gewoonlijk met 1001 projecten tegelijk bezig hahaha.

Komt goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dat je het wiskundig correct kunt uitrekenen, geloof ik meteen. Met een CAD-systeem kun je het uittekenen en opmeten en in bijv. Excel of GoogleSheet, kun je het uitrekenen. De vraag is echter wat er in de praktijk van terecht komt. De beste oplossing voor de praktijk is volgens mij de volgende:

De zaag zo instellen dat je iets minder dan het maximaal haalbare afzaagt. Dan de overgebleven plank dubbel omkeren en een flinter afzagen. Beide delen zijn dan even groot.

Volgens mij is de theoretische oplossing altijd ondergeschikt aan de praktische oplossing. Theoretisch oplossen geeft inzicht in het probleem en dat is natuurlijk belangrijk.
Je kunt ook uitrekenen wat je moet doen om een zwaluwstaart verbinding te vrezen met een zwaluwstaart frees en een cilindrische frees. Beide heb je nodig en voor elk moet je de frees op de juiste manier inspannen en de machine correct positioneren. Dat kun je uittekenen en uitrekenen maar in de praktijk gaat het om allerlei redenen net even anders waardoor een passende verbinding na een exacte berekening geen feit is.
(U begrijpt ik ben ervaringsdeskundige:()
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.