Starmix bouwstofzuiger

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Beste mede woodworkers,

Ik weet dat er al vele keren over geschreven is maar ik kom er toch niet helemaal uit met mijn keuze van de stofafzuiging.

Even de uitgangspunten: Ben een beginnend houtbewerker en daarnaast klus ik ook graag in en om het huis. Tot op heden nog zonder fatsoenlijke afzuiging (af en toe bij het boren van een gat in beton wel de “huisstofzuiger” gebruikt maar die is daar niet echt op gemaakt). Tot op heden heb ik zelf nog niet echt gereedschap om er echt op aan te sluiten maar een excentrische schuurmachine zit er aan te komen. Later volgen hopelijk meerdere machines. Wel leen ik zo nu en dan gereedschap van mijn vader (handcirkelzaag, frees, afkortzaag, zaagtafel e.d.). Ik klus nu zoveel mogelijk buiten vanwege de rotzooi en heb ook nog niet heel veel ruimte om spullen op te slaan. De eerste klus die er nu aankomt en waarvoor ik de stofzuiger wil gebruiken is het schuren van onze trappen (binnen).

Ik ben aan het kijken naar een Starmix (hebben een uitgebreide range en zijn daarmee expert op dit gebied), en dan wel de volgende:
1. STARMIX AS AR-1232 EH+ (€209,-)
2. STARMIX NSG uClean ARDL-1432 EHP (€399,-)
3. STARMIX ISC L-1625 Premium (€525,-)

Alle 3 zijn uitgerust met M-klasse filters maar alleen nummer 3 is officieel TNO-gecertificeerd. Buiten het verschil in vermogen (resp. 1200, 1400 en 1600 W) is het verschil zover ik kan zien tussen 1+2 en 3 dat 3 meer dan dubbel zoveel filteroppervlak heeft (8600 ipv 3600 cm2) en tussen 1 en 2+3 dat bij nummer 1 de filterreiniging handmatig gedaan dient te worden en bij 2+3 dit automatisch gedaan wordt in de werkpauzes.

Nu lees ik verder op dit forum dat een deel van de mensen de starmixzuigers ook zonder zak gebruikt. Dit is voor mij een pré omdat ik nogal eens vergeet om zakken te verwisselen en aan te schaffen wat voor vervelende verassingen kan zorgen. Een cycloon toevoegen is op dit moment geen optie vanwege ruimtegebrek.

Nu de belangrijke vraag, jullie raden m al: welke zou het moeten worden? Ik neig naar nummer 2 omdat het hoge filteroppervlak voor mij als hobbygebruiker denk ik overkill is maar de automatische filterreiniger wel een plus is gezien mijn beoogde gebruik (zonder zak) in combinatie met de reden daarvoor (vergeten om de zak te verwisselen betekent waarschijnlijk ook vergeten de filter te reinigen).

Iemand hier nog ideeën over?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zonder zak.. Dan lijkt mij de filter wel héél snel vol te gaan zitten telkens? Tijdens het gebruik al, bedoel ik dan. Snap de keuze niet zo goed. Als je je stofzuiger zonder zak gebruikt en niet tijdig leeg maakt, ga je toch ook in de problemen komen? Denk dat de meest zakloze gebruikers ook met een cycloon werken. Maar aangezien je toch amper stof binnen krijgt in de stofzuiger zelf, kan je die evengoed wel monteren. Het fijne stof is net wat je filter doet verstoppen.

Ik heb zelf de ADL-1232 EHB in gebruik en die heeft mij qua vermogen nog nooit teleurgesteld. Werd al (vaak) gebruikt bij frezen, invalzagen, schuren, kolomboren, stofzuigen, afkortzagen, etc.. De instelbare zuigkracht en inschakelautomaat waren voor mij de 2 enige must haves, aangezien hij in mijn geval toch samen met een cycloon wordt gebruikt van begin af aan. Vooral de inschakelautomaat is echt een godsgeschenk! Als je het ding 1 keer met een afkortzaag of dominofrees of whatever gebruikt, ga je snappen wat ik bedoel.

Mijn idee is dus: de 1232 EHB, met stofzak, en jezelf het discipline aanleren om regelmatig eens te kijken 😄
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Van de website van Hornbach...let op de laatste zin, impulsgestuurde filterreinigingssysteem?
Dan voldoet deze toch volledig aan je wensen?

Met de handige kleine nat- en droogzuiger met een 32 l container kun je ongewenst vuil tot aan vloeistoffen in een handomdraai verwijderen.

Incl. bijzonder praktische draaggreep met kabel- en slanghaspel evenals een stekkerhouder. Met behulp van het tangentiële cycloon principe wordt de waterstand herkend en de zuiger schakelt automatisch uit.

Bovendien heeft de apparaatcontactdoos een inschakelautomaat. Antistatisch voorbereid Het impulsgestuurde filterreinigingssysteem garandeert een automatische reiniging van de vervuilde filter.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb de Starmix iPulse L-1635 en gebruik hem zonder zak. En dat werkt prima ook met bouw stof. Alleen je moet dan wel met de hand om de zoveel tijd de filters schoonmaken en dat is een rot klus.

Ik vind mijn stofzuiger echt een top ding. Maar eigenlijk te groot en te zwaar. Als je dat ding mee wil nemen en dat is wel een nadeel.

Ga je stofzuiger alleen hout of ook bouw stof gebruiken? Als je echt een klasse M wil, zou ik absoluut niet bezuinigen en voor de STARMIX ISC L-1625 Premium gaan. Dat zou nu ook mijn keus zijn.

Als je hem voor alleen voor hout gaat gebruiken is een klasse L ook echt prima.

Verder zou ik niet bezuinigen om een bouwstofzuiger het is de '"power tool" die ik het meest gebruik.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Zonder zak.. Dan lijkt mij de filter wel héél snel vol te gaan zitten telkens? Tijdens het gebruik al, bedoel ik dan. Snap de keuze niet zo goed. Als je je stofzuiger zonder zak gebruikt en niet tijdig leeg maakt, ga je toch ook in de problemen komen? Denk dat de meest zakloze gebruikers ook met een cycloon werken. Maar aangezien je toch amper stof binnen krijgt in de stofzuiger zelf, kan je die evengoed wel monteren. Het fijne stof is net wat je filter doet verstoppen.

Ja dat was dus ook mijn gedachten in eerste instantie, maar de zoekfunctie leerde mij dus dat er binnen dit forum wel mensen zijn die de Starmix zonder zak gebruiken.

Van de website van Hornbach...let op de laatste zin, impulsgestuurde filterreinigingssysteem?
Dan voldoet deze toch volledig aan je wensen?

Er zit wel een reinigingssysteem in, maar dus niet een die automatisch aangaat (bijvoorbeeld na de werkzaamheden), dit staat erover in de handleiding: Manuele triller: De tastschakelaar gedurende 15 sec. ingedrukt houden om de filter te reinigen.

Ik heb de Starmix iPulse L-1635 en gebruik hem zonder zak. En dat werkt prima ook met bouw stof. Alleen je moet dan wel met de hand om de zoveel tijd de filters schoonmaken en dat is een rot klus.

Ik vind mijn stofzuiger echt een top ding. Maar eigenlijk te groot en te zwaar. Als je dat ding mee wil nemen en dat is wel een nadeel.

Ga je stofzuiger alleen hout of ook bouw stof gebruiken? Als je echt een klasse M wil, zou ik absoluut niet bezuinigen en voor de STARMIX ISC L-1625 Premium gaan. Dat zou nu ook mijn keus zijn.

Als je hem voor alleen voor hout gaat gebruiken is een klasse L ook echt prima.

Verder zou ik niet bezuinigen om een bouwstofzuiger het is de '"power tool" die ik het meest gebruik.

Hij zal voornamelijk voor hout gebruikt gaan worden, in de nabije toekomst zit er echter wel een verbouwing van onze garage naar bijkeuken (m.n. wat boor- en hakwerk) aan te komen (kan er eventueel voor kiezen in dat geval wel een stofzak te gebruiken). Daarna zal het bij zo nu en dan een gaatje in het beton blijven en een keer de auto stofzuigen. Jij geeft aan dat dus m.n. het bouwstof de ergste rotzooi veroorzaakt en dat je soms het filter zelf moet schoonmaken (ondanks het schoonkloppen wat die van jou tijdens de werkzaamheden al doet)?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb sinds ongeveer 15 jaar een starmix. Type dat ik had is de ARD 1225, een klein broertje van de L-1635 die zijn filters kan schoonkloppen. Ik gebruikte deze altijd zonder zakken. Vorige week heb ik een klein brandje gehad in de stofzuiger na het opzuigen van een paar vonken. Ik heb ondertussen een L-1635 bijgekocht (is gisteren toegekomen) en in de ARD 1225 nieuwe filters geplaatst.

Ik ben echt wel onder de indruk van de L-1635. Beide toestellen staan sinds gisteren met propere filters in de garage. Het verschil in zuigkracht is enorm. Die ARD 1225 was een goede stofzuiger, maar de L 1635 is echt impressionant ernaast.... filters van beide zijn dezelfde, de L 1635 heeft meer motorvermogen en een grotere opvangbak.
Ik heb er wel een verpakking zakken bij gekocht deze keer.
Wat je je moet voorstellen van het reinigen van filters: de functie waarbij de stofzuiger zijn filters schoonklopt heb je nodig als je zonder zakken wil werken. De ARD 1225 heeft een stand 'AR' waarin de stofzuiger de filters schoonklopt wanneer je deze stand inschakelt, en bij het uitschakelen van het afgezogen toestel wanneer hij een hoge belasting meet. Bij de L 1635 is deze functie verder ontwikkeld: de stofzuiger kan beide filters afzonderlijk schoonkloppen tijdens het afzuigen. Wanneer je zonder zak slijpstof of ander fijn stof afzuigt slippen de filters toe en neemt de zuigkracht snel af. de filterreiniging klopt het stof los. Een filter is opgebouwd uit ribbels. De filterreiniging krijgt niet alle vuil uit die ribbels geklopt. Af en toe moet je dus de filters bij het ledigen van de opvangbak verder schoonmaken (uitzuigen met andere stofzuiger, of buiten schoonborstelen). Dit is echt een vuil werk.... Onderschat ook het ledigen van zo een opvangreservoir niet.... is vuil werk.... Vandaar dat ik er toch een set zakken bij gekocht heb (ongeveer 13 euro voor 5 zakken denk ik). De filters kan je trouwens in een variant krijgen met bredere ribbels waar minder vuil tussen blijft zitten ('nano' bijvermeld op de filter), speciaal voor gipsstof etc., maar deze zijn niet zo goedkoop.

Een stofzuiger zonder zak die zijn filters schoon klopt heeft nog een belangrijk voordeel: de zuigkracht is wat hoger dan bij een toestel met zak (de weerstand van de zak valt weg), en zo lang het toestel niet vol is blijft deze ook hoog. Heel wat stofzuigers met zak verliezen langzaam aan hun zuigkracht tijdens het vullen van de zak, om wanneer de zak bijna vol is met een armzalig praktisch vermogen te blijven zitten.
De stofzuiger is een van de belangrijkste toestellen in je werkplaats.... Als je denkt het toestel regelmatig te gebruiken zou ik niet twijfelen en de meerprijs eraan geven....

Ik zuig trouwens buiten ook meestal de spanen af.... werkt zoveel aangenamer....
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Bouwstof gaat in de lamellen van het filter zitten. en klopt de starmix er na loop van tijd nier meer uit. Dan ga ik met een platte schroevendraaier door alle lammelen van het filter en peuter er alles weer uit.

Verder moet je realiseren dat ca 15 a20 stofzakken even duur is als een nieuwe filterset. Nu kan je stofzakken ook hergebruiken maar het legen is ook een rotklus en heb je overal stof.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb de Starmix iPulse L-1635 en gebruik hem zonder zak. En dat werkt prima ook met bouw stof. Alleen je moet dan wel met de hand om de zoveel tijd de filters schoonmaken en dat is een rot klus.

Ik ook, ik sluit me hier volledig bij aan. Zonder zak is een automatische filterreiniger een must. Ik werk vaak lang door, als de machine te vaak achter elkaar gaat kloppen, dan weet ik dat het reservoir geleegd moet worden. Als ik de ISOtunes op heb, hoor ik het kloppen bijna niet. Mijn machine is nu 6 jaar oud. Eén keer een probleem gehad dat de klopfunctie niet activeerde (ik vermoed storing of vervuilde sensor), maar verder zonder problemen. Ook nog steeds dezelfde filters!

Als je een compressor hebt, kan je de filters ook schoonblazen.

Een gat boren zonder stofzuiger doe je overigens zo ;)
ScreenHunter 147.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Stuiter

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb twee starmix stofzuigers. Ik gebruik ze allebei zonder stofzak. Ik heb ze wel voorzien van een starmix voorfilter. Dit voorfilter is volgens mij alleen verkrijgbaar voor stofzuigers met een rond reservoir.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
p.s. Leuk stukje compatibiliteit, was bij de oude zo, en is bij de nieuwe nog steeds zo.... Er passen festool slangen in.....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Buiten gebruik ik inderdaad ook vrijwel altijd een stofzuiger.

Brt: kan je mij vertellen waar je vooral een groot voordeel haalt met die hogere zuigkracht? Bij de meeste machines die ik gebruik zit de zuigmond echt vlakbij de plek waar het stof aangemaakt wordt. Schuurmachine, bovenfrees, freestafel,... Zoals ik al zei ben ik echt wel tevreden van mijn bescheiden 1200 watt, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden en toepassingen van de grote broertjes.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Als je hem voor alleen voor hout gaat gebruiken is een klasse L ook echt prima.

Niet mee eens en denk ik ook onjuist. Juist het fijnstof dat bij houtbewerking vrijkomt is schadelijk omdat het diep de longen in gaat. Hier is veel info over te vinden. (Bill Pentz bijvoorbeeld maar ook TNO website)

Overigens heb ik me laten vertellen dat tegenwoordig in bijna alle stofzuigers (zeker die van starmix) M klasse filters worden gebruikt. Ook in de stofzuigers die L als klasse hebben. Dit heeft te maken met productiecapaciteit en kosten. Blijk baar zijn M-klasse filters niet veel duurder om te produceren in bulk zodat een los L-klasse filter nauwelijks productievoordeel oplevert.

De klassificering van een stofzuiger in L of M of H (?) is echter niet alleen van het filter afhankelijk maar bijvoorbeeld ook van zaken als indicatie filter verstopt, automatische reiniging enz.

Ikzelf heb een oudere starmix nog zonder officiele klassificering maar met M klasse vouwfilter. Deze schud het filter tussen de werkbeurten door. Bij gebruikt zonder zak is dat niet echt voldoende vind ik. Dus ik gebruik altijd een zak.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Als je een compressor hebt, kan je de filters ook schoonblazen.
Zou ik niet aanraden, hiermee kun je filter slopen. Idee is dat bij uitblazen een te sterke luchtstoom door het filter gaat al dan niet met grotere stofdeeltje die dan gaatjes in je filter kunnen veroorzaken.

Kor Voorhout kwam geloof ik met deze info in een van zijn topics. Correct me if i'm wrong.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en The Boktor

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Zo mijn vraag heeft veel tongen losgemaakt merk ik wel :) fijn dat in ieder geval iedereen zo tevreden is met de Starmix!

Ikzelf moet zeggen dat ik na alles gelezen heb nog steeds naar de middenmoot neig: nummer 2. Eigenlijk ook nog steeds om dezelfde reden. Door de automatische klopfunctie beter zonder zak te gebruiken en ook redelijk wat power nog. Indien ik dus echt met gips/cement rotzooi ga werken sowieso wel proberen eraan te denken om een filterzak te plaatsen 😇. En vanwege de M-klasse filters kan ik in ieder geval veilig mijn werk doen. Om nu naar de beste uit mijn rij te gaan (nummer 3) of zelfs beter (iPulse) vind ik nu nog een te grote gok. Eerst maar eens kijken of ik het na 5 jaar nog steeds leuk vind om met elektrisch gereedschap hout te bewerken 🙃.

Nu maar eens kijken of ik het budget kan vrij krijgen....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Brt: kan je mij vertellen waar je vooral een groot voordeel haalt met die hogere zuigkracht? Bij de meeste machines die ik gebruik zit de zuigmond echt vlakbij de plek waar het stof aangemaakt wordt. Schuurmachine, bovenfrees, freestafel,... Zoals ik al zei ben ik echt wel tevreden van mijn bescheiden 1200 watt, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden en toepassingen van de grote broertjes.

Een stofzuiger met meer zuigkracht zuigt beter / harder:geek:.

Was tevreden met de vorige zuiger hoor... Maar ben wel verrast door het verschil.

Een stofzuiger die harder zuigt kan een hogere spaan-/stof-productie verwerken. Bijvoorbeeld bij een bovenfrees is dat soms geen overbodige luxe.

Er zal ook minder fijn stof ontsnappen.
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Hier ook de 1635 met afklopfunctie. Al jaren in gebruik als bouwstofzuiger en bij houtbewerken. Zuig er alles mee: cement, gips, houtstof, zaagsel, de bbq en de buitenkachel, vies schrobwater van een hele vieze vloer.. allemaal zonder zak en zonder problemen. Nog steeds op de eerste set filters na dik 4 jaar. Moest toen ook wel even slikken, €550 is veel geld, maar ik denk dat het idd ook bij mij de meest gebruikte powertool is. Vorig jaar heb ik er nog een systainer houder bovenkant op gezet, dat maakt ‘em helemaal af ;) Kan deze alleen maar aanraden als je het budget kunt verantwoorden.
 

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
11
1
Ik heb eergisteren de STARMIX ISC L-1425 basic gekocht. Nu op T$$ln$t$$n voor 478 euro.
Mijn criteria:
- aantal decibels (69 db is echt ok)
- hoog vermogen (1400 w)
- zuigkrachtregeling
- zelfreinigend en automatisch opstarten

Ik heb tot nu verbouwd met een karcher wd3 premium met een cycloontje voor ( plastic cycloon op blikken vat van 20l). Dat werkte prima maar begint toch zijn pluimen te verliezen.

Zoals ik voorheen te laat een halfgelaatsmasker kocht, deed ik dat ook met een stofzuiger die tenminste wat zekerheid geeft over echt proper werken. Die 200 euro meer die je eraan geeft, dat is een belachelijk cijfer als je bedenkt dat die stofzuiger heeeeel lang zal meegaan, uw gezondheid ten goede komt en gemak geeft.

Ik ga natuurlijk mijn cycloontje nog eens plaatsen voor de stofzuiger dus helemaal vrij van stof zal ik niet zijn. Maar kom, 500 euro blijft niet niks.

Mijn advies, ogen toe en kopen die handel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.