Snijplank trekt krom

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Ik heb onlangs mijn tweede snijplank gemaakt met beukenhout dat al jaren gestockeerd was op een droge plaats. Nadat ze afgewerkt was, heb ik ze vanuit mijn werkplaats binnen gelegd, en daar is ze beginnen kromtrekken. En nog geen klein beetje :(

Foto's zeggen meer dan woorden, dus hierbij. Enige suggesties hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al een kant nat gemaakt met een natte doek, waardoor ze recht trekt maar na een tijdje krijg ik weer dit resultaat.

IMG_20201020_101136.jpg
IMG_20201020_101157.jpg


IMG_20201018_120653.jpg

IMG_20201019_084051.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Beuken heeft de neiging om behoorlijk te werken.
Kan wel droog gelegen hebben, maar de luchtvochtigheid doet veel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Best nog minstens een maand of 2-3 binnenshuis leggen, als tip voor de toekomst. Op een droge plaats ga je de vochtigheidsgraad niet onder de 14-15% krijgen, voor gebruik binnenshuis wil je richting de 8 a 10%. Een goede vochtigheidsmeter is nooit een slechte investering als je regelmatig met massief hout werkt.

Hier kan je nog weinig aan doen. Het een tijdje aanzien tot het hout een stabiel percentage heeft bereikt, de boel vervolgens opnieuw vlakken en behandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Best nog minstens een maand of 2-3 binnenshuis leggen, als tip voor de toekomst. Op een droge plaats ga je de vochtigheidsgraad niet onder de 14-15% krijgen, voor gebruik binnenshuis wil je richting de 8 a 10%. Een goede vochtigheidsmeter is nooit een slechte investering als je regelmatig met massief hout werkt.

Hier kan je nog weinig aan doen. Het een tijdje aanzien tot het hout een stabiel percentage heeft bereikt, de boel vervolgens opnieuw vlakken en behandelen.
Kan opnieuw nat maken, klemmen en zo laten drogen helpen?
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Heb je de snijplanken rondom afgewerkt?

De bovenkant droogt en krimpt. Misschien dat regelmatig omdraaien helpt?

jaap
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Kan opnieuw nat maken, klemmen en zo laten drogen helpen?
Klemmen gaat weinig helpen nee. Jaap's tip is ook een goede, al ging ik er vanuit dat je dat al geprobeerd had? Aangezien er geen voetjes onder staan kan de onderkant minder goed drogen, dus die gaat altijd boller komen staan dan de bovenkant wanneer het hout nog niet stabiel is. Dus wanneer je het verder laat drogen zeker zien dat er overal lucht aan kan.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Hier zijn een aantal dingen die fout gegaan zijn. Het hout zal waarschijnlijk niet droog genoeg zijn genoeg zijn geweest voor gebruik binnenshuis. Bovendien is de plank een beetje aan de dunne kant voor een kopshouten plank van deze afmeting!

Gezien het feit dat je het al een keer nat hebt gemaakt en dat niet heeft gewerkt zal de enige oplossing zijn om de zaag er in te zetten en nogmaals te lijmen/vlakken.
De andere optie is om er rubber voetjes onder te monteren en hem dan uit te lijnen. Dan is je plank nog steeds krom maar wiebelt deze niet meer. Die voetjes zou ik sowieso trouwens altijd aanraden. Op deze manier kan het hout goed drogen als de plank nat is geweest.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Weeral een aantal lessen geleerd, dus ga die zeker meenemen voor de toekomst, waaronder het aanschaffen van een vochtmeter 😉

Ik dacht dat een dikte van 4,5 cm genoeg zou zijn, maar de volgende keer moet ik waarschijnlijk nog iets dikker gaan. Dank alleszins voor de reacties.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je techniek kan beter. Bij de eerste verlijming (die van stroken dus) let je erop dat je de jaarringen om en om tegen elkaar doet (simpel gezegd: boogje bol, boogje hol, etc.). Bij de tweede verlijming, die met de uit de verlijmde stroken gezaagde kopse stroken, doe je iets dergelijks, te weten: iedere even strook 180 graden draaien (in het platte vlak, dus voor naar achter) en/of iedere oneven strook over de lengteas draaien (boven wordt onder).
Zoals deze plank gemaakt is versterkt de neiging tot kromtrekken van de afzonderlijke stroken zich, met als onvermijdelijk resultaat schotelen.
Tip: YT-kanaal van MYW Wood, een professionele plankenmaker uit Rusland. Zeer instructief.
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb onlangs mijn tweede snijplank gemaakt met beukenhout
mooi gemaakt
ga je ze in de olie zetten ?
dat zou het werken kunnen beperken
ooit heb ik een programma op tv gezien van iemand die snijplanken maakte, en die met koolzaadolie instreek
bij surfen op 'koolzaadolie' merk ik dat die niet voor etenswaren geschikt is
dus verder uit te zoeken
met welke lijm heb je de planken verlijmd ?
 
Laatst bewerkt:

willem h

Nieuw lid
27 okt 2010
4
0
koolzaadolie kan je gewoon in de supermarkt kopen. Kan je in bakken, kan je in de sla doen en kan je vast ook wel op een snijplank smeren
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Sommige oliën verouderen snel. Olijfolie sowieso en volgens mij koolzaadolie ook.
Druivenpitolie blijft daarintegen lang goed en is daarmee heel geschilt om een snijplank mee te behandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Je techniek kan beter. Bij de eerste verlijming (die van stroken dus) let je erop dat je de jaarringen om en om tegen elkaar doet (simpel gezegd: boogje bol, boogje hol, etc.). Bij de tweede verlijming, die met de uit de verlijmde stroken gezaagde kopse stroken, doe je iets dergelijks, te weten: iedere even strook 180 graden draaien (in het platte vlak, dus voor naar achter) en/of iedere oneven strook over de lengteas draaien (boven wordt onder).
Zoals deze plank gemaakt is versterkt de neiging tot kromtrekken van de afzonderlijke stroken zich, met als onvermijdelijk resultaat schotelen.
Tip: YT-kanaal van MYW Wood, een professionele plankenmaker uit Rusland. Zeer instructief.
Daar heb je een punt. Maar omdat het om recuperatiehout ging, heb ik de mooiste stukken gegroepeerd. Foute keuze wat ik al dacht.

Ik kan er nog twee kleine van maken en weer vlakken 🙂
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De planken goed verzadigen met de juiste olie, druivenpitolie of walnootolie. (Er is wel eens een topic hierover gemaakt) Vervolgens zorgen dat de plank aan beide kanten vocht kan opnemen en afgeven, dus het beste op zijn kant opslaan en vrij laten ademen, dat is bevorderlijk voor het vlakblijven. De genoemde pootjes is tijdens het gebruik ook een zeer goede tip!

Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.