Snijplank maken van kopshout, zonder vlak/vandiktebank?

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb mijn eerste snijplanken ook afgewerkt met druivenpitolie. Sommige zweren erbij maar ik vind toch dat het na mate van tijd minder mooi is. Ik heb het dan puur over de afwerking, van het snijden wordt de snijplank natuurlijk ook minder mooi. Dit is op te lossen door eens in de zoveel tijd te schuren. Qua afwerking ben ik over gestapt op Walrusoil (geen connectie en geen verkoper ben ik). Eerst 3 lagen cuttingboard oil en daarna een laag cutting board wax. Ik vind dat het langer mooi blijft en minder arbeidsintensief is. Je hoeft niet de hele plank te doordrenken dus ben je sneller klaar.


Mvg, Boys
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Goed de beide planken hebben een paar dagen in een bak met druivenpitolie gelegen in de keuken, elke dag lekker omdraaien. Daarna eruit gehaald en de uitgezweette olie verwijderd.


Actieshot:

Bekijk bijlage 108111


Resultaat :cool:
Bekijk bijlage 108110

Bekijk bijlage 108112
Nu heb ik mijn exemplaar een paar keer gebruikt en daarna kort onder de kraan afgespoeld. Direct droog gemaakt, het water bleef er netjes op liggen.


Bekijk bijlage 108113


Je ziet dat de lijmnaad iets scheurt maar ook het hout. Ik vrees dat dit inderdaad verzagen wordt.

Ik overwoog om een dun zaagje met ongezette tanden te halen om dit te doen om zo min mogelijk hout te verwijderen.... Maar goed nu ik zo'n kier heb (die ook wat hout laat scheuren zo te zien) overweeg ik om toch maar de afkortzaag/invalzaag erin te zetten en daarna opnieuw te verlijmen.

Gezien alles geolied is en ik dus (nog steeds...) geen vlakbank heb wil ik wel kijken of ik dat zo strak mogelijk kan doen. Is er wat op tegen om een paar domino's in zo'n plank te verwerken? Ik heb alleen de gewone domino's voor binnen, niet die sipa-dingen.


Tijd voor een rotschop. Deze plank is dus wat verder gaan scheuren waarna ik hem heel voorzichtig met een afkortzaag op de naad heb verzaagd. 2 weken laten liggen en toen zag je hoeveel werking er nog in het hout zag, ik denk dat het 2mm scheelde in het midden.

Wegens ziekte heb ik het allemaal laten liggen en ben vorige week verder gegaan. Blokhaakje erbij, een metalen rei en heel langzaam eerst vlak gemaakt, en daarna haaks. Rustig aan gedaan met een 4, 7 en low angle schaafje. Denk 2 uur bezig geweest. Paar domino's erin en weer verlijmd.
Nu nog even gladschaven en hij kan er weer tegen.

Enige vraag die nog echt rest, hij moet opnieuw in de olie en heeft her en der al best wat gebruikssporen. Nu vind ik de olie eigenlijk veel te geel...
In hoeverre is het slim om 1-2mm van de plank af te schaven (op de vlakbank leggen en daarna strak/netjes afwerken met een low angle schaaf) en daarna de boel in de osmo te zetten?


De foto's. Dit keer past het stukken beter, ook zonder lijm of klem:

IMG_20220717_162637.jpg

Met lijm en klemmen (na het nemen van de foto is er nog een klem op de bovenkant gezet).

IMG_20220717_164905.jpg



Zo krom was hij, hier had ik al even staan schaven:

IMG-20220716-WA0013.jpeg


En hier zie je hoe ondiep de olie (druivenpit) in het hout is getrokken:
IMG_20220717_162647.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Osmo zou ik niet gebruiken op een snijplank. Dat is een mengsel van olie en was, waarbij de was min of meer op het hout blijft liggen. En je wilt een voedselveilige afwerking en de Osmo is dat volgens mij niet. Daarnaast geeft iedere olie, dus ook Osmo, hout een gelige kleur.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Osmo zou ik niet gebruiken op een snijplank. Dat is een mengsel van olie en was, waarbij de was min of meer op het hout blijft liggen. En je wilt een voedselveilige afwerking en de Osmo is dat volgens mij niet. Daarnaast geeft iedere olie, dus ook Osmo, hout een gelige kleur.
@klusrob
De gewone hardwax is DIN 71.3 goedgekeurd voor kinderspeelgoed, en die heb ik recent gebruikt voor diverse projecten. Veel minder donkermakend dan mijn ervaring met druivenpitolie.

Die kinderspeelgoednorm rept niet over voedselveiligheid, maar daar heeft osmo deze olie voor:
Osmo Snijplank Olie 3099 | Houten Snijplank Olie | Beschermt tegen vocht . Ik had gedacht dat de gewone osmo ook voedselveilig zou zijn gezien de kinderspeelgoednorm, maar better safe than sorry.

Ik ga het denk ik gewoon een proberen. Vandaag behoorlijk staan schaven schuren en frezen, de boel is een stuk frisser geworden, haaks en glad. En de randjes zijn weer netjes afgeschuind .
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Vanavond de boel licht geschuurd, natgemaakt en nogmaals geschuurd ivm vezels. Daarna afgedaan en even in de snijplankolie gezet van Osmo. Dit betreft productnr 3099.

Scheelt wel een paar tinten met de druivenpitolie, dit vind ik fijner wegkijken. Wat me ook opvalt is dat de zijkanten dezelfde tint hebben als de bovenkant, waar dit met druivenpit anders leek te zijn, zie bijvoorbeeld het plaatje van de 2 planken in deze post:





Resultaat:

1658782946583.jpeg1658782946598.jpg


Nu hopen dat hij dit keer wel lang goed blijft :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.