Kopshouten Snijplank (Amerikaans noten, Padouk, Essen)

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Goedemiddag iedereen,

Ik ben al een tijdje voor de hobby kopshouten snijplanken aan het maken. De eerste heb ik voor directe familie gemaakt. De snijplank in dit draadje heb ik voor een goede vriend van mij gemaakt.

Best leuk en leerzaam om te doen. En ook fijn om met de verschillende soorten gereedschappen te werken.
Na lang wachten is afgelopen december eindelijk mijn dewalt 7492 binnen gekomen (eind sept besteld). Deze heb ik mooi kunnen gebruiken. Ik had hem eerst op twee schagen staan met daarop een plaat vastgeschroefd. Inmiddels heb ik hem verwerkt aan de werkbank (afneembaar plateau). Zo staat hij steviger en is het geheel stukken veiliger.

Ik ben begonnen door stroken te zagen van 4,5cm.
EA61803B-4054-4533-A55B-A990667EBB46.jpeg
Ik heb de HBM 8” vlak en vandiktebank. Deze is prima voor de hobby. Het enige nadeel is dat ik het hout niet in zijn geheel er doorheen kan voeren aangezien de HBM 8” tot een max breedte van ong. 20 cm gaat. Hierdoor heb ik het hout in twee delen verlijmd. Om ervoor te zorgen dat het zo recht mogelijk gelijmd werd heb ik het van 4 zijden geklemd.
1D202DB7-DE63-4D4E-B492-41E1FB204183.jpeg
Hierna heb ik de twee delen door de schaafmachine gehaald. Omdat het een kleine hobby schaafbank is en het hout toch behoorlijk hard is, heb ik per keer ongeveer 0,3mm geschaafd. Dit was goed te doen. Hierna heb ik de tweede keer alles verlijmd. Nu was het zaak om dit zo precies mogelijk te doen. Ik had immers niet meer de mogelijkheid om het verlijmde deel door de vandiktebank te halen.

Terwijl de twee delen in de lijmklemmen zaten heb ik in de tussentijd een crosscut slede gemaakt. In die slede heb ik ook T-tracks verwerkt zodat ik het te zagen werkstuk kan klemmen.
3BF9D818-443D-46A1-B25B-56BFF72B9445.jpeg
Ik moet zeggen dat dit voortreffelijk werkt!

Ik heb stroken van 4,5 cm dik gezaagd. Het kan natuurlijk dunner maar bij 4,5cm weet ik zeker dat na het schuren er nog ruim 4cm aan dikte over blijft. Door de stroken een kwart slag te draaien en daarna te verlijmen begint het al was meer op het eindproduct te lijken.
766334E5-CAF1-4538-A43C-3B82CC2DD5DC.jpeg
Zoals gezegd heb ik aan mijn werkbank een plateau gemaakt waar de tafelzaag op staat. Aangezien de de lijm moest drogen ben ik maar aan het plateau begonnen. Dit plateau kan ik er ook afhalen als ik de zaag opberg. Mijn garage is namelijk niet al te groot dus ik moet goed omgaan met de beschikbare ruimte.
4DB92852-2F27-4DE9-B86E-D8B212FC52D5.jpeg

Na het lijmen is het tijd om het geheel te schuren. Ik gebruik daarvoor een Skill bandschuurmachine (cadeau gekregen van de vrouw). Hij doet zn ding maar ik vind het erg vervelend dat ik hem niet kan aansluiten op de afzuiging. Ik zet sowieso een ffp3 masker op zodat ik niet de stofdeeltjes binnen krijg.
6FE27737-B701-4CC2-AE35-2D75554F392E.jpeg
De metalen cilinders die je in de werkbank ziet zijn parf dogs van veritas. Daar rust het werkstuk op als ik de bandschuurmachine gebruik.
Ik gebruik de bandschuurmachine voor het grove werk en doe het geheel aan het einde opschuren met de excentrische schuurmachine.

Met de tafelzaag heb ik aan de onderkant een 45 graden ‘bevel cut’ gemaakt. Voor de sapgroef heb ik een mal gemaakt. Bij de vorige snijplanken deed ik het voornamelijk uit de hand maar ik miste de precisie. De mal is heel simpel. Gemaakt van 4,3x7 balkhout en 2,5cm dikke blokjes. Dit klem ik om de snijplank en gebruik het als geleiding voor de bovenfrees.
6092CEC4-D90A-444D-9ABB-A8340F76929F.jpeg
Hierna heb ik alles opgeschuurd met de excentrische schuurmachine. Ik ben begonnen met korrel 120 en stapsgewijs doorgegaan tot 240. Als laatste heb ik de plank natgemaakt door er water op te sprayen. Hierdoor komt de nerf omhoog. Als de plank daarna droog is ga je er nog een keer kort overheen met korrel 240 en dan is de plank spiegelglad. Als de plank ook nat is krijg je alvast een mooi beeld van de uiteindelijke kleur.
05F48079-566B-467B-8A51-365128EF7F8D.jpeg

Onder de snijplank komen ook nog rubberen pootjes. Zo staat de snijplank nog stabieler op het aanrecht. De gaten heb ik voorzichtig geboord met de parkside kolomboor.
3B1FB8CB-DBE5-4540-881B-CF904D657AEE.jpeg
Ik heb de gaten geboord zodat de rubberen pootjes wat verzonken er in zitten.
Hierna heb ik het geheel 3 keer in de olie gezet. Eerst verzadigde ik de planken altijd in druivenpit olie maar tegenwoordig gebruik ik Walrus oil en wax. 3 lagen olie en daarna 1 laag wax.
1C73148F-8780-4F36-932B-D47456CADEDF.jpeg
 
Laatst bewerkt:

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Als laatste de wax er op en dan kunnen de pootjes worden gemonteerd.
D3AD40B9-A3B7-4C8A-B382-F6D848FCA95D.jpeg
Dit is het uiteindelijke resultaat:
43E4C81E-55D3-44E0-9D4A-FB8BFB32A422.jpeg
53A30AC8-9541-4BC4-B116-39FF154B9570.jpeg47E2FB45-1F3A-4885-8732-E9BA0C7B0549.jpeg

De snijplank is 44cm bij 25,5 cm. Bij goed gebruik gaat hij jaren mee. Tijdig onderhouden door in te smeren met olie. Mijn eigen snijplanken doe ik jaarlijks opschuren en opnieuw in de olie/ wax zetten en dan zijn ze weer als nieuw.

Mvg, Boys
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mooi gemaakt. Het lijkt ook monder lomp met de 45gr hoeken aan de onderkant.

Maar is wax wel geschikt als afwerking voor een snijplank? Of gebruik je iets natuurlijks?
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Mooi gemaakt. Het lijkt ook monder lomp met de 45gr hoeken aan de onderkant.

Maar is wax wel geschikt als afwerking voor een snijplank? Of gebruik je iets natuurlijks?
Hoi Jelmer. Ik gebruik de Wood Wax van Walrus Oil Walrus Oil Houtwas voor snijplanken 88 ml / Wood Wax for cutting boards 3oz bij GereedschapPro
Op het blikje staat dat het 100% Food grade is (mix van bijenwas, Kokosnoot olie en minerale olie).
Ik heb trouwens geen enkele connectie met het bedrijf/de website. Puur een tevreden gebruiker.

Mvg, Boys
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Nestjes gedaan.... ook ik vind die grote 45graden hoeken slim bedacht, handig en mooi voor het oog.
Dat is het mooie van instagram. Ik was er eerst niet van maar er zijn wel een aantal gasten die mega vette snijplanken maken. Die 45 graden heb ik dus ook niet zelf bedacht maar ter inspiratie nagemaakt ;)

Mocht iemand instagram hebben kijk dan maar eens naar
- feldthousefamilywoodworks (deze gast maakt bizar vette snijplanken)
- mwawoodworks
- westcoastboards

Door naar deze gasten te kijken leer ik en doe ik inspiratie op.

Ik ben mij er van bewust dat ik meer gereedschap heb dan de gemiddelde Nederlander, maar echt professioneel gereedschap zoals stationaire machines heb ik niet. Dus het is ook vaak uitvogelen wat wel werkt en wat niet werkt.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Prachtige plank en afgaand op de stukjes op de foto's ook een hele mooie keuken. Zou je daar ook....? :unsure::whistle::giggle:
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Kleine update voor de lezers na ons ... indien gewenst.
Gereedschap Pro levert geen Walrus olie en was meer. De website van WALRUS OIL® EUROPE zelf nog wel, voor een betere prijs dan b.v. Bol.com.

@BoyS
Waar had je dit hout gekocht?

En ik zie een Herc in je thumbnail? Spotter?


Fijn weekend.
🎈
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Kleine update voor de lezers na ons ... indien gewenst.
Gereedschap Pro levert geen Walrus olie en was meer. De website van WALRUS OIL® EUROPE zelf nog wel, voor een betere prijs dan b.v. Bol.com.

@BoyS
Waar had je dit hout gekocht?

En ik zie een Herc in je thumbnail? Spotter?


Fijn weekend.
🎈
Dag Jan, excuus voor de late reactie. Ik ben even een tijdje weg geweest van het forum. Ik heb het hout op verschillende plaatsen gekocht. Bij Masave en bij de Arnhemse fijnhouthandel.

Ik ben geen spotter;). Ik mag mij gelukkig prijzen dat mijn thumbnail mijn kantoor/werkplek is.

Bedankt voor de info vwb de walrusoil want dat is toch echt mijn favoriet!

met vriendelijke groet, BoyS
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.