Snijplank maken van kopshout, zonder vlak/vandiktebank?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Lastige is dat ik per klem 2 afstandshouders heb en 6 balkjes. Gezien ik morgen nog een keer mag klemmen wil ik het graag beter doen maar ik ben bang dat de niet ondersteunde 'reepjes' omlaag zakken.
Je hoeft niet per balkje een ondersteuner te hebben. Plaats de ondersteuners zo dat ze 2 balkjes ondersteunen (dus op de naad van 1+2 / 3+4 / 5+6), en eventueel alleen bij de 2 buitenste klemmen. In jouw geval heb je dan 6 afstandshouders nodig (en die heb je want je hebt 3 klemmen).
Of een hoog genoeg blokje.
Even jouw foto bewerkt: rode cirkels zijn de plaats van de afstandshouders, of gele lijn de plaats van een ondersteuningslat. Waar je dan gelijk bovenop het paneel zo'n zelfde lat kan leggen met kleine klemmen om het paneel extra vlak te houden.
(maar dan het geheel omgedraaid, wat nu boven zit, dus onder). En dan de klem die je nu in het midden + die op de kop, dan als bovenste klem gebruiken. En ik zie nu dat je de buitenste klem onderaan op de foto vrij ver uit de zijkant hebt zitten, zet die op max 10 cm vanaf de kant.
WhatsApp Image 2021-09-05 at 18.20.27.jpeg
Ik zal wat beter latjes meenemen morgen dan de buigende 22mm vurenlatjes die ik op de lijmplek had liggen. Heb nog genoeg 44mm vuren over.
Dat zal inderdaad beter gaan. Ik heb daarvoor de aluminium extrusieprofielen (ooit bij de oudijzerboer meegenomen), die zijn lekker stijf en daar plakt houtlijm ook minder op (als ik eens vergeet plastic ertussen te doen).
Enerzijds omdat ze dan allemaal verticaal wel uitlijnen, en anderzijds omdat die bessey krev klemmen aangeven dat ze altijd parallel klemmen. Als dat echt zo is en goed werkt zou boven/onder toch niet meer uit moeten maken?
In principe zou dat inderdaad niet uit moeten maken. Maar je klemt vrij hard op een smal oppervlak, en als je de klem er wat scheef opzet kan dat iets veroorzaken. Voor alle zekerheid dus altijd van 2 kanten klemmen bij zo'n paneel (bij een kistje hoeft dat dan weer niet, maar ook dan altijd de haaksheid controleren)

Morgen lijmsessie2. De geleerde lessen eens in praktijk brengen
Voor je de bus lijm erbij pakt, eerst even 'droog' oefenen. Dan zie je gelijk of het lukt zoals je wilt (zeker goed bij ingewikkeldere projecten, dat je de juiste volgorde hebt) en zie je of je je paneel mooi vlak krijgt + hoe hard je je klemmen moet/kunt aandraaien zonder dat het geheel teveel vervormt.

En je kunt niet genoeg klemmen hebben zal je wel merken... Ik heb naast de KREV's ook een serie normale klemmen van Bessey (deze en deze) en voor als het echt nodig is nog een setje merkloze klemmen op reserve.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Je hoeft niet per balkje een ondersteuner te hebben. Plaats de ondersteuners zo dat ze 2 balkjes ondersteunen (dus op de naad van 1+2 / 3+4 / 5+6), en eventueel alleen bij de 2 buitenste klemmen. In jouw geval heb je dan 6 afstandshouders nodig (en die heb je want je hebt 3 klemmen).
Of een hoog genoeg blokje.
Even jouw foto bewerkt: rode cirkels zijn de plaats van de afstandshouders, of gele lijn de plaats van een ondersteuningslat. Waar je dan gelijk bovenop het paneel zo'n zelfde lat kan leggen met kleine klemmen om het paneel extra vlak te houden.
(maar dan het geheel omgedraaid, wat nu boven zit, dus onder). En dan de klem die je nu in het midden + die op de kop, dan als bovenste klem gebruiken. En ik zie nu dat je de buitenste klem onderaan op de foto vrij ver uit de zijkant hebt zitten, zet die op max 10 cm vanaf de kant.
Duidelijk verhaal. Dank voor de heel concrete tip. Dit gaan we morgen even doen.

Dat zal inderdaad beter gaan. Ik heb daarvoor de aluminium extrusieprofielen (ooit bij de oudijzerboer meegenomen), die zijn lekker stijf en daar plakt houtlijm ook minder op (als ik eens vergeet plastic ertussen te doen).
Ja die moet ik nog eens regelen. I kga het morgen met 44mm balkjes doen, en zal daar even wat bakpapier omheen wikkelen. Dan combineer ik jullie tips mooi!

In principe zou dat inderdaad niet uit moeten maken. Maar je klemt vrij hard op een smal oppervlak, en als je de klem er wat scheef opzet kan dat iets veroorzaken. Voor alle zekerheid dus altijd van 2 kanten klemmen bij zo'n paneel (bij een kistje hoeft dat dan weer niet, maar ook dan altijd de haaksheid controleren)
Duidelijk verhaal. Dank voor de uitleg.

Voor je de bus lijm erbij pakt, eerst even 'droog' oefenen. Dan zie je gelijk of het lukt zoals je wilt (zeker goed bij ingewikkeldere projecten, dat je de juiste volgorde hebt) en zie je of je je paneel mooi vlak krijgt + hoe hard je je klemmen moet/kunt aandraaien zonder dat het geheel teveel vervormt.
Ja die droogoefenen schoot erbij in. Bij lijmwerkjes doe ik dat meestal, maar ik heb dit niet thuis gedaan en liep lekker te stressen qua tijd. (deze setup staat bij de ouders van mijn vriendin in een schuur, het is op mijn zolder op dit moment erg warm en ik wil daar ook geen enorme lijmpartijen doen ivm de vloer).
En je kunt niet genoeg klemmen hebben zal je wel merken... Ik heb naast de KREV's ook een serie normale klemmen van Bessey (deze en deze) en voor als het echt nodig is nog een setje merkloze klemmen op reserve.

Ik heb afgelopen jaar een shitload aan klemmen gekocht, even snel tellend:

4x KREV 150, met accessoires. Kon ik goedkoop overnemen van de vriend voor wie die snijplank is.
4x Bessey 100cm. 2x ecotools 100cm . Gebruikt voor kasten. De Bessey's voelen stuk beter/afgewerkter aan.
2x Bessey 60cm
2x Bessey 30cm
6x (oid) bessey 15cm
2x T-track klemmen voor zaaggeleider.
En dan nog de bekende systainer kli-klamps.


Met name die laatste gebruik ik heel veel, ook bij het bouwen van mijn kast heb ik de diverse grotere jongens ook gebruikt. De 60 en 30cm modellen heb ik het eerst gekocht en gebruik ik het minst. Het is of ff snel (dingen op je werkblad vastzetten) danwel klein, of juist groot (kasten en frames van dingen). Voor mijn gevoel heb ik er nu genoeg (hoop ik 😇 ).


Noot: ondanks dat ik mooie spullen heb ben ik gewoon beginner dus blijf me aub op de beginnersfouten wijzen. Ik leer graag, daar doe ik het voor.
 
Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Zo, gisteren de boel verlijmd. Ik merk dat ik in 2 dimensies kan klemmen maar latjes om de boel echt vlak te klemmen is lastig. Werkstukje is de klein, de klemmen te groot en de latjes net te dik. Werd niet best. Dan maar plat op de tafel en de reepjes met een hamer+blokje iets omlaag tikken bij het klemmen.

WhatsApp Image 2021-09-08 at 11.04.32.jpeg


Na het bijvullen van de kleine glubot (links van de bus titebond) was de bus lijm dus zo goed als leeg. Hard gegaan... Resultaat was redelijk goed vlak, de oneffenheden zijn veroorzaakt door toch iets te smalle/lage reepjes. Zie vorige post over de afkortzaag.


Wel heb ik 1 naad niet goed dichtgekregen (ik merkte vanochtend dat de lijmklem ook niet goed aangedraaid was, wellicht dat er een verband is)...

Vandaag even langs een bevriend aannemer geweest die de boel voor me wilde vlakken. Okay dat scheelt serieus werk.

WhatsApp Image 2021-09-08 at 11.04.32 (1).jpeg
Mooi speelgoed.

WhatsApp Image 2021-09-08 at 11.04.33.jpeg
het verschil tussen gevlakt en niet gevlakt.

WhatsApp Image 2021-09-08 at 11.04.33 (1).jpeg


Mijn maatje heeft maar meteen de kantjes afgerond. Had ik ook wel gekund, maar prima :)

Ik heb echter 2 foutjes in de planken zitten en vraag me af wat wijs is mbt:

1: Een scheur
2: Een hapje


Mijn plan is om een papje te maken van schuursel (ik zal zo even een verse zak in de stofzuiger doen als ik toch ga schuren) en dat met lijm te mengen en in de gaatjes te forceren. Daarna de plank opnieuw klemmen om de kier dicht te houden. Dat hapje zal met schuren sowieso wel wat wegtrekken denk ik.

Dit zijn de foutjes:

IMG_20210908_111252.jpg
IMG_20210908_111240.jpg

Wat adviseren jullie?



En gewetensvraag: ik wilde na het schuren de boel goed nat maken zodat de vezels opzwellen, de boel laten drogen en dan nogmaals schuren voor het gladste resultaat. Is dat met kopshout ook nodig? Het maatje van de vlakbank vond het onzin, hij zou dat alleen met langshout doen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Om die foutjes te herstellen zou ik, zeker voor de bovenste, langs die lijnen weer doorzagen en opnieuw verlijmen. Mocht daardoor de symmetrie verstoord raken wellicht wat meer verzagen en eventueel stroken ter decoratie erbij?
Die tweede 'mistake' kun je wel met een zaagselmixje redden, denk ik. Tja, dat wordt dus weer wikken en wegen...

Kops hout natmaken om het nog gladder te schuren is niet nodig. Ik ga droog tot ca 240 en dat is glad genoeg. Fijner slijpen vermindert het opnamevermogen van het kopse hout omdat je het dan als het ware polijst. Dat gezegd hebbende is het misschien zinnig om op de laatste grit met olie nat te slijpen - ga ik nog eens testen bij een volgende plank.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Om die foutjes te herstellen zou ik, zeker voor de bovenste, langs die lijnen weer doorzagen en opnieuw verlijmen. Mocht daardoor de symmetrie verstoord raken wellicht wat meer verzagen en eventueel stroken ter decoratie erbij?
Die tweede 'mistake' kun je wel met een zaagselmixje redden, denk ik. Tja, dat wordt dus weer wikken en wegen...

Kops hout natmaken om het nog gladder te schuren is niet nodig. Ik ga droog tot ca 240 en dat is glad genoeg. Fijner slijpen vermindert het opnamevermogen van het kopse hout omdat je het dan als het ware polijst. Dat gezegd hebbende is het misschien zinnig om op de laatste grit met olie nat te slijpen - ga ik nog eens testen bij een volgende plank.
Dank voor je antwoord en de goede info. Qua schuren ga ik mij hier zeker aan houden.

Voor wat betreft lijmen: ik heb geen dunne japanse trekzaag oid, alleen een met brede tanden. Dat gaat dus minstens 2mm kosten. Gezien ik twee planken heb geef ik de mooie cadeau en ga ik proberen de minder mooie (de scheur zit alleen aan de onderkant kant, niet de bovenkant) te vullen met lijm. Trekt hij alsnog krom, dan ga ik wel een dunne zaag zoeken. Ik denk dat ik hier dan geen verder risico mee loop (gaat het goed, dan gaat het goed. Gaat het fout dan alsnog zagen).

Dank je wel!
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Over de onderkant zou ik me geen zorgen maken. Daar besteedden meubelmakers vroeger ook al minimale aandacht aan (tijd is geld etc.). Bij het placeren van de stroken voor een kopse plank zorg ik er ook voor dat de mindere onderop belanden...
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
289
RegioRotterdam
Domme vraag misschien: waarom heb je eerst stroken gemaakt? Gewoon de blokjes met lijm tegen elkaar en klem erop werkt toch ook? Dan heb je ook geen last dat de stroken misschien krom zijn en niet op elkaar passen. Ik heb dat ooit zo gedaan en het werkte prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
@Efvee op jouw manier kan je nooit goed alle blokjes klemmen, of je moet wel erg veel lijmklemmen hebben 😎
Dat en het lijkt me heel moeilijk om slles gord strak te krijgen. Ik heb nu twee lijmsessies gehad met 6 respectievelijk 10 blokjes. Dat was voor mij al ff hard werken...

@Bert Vanderveen dank voor de bemoedigende woorden. Dan ga ik voorlopig niet zagen, ik zal met een hout-lijmpapje de boel vullen en kijken hoe het blijft. Morgen komen de boodschappen, inclusief de druivenpitolie. Dan dus lekker smeren.
Ik had gisteren de beide planken met de stofzuiger schoongezogen en daarna een van de twee met een vochtig (!) Doekje afgedaan
... Je merkt wel dat die nu een stuk ruwer is dan de niet vochtig gemaakte plank. Ik denk dat ik er toch nog ff de schuurmachine met korrel 220 op zet.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Je merkt wel dat die nu een stuk ruwer is dan de niet vochtig gemaakte plank.
Dat is het effect wat een afwerklaag ook zou veroorzaken, zeker als het een afwerking is op waterbasis.
Maar dit is dus ook op het kopshout? Zelf geen ervaring mee, maar ik zou het net als Bert hier ook niet doen. Zeker wel op langshout omdat dan de vezels juist omhoog komen. Op kopshout zou ik het theoretisch niet verwachten omdat de vezels daar al haaks op de afwerklaag zitten (maar dus hier ook tijd voor een testje 😎)
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Dat is het effect wat een afwerklaag ook zou veroorzaken, zeker als het een afwerking is op waterbasis.
Maar dit is dus ook op het kopshout? Zelf geen ervaring mee, maar ik zou het net als Bert hier ook niet doen. Zeker wel op langshout omdat dan de vezels juist omhoog komen. Op kopshout zou ik het theoretisch niet verwachten omdat de vezels daar al haaks op de afwerklaag zitten (maar dus hier ook tijd voor een testje 😎)
Ja inderdaad. Dit betreft het kopshout, ik had hem even geboend om het schuurstof te verwijderen, dat wil ik niet onder de olielaag hebben (en natuurlijk om de kleur even te verlevendigen). Het was vooraf prima glad (60, 120,180, 220 geschuurd) en na het doekje voelde het hout als een schuurpapiertje (180 oid).
Geen punt om hem nu in de olie te zetten maar het effect verbaasde me wel tamelijk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
@boudewijn_de_bouwer ik weet nu wel wat er hoog op jouw wensenlijstje staat, ondanks wat je in je openingspost zei 😀🤔
Heel herkenbaar namelijk, zo dacht ik ooit ook over een zaagtafel en vandiktebank. Ondanks de kleine schuur heb ik er gewoon ruimte voor gemaakt…

Maar prachtige planken geworden zo, en je zult verbaasd zijn hoeveel meer ze gaan leven als ze in de olie staan.
Enne, die foutjes zijn niet erg, daar leer je juist van. En des te meer reden om er nog een paar te maken!
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Ik heb er maar even een vraagteken achtergezet, maakt het een spannend vraagstuk….

Fons
Ach ja ik merkte gedurende het project dat het toch wel heel handig is. Dankzij willem en die vriend van me is het gelukt. Mooi zoals dingen soms anders lopen dan gedacht :).


@klusrob hmmm ken je mij ofzo? ;)

Er gaat meer gemaakt worden, een net magneetblok voor messen en wellicht wat borrelplanken. heb nu de smaak wel te pakken. Dank voor de fijne woorden :)
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Goed de beide planken hebben een paar dagen in een bak met druivenpitolie gelegen in de keuken, elke dag lekker omdraaien. Daarna eruit gehaald en de uitgezweette olie verwijderd.


Actieshot:

IMG_20210910_131023.jpg


Resultaat :cool:
IMG_20210917_155905.jpg

IMG_20210917_160041.jpg
Nu heb ik mijn exemplaar een paar keer gebruikt en daarna kort onder de kraan afgespoeld. Direct droog gemaakt, het water bleef er netjes op liggen.


IMG_20210922_114814.jpg


Je ziet dat de lijmnaad iets scheurt maar ook het hout. Ik vrees dat dit inderdaad verzagen wordt.

Ik overwoog om een dun zaagje met ongezette tanden te halen om dit te doen om zo min mogelijk hout te verwijderen.... Maar goed nu ik zo'n kier heb (die ook wat hout laat scheuren zo te zien) overweeg ik om toch maar de afkortzaag/invalzaag erin te zetten en daarna opnieuw te verlijmen.

Gezien alles geolied is en ik dus (nog steeds...) geen vlakbank heb wil ik wel kijken of ik dat zo strak mogelijk kan doen. Is er wat op tegen om een paar domino's in zo'n plank te verwerken? Ik heb alleen de gewone domino's voor binnen, niet die sipa-dingen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet of verlijmen nog goed gaat als het hout volgezogen is met druivenpitolie, als dat er diep inzit lijkt me dat lastig.
Absolute noodoplossing is natuurlijk die rij er gewoon afzagen en dan 1 kant opnieuw afronden.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Ik weet niet of verlijmen nog goed gaat als het hout volgezogen is met druivenpitolie, als dat er diep inzit lijkt me dat lastig.
Absolute noodoplossing is natuurlijk die rij er gewoon afzagen en dan 1 kant opnieuw afronden.
He dat was nou niet wat ik wilde horen. In dat geval is het wel einde oefening, die scheur zit in het midden van de plank. Hem zo laten lijkt me ook niet ideaal (al was het alleen al ivm voedselveiligheid).

Ik ga denk ik eens zagen en kijken hoe diep die olie er in is getrokken. 2 van deze planken hebben samen 0.5 liter opgezogen, dat viel me nog best mee (zeker omdat er ook eea verspild is, in doekjes is gaan zitten etc).

Dank voor je advies :)(y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.