slijpen van schaafbeitels: wetsteen of diamantsteen?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Koos het bevalt tot nu toe goed wat ik besteld heb!

Ik heb een plankje voor de drie diamanstenen (400, 600 en 1200) gemaakt zoals beschreven door Paul Sellers. Ik heb ze alleen niet vastgelijmd zodat ik ze makkelijk uit kan nemen en afspoelen na afloop als ze vies zijn.

Hierbij een paar foto's van het plankje dat ik na afloop in de Deense olie heb gezet:

P1012040_resultaat.jpg
P1012033_resultaat.jpg

Ik heb het met drie reststukken SLS (vuren) balken gedaan, want ik had voor een kast aanvankelijk wat maten te kort gezaagd. Dat kon ik hier mooi voor gebruiken, ik heb drie balken aan elkaar gelijmd en vlakgeschaafd en daarna met de grondschaaf verzonken. Er zit nog een dado in om een balkje te verzinken zodat het geheel makkelijk in de bankschroef geklemd kan worden.

Ik weet niet of het snel krom gaat trekken doordat er met water gewerkt wordt, maar ik heb het geheel drie keer van een laag Deense olie voorzien dus ik denk dat het meevalt. Het plankje bevalt prima, ik heb inmiddels al mijn steekbeitels geslepen met de drie stenen, wat hoog tijd werd. Nu zijn ze weer flink scherp, d.w.z. als ik een A4 papier pak dan kan ik deze zonder moeite doormidden snijden.

Rest nog wel de volgende vraag: ik maak de stenen vooraf nat met water, en na het slijpen is dat water wat vies (donker). Ik spoel de stenen af en laat ze in de verwarmde woonkamer drogen. Hoe doen jullie dat? Mag je de stenen ook borstelen, want met je handen afwrijven is niet handig, dat schuurt nogal...
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Als het staal kan slijpen dan lijkt me een borsteltje geen probleem. Een scotch-brite zou ik niet doen, die haartjes gaan blijven haken achter de partikeltjes.


Als laatste stap van mijn slijproutine vlak ik elke gebruikte watersteen met mijn diamantplaat, daarna spoel ik hem gewoon af en laat alle slijp stukken aan de lucht drogen op een rekje.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Doethetsam: dank voor je reactie! Ja een borsteltje zat ikzelf ook aan te denken, inderdaad niet iets wat vezels achterlaat...
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Hier maak ik mijn Tormek diamantwielen redelijk goed mee schoon. Tormek adviseert zelf water met wat zeep en een borsteltje. Dat heb ik ook gedaan, maar deze schuurbandreiniger werkt beter. Op internet heb ik ook ook gezien dat men een (wit) gummetje gebruikt, maar dat reinigde niet echt bij mij. Ik denk dat je dit ook op de platte diamantstenen kunt gebruiken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Witte gum zou je sowieso nooit in je werkplaats moeten hebben. Dat spul bevat vrijwel altijd siliconen en dat wil je liefst zo ver mogelijk weg houden van hout dat je later nog wilt behandelen met lak, verf of (hardwax)olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim56

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Bij mijn Trend diamantslijpsteen zat standaard een gum geleverd om de boel te reinigen. Werkt prima. Nooit iets gemerkt van siliconen, had trouwens geen idee dat in een gum siliconen zitten. Ik denk dat een gum een prima reinigings methode is voor de vlakke diamantstenen. Diamantstenen met puntjes of zoiets zijn te ruw voor een gum (denk ik)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Niet in alle gummen, maar de witte en transparante versies bevatten het veelal wel. De ouderwetse rubberachtige i.p.v. plastic-achtige gummen bevatten het een stuk minder vaak, voor zover ik weet. En schuurbandgummen bevatten het helemaal niet, mits mijn kennis klopt.

Overigens gebruik ik i.p.v. een gum vaak aceton om potlood te verwijderen. Dat lost de streep perfect op zonder vlekken o.i.d. achter te laten. Dat werkt echt prettig. Maar dat is dus voor het verwijderen van potlood. Of aceton enig nadelig effect heeft op de binding van diamantstenen of -wielen, dat weet ik niet.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
@Koos het bevalt tot nu toe goed wat ik besteld heb!

Ik heb een plankje voor de drie diamanstenen (400, 600 en 1200) gemaakt zoals beschreven door Paul Sellers. Ik heb ze alleen niet vastgelijmd zodat ik ze makkelijk uit kan nemen en afspoelen na afloop als ze vies zijn.

Hierbij een paar foto's van het plankje dat ik na afloop in de Deense olie heb gezet:

Bekijk bijlage 138788
Bekijk bijlage 138787

Ik heb het met drie reststukken SLS (vuren) balken gedaan, want ik had voor een kast aanvankelijk wat maten te kort gezaagd. Dat kon ik hier mooi voor gebruiken, ik heb drie balken aan elkaar gelijmd en vlakgeschaafd en daarna met de grondschaaf verzonken. Er zit nog een dado in om een balkje te verzinken zodat het geheel makkelijk in de bankschroef geklemd kan worden.

Ik weet niet of het snel krom gaat trekken doordat er met water gewerkt wordt, maar ik heb het geheel drie keer van een laag Deense olie voorzien dus ik denk dat het meevalt. Het plankje bevalt prima, ik heb inmiddels al mijn steekbeitels geslepen met de drie stenen, wat hoog tijd werd. Nu zijn ze weer flink scherp, d.w.z. als ik een A4 papier pak dan kan ik deze zonder moeite doormidden snijden.

Rest nog wel de volgende vraag: ik maak de stenen vooraf nat met water, en na het slijpen is dat water wat vies (donker). Ik spoel de stenen af en laat ze in de verwarmde woonkamer drogen. Hoe doen jullie dat? Mag je de stenen ook borstelen, want met je handen afwrijven is niet handig, dat schuurt nogal...
Hans, dank voor je uitgebreide antwoord!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.