Sculpfun S30 Pro Max ervaringen

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Gisteren de Sculpfun S30 Pro Max binnengekregen, die ik via de "pre-order" op Geekbuying had gekocht, en ook in elkaar gezet.
Heb hem nu even op een multiplex plaat staan.

De eerste indruk is dat alles behoorlijk nauwkeurig vervaardigd is, maar dat de schroeven en bijgeleverde inbussleutels shit zijn. Bijgeleverde netsnoer heb ik ook weggeggooid, want die zat namelijk veel te los in de netvoeding, dus daar heb ik een fatsoenlijke kabel voor gebruikt.

Verder gaat het assembleren redelijk rechttoe rechtaan, boekje heb ik niet gebruikt, er is een zeer informatief youtube filmpje.

Waar ik vantevoren niet bij stil gestaan had, is dat het ivm de air assist echt nodig is om het werkstuk iets hoger neer te leggen, de laser laat zich ook niet focussen op platte materialen die direct op de ondergrond liggen.
Ik heb in 3d CAD wat pyramides ontworpen en die met de 3d printer uitgeprint, en dat gaat, maar eigenlijk is zo'n honingraat snijplatform echt wel nodig.


Ook echt nodig is een behuizing, met een grote ventilator, en een afvoerslang naar buiten toe, holy smokes, dat produceert best wat rook met het bijgeleverde probeerstukje hout (3mm multiplex). Echt geen optie om zoiets zo in een ruimte te zetten.
Maar aangezien ik geen goede buitenmaten van de lasersnijder kon vinden, heb ik er nu nog geen gemaakt, maar dat ga ik nu wel eerst doen, vooraleer ie in gebruik genomen wordt.

Verder stuur ik hem nu aan met Lightburn, en dat gaat eigenlijk heel eenvoudig.

Het is nog wel heel erg zoeken naar snelheid/ power instellingen, dus als iemand daar een suggestie voor heeft dan hou ik me aanbevolen.

Oh ja, de loop van de kabels is knudde, en de luchtslang knikt al als je er een keer boos naar kijkt. Dus daar moet nog iets voor verzonnen worden, lastig want die kabels moeten meebewegen, en die luchtslang zonder te knikken.
 
Laatst bewerkt:

joan99

Nieuw lid
10 aug 2016
1
1
je kan op het internet testcards vinden

dan kan je voor elk materiaal een proef maken met geraveren en snijden
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Inderdaad, en die heb ik ook gevonden, maar een tabelletje met wat startwaardes zou wel fijn zijn.
 

dhop

Nieuw lid
25 jun 2016
8
2
Harderwijk
Voor de slang kun je bij rubberwegshop.nl een stuk siliconenslang bestellen. 7 mm intern en 11mm extern werkt perfect op mijn S10 en deze knikt niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Kabelrups lijkt me inderdaad wel een goed idee, want ondanks dat de kabels naar de stappenmotoren in zo'n geweven bundel liggen, is het allemaal behoorlijk kwetsbaar, die connectoren zijn niet bepaald van industriele kwaliteit. Eens kijken of er wat te 3d printen te vinden is (ja :) ).

Goeie tip van die slang, want de bijgeleverde slang is heel zacht dus die blijft onder zijn eigen gewicht knikken, al gedacht om hem op een of andere manier aan de (nog te bouwen) omkasting te maken zodat ie opgehangen wordt (maar nog wel voldoende kan bewegen uiteraard).

Voor deze snijder kun je ook langere geleidingen kopen waardoor je groter werk kunt maken, maar dan lijkt me heel dat kabel management een nog groter issue.

Maar goed hij doet het prima, acryl snijden gaat eigenlijk zonder veel rook of dampen, maar bij multiplex snijden komen er aardige wolken rook af (en dat was nog maar 4mm multiplex).
Wat lades gemaakt voor een kastje, uit gefineerd MDF, en ook daar kwamen aardige wolken rook af.

Overigens hier materiaal gekocht:
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Vandaag uit 4mm mdf een doos eromheen gemaakt. Bij de bouwmarkt 125mm diameter slang gehaald, en een 125mm buisventilator.
20221126_195351.jpg
20221126_195359.jpg

Werkt prima zo, geen rook of geur meer in de ruimte. Tenminste, als je tijdens het snijden even wil kijken en het deksel optilt, dan komt er wel een wolk rook mee :)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
boor vooraan aan de onderkant een aantal gaatjes van 8mm ofzo, of is er ergens toevoer van lucht voorzien? Anders trekt de ventilator te weinig lucht weg... Bij mij werkt het bij m'n eleksmaker toch veel beter zo! Als ik optil komt er geen wolk uit.
Ohja wat plexiglas betreft, als je dit doet moet je dit tijdens het laseren toch wel afdekken, de laserstraal en omgevingslicht daarvan is ZEER schadelijk voor de ogen!!

Groeten

Christophe
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Aan de voorkant van de unit zit de aansluiting van power en usb, en de aan/uit schakelaar. Ik heb in de voorkant gewoon een groot gat gezaagd, en de ventilator zuigt wel zo hard dat er geen rook uitkomt.
Een axiale fan moet inderdaad wel aanvoer van lucht hebben want die gaan al snel kelderen ten aanzien van debiet.
Zag overigens wel dat zelfs na een paar keer snijden (wat stukjes MDF en leer) er aan de leading edge van de ventilator bladen al wat roet zat, dus het is aardig wat troep die afgevoerd wordt.

Overigens heb ik het bij de laatste snijactiviteiten wat voorzichtiger gedaan, door het deksel alleen een stukje terug te schuiven, en niet op te tillen, en dan gaat het prima.
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Even update, al redelijk wat gesneden. Ik had wat gefineerd MDF gekocht bij lasersheets, en dat werkt prima. Maar 4mm populier mulitplex van de bouwmarkt ook, niet mooi vlak, dus dat is opletten geblazen, maar het snijdt prima (320mm/min, 98%, enkele pass). Ik heb ook 4mm MDF wel gesneden van de bouwmarkt (320mm/min, 98%, 2 passes), en dat gaat goed, maar stinkt enorm, veel roet aan de snijkanten.

Gisteren voor het eerst vlakgraveren gedaan op het populieren plex, en volgens mij kwam ik uit op 3000mm/min en 50% power, duurt wel een eeuwigheid.

Maar ik had hem ook gekocht om uit 9mm MDF mallen te snijden voor gitaarbouw, maar ik kijk nog niet uit om dat dikkere materiaal te gaan snijden, zal wel even duren en stinken (tenzij ik bij lasersheets specifiek MDF voor lasersnijden koop, misschien dat maar doen).

Verder staat ie in mijn "home-office" op zolder, en de boel schoonhouden is wel een dingetje, er valt altijd wel wat roet af, en met roet heb je maar een beetje nodig om het groezelig te laten worden. Food for thought.

Verder werkt ie prima, en ook wel blij dat ik voor de 20W versie ben gegaan, anders zou het allemaal een stuk langer duren (het graveren niet, het snijden wel).
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee en Taab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Vandaag even de losse troep uit de bak gehaald, en ook het honingraat rooster even opgetild:
20221219_125330.jpg
20221219_125334.jpg
20221219_125820.jpg

Behoorlijke troep dus, nog even geprobeerd met isopropylalcohol schoon te maken (omdat ik dacht dat het iets van hars was) maar dat doet helemaal niks.

Al met al ben ik wel een beetje aan het broeden op een betere plaats, een "home office" is niet zo'n heel geschikte plek m.i.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
De lineaire geleiding van de lasersnijder is mooi, maar ook wel gevoelig voor vervuiling, heb ik gemerkt. Gisteren schoongemaakt en een beetje teflon/siliconen spray gebruikt.
In ijlgang had de stappenmotor niet genoeg koppel, en hij sloeg dus stappen over.
Nu weer prima.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Een jaar na aanschaf, en ik merkte wel dat ie wat power verloor dus, eindelijk, lensje maar eens schoongemaakt.
20231101_202419.jpg
OOk de nozzle schoonmaken is geen overbodige luxe...
20231101_202905.jpg
Het lensje, zit er in geschroefd. Je ziet een vierkantig vlakje in het midden, dat kreeg ik niet weg. Dat melkachtige eromheen wel.
Alles weer in elkaar geschroefd en de loopvlakken van de geleidingen schoongemaakt.
Hij werkt weer helemaal prima, reservelens nog niet gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77 en jaap

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Overigens deze templates gesneden:
20231101_220752.jpg
Om een vijfsnarig travelbasje te gaan maken.
En een test met schuim om inlays te maken (test om te zien of we dit op het werk ook willen gaan doen)
20231101_222555.jpg
Overigens eergisteren de verlengset besteld zodat ie iets van 900mm lang kan snijden. Hiermee kan ik dan ook toetsen voor bassen voorzien van markeringen voor de frets, weet nog niet hoe dit gaat werken op heel donkere houtsoorten (ebben dan vooral).
 
  • Leuk
Waarderingen: Enkhuizen en Johannes77

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
20231115_182940.jpg
De verlengset.
Lange extrusies gemonteerd, transportriemen gemonteerd en opgespannen (lichtjes) en het kabelharnas uitgewisseld, daarvoor moet je zelfs de electronica behuizing open maken en wat stekkertjes uitwisselen, dat behuizinkje zit dicht met kunststof boutjes die een rare maat hebben. Bij de S30 zat een gereedschapssetje, en daar zit een sleuteltje bij wat past.
verder nu de kabels vastzetten, en de tafel waar ie op staat verlengen (onderstel is al lang genoeg, de verlenging was gepland).
Montage is goed te doen, maar de informatie is zeer schaars. De bijgeleverde instructie was:
1 haal hem uit elkaar
2 monteer langere rails
3 klaar
Maar, eh, tsja. Maar goed, als je eraan begint is het niet heel ingewikkeld. De connectoren zijn wel poppespul, dus daar moet je heel goed mee opletten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Inmiddels ook de doos uitgebreid waar ie in past en ook al wat langere werkstukken gesneden. Kabelmanagement is, zoals al voorspeld een issue. Eigenlijk zou de behuizing wel wat breder mogen om de kabels meer ruimte naast het apparaat te geven, maar de hoofd kabel bundel kun je halverwege de Y-as vastmaken, dan kan er al niet zoveel kabel gaan lopen wapperen.
20231118_125344.jpg
20231118_125353.jpg

Moet hem nog even goed vastzetten aan de grondplaat, nu kan ie wel eens verschuiven als je bezig bent grotere stukken materiaal erin te leggen. En ik wil er nog wat schappen onder maken waar ik het materiaal kan leggen. Dat verstevigd de poten ook wel, zeker met graveren (is hogere versnellingen en snelheden) zie je het hele ding op de wieltjes wel wat schudden, was minder toen ie met de poten direct op de grond stond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.