schroefklopboormachine + slagschroevendraaier: Merk?

Tomek

Nieuw lid
21 jul 2018
8
0
Ik had initieel besloten om via Amazon naar een leuke deal uit te kijken.
De combi Makita DLX2176TJ stond daar 2ekeus voor 204 euro.
Moest ik niet bij nadenken en meteen besteld.


Gisteren kreeg ik een email v Amazon dat dit order geannuleerd is. (na contact met Amazon bleek het een onbetrouwbare verkoper te zijn - alhoewel deze goede recencies had ...).
€540 voor 2 toestellen gaat boven mijn budget, daarom dat ik nu toch de toestellen van Parkside aan het bekijken ben (zoals eerder in de post ook ten gehore gebracht zijn).

Momenteel neig ik om toch een 2/3 tal van die toestellen aan te schaffen. Voor een fractie van de gekendere merken.
Op YT zie je idd dat deze niet veel (of niet) moeten onderdoen voor een Makita of Dewalt bvb.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik had initieel besloten om via Amazon naar een leuke deal uit te kijken.
De combi Makita DLX2176TJ stond daar 2ekeus voor 204 euro.
Moest ik niet bij nadenken en meteen besteld.


Gisteren kreeg ik een email v Amazon dat dit order geannuleerd is. (na contact met Amazon bleek het een onbetrouwbare verkoper te zijn - alhoewel deze goede recencies had ...).
€540 voor 2 toestellen gaat boven mijn budget, daarom dat ik nu toch de toestellen van Parkside aan het bekijken ben (zoals eerder in de post ook ten gehore gebracht zijn).

Momenteel neig ik om toch een 2/3 tal van die toestellen aan te schaffen. Voor een fractie van de gekendere merken.
Op YT zie je idd dat deze niet veel (of niet) moeten onderdoen voor een Makita of Dewalt bvb.
Amazon warehouse deals komen best vaak langs voor de standaard spullen zoals deze combinatie sets. Veel MAKITA en BOSCH Professional. Als je dan kijkt bij "Fullfilled by Amazon" dan kan het eigenlijk niet mis gaan.
Bijvoorbeeld:

Koop er een tweede body bij en je bent een heel end. Desnoods via MAKITA actie in NL met gelijk een derde accu.
 

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Beetje offtopic (excuses aan de topic starter), maar hoe bevalt dat?
Ik heb nu een zware Stiga benzinemotor heggenschaar welke een beetje op zn einde begint te geraken en ik twijfel tussen weer een benzinemotor of een accu variant.

Ik heb de makita DUH523 en ben er heel blij mee. Lekker licht, maakt weinig herrie en houdt het lang vol. Geen spijt van, zeker niet met een gratis 5.0 accu erbij :D
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
In dit topic terecht gekomen omdat ik een accu heggenschaar (misschien wel bovengenoemde) ga kopen. Daarmee sta ik nu voor de keus (zo voelt dat in ieder geval) om een accu platform te kiezen. Daar valt natuurlijk veel op af te dingen, niets is voor eeuwig, 'vendor lockin', weinig duurzaam. Maar toch lijkt het me handig, ik wil een 2e accuboor/slagboormachine. Een heggenschaar dus. Wellicht ooit een cirkelzaag op accu's.
Ik neig erg sterk naar makita, vanwege de eerder genoemde veelzijdigheid. Maar is er ook iemand op door forum met ervaring in metabo als accuplatform? Dat zogenaamde universele. En iemand ervaring met dewalt, inclusief tuingereedschap?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
DeWalt boormachines maken een vervelend geluid in het gebruik, zou niet mijn eerste keus zijn.
MAKITA heeft ook veel tuingereedschap en ik heb zowel MAKITA als BOSCH 18V apparaten.

METABO's CAS is een leuk idee, of het aanslaat is een tweede. De accuboormachines schijnen erg goed te zijn en zijn nog Made in Germany.

Na vanavond een uur lang met de excenter schuurmachine los gegaan te zijn, heb ik voor mezelf weer de bevestiging dat alleen een accuboormachine een "noodzaak" is. Bij al het andere blijf ik voorlopig de voorkeur houden voor een 230V apparaat.
Een 5Ah accu is een goede deal, maar ik zou toch voor de kabel gaan bij een heggeschaar.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb van Lidl's Parkside 20 Volt platform de gewone heggeschaar en ook de telescopische versie. Bevallen uitstekend! Ik ben er heel tevreden over. Ik doe er een coniferenhaag en klimop mee. OK, een tak ter dikte van je pink , of dikker, lukt niet, maar daar kun je een snoeischaar voor in je kontzak meenemen, toch?
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Hier verschillende machines van Hitachi, tegenwoordig HiKoki. Onder andere een slagschroevendraaier, en een drietal klopboormachines. Ik heb alles 18V, met accus van 1.5, 3, 5, en 6AH. De 3 en 5 AH accus gebruik ik het meest. De 1.5Ah moet je toch nog regelmatig laden en de 6Ah accu is stiekem nog best zwaar.
Maar de machines bevallen me uitstekend. Volgens reviews behoorlijk vergelijkbaar met de Makitas of Metabos, al vind ik zelf de Hitachi iets degelijker overkomen, al is dat meer gevoel dan iets anders denk.
Zoals voor veel andere merken ook geldt: Let goed op welk model je precies koopt, vaak is er een letter verschil, maar scheelt het ruim de helft wat betreft de specificaties. De "zelfde" boormachine bij toolnation zonder accu voor 300 euro en bij hornbach voor 299 incl koffer vol bitjes en boortjes en een 2x 2.5Ah accus lijken misschien identiek, maar de "DSG" vs "DSGL" ofzo maken wel degelijk een verschil, en is ook zeker de moeite om dan even de specificaties van Hitachi/HiKoki zelf er even bij te pakken.
Het werkt ook wel, maar de dure machines zijn het wel waard als je de machine tot zijn max wilt gaan gebruiken. Voor een enkele schroef hier en daar maakt het niet echt uit als je de bundle variant aanschaft.
Laatste tip: als je de optie ziet, kies dan voor brushless apparatuur. Die draaien over het algemeen beter en gaan als het goed is langer mee omdat er geen koolstof borsteltjes wegslijten.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een Bosch Blauw 18V accu schroef/klopboor machientje en erg tevreden daar over. Na enige tijd tot de conclusie gekomen dat een 2e machine erbij wel prettig is en zo'n kleine 10.8 V accutol erbij gekocht. In het begin moest ik er even aan wennen met vasthouden maar kan hem nu amper meer loslaten. Veel kracht, lekker licht en ligt goed in de hand. Vorige week een nieuwe 12 Volt tol erbij gekocht, zo een met verwisselbare koppen voor excenter en haaks schroeven.

Normaal boor ik alles met de 18V en schroef het met de 10.8. Op mijn 18 Volt heb ik maar een 1.5 Ah accu, en doe hier de hele dag mee, zelfs dagenlang schuttingen bouwen waar ik momenteel mee bezig ben. Zo'n 5.0 Ah accu weegt ook heel wat en dat til je wel elke keer op. En als hobbyist is het geen probleem om 1 keer per dag een keer de accu te wisselen.

In de 10.8/12 V range heb ik diverse machientjes van Bosch Blauw, deze kunnen onderling met dezelfde accu overweg en ik koop meestal body only apparaten wat zeer voordelig is.

Wat betreft heggeschaar had ik eerst 1tje met een stekker, maar die gauw verkocht en op accu overgegaan. Van black&Dekker. Accu is zeer goed en gaat ruim mee. Het is een crime om de heg te snoeien met zo'n snoer en verlengsnoer en dergelijke. Op accu heb je veel meer bewegingsvrijheid en voor een normale heg meer dan sterk genoeg.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Ik heb een husqvarna accu heggeschaar. Superding. Knipt zo 2 cm dikke takken. Als je een redelijke lengte heg hebt is het zeker de investering waard. Door de kracht krijg je een erg net snoeiresultaat.

Wat betreft de accuboor/slagschroevendraaier ben ik helemaal weg van me Bosch 10,8 volt apparaten. Ik heb ook een 18 volt maar die gebruik ik alleen voor boren of de echt lange constructieschroeven.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een Bosch Blauw 18V accu schroef/klopboor machientje en erg tevreden daar over. Na enige tijd tot de conclusie gekomen dat een 2e machine erbij wel prettig is en zo'n kleine 10.8 V accutol erbij gekocht. In het begin moest ik er even aan wennen met vasthouden maar kan hem nu amper meer loslaten. Veel kracht, lekker licht en ligt goed in de hand. Vorige week een nieuwe 12 Volt tol erbij gekocht, zo een met verwisselbare koppen voor excenter en haaks schroeven.

Normaal boor ik alles met de 18V en schroef het met de 10.8. Op mijn 18 Volt heb ik maar een 1.5 Ah accu, en doe hier de hele dag mee, zelfs dagenlang schuttingen bouwen waar ik momenteel mee bezig ben. Zo'n 5.0 Ah accu weegt ook heel wat en dat til je wel elke keer op. En als hobbyist is het geen probleem om 1 keer per dag een keer de accu te wisselen.

In de 10.8/12 V range heb ik diverse machientjes van Bosch Blauw, deze kunnen onderling met dezelfde accu overweg en ik koop meestal body only apparaten wat zeer voordelig is.

Wat betreft heggeschaar had ik eerst 1tje met een stekker, maar die gauw verkocht en op accu overgegaan. Van black&Dekker. Accu is zeer goed en gaat ruim mee. Het is een crime om de heg te snoeien met zo'n snoer en verlengsnoer en dergelijke. Op accu heb je veel meer bewegingsvrijheid en voor een normale heg meer dan sterk genoeg.
Ik heb ook zowel 18V als 12V machines en ben erg blij met de flexibiliteit in kracht en gewicht.
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Ik heb mijn zolder flink verbouwd, en daarvoor had ik de accuboor en slagschroevendraaier aangeschaft. 18v met 3ah batterijen.
Hier ben ik zeer tevreden over, vooral de slagschroevendraaier. Laden duurt trouwens ook niet zo lang, half uurtje ongeveer.

Dit weekend bij familie een tuinbank gemaakt met Parkside gereedschap. Dit vond ik wel een stukje minder, voornamelijk de cirkelzaag. Weet niet welk volt, maar waarschijnlijk geen 20v.

Succes met je zoektocht.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ben ik nu de enige die een accu schroef klopboormachine een mislukt ...apparaat vindt. Heb er een van Makita 18v maar door het klop mechanische gaat de kop altijd als je er op drukt een mm naar achteren. Ook als de klopfunctie uit staat. Heel vervelend als je een gaatje wil boren of een schroef er in wil draaien. In beton hoef je hem echt niet te proberen en in steen werkt het wel, maar dat werkt vaak zonder kloppen ook wel.

Heb verder nog een Makita 14v ding. Is mijn meest gebruikte machine. De accu is net wat kleiner en lichter dan de 18v. Slagschroevendraaier is voor sommige (zware) klussen onmisbaar maar zou nooit de normale tol er voor opgeven. Die is veel veelzijdiger.

Werk ook wel eens met een DeWalt. Dat is echter een oud model en een goede gewicht verdeling is ver te zoeken. Ding is echt topzwaar en erg lang. Gebruik heel soms van een collega weleens een Festool. Maar als die stopt ermee als die niet goed ingesteld staat, gaat piepen, moet je de stand weer verzetten. Ieder zijn ding maar dat is niks voor mij.

Verder vind ik een goede boorhamer (sds) ook echt een must met klussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.