Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Met een doorslag die door het gat in de nieuwe as past, kun je deze pen er normaal gesproken zo uit tikken, mogelijk even wat kruiploie erop als hij niet wil. Deze pin is gewoon een spanbus die een iets grotere diameter heeft dan het gat waar hij in moet en aangezien er over de lengte een gleuf inzit kan dat ook. Dit soort pennen wordt bij dit soort oplossingen vaker gebruikt.
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Hey Prein,
ik heb een HM2 maar het lijkt wel hetzelfde systeem te zijn. Ik heb beide rubberbekledingen een aantal maanden geleden vervangen. Het beweegbare blad weghalen kan door de bouten links en rechts onder het blad los te draaien. Je kan best het vandikte werkblad zo ver mogelijk naar beneden zetten om vlot te kunnen werken. Je zal wel zien welke bouten het blad vastzetten en welke er voor het tandwielmechanisme zijn. Best is de weggehaalde bouten goed te ordenen zodat je nadien de plaats van de verschillende bouten-moeren nog weet.
Het weghalen van het tandwiel gaat inderdaad door het veertje er met een nageldrijver ofzo uit te slaan. Een stevige nagel zal ook wel werken. Zorg wel dat je je as ondersteunt op het uiteinde, dat je niet op de tanden steunt bij het slaan. Het tandwiel is maar kunststof, dus opletten.
Veel succes
Luc
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Als je de tafels eraf halt is een rechte rei en een set voelermaatjes wel onontbeerlijk. Ik heb uiteindelijk deze van Baptist gekocht, omdat een lange waterpas niet recht genoeg is om het deftig af te stellen
https://www.baptist.nl/houtbewerker...eedschappen/voelermaat-20-bladen-0-05-1-00-mm
https://www.baptist.nl/houtbewerker...verse-meetgereedschappen/aluminium-rei-600-mm

Toen ik in de winkel 2 waterpassen tegen elkaar en tegenhet licht hield, viel pas op hoe scheef die zijn.

Je moet ook altijd vanaf de rol vertrekken als eikpunt, omdat het anders onmogelijk wordt vlakbank als in- uitvoertafel gelijk te leggen
 

molenaarrej

Nieuw lid
8 mei 2016
3
0
Hm2 vandikte bank

ik heb ook een Hm2 gekocht en ben hem helemaal aan het reviseren maar mis de beschermkap over de ketting van de aandrijfrollen.
heeft iemand die over toevallig?
 

Tilman

Nieuw lid
28 jul 2016
3
0
Ik hoop dat het reviseren is gelukt. Weet jij hoe je het spouwmes van de zaag installeert? Ik heb een HM-2 gekregen. Ik zie in de zaagtafel een sleuf en heb een los spouwmes, maar mis kennelijk een onderdeel. Ik kan deze niet terugvinden in de onderdelenlijst en niet in de handleiding. Alvast dank voor je reactie.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Weet jij hoe je het spouwmes van de zaag installeert? Ik heb een HM-2 gekregen. Ik zie in de zaagtafel een sleuf en heb een los spouwmes, maar mis kennelijk een onderdeel. Ik kan deze niet terugvinden in de onderdelenlijst en niet in de handleiding. Alvast dank voor je reactie.
Als je de bijlage "Aanbouwhulpstukken" uit dit bericht http://www.woodworking.nl/showthread.php?10353-Handleiding-Scheppach-HM1-boorkop-langgatboor opent, dan kan je op pag 2 of 4 (afhankelijk van welke tafel je hebt) zien dat je onderdeel 45 tot 49 nodig hebt.
Succes, Johan
 

Tilman

Nieuw lid
28 jul 2016
3
0

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Scheppach Duistland levert bijna alle onderdelen nog nieuw. Je kan ze bestellen op scheppach.nl of het bestelformulier invullen op http://www.scheppach.com/Ersatzteilbestellung.aspx. Je kan hier ook de prijs opzoeken (onder Ersatzteilsuche / Preisabfrage - bvb 15,07 Euro voor onderdeel 63113300).

Als je iemand in Duitsland kant, kan je het op scheppach.com het goedkoopst aankopen en laten leveren in Duitsland.


Als je het bestelformulier invult en je woont in België of Nederland, dan sturen ze je aanvraag door naar de officiële Scheppach-verdeler in het land waar je woont

Voor Belgiê blijkt dat nu http://www.vsabelgium.be te zijn. (Prijzen zijn gunstiger dan op scheppach.nl) (Als je je woonplaats invult in je Profiel, weten we of je in België of Nederland woont ;-))

Veel plezier er mee!
 

Tilman

Nieuw lid
28 jul 2016
3
0
Scheppach Duistland levert bijna alle onderdelen nog nieuw. Je kan ze bestellen op scheppach.nl of het bestelformulier invullen op http://www.scheppach.com/Ersatzteilbestellung.aspx. Je kan hier ook de prijs opzoeken (onder Ersatzteilsuche / Preisabfrage - bvb 15,07 Euro voor onderdeel 63113300).

Als je iemand in Duitsland kant, kan je het op scheppach.com het goedkoopst aankopen en laten leveren in Duitsland.


Als je het bestelformulier invult en je woont in België of Nederland, dan sturen ze je aanvraag door naar de officiële Scheppach-verdeler in het land waar je woont

Voor Belgiê blijkt dat nu http://www.vsabelgium.be te zijn. (Prijzen zijn gunstiger dan op scheppach.nl) (Als je je woonplaats invult in je Profiel, weten we of je in België of Nederland woont ;-))

Veel plezier er mee!

Hartelijk dank, dan kan ik proberen om de ontbrekende onderdelen te bestellen.

Je hebt me enorm geholpen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik ga de vraag hier even stellen aan de Scheppach kenners. Gisteren met een ratel de tandwielen van de aandrijving van mijn HM2 verrot, dus gelijk nieuwe besteld.

image.jpg

Alles netjes uit elkaar gehaald en op exact dezelfde wijze weer gemonteerd echter werkt het nog niet helaas. Het buitenste tandwiel onder slipt door. Ik vermoed dat het zwarte kapje op onderstaande foto het tandwiel moet klemmen zodat het mee draait, maar dit slipt gewoon door. Ik heb er al revetten bijgeplaatst om het nog strakker te monteren maar geen resultaat.

image.jpg

Wie kan mij aan de juiste oplossing helpen? :eek:
 

molenaarrej

Nieuw lid
8 mei 2016
3
0
Hm2 vandikte bank opzet stangen langgatboormachine

Ik ben ook trotse bezitter van een Hm2 Ik ben op zoek naar de opzet stangen om een langgatboor aan te bevestigen. Weet iemand waar ik die kan krijgen?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik ben ook trotse bezitter van een Hm2 Ik ben op zoek naar de opzet stangen om een langgatboor aan te bevestigen. Weet iemand waar ik die kan krijgen?
Dag molenaarrej. Op http://www.scheppach.nl/ kan je de onderdelentekeningen downloaden en dan het onderdeel bestellen.

Als ik je goed begrepen heb, heb je onderdelen 60101101 nodig. Je vind die echter niet op scheppach.nl.

Als je op http://www.scheppach.com/Ersatzteilbestellung.aspx zoekt, ga je zien dat deze vervangen zijn door 62409003 en deze kan je wel bestellen bij Scheppach Nederland

Succes, Johan
 

molenaarrej

Nieuw lid
8 mei 2016
3
0
veel dank voor je snelle reactie.

Dag molenaarrej. Op http://www.scheppach.nl/ kan je de onderdelentekeningen downloaden en dan het onderdeel bestellen.

Als ik je goed begrepen heb, heb je onderdelen 60101101 nodig. Je vind die echter niet op scheppach.nl.

Als je op http://www.scheppach.com/Ersatzteilbestellung.aspx zoekt, ga je zien dat deze vervangen zijn door 62409003 en deze kan je wel bestellen bij Scheppach Nederland

Succes, Johan


Helaas heb ik ook een mitnehmer rechts en links complet nodig.
Wordt een dure aangelegenheid, heb er 2e hands langgatboor bij gekocht maar zat helaas niet zo'n set bij
 

ikprobeerhet

Nieuw lid
7 apr 2016
3
0
Beste ferdy de smet
Ik ben nieuw op het forum en heb de posts met plezier gelezen.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Scheppach Kombi HM2, namelijk dat de aandrijfrol niet goed wordt aangedreven omdat het kapje (een soort koppelingsplaat) keer op keer terugschiet, de handel klapt dan terug. Hoe heb jij dat opgelost?

Volgens de bouwtekening van Scheppach zit er een veer in, zou die onvoldoende druk uitoefenen? Moet ik die vervangen?

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen (en oplossingen)?

Ik ben blij met iedere tip of suggestie.

Frank
 

StefBlom

Nieuw lid
30 nov 2013
10
0
Hoensbroek Nederland
Beste mensen,
Ik heb al een tijdje dit forum (en met name het topic Scheppach 2) bekeken. Nu kom ik met een vraag, kennelijk de vraag van een newby. Ik heb mijn Sceppach 2 al een tijdje en hij werkt eigenlijk goed. Maar nu wil ik hem een onderhoudsbeurt geven, onder andere ketting en kettingwielen van de instelling van de vandiktedank (Dickeneinrichting in het Duits).
Ik heb het 'Handrad' verwijderd en de 'spannhülse' verwijderd. Ik dacht toen eenvoudig het betrokken kettingwiel te kunnen verwijderen, maar het zit muurvast.
Mijn vraag: hoe verwijder ik (één) van de kettingwielen en daarmee de ketting?
Plaatje:
DSC_0001 (1).jpg
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoi Frank,

Ik denk dat er net niet voldoende spanning op de hendel staat. Bij het demonteren van mijn HM2 Kombi kwam ik heel veel revetten tegen. Je kunt dus proberen om er een enkele revet tussen te zetten zodat er iets meer spanning op de hendel staat.

Die veer vervangen gaat waarschijnlijk niet heel veel helpen.

Kun je hier een foto plaatsen van het mechanische deel met de hendel van jouw HM2 Kombi?

Beste ferdy de smet
Ik ben nieuw op het forum en heb de posts met plezier gelezen.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Scheppach Kombi HM2, namelijk dat de aandrijfrol niet goed wordt aangedreven omdat het kapje (een soort koppelingsplaat) keer op keer terugschiet, de handel klapt dan terug. Hoe heb jij dat opgelost?

Volgens de bouwtekening van Scheppach zit er een veer in, zou die onvoldoende druk uitoefenen? Moet ik die vervangen?

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen (en oplossingen)?

Ik ben blij met iedere tip of suggestie.

Frank
 

ikprobeerhet

Nieuw lid
7 apr 2016
3
0
Hoi Frank,

Ik denk dat er net niet voldoende spanning op de hendel staat. Bij het demonteren van mijn HM2 Kombi kwam ik heel veel revetten tegen. Je kunt dus proberen om er een enkele revet tussen te zetten zodat er iets meer spanning op de hendel staat.

Die veer vervangen gaat waarschijnlijk niet heel veel helpen.

Kun je hier een foto plaatsen van het mechanische deel met de hendel van jouw HM2 Kombi?

Beste Ferdy,

Fijn dat je mee denkt. Ik denk dat je gelijk hebt, want na een aantal plankjes springt de hendel terug in de neutrale stand. Een touwtje om de hendel op zijn plaats te houden, werkte niet: de aandrijving stopte. Wanneer ik van neutraal naar de horizontale positie ga, doet hij het weer. Hierbij de foto. Ik heb alles schoongemaakt en dat heeft niet geholpen.

scheppach frank.jpgWaar zou de revet (dat is toch een ring? ) er tussen moeten? Moet ik daarvoor het palletje dat door de as gaat verwijderen?

Foto staat op zijn kant, ik weet (nog) niet hoe ik die kan draaien voor dit forum. Overigens lees ik hier over veel boeiende onderwerpen!
mvg

Frank
 
Laatst bewerkt:

ikprobeerhet

Nieuw lid
7 apr 2016
3
0
Als nieuw forumlid mijn eerste bijdrage: ik heb de messen van mijn Scheppach Kombi geslepen op een platte wetssteen, gewoon met de hand, op 40 graden. Vlijmscherp! Kostte me een uurtje, maar ze wegbrengen en weer ophalen kost meer dan een uur. Zelf doen geeft mij overigens veel meer voldoening.

Nu hoop ik nog op een oplossing voor mijn slippende/terugvallende koppeling van de aandrijfassen. Zie mijn vorige post.

Frank
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.