Scheef zaaglint inca lintzaag

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
uitsteken van tanden hangt ook af van de breedte van het lint: een breed lint kan je laten uitsteken. Smalle lintjes liggen sowieso op de wielen. Ik het hier ergens een boek liggen (mastering woodworking machines) waar een duidelijke omschrijving van de afstelling staat. Wielen moeten in 1 lijn. (Tafel wordt van machine genomen en rij over de wielen gelegd. Wil wel eens kijken in de loop van de week of ik boek kan vinden.

P.S. eens de machin stabiel loopt in het achterhoofd houden dat elke machine een 'drift' heeft of kan hebben, en dat dit perfect normaal is: als hij een beetje schuin zaagt (niet zo overdreven als in openingspost waar duidelijk iets mis is), dien je de parallelgeleider aan te passen aan de snit. Deze is daar normaal ook op voorzien.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Ik heb gemerkt (zowel hier op het forum als op yt) dat de positie vh lint op het onderste wiel (te) vaak word genegeerd. Waarom eigenlijk? Kunnen daar de tandjes niet uit hun zetting raken? Enfin, ik vind dat maar vreemd. Ik zou er iig altijd voor opteren om op beide wielen overstek vd tandjes te creëren.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Inderdaad, daar gaat het dus mis bij mij.
Boven houd ik hem goed stabiel, onder krijg ik hem zover dat hij ook stabiel is, maar dan op het rubber.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb gemerkt (zowel hier op het forum als op yt) dat de positie vh lint op het onderste wiel word genegeerd. Waarom eigenlijk? Kunnen daar de tandjes niet uit hun zetting raken? Enfin, ik vind dat maar vreemd. Ik zou er iig altijd voor opteren om op beide wielen overstek vd tandjes te creëren.

Lees bericht #38 nog eens na en je zal weten waarom dat onderste wiel NIET in lijn mag staan met het bovenwiel:p
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Inderdaad, daar gaat het dus mis bij mij.
Boven houd ik hem goed stabiel, onder krijg ik hem zover dat hij ook stabiel is, maar dan op het rubber.

Dat is prima.
Gewoon zo laten.
Het bovenwiel kun je verstellen, zodat je lint netjes daar loopt waar jij wilt.
Dit kun je niet bij het onderste wiel.
Verder moet je er wel rekening mee houden of je wielbekleding vlak of bol is.
Vlak, dan vanaf 10mm tandjes buiten het bovenwiel. Bol dan midden op het Bovenwiel.
De zetting zou ik me echt niet zo druk over maken, omdat de bekleding van de wielen flexibel is.
Als je b.v. In hardhout bochten zaagt dan heeft de zetting echt wel meer te lijden.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Bedankt Tuoh, ik heb het filmpje gezien, die man legt het keurig uit.

Ik ben hier niet zo behendig in.

Ik zal het zo proberen af te stellen met de knop dan de tandjes een beetje uitsteken, en het lint er niet afvalt.

Eerste x toen hij eraf schoot toen ik draaide met de hand had ik meteen mijn broek vol:)

Bedankt voor je bericht, ik denk niet dat er wat mis is met mijn inca, de fout ligt bij mij.

Bedankt voor je bericht, je maakt erg mooi spul.

Gr Danny
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Lees bericht #38 nog eens na en je zal weten waarom dat onderste wiel NIET in lijn mag staan met het bovenwiel:p

In bericht #34 schrijf ik ook dat dat bij mij niet het geval is én dat ik daar tevreden mee ben.

Maar dit heeft niks te maken met mijn opmerking over het genegeer vd positie vd tandjes op het onderste wiel.

Waarom bij het bovenste wiel wél al die moeite en bij het onderste wiel niet. Ík krijg dat niet verklaard.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
In bericht #34 schrijf ik ook dat dat bij mij niet het geval is én dat ik daar tevreden mee ben.

Maar dit heeft niks te maken met mijn opmerking over het genegeer vd positie vd tandjes op het onderste wiel.

Waarom bij het bovenste wél wiel al die moeite en bij het onderste wiel niet. Ík krijg dat niet verklaard.

Zover ik weet is het normaal gesproken niet mogelijk on het lint op beide wielen met de tandjes net buiten het wiel te laten lopen.
Het is mij maar 1 keer gelukt bij een kity 613. Dit waarschijnlijk alleen omdat het lint precies goed was gelast voor deze positie. Bij andere linten lukte het niet meer
Waarom niet op beide wielen? Wel je hebt als je de tandjes lop het bovenste wiel alvast erbuiten of in het midden hebt lopen dan heb je de invloed op de zetting al gehalveerd:cool:
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Bedankt, dit is het stuk wat ik niet begreep.

Zal er zo mee gaan stoeien, ben blij dat ik nu weet hoe het ongeveer moet.

Bedankt allen, ik laat me horen als ik hem erop heb.
 

tuoh

Oud hout
In bericht #34 schrijf ik ook dat dat bij mij niet het geval is én dat ik daar tevreden mee ben.

Maar dit heeft niks te maken met mijn opmerking over het genegeer vd positie vd tandjes op het onderste wiel.

Waarom bij het bovenste wél wiel al die moeite en bij het onderste wiel niet. Ík krijg dat niet verklaard.

Nou, de man geeft wel een mooie vergelijking voor het fenomeen dat zich voordoet bij snel startende (kleine) lintzagen.
Het komt inderdaad sterk overeen met wat je ziet bij een startende bandschuurmachine, de band zoekt dan even zijn weg op de rollen, hij gaat van links naar rechts, en veelal moet je snel wat bijregelen of de schuurband wipt van de rollen.
Iets dergelijks doet zich ook voor bij zaaglinten, ook die gaan, bij een snelle start, even zoeken naar de juiste positie.
Maar als het lint op beide wielen al helemaal aan de buitenrand van de wielen zit is er geen ruimte meer om te zoeken, het lint wipt van de wielen.
Als nu aan een kant, of op één wiel, het lint in het midden ligt kan het zaaglint wel even zoeken naar de juiste positie, omdat het ene wiel het andere onder controle houd.

Bij grote lintzagen speelt dit effect veel minder, de massa welke in beweging moet gezet worden is veel groter, het ding komt dus veel trager op toeren, en dat geeft het lint tijd om in het spoor te komen zonder van de wielen te lopen.
Hoe breder de linten op de machine zijn, hoe minder voorstand dat onderste wiel moet hebben.
Bij grote boomzagen met hun linten van 100 à 150mm breed staan beide wielen wel op één lijn.
Ook bij de echte herzagen (lintbreedte tot 80mm) zie je dat.

Het zijn de kleine(ere) machines die het gevoeligst zijn voor dit fenomeen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.544
256
Daar doe ik het voor.

Het is dus een noodzakelijk kwaad. Heb zelf alleen een oude grote en kan het dus niet vergelijken met de eigenschappen van het kleinere spul.

Bedankt Tuoh!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Het is gelukt!!

Ik heb gedaan wat jullie zeiden, de tanden op het bovenste wiel beetje uitstekend, en de onderste zit op de zwarte band.
Alles werkt nu, en hij doet het geweldig!

Hij is haaks, en ik heb er net mee gezaagd, beetje eng, maar dat was mijn zaagtafel ook in het begin, gewoon je verstand gebruiken.

Bedankt mensen dat jullie de tijd en moeite namen om mij op weg te helpen.

Als jullie er niet waren had ik hem snel weer doorverkocht denk ik.

Ik heb echter nog 2 vraagjes, de stelknop van de langsgeleider, hoort dat zo, of moet er wat op?

En de hoogteverstelling van de lange van het lint op het tafeltje, stellen jullie hem zo laag mogelijk aan de hand van je werkstuk, of laat je hem gewoon op een grote afstand staan?

Nogmaals bedankt vrienden, ben heel erg happy, nu nog de beige kap overspuiten, en ik heb een puik zaagje.

20200502_164739.jpg

20200502_164725.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Goed gedaan Danny. En dat in een paar dagen tijd.
De hoogteverstelling een cm of 2 boven je werkstuk.
Op de langsgeleider hoort inderdaad een knop. Maar dat is sowieso een gammel ding en moeilijk te vinden. Gewoon zelf er wat op fabrieken.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
396
115
Zuidoost Brabant
Ik heb echter nog 2 vraagjes, de stelknop van de langsgeleider, hoort dat zo, of moet er wat op?

En de hoogteverstelling van de lange van het lint op het tafeltje, stellen jullie hem zo laag mogelijk aan de hand van je werkstuk, of laat je hem gewoon op een grote afstand staan?

Bekijk bijlage 96745

Deze knop hoort erop, onderdeelnr 5.182.5000

INCA 5-182-5000 handvat voor parallelgeleider.jpg

De hoogteverstelling moet tussen de 0,5 en 1,0 cm van je werkstuk af zijn.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
396
115
Zuidoost Brabant
Wat mij geleerd is en op dit forum gangbaar is, is dat de tandjes iets buiten je loopvlak moeten steken omdaat ander de zetting vd tanden verneukt kan worden. Dit is bij vlakke (loopvlak) loopwielen.

Bij bolle (loopvlak) loopwielen moet het diepste vd holling tussen de tanden in het midden van het wiel lopen.

Oftewel: Bij het eerste plaatje staan de woordjes goed en fout precies verkeerd om, plus dat er niet vermeld staat om wat voor soort wielen het gaat.

Tuoh, en vele anderen, hebben dit al vaker verwoord:
https://www.woodworking.nl/showthre...zaag-afstellen&p=289496&viewfull=1#post289496

Ik heb de handleiding erbij gepakt en inderdaad! Heb hem bij mijn Inca nu verkeerd erop liggen, volgende keer maar even opnieuw instellen, tnx!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.