Scheef zaaglint inca lintzaag

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Al het een smal lintje is floept ie er zo af zoal in dat andere topic al beschreven is door Tuoh (en vast ook door anderen). een smal lintje heeft doorgaan wat kleinere tandje en navenant ook minder zetting.

Voor en breed lint is het goed. Mag dan zelfs nog wel wat minder uitsteken.

Ik ben absoluut geen diender van de veiligheidsregeltjes, maar zorg dat je er een veilig gevoel bij hebt.

Geef het wiel een paar keer een zet met je hand en kijk wat het doet. Als het stabiel loopt kan je er zeer kort de stroom er even op zetten. En dan nog een keer etc. Zo bouw je de snelheid langzaam op.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik begrijp er helemaal niets van.
Ik zet het lint goed op het bovenste wiel, hetzelfde doe ik bij de onderste, maar na 1x met de hand draaien is hij boven nog goed, maar bij het onderste wiel zijn de tanden van het lint naar binnen gegaan.

Ik heb voorzichtig gedraaid aan de knop om de bovenste te kantelen, maar dat legt ook geen zoden aan de dijk.

Ik doe iets verkeerd.

Ik heb trouwens een ander lint gepakt, het breedste wat ik maar kon vinden, of het zo is weet ik niet, maar dit leek me simpeler om te leren want de tanden zijn groter.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Misschien doe je niets verkeerd. Het kan zijn dat je onderste wiel te ver naar buiten steekt en dus wat teruggezet moet worden op de as. Dat kun je meten in de huidige situatie.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Als ik mijn liniaan vlak leg met het bovenste wiel scheelt het best wel.

20200501_195359.jpg

Weetniet of het duidelijk is, maar zo heb ik hem tegenaan gehouden om te zien of er verschil in zat.

Voor vandaag kap ik ermee, tijd om de kleine naar bed te brengen :) @
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Misschien is het een optie om de beschrijving van deze lintzaag goed door te lezen.
zal een hoop duidelijk maken denk ik.
Er is nog een beschrijving te downloaden
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb hem net doorgenomen, zijn veel zaken goed omschreven, maar wat ik niet vinden kan is of dat het bovenste wiel gelijk moet staan met de onderste, of dat mijn onderste wiel wel wat mag uitsteken.

Hoe zit dat bij jullie, zitten ze op 1 lijn gelijk als je er een lat tegenaan houd, of zit er wat verschil in zoals bij mij?

Alvast bedankt.

Danny
 

WR1944

Oud hout
De loopwielen moeten in één lijn liggen. Dat is de eerste vereiste. De onderste as is voor zover ik weet een vaste as. Als het onderste wiel niet gelijk ligt met het bovenste moet je het onderste wiel kunnen verschuiven. Met de knop van het bovenwiel kun je dat bovenwiel zodanig verstellen dat het parallel aan het onderste komt. Dan pas kun je met een lange rei alles uitlijnen. Zodra een lint om de wielen ligt en op spanning gebracht is zal het bovenwiel wat naar voren willen buigen. Dan zul je dat met de knop boven moeten corrigeren. Bij het handmatig ronddraaien van het lint moet bij een bol loopvlak het lint in het midden blijven lopen. Dat zul je altijd moeten controleren als je een lint wisselt en/of weer spanning op een lint zet. Pas als het lint goed zuiver over de wielen loopt wordt het pas zinvol om de boven- en ondergeleider af te stellen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Als het bovenste wiel maximaal aangedraaid is met de knop, en hij komt toch niet overeen met de onderste, moet het onderste wat boktor zei dan naar binnen?

En zo ja, hoe pak ik dat aan?
 

WR1944

Oud hout
Er moet dan een voorziening op de onderste as zitten om het wiel te kunnen verschuiven. Misschien kun je foto's plaatsen van het onderste wiel zodat de situatie rond de as duidelijk wordt. Waarschijnlijk zit de as geklemd in het frame en kun je met het losdraaien van één of twee schroeven de as verschuiven.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Als het bovenste wiel maximaal aangedraaid is met de knop, en hij komt toch niet overeen met de onderste, moet het onderste wat boktor zei dan naar binnen?

En zo ja, hoe pak ik dat aan?

Ik heb hem net doorgenomen, zijn veel zaken goed omschreven, maar wat ik niet vinden kan is of dat het bovenste wiel gelijk moet staan met de onderste, of dat mijn onderste wiel wel wat mag uitsteken.

Hoe zit dat bij jullie, zitten ze op 1 lijn gelijk als je er een lat tegenaan houd, of zit er wat verschil in zoals bij mij?

Alvast bedankt.

Danny

Met die knop kantel je hem slechts. Door inferieure bouwconstructies wordt die kantelhoek van dat bovenste wiel ook nog eens beïnvloed door de spanning op je lint omdat je frame wat gat buigen. Zou niet zo moeten zijn.
Als je de wielen (iets beter) uit wil lijnen, dan moet je één vd wielen over de as verschuiven.

Mijn onderste wiel lijnt ook niet met het bovenste wiel als ik er een rij tegenaan hou, maar het loopt allemaal perfect.

Dat die knop maximaal is aangedraaid klinkt trouwens niet lekker.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
In principe moeten de wielen gelijk Kunnen staan.
Als er niets aan de machine is gewijzigd en de lagers en wielen zijn goed, dan zou ik dit even zo laten.
Het bovenste wiel kan iets kantelen (hiermee stel je immers de positie van het lint op het wiel in), dan staan de wielen dus niet altijd vlak/gelijk.
Probeer de machine werkend te krijgen met zo weinig/niet sleutelen aan de wielen.
Zorg wel dat je het lint goed en juist gespannen op de wielen hebt liggen. Daarna kun je de geleiding afstellen.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Bekijk nog even het filmpje op youtube wat gelinkt is in bericht 2.

https://youtu.be/CFZOlNsAgBU

Het in lijn staan van beide wielen wordt besproken vanaf 6.00 (na 6 minuten).
daar legt de man uit dat beide wielen juist NIET exact gelijk aan elkaar moeten staan.

Ik heb me destijds ook zeer verbaasd dat bij mijn Felder lintzaag het lint op het onderste wiel meer naar achteren lag.

Sowieso is het handig om dat filmpje een paar keer te bekijken zodat alles duidelijk wordt.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Er is wel een belangrijk verschil tussen de Amerikaanse en Europese lintzagen. Wat ik begrijp is dat er bij de meeste Amerikaanse lintzagen een bekleding op de wielen zit, die een beetje bol loopt. De Europese zijn meer uitgevoerd met een vlakke bekleding. Bij de bekleding met een bolling, moet het zaaglint (ongeveer) in het midden van het wiel lopen. In het filmpje wordt uitgelegd waar precies (filmpje gaat over een Amerikaanse lintzaag). Bij een vlakke bekleding moet bij het bovenste wiel de tandjes van het zaaglint juist aan de voorkant wat uitsteken. Hoe het lint dan over het onderste wiel loopt is niet zo van belang (maar het zal wat meer naar het midden liggen)

Ik ken de Inca lintzaag niet, dus ik weet niet wat voor bekleding er op de wielen zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.