schaven, beitels, keerbeitels, slijphoeken (discussie)

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Technisch gezien is er natuurlijk helemaal niks op tegen om met een Lie Nielsen (of Lee Valley of Clifton of zelfs een Quangshang) te oefenen. In tegendeel zelfs. Het haalt alvast 1 onzekere factor weg, aan de schaaf zal het dan niet liggen.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk een scherpe beitel. Echt heel erg scherp dus. Ik ben begonnen met grenen om te oefenen. Dat is wat makkelijker dan hardhout. Met vuren had ik ook niet zoveel geluk, vooral rond de kwasten heeft dat sterk de neiging tot tearout. Let ook op de richting waarin je schaaft.

En het is geen zonde om je foutjes weg te werken met wat schuurpapier ;)
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
rickkoorman zei:
klusfoobje, waar in ons mooie landje woon je? er zit vast iemand in de buurt die je wel kan helpen.


Utrecht, maar ik heb een uiterst comfortabele leasebak en vreet kilometers dus het is meer de kunst om iemand zo gek te krijgen dat hij/zij er tijd aan wil besteden om een ander iets te leren. ( wat uiteraard nooit enkel tegen het absolute Hollandsche tarief hoeft ;) )

Ik wil eigenlijk gewoon graag leren schaven op een manier dat ik weet waar ik mee bezig ben. Zo'n schaaf over hout rossen kan iedereen, maar in de meeste gevallen word je werkstuk van gewoon rossen niet echt beter....

zijn er van die "gekken " :oops: die er voor kunnen zorgen dat mijn praxis ding eruit kan en een mooie schaaf op een goede manier gebruikt kan gaan worden ?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zelf ben ik ook bezig om het schaven meester te worden en het gaat steeds beter. Ik kan je adviseren om een DVD van David Charlesworth te kopen. Ik heb al zijn DVD's en het is erg leerzaam. Die man is een genie wat betreft schaven en slijpen van (schaaf)beitels.

Wat ik zelf ook veel doe is youtube filmpjes bekijken. Zoek wel in het engels want daar is veel meer van. Dus zoeken in youtube op: hand planing (of soortgelijks). Filmpjes zeggen toch vaak meer dan tekst.
Door het volgen van de slijpmethode van David krijg ik het voor elkaar om na het slijpen de haren met gemak van mijn arm af te halen, het zogezegde razor sharpness.

En inderdaad wat Seek zegt. Pak een stuk zachthout en ga schaven. Uiteindelijk heeft het te maken met techniek en spier geheugen.

ps. de DVD's van David zijn bij Baptist te koop.
ps2: in plaats van Lie Nielsen kun je ook een Veritas schaaf kopen. Die zijn toch wat goedkoper, maar zeer goed. Ik heb 3 schaven van Veritas en volgens mijn vrouw zou ik er wat minder mee moeten knuffelen. Maar ja ze zijn ook zo mooi en goed :)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Helaas heb ik enkel ervaring met 'rechte' schaven, wil wel graag bijleren over allerhande soorten profielschaven. (ook hoe ze zelf te maken)

Maar hetgeen ik heb (een bailey nr 4 en 5), heb ik eens goed onder handen genomen, en ik denk dat dit de 'krullen' zijn die Caspar bedoelt ;)
Moet wel toegeven dat het een 'makkelijke' houtsoort is, nl tulip wood. Schaaft heerlijk!

Ik spray wel regelmatig een beetje siliconespray op de zool, waarna ik het overtollige afveeg met een doekje. Schaaf vliegt over het hout!

Onlangs kocht ik nog een nr 4 van Esteel bij, maar vind er bijzonder weinig info over...
Mits wat aanpassingen (was nogal ruw afgewerkt) schaaft dit ook wel lekker.

Groeten,
Steven

Attached files
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Prachtig!!! gefeliciteerd!!!

Fractie minder afname bij deze instelling en het kost ook nog eens geen moeite.
Schaaf met snelheid en vloeiende bewegingen en de krullen schieten eruit als rechte projectielen. Parafine of bijenwas helpt heel veel, zorg dat het een gebruikelijke handeling word om je zool om de tig stroken even bij te stiften.
De deckbeitel moet net zo scherp geslepen zijn als de beitel zelf, voor degenen die dit resultaat nog niet bereikt hebben en er mee vechten.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik ben zo'n gek die wel wil leren voor een paar tientjes op een zondag.

hoe meer mensen je weet te ronselen hoe uitgebreider ik de cursus maken kan en meer tijd aan kan besteden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Caspar komt uit Amsterdam en dat ligt in.... :p

@Steven,
Siliconenspray?? Dat moet je echt niet gebruiken bij hout hoor, dat geeft problemen met een eventuele afwerking, daar hecht niks op.
Beter kan officiële glijmiddelen of, zoals caspar aangeef, bijenwas of paraffine (kaarsvet) gebruiken.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Waar zit je surfie ?

Ik rij op kosten van de baas dus dat maakt me niet uit Rijd je ook nog op hoog Frans directie niveau :lol: Dus als ik niet eerst naar de andere kant van het land hoef om iemand op te halen ben ik wel chauffeur. oops, ik zie net Antwerpen...

En het aanbod van Caspar lijkt me een heeeeeel erg mooie. Nog meer zielen ?

Caspar, wat zijn voor jou een paar tientjes? Voor mij is een paar 2 maar ik vermoed....
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
amsterdam valt nog wel te doen, zeker voor een goede cursus schaven, slijpen, wetten en afstellen (tenminste dat versta ik onder een cursus schaven :mrgreen: )!

Of ik kom met de trein tot utrecht?


ps.: misschien beter een apart topic voor maken Caspar?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
schijnt ook niet zo goed voor je te zijn die siliconen zooi, smeer dat liever op mijn machine dan op mijn hout.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
In de meeste boeken leesje dat beitels onder verschillende hoeken geslepen worden.
Zo zijn mijn vlak en vandikte bank beitels geslepen onder een hoek van 40 graden mijn nieuwe stanley handschaaf onder een hoek van 35 graden en mijn steek beitels onder een hoek van 45 graden.
Dit betekend dat als ik ze slijp steeds weer opnieuw de slijpgeleider van de slijp machine moet verstellen.
Is het aan te raden om voor alle beitels een stand aan te houden b.v 35 graden.
Wat is jullie ervaring en wat is dan de beste afstel hoek.

Bedankt

Simon
 

tuoh

Oud hout
De snijhoeken van handschaven en uit de hand gebruikte (steek) beitels kan je in theorie elke mogelijke waarde meegeven ( van 1° tot 89°:D) sommige waarden zijn totaal niet werkbaar, andere dan weer wel, maar als gebruiker heb je de vrije keuze.

De standaardhoeken bij de messen van een schaafmachine mag je niet of nauwelijks wijzigen, dat gaat altijd ten koste van de standtijd en, of, het schaafbeeld. De fabrikanten hebben alle moeite gedaan om een eerlijk compromis tussen standtijd en oppervlakteafwerking uit te dokteren. Ga daar niet aan klooien, het resultaat gaat altijd slechter zijn dan het origineel. Ook voor je eigen veiligheid moet je deze hoeken respecteren. De snijhoek bepaald hier ook de vrijloop van de snede, die mag een bepaalde waarde niet te boven gaan.

Elke slijpmachine is uitgerust met verstelbare slijpsteunen, dat is niet voor niks, elk stuk gereedschap heeft nu eenmaal zijn optimale snijhoek. Ik zou je dan ook willen adviseren om die snijhoeken te respecteren, je werk gaat er wel bij varen.

Dat vraagt dus inderdaad regelmatig verstellen van de slijpsteunen, het verstellen duurt hooguit 1min, ik zie het probleem dan ook niet.


Mvg,

André
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
De snijhoeken van handschaven en uit de hand gebruikte (steek) beitels kan je in theorie elke mogelijke waarde meegeven ( van 1° tot 89°:D) sommige waarden zijn totaal niet werkbaar, andere dan weer wel, maar als gebruiker heb je de vrije keuze.

De standaardhoeken bij de messen van een schaafmachine mag je niet of nauwelijks wijzigen, dat gaat altijd ten koste van de standtijd en, of, het schaafbeeld. De fabrikanten hebben alle moeite gedaan om een eerlijk compromis tussen standtijd en oppervlakteafwerking uit te dokteren. Ga daar niet aan klooien, het resultaat gaat altijd slechter zijn dan het origineel. Ook voor je eigen veiligheid moet je deze hoeken respecteren. De snijhoek bepaald hier ook de vrijloop van de snede, die mag een bepaalde waarde niet te boven gaan.

Elke slijpmachine is uitgerust met verstelbare slijpsteunen, dat is niet voor niks, elk stuk gereedschap heeft nu eenmaal zijn optimale snijhoek. Ik zou je dan ook willen adviseren om die snijhoeken te respecteren, je werk gaat er wel bij varen.

Dat vraagt dus inderdaad regelmatig verstellen van de slijpsteunen, het verstellen duurt hooguit 1min, ik zie het probleem dan ook niet.


Mvg,

André

Beste Andre,
Ik zie het instellen van de slijpinrichting dan ook niet als een probleem maar ik probeer te achterhalen welke ervaring de houtbewerkers hebben met beitels of schaven die onder verschillende hoeken geslepen zijn.
Ik weet ook wel dat de hoek waaronder de vlak en vandikte bank beitels geslepen zijn je niet moet wijzigen.
Dus onder welke hoek zou ik het beste mijn steekbeitels kunnen slijpen zou dat de zelfde hoek kunnen zijn als van de Stanley blokschaaf dus 35 Graden.
Dank

Simon
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Simon,

omdat ik elke keer iets anders moet slijpen op slijpmachine ( twee stenen, droog) pas ik elke keer de verstelbare steunen aan het te slijpen gereedschap.indien het gereedschap daarvoor toen het nog scherp was prima werkte, zal ik dezelfde hoek zoeken en instellen. Indien de vouw van het gereedschap niet voldeed, pas ik een andere hoek toe. Ik meet de hoeken nooit, uit ervaring weet ik precies hoe scherp de hoeken van de vouwen van verschillende gereedschappen moeten zijn. ik heb het hier uitsluitend over handgereedschappen zoals alle soorten gutsen ( voor houtsnijden, draaien, meubelmakers, steekbeitels, schietbeitels, diverse schaafbeitels, messen, zeis, scharen, spiraalboren ( eigenlijk doe ik dat uit de hand, hoek van leunspaan is niet belangrijk). Ik heb geen Tormek, maar werk er wel af en toe mee, met een eenvoudige ring. Ook daar wordt er ieder maal naar de hoek gezocht. Zoals Touh - Hout al schreef, vraagt het instellen hooguit een minuut. En dat is overdreven voorzichtig ingeschat. Deel dat maar gerust door 6.
Ik zou niet aanraden om krampachtig dezelfde hoek aan houden.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dit hangt ook van de dikte van je beitels af, omdat de snede aan de bovenkant zit bij het slijpen. Een schaafbeitel van een gewone stanley is gewoonlijk dunner dan een houtbeitel, dus dat wordt al verzetten.

Een scherpere hoek aan een beitel kan je scherper krijgen, maar boet aan standtijd in.
Een stompere hoek krijg je minder scherp, maar de standtijd is dan weer langer.
Dit heeft te maken met het materiaal dat achter de snede blijft staan, leerde ik van Kodama.
Hoe stomper de hoek, hoe dikker het onmiddellijk voorbij de snede is, waardoor die minder snel beschadigt.

Om zacht hout te bewerken heb je dus beter een iets scherpere hoek, omdat de beitel minder snel bot wordt.

Ik heb tientallen beitels, die ik over het algemeen pas slijp wanneer ik er niet veel snijdende meer heb;-).
Dat vind ik wel makkelijk. Als ik dan eens een uurtje slijp en wet kan ik weer weken verder.
Deze beitels slijp ik dus allemaal vlak na mekaar, en ik moet regelmatig de steun verzetten, maar heb daar helemaal geen probleem mee.
Als het eens een graadje scheelt is dat natuurlijk ook geen ramp, ik doe alles op het zicht.

Mijn sets schaafmessen van de vlak-vandiktebank slijp ik op een oude ELU met wagen, en 'k zorg daarbij dat ik dezelfde hoek aanhoud als de originele.
Afgelopen week liet ik één van de asjes waar de wagen op loopt (er zijn er 4, waarvan 2 regelbaar), omdat het krom was.
De slijpsteen komt van een school, en zal daar waarschijnlijk veel te lijden hebben gehad.
Nu werkt het allemaal perfect, hoef dus zelfs de deur niet meer uit om m'n messen te laten slijpen;-).
Bovendien gaat het nog redelijk snel, waardoor ik binnen het half uur een set geslepen krijg. (als ik de messen naar de slijpdienst doe ben ik langer weg;-)).

Soit, hopelijk kreeg je nu wat duidelijkheid over de slijphoeken, het is dus wat je zelf wil. Beetje afwegen dus;-).

Succes ermee!

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.