Schaaf no4

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Roeland, bedankt voor je duidelijke uitleg. Het is gelijk duidelijk waarom ik altijd een grote mondopening gebruik. Ik ben meer van het grovere werk.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Nou ik dacht zal iedereen even op de hoogte stellen. Bedankt Roeland voor de hulp! En zoals je op de fotos ziet, ook meteen een eerste hamertje bij gekocht. Volgende wil ik zelf maken!
Zoals je ziet voor de Axminster rider no4. Hij voelt erg fijn aan. Ik heb al een leuk project bedacht om te gaan maken. Dus hopen dat het lukt haha.

Groeten Maikel
 

Bijlagen

  • IMG20230630182012.jpg
    IMG20230630182012.jpg
    72 KB · Weergaven: 51
  • IMG20230630182031.jpg
    IMG20230630182031.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG20230630182038.jpg
    IMG20230630182038.jpg
    161,3 KB · Weergaven: 43

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb oude Stanley schaven nr.4, nr 6, en 7. Ik gebruik altijd de nr. 6. Ligt lekker in de hand. Dus wellicht ook te overwegen waard.
T.a.v. de zogenaamde low angle schaven:
Een gewone schaaf als 4, 6 en 7 hebben een schaafhoek van 45 graden met bevel down.
Low angle schaven een hoek van b.v. 15 graden met bevel up. Samen met de bevel hoek van 25 graden kom je uit op 40 graden. Niet zoveel lager dan 45.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
T.a.v. de zogenaamde low angle schaven:
Een gewone schaaf als 4, 6 en 7 hebben een schaafhoek van 45 graden met bevel down.
Low angle schaven een hoek van b.v. 15 graden met bevel up. Samen met de bevel hoek van 25 graden kom je uit op 40 graden. Niet zoveel lager dan 45.
Naar mijn mening klopt dit niet.
Want: je kan zo maar niet een aanvalshoek (vast gegeven beitelbed b.v. 15 graden) optellen met de hoek van de vouw van het schaafmes(b.v. 25 graden.) De aanval hoek veranderd namelijk niet deze blijft 15 graden. En niet 15 plus 25 is 40 graden.
Ook als ik de vouw van mijn schaafbeitel slijp naar 30 graden veranderd mijn aanval hoek niet! En niet 15 plus 30 is 45 graden.
Het enige wat veranderd is de standtijd van je beitel.
Omgekeerd werkt het ook niet namelijk als ik een gewone nummer 4 met een aanvalshoek van 45 graden neem. En ik heb een vouw geslepen op 25 graden dan tel ik deze toch ook niet mee, want immers mijn aanvalshoek veranderd niet! Als ik dan de vouw van mijn beitel terug slijp naar 35 graden verhoog ik de standtijd van mijn snede. Mijn aanvalshoek verandert wederom niet.
Je heb altijd een vrijloop hoek nodig bij een schaaf met de vouw naar onder(midden en hoge hoek schaven) van een 5 graden. Is de aanvalshoek gelijk aan de hoek van je vouw dan snijd hij niet. Grotere hoek dan ligt de vouw op het hout en de snede snijd in het luchtledige. Een vrijloop hoek van 1 graden zo in theorie moeten werken maar in de praktijk helaas niet.
Bij een lage hoek schaaf ligt deze ook rond de 5 graden, bij 0 graden neemt deze schaaf niet af ideaal om lijm te verwijderen :)


Groetnis,
Roeland
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Naar mijn mening klopt dit niet.
Het snijdende vlak van een schaaf -of andere beitel is het vlak dat het dichtste bij de normaal op het hout oppervlak komt (in het filmpje de hoek tussen de bovenzijde van de beitel en het mondvlak aan de neuszijde). Bij een "bevel up" schaaf is dat het vlak dat je krijgt na het optellen van de bed hoek en de vouw.

 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het snijdende vlak van een schaaf -of andere beitel is het vlak dat het dichtste bij de normaal op het hout oppervlak komt (in het filmpje de hoek tussen de bovenzijde van de beitel en het mondvlak aan de neuszijde). Bij een "bevel up" schaaf is dat het vlak dat je krijgt na het optellen van de bed hoek en de vouw.

Neen!!
Bij een lage hoek schaaf functioneert de vouw als keerbeitel. De aanval hoek, is de hoek waarbij de snede het hout raakt veranderd niet bij het veranderen van de vouw van het schaafmes. Dit is ook niet het geval bij een midden hoek schaaf.
Door de hoek van de vouw te verhogen of te verlagen bij een lage hoekschaaf kun je wel stellen dat je meer of minder weerstand krijgt een beetje zoals het aanpassen van een keerbeitel naar 90 graden(muur, weerstand bij scherpe beitel ideaal om warrig of tegendraads hout te schaven) en dicht op de snede. Maar de aanvalshoek veranderd niet.

Groetnis,

Roeland
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Het verhaal wordt misschien duidelijker als je het over de snijhoek en de vrijloophoek van de beitel hebt.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Om het voor me zelf op een rijtje te krijgen, zonder conclusie:

de linker afbeelding twee beitels. De witte op een bed van 45° en met de vouw naar beden en een tophoek van 30°. De groene op een bed van 15° en met de vouw omhoog en een tophoek van 30°. De rode lijnen zijn de bissectrices van de tophoeken. Op macro schaal, of beter op schaal van de vouw, 'ziet' het hout exact de zelfde geometrie. Gaan we voorbij de vouw dan verandert er wat.

In het rechter plaatje is de hoek van de zwarte beitel verandert naar 25°. Hoe we de vouw van de groene ook slijpen, we kunnen de zelfde geometrie niet bereiken. Willen we de zelfde geometrie dan moet de groene bedhoek vergroot worden en de vouwhoek daarop aangepast.

Als je de tophoek van de groene beitel stomper zou maken dan kun je dat in principe bij de zwarte ook bereiken door ook aan de bovenkant een facet te slijpen. Een kleinere groene tophoek betekend dat je het bed voor de zwarte moet aanpassen.

De eerste vraag is, hoe belangrijk is de vrijloophoek van de zwarte beitel? In de literatuur vindt ik voornamelijk iets in de trant van als het maar schaaft ofwel meer dan 12°.

De tweede vraag is of kijken op schaal van de vouw voldoende is?
schaafhoeken.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het verhaal wordt misschien duidelijker als je het over de snijhoek en de vrijloophoek van de beitel hebt.
Bij een low angle (lage hoek schaaf) is de aanvalshoek gelijk aan de vrijloophoek de snijhoek (hoek ten opzichte van de spiegel) en heeft geen invloed op de aanval hoek. De vrijloop hoek kan ik dus niet aanpassen.
Bij een middenhoek schaaf is de aanvalshoek de hoek die de kikker maakt ten opzichte van de zool bijvoorbeeld 45 graden. De vrijloop hoek ontstaat door de hoek van de vouw zo te kiezen dat er minimaal 5 graden verschil ontstaat met de zool van de schaaf. Een vouw slijpen van 40 graden of hoger gaat dus niet werken. Bij een 20 graden hoek van de vouw ten opzichte van de spiegel heb ik dus 25 graden vrijloop en bij 30 graden een vrijloop van 15 graden.
Bij een hoge hoek schaaf zeg 60 graden zou ik dus een vouw van 55 graden kunnen slijpen ten opzichte van de spiegel. Of dat wenselijk is laat ik in het midden
Ook bij deze schaven heeft het veranderen van de slijp hoek geen invloed op de aanvalshoek

Groetnis,
Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Om het voor me zelf op een rijtje te krijgen, zonder conclusie:

de linker afbeelding twee beitels. De witte op een bed van 45° en met de vouw naar beden en een tophoek van 30°. De groene op een bed van 15° en met de vouw omhoog en een tophoek van 30°. De rode lijnen zijn de bissectrices van de tophoeken. Op macro schaal, of beter op schaal van de vouw, 'ziet' het hout exact de zelfde geometrie. Gaan we voorbij de vouw dan verandert er wat.

In het rechter plaatje is de hoek van de zwarte beitel verandert naar 25°. Hoe we de vouw van de groene ook slijpen, we kunnen de zelfde geometrie niet bereiken. Willen we de zelfde geometrie dan moet de groene bedhoek vergroot worden en de vouwhoek daarop aangepast.

Als je de tophoek van de groene beitel stomper zou maken dan kun je dat in principe bij de zwarte ook bereiken door ook aan de bovenkant een facet te slijpen. Een kleinere groene tophoek betekend dat je het bed voor de zwarte moet aanpassen.

De eerste vraag is, hoe belangrijk is de vrijloophoek van de zwarte beitel? In de literatuur vindt ik voornamelijk iets in de trant van als het maar schaaft ofwel meer dan 12°.

De tweede vraag is of kijken op schaal van de vouw voldoende is?
Bekijk bijlage 132827
Klopt!

Een facet slijpen aan de bovenkant (van de spiegel) Rob Cosman is er helemaal wild van, heet ook wel een back bevel! Maar ook hier veranderd de aanvalshoek niet!
Stanley heeft een tijd lang voor de standaard schaaf(no 4 en no 5) een hulpstuk geproduceerd zodat het standaard bed van de kikker verhoogd kon worden met 10 graden naar 55 graden. Hierbij veranderd dus de aanvalshoek wel.
De vrijloop hoek bij een schaaf met de vouw naar beneden is redelijk belangrijk bij grof vlakken wil je een zo groot mogelijke vrijloophoek hebben dit in verband met de ruige vezels, bij Soetwerk mag de vrijloophoek minder immers het hout is al mooi glad. De vrij loophoek is mede afhankelijk van de hoek van de vouw en dus variabel

Mijn stelling was en is bij een low angel veranderd de aanvalshoek hoek niet door een vouw onder een andere hoek te slijpen.
Dus low angle schaafbed van 20 graden, schaafmes 25 graden dus zelfde als een no 4 met een kikkerbed van 45 graden naar mijn mening niet waar.
De aanvalshoek bij een schaaf eender welke schaaf is een vast gegeven (behalve bij een schraapschaaf waarbij je de hoek kunt verstellen)

Groetnis,
Roeland
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Zie de The Compleet Sharping Guide blz 84: snijhoek is bevel hoek plus hoek van het schaafbed. Dus gewoon optellen zoals ik eerder aangaf. Zie bijlage. Werkt dat zo goed?

Boek is te koop op marktplaats en ook gratis te download al weet ik niet meer waar! Veel schaafplezier allemaal!
 

Bijlagen

  • Uitleg hoeken schaaf.pdf
    2,9 MB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik denk zal ook even vertellen wat ik van de schaaf tot nu toe vind. Heb hem vandaag voor eerst gebruikt. Ik ben de laatste twee weken bezig geweest met het in elkaar zetten en bij elkaar verzamelen van spullen voor mijn werkplek, zodat ik ook een plek heb waar ik aan het werk kan. Ik dacht daarna laat ik eens kijken hoe de schaaf werkt. De stroken die ik eraf heb gehaald zijn gedaan zonder het scherpen of bijstellen van de schaaf. Dus ik moet zeggen ben erg tevreden! Deze week voor het eerst mijn beitels geslepen. En zal over tijdje ook de schaaf gaan slijpen, ben benieuwd of het dan anders voelt.
Dus iedereen super bedankt voor de tips en voor het meedenken! Zo ben ik nog een stap dichter bij om houtbewerking een grote hobby te maken!

Groeten Maikel.
 

Bijlagen

  • IMG20230711121130.jpg
    IMG20230711121130.jpg
    127 KB · Weergaven: 31
  • IMG20230711121143.jpg
    IMG20230711121143.jpg
    191,6 KB · Weergaven: 32

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Ik heb altijd ingeprint gekregen, om de schaaf op zijn kant, of op een houtje te leggen, zodat het scherp vrij is van de werkbank. Fijn dat je een terugkoppeling geeft en dat je aankoop aan je verwachtingen voldoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb altijd ingeprint gekregen, om de schaaf op zijn kant, of op een houtje te leggen, zodat het scherp vrij is van de werkbank.
O, de eeuwige discussie die ik hierover heb met mijn vader! Vroeger werd dat inderdaad geïndoctrineerd op de timmerschool. Naar mijn idee vooral om te voorkomen dat je op locatie danwel op de bouw, waar geen nette werkplek is, de schaaf bovenop een ander stuk gereedschap parkeert en de beitel beschadigd.
Maar in een opgeruimde werkplek met een houten werkbank, maakt het echt niets uit. De beitel gaat ook door een noest, dus (met beleid) neerzetten op een houten blad zal niet zoveel kwaad doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Ik heb altijd ingeprint gekregen, om de schaaf op zijn kant, of op een houtje te leggen, zodat het scherp vrij is van de werkbank. Fijn dat je een terugkoppeling geeft en dat je aankoop aan je verwachtingen voldoet.
Haha Jaa ik snap het. Maar had het mesje even terug gedraaid zodat hij er niet uit stak. Maar vond het voor de foto wel leuk om de schaaf er zo op te zetten! En zo kan ik weer een keer oefenen met het instellen volgende keer als ik hem gebruik.

Groeten Maikel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.