Schaaf no4

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik ben sinds enkele maanden begonnen met het verdiepen in houtbewerking. Ben begonnen met een cursus ambachtelijk meubelmaken en ik vind het zelf erg leuk om te doen. Waar ik dus ook steeds meer gereedschappen leer gebruiken. Nu ben ik stukje bij beetje mijn gereedschap bij elkaar aan het zoeken en heb ik sinds deze week mijn werkbank gebouwd in de schuur, zodat ik ook een plek heb om iets te maken. Ik ben voor nu op zoek naar een goede schaaf no. 4. Later wil ik nog andere erbij halen maar dacht dat dit wel een goed begin is. Nu heb ik wel een budget (max 150) wat ik wil en kan uitgeven nu. Ik denk dat ik voor een nieuwe zou willen gaan, omdat ik niet weet hoe ik een tweede hands goed kan opknappen. Ik heb zitten googlen en ik kom dan op de volgende schaven uit:





Welke van deze zouden jullie adviseren? Of zouden jullie voor een andere gaan ? Ik lees op de site van Baptist dat die van Stanley wel moet worden geschaafd en gekeken of die vlak is? Het scherpen van de messen zou ik kunnen, ik heb namelijk al een goede set slijpstenen thuis ook voor de beitels.

Groeten Maikel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De peaktool en de dictum zijn allemaal Luban schaven. Wel met verschillende kwaliteitseisen. Dictum garandeert bijvoorbeeld haaksheid, waar Baptist dat niet doet. Ik zou dus voor de Dictum gaan met het hss blad of het Japanse blad
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
De peaktool en de dictum zijn allemaal Luban schaven. Wel met verschillende kwaliteitseisen. Dictum garandeert bijvoorbeeld haaksheid, waar Baptist dat niet doet. Ik zou dus voor de Dictum gaan met het hss blad of het Japanse blad
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Dit wist ik niet. Ik zie nu inderdaad dat er verschillende opties zijn! Bedankt voor de tip. Wat is het verschil tussen de messen? Maakt dat veel verschil?

Groeten Maikel
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Deze heb ik en je kunt er zo mee aan het werk. Het is wel een zware schaaf tov de stanley 4, maar dat is eigenlijk het enige nadeel, maar wel één om mee te nemen. Succes met de keuze.
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik zal deze meenemen in de keuze! Ik zie dat deze wel net iets duurder is. Maar als ik weet dat deze klaar is om mee te werken is wel handig.

Groeten maikel
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een leuk schaafje is ook de axminster rider verkrijgbaar bij gereedschap pro.
verkrijgbaar als no 3, no 4 , no 5 etc. Maar ook verkrijgbaar als low angle no 62.
Hebben ook blokschaafjes bv de 9 en half met verstelbare mondopening. Een wagenmakersschaaf (open zijkanten).
Schaven van Rider gemerkt met het axminster logo zijn door deze firma nagelopen en gecheckt.
Een goede en voordelige keus.
Je kunt ook kijken naar Kuntz schaven zowel de normale schaven als de low angle. Ben zelf echter niet zo gecharmeerd van deze schaven.
Je kunt ook via Amazon kijken voor een Spear and Jackson. Op de laatste open dag hout heb ik deze zo uit de doos in een minuut of 10 gebruikt klaar gemaakt dit betrof een no 5.
Hier een linkje de schaven hebben het systeem van record geen clip maar een draaiknop op de dekbeitel. Wat ook weer z’n voordelen heeft.


Groetnis,
Roeland

ps ook verkrijgbaar als no 3, no 4 etc en diverse blok schaafjes lage hoek met verstelbare mond opening
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Dit wist ik niet. Ik zie nu inderdaad dat er verschillende opties zijn! Bedankt voor de tip. Wat is het verschil tussen de messen? Maakt dat veel verschil?

Groeten Maikel
Hardheid, zijn scherper te krijgen en ook langer te houden. Ik zou zelf dan voor het hss blad gaan als je nog niet veel ervaring hebt. Hoe harder, hoe meer kwetsbaar. Het Japanse blad is mooi en goed, maar ook kwetsbaar.

Ik heb zelf overigens ook de Juuma, meer dan tevreden over. Ook een Luban schaaf, dus het is om het even
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Een leuk schaafje is ook de axminster rider verkrijgbaar bij gereedschap pro.
verkrijgbaar als no 3, no 4 , no 5 etc. Maar ook verkrijgbaar als low angle no 62.
Hebben ook blokschaafjes bv de 9 en half met verstelbare mondopening. Een wagenmakersschaaf (open zijkanten).
Schaven van Rider gemerkt met het axminster logo zijn door deze firma nagelopen en gecheckt.
Een goede en voordelige keus.
Je kunt ook kijken naar Kuntz schaven zowel de normale schaven als de low angle. Ben zelf echter niet zo gecharmeerd van deze schaven.
Je kunt ook via Amazon kijken voor een Spear and Jackson. Op de laatste open dag hout heb ik deze zo uit de doos in een minuut of 10 gebruikt klaar gemaakt dit betrof een no 5.
Hier een linkje de schaven hebben het systeem van record geen clip maar een draaiknop op de dekbeitel. Wat ook weer z’n voordelen heeft.


Groetnis,
Roeland

ps ook verkrijgbaar als no 3, no 4 etc en diverse blok schaafjes lage hoek met verstelbare mond opening
Hallo,

Bedankt voor de reactie. De Axminster rider zien er mooi uit. Waar kan je zien/lezen of er een axminster logo op zit? Of is dit altijd zo bij deze schaven ?
Ik had inderdaad ook bij de Kuntz gekeken maar dit was niet helemaal wat ik zocht. Bij spear and Jackson zag ik dat je er 5 graden zelf bij moet schaven. Zelf heb ik alleen slijpstenen en nog geen slijpmachine ( deze staat nog op de lijst). Lijkt me best precies werk, of is dit wel goed te doen? Ik zie dat deze maar 48 euro zijn. Dus dat is qua prijs wel een stuk lager. Is de kwaliteit dan hetzelfde?

Groeten Maikel
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Ik heb mijn oude stanley no 4 met deze aanwijzingen getuned. Het was meer tijd dan ik had gedacht maar het resultaat was er naar. Hij doet het beter dan ooit er voor.

Dus je hebt ook de optie te kiezen voor een oude schaaf en daar tijd en energie aan besteden.
Hallo,

Dit wil ik bij latere wel doen. Maar ik wil mijn eerste schaaf graag nieuw kopen. Waarom ik dit wil weet ik zelf ook niet? haha

Groeten Maikel
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat snap ik wel, had ook eerst een stanley, maar de Juuma bevalt zoveel beter.. Ik snap t nu ook meer, dat kan ook een factor zijn..
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Ik ben voor nu op zoek naar een goede schaaf no. 4. Later wil ik nog andere erbij halen maar dacht dat dit wel een goed begin is. Nu heb ik wel een budget (max 150) wat ik wil en kan uitgeven nu. Ik denk dat ik voor een nieuwe zou willen gaan, omdat ik niet weet hoe ik een tweede hands goed kan opknappen.
ik zou toch een lans willen breken om ipv een nieuwe schaaf te kopen een goede 2de handse schaaf aan te schaven (bv voor 50-75€ een goede oude Stanley #4, bij bv Ducotools). Vergeet niet dat je heel snel moet investeren in iets om je beitels te slijpen en dat kost ook geld (gaande van goedkoop met een set schuurpapier en een simpele slijphulpstuk tot diamant stenen en veritas hulpstuk). En het voordeel is dat je bij een 2de handse niks verkeerds kan doen.

edit overlapt met Obineon zijn antwoord dat hij een eerste nieuwe wil
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
ik zou toch een lans willen breken om ipv een nieuwe schaaf te kopen een goede 2de handse schaaf aan te schaven (bv voor 50-75€ een goede oude Stanley #4, bij bv Ducotools). Vergeet niet dat je heel snel moet investeren in iets om je beitels te slijpen en dat kost ook geld (gaande van goedkoop met een set schuurpapier en een simpele slijphulpstuk tot diamant stenen en veritas hulpstuk). En het voordeel is dat je bij een 2de handse niks verkeerds kan doen.

edit overlapt met Obineon zijn antwoord dat hij een eerste nieuwe wil
Hallo,
Bedankt voor de reactie!
Ik begrijp wat je bedoelt en snap wat je zegt. Maar ik vind het ook leuk om iets nieuw te hebben. Veel van mijn spullen heb ik tweede hands. En het leek me leuk om hier iets meer aan uit te geven, daarom de keuze voor een nieuwe.
Ik heb overigens een goede diamandsteen (grid 400/1000) met houder, een japanse wetsteen met houder (grid 6000) gekocht, een polishing compound en een hulpstuk (omdat ik die dingen echt niet zo goed kan houden nog) laatst besteld. Dit kon via de houtbewerkingscursus met een kleine korting. Aangezien ook een set houtbeitels heb die ik graag scherp wil houden. Dus daarin hoef ik niet meer te investeren.
Ik snap dat tweede hands daarin goedkoper is en ik zal ook zeker tweede hands gaan kopen bij andere schaven. Maar vind het ergens ook leuk om een nieuwe schaaf te kopen als eerste schaaf.

Groeten Maikel
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo,

Bedankt voor de reactie. De Axminster rider zien er mooi uit. Waar kan je zien/lezen of er een axminster logo op zit? Of is dit altijd zo bij deze schaven ?
Ik had inderdaad ook bij de Kuntz gekeken maar dit was niet helemaal wat ik zocht. Bij spear and Jackson zag ik dat je er 5 graden zelf bij moet schaven. Zelf heb ik alleen slijpstenen en nog geen slijpmachine ( deze staat nog op de lijst). Lijkt me best precies werk, of is dit wel goed te doen? Ik zie dat deze maar 48 euro zijn. Dus dat is qua prijs wel een stuk lager. Is de kwaliteit dan hetzelfde?

Groeten Maikel
Beste Maikel,

Bij de schaven van Aminster Rider staat dit op de zijkant van de schaaf gelassert. Veel van mijn cursisten gebruiken deze schaaf ook. Voordeel hij is niet zo zwaar als de Luban /Dick schaven dat zware is toch wel een nadeel als je gaat leren schaven en slijpen. Het schaafmes van de Luban schaven is ook heel dik 3,2mm en dan ben je best lang bezig met slijpen. . De Rider is ook een fraaie en fijne schaaf met messing details.
Je kunt de aanwezige slijphoek gewoon handhaven en als je wat meer bedreven word kun je deze aanpassen.
De Spear and Jackson is als je snapt hoe een schaaf werkt een goede keuze veel beter als een nieuwe Stanley 4. Met minimaal werk om hem gebruiks klaar te maken. De kwaliteit van deze schaven (Spear and Jackson) is voor die prijs goed te noemen.
Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Obineon

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Een hele hoogwaardige schaafbeitel heeft voordelen maar zeker ook nadelen. Als je hem beschadigd (spijker of schroef) ben je lang bezig om hem uit de hand weer in model te krijgen. Wil je de hoek aanpassen kost dit ook veel meer tijd. Niet erg want de standtijd is ook veel langer. Lang niet altijd zijn hoogwaardige beitels scherper te krijgen dan de gewone. Is dat erg? Meestal niet want hoelang blijft een beitels echt scherp?
Zelf heb ik vandaag al mijn steekbeitels onderhanden genomen. Er kwamen er nog wat tevoorschijn uit mijn oude voorraad. Nu daar zat werk aan. Daar moesten de hoeken volledig nieuw geslepen worden. Dus maar begonnen met schuurpapier p120 en de stenen. Ik had daar na een uurtje wel genoeg van want dat schoot niet op. Dus op het cbn wiel en hierna gepolijst op een viltschijf.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
ik zou toch een lans willen breken om ipv een nieuwe schaaf te kopen een goede 2de handse schaaf aan te schaven (bv voor 50-75€ een goede oude Stanley #4, bij bv Ducotools).
Ik deelde die mening ook altijd, maar als tijd schaars is en budget toelaat om een degelijke nieuwe te kopen heeft dat ook voordelen. Ik heb zelf een oudje gekocht en dat was een steile leerweg om die in orde te krijgen. Het leren slijpen en onderhouden was een stuk sneller geweest als ik al een voorbeeld had gehad van een schaaf die gewoon in orde is, om te voelen hoe het moet zijn. (Nog los van de leerweg om te herkennen welke Stanley schaven de moeite waard zijn om te kopen, dat heeft me ook twee "mis"kopen aan leergeld gekost.)
Dus ik wil hier ook zeker wel een lans breken voor een nieuwe schaaf, of tenminste een opgeknapt en werkklaar oudje.

Over welke nieuwe schaaf dat zou moeten zijn kan ik weinig zinnigs zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.
Overigens vind ik de beschrijving bij Baptist over de Stanley heel eerlijk: Stanley is niet meer wat het geweest is, andere merken hebben een betere prijs/kwaliteit verhouding.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Het is al vaker gezegd hier maar ook ik zou zeker naar de goede oudjes kijken. Koop een mooie en oude Stanley (bijvoorbeeld USA of een oude Record) bij de bekende dealers. Er gaat wat mij betreft niet zoveel boven een nette oldtimer met een goede beitel en rosewood handvatten.
Ik heb zelf ook de Dictum #4 schaaf en deze werkt prima maar voelt behoorlijk lomp en zwaar aan vergeleken met de oude Stanley's waarvan ik ook de beitels makkelijker te slijpen vind.

Daarnaast de historie en het gevoel dat er (soms door meerdere generaties) flink mee is gewerkt, niet iedereen is hier natuurlijk gevoelig voor :LOL:
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik zou zeker een oude schaaf van een betrouwbaar iemand ook aanraden, tenzij je echt een dure koopt (Veritas, Lie Nielsen of Clifton) het je er bij een nieuwe ook werk aan. Een goede gebruikte, daarbij heeft een vakman dat werk (afgezien van slijpen van de schaafbeitel) al gedaan. Maar goed, de uitdaging is dan alsnog wel om er een te kopen waarvan je weet dat ie inderdaad nog goed is, maar die garantie heb je dus ook niet als je een betaalbare nieuwe koopt. En zelfs de goedkopere exemplaren zijn (wat mij betreft) nog best een hele uitgave.
Bijvoorbeeld zoiets als deze:
Weliswaar geen gladde zool, maar je zou hiermee eens kunnen leren, en 35 euro is te overzien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.