Saksische schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vandaag per poer 4 garen geboord en 50 cm wapeningsstaven ingestoken met Fischer chemisch anker.
Totaal 72.....
eerste keer dat ik met dat 2 komponentenspul werk, wat een gemak, toen ik halverwege was zat de eerste al muurvast.

Maar eh, of de staven stonden verkeerd bij Bouwmaat of ik heb niet goed opgelet ( volgens mijn vrouw het meest waarschijnlijke scenario) het is 12mm geworden, wel voor 10mm betaald denk ik......Na ja, fors overgedimensioneerd.

Nu de hulpwapening nog en de bekisting ( betonplex) maken.
Ziet er nu wel degelijk uit denk ik:eek:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Goed bezig
thumb-up.gif


Tip: Voor het plaatsen van de bekisting even met een hogedrukreiniger het beton opruwen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
zal ik doen, dank je!
Weet nog best dat de aannemer dat bij ons huis niet heeft gedaan, gevolg: lekke kelder op 1 hoek. Wel goed opgelost met injectie maar toch
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vanavond de betonplexplaat in 50cm delen gezaagd. Morgen in elkaar schroeven. Heb genoeg voor 6 poeren, wordt dus 3 etappes om de 18 poeren te storten.

Nog een vraag: heeft het zin de binnenkant met WD40 of zoiets in te spuiten voor het lossen na uitharding beton?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik blijf het volgen, Maar waarom bekist je het? je kunt eventueel toch ook tegen het zand aan storten? of zie ik wat over het hoofd?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Misschien kan ik je niet helemaal volgen Jelte.
Ik heb nu de betonvloer liggen, daarbovenop komen 8 poeren van 20/20 50 cm hoog en 10 van 15/15 50cm hoog.
Gaat dus om de poeren bovenop de vloer, die onder de vloer lopen door tot op de harde ondergrond en hadden uiteraard geen bekisting nodig
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Vanavond de betonplexplaat in 50cm delen gezaagd. Morgen in elkaar schroeven. Heb genoeg voor 6 poeren, wordt dus 3 etappes om de 18 poeren te storten.

Nog een vraag: heeft het zin de binnenkant met WD40 of zoiets in te spuiten voor het lossen na uitharding beton?

Het betonplex zal het wel 3 keer uithouden zonder olie o.i.d.
Als je siliconenspray hebt liggen zou ik er een beetje opspuiten, werkt als een tierelier.
Niet noodzakelijk, wel makkelijk en schoon.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is aangeraden om de bekisting op een of andere manier in te oliën. Ik heb een aantal jaren geleden verschillende delen voor kruisramen voor de restauratie van mijn huis gegoten in wit beton. Zonder bekistingsolie (Decofrex in het vakjargon hier) waren ze ze moeilijk uit de bekisting te krijgen. Ik heb een mengsel van frituurolie en diesel gebruikt. Werkt prima.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
ff een malletje gemaakt om 24 *3 gaten te boren:
IMG_3402.jpg
en 6 bekistingen in elkaar geschroefd, 2 ervan staan op hun plek, hoop vanavond de andere 4 ook, kan ik de poeren gaan storten, wordt vv

Hoeveel dagen zou ik geduld moeten hebben voordat ik de bekisting verwijder en met de volgende 6 bezig ga?
 

Bijlagen

  • IMG_3402.jpg
    IMG_3402.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 883
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ontkisten kan al na één dag, maar dan kan je ze beter in plastic inpakken, om te voorkomen dat het water te snel verdampt. Na drie dagen hoeft dat niet meer, en na drie weken is het volledig uitgehard.

Als je niet officiële ontkistingsmiddelen gebruikt, veeg dan vooral even het teveel weg met een doekje.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Misschien kan ik je niet helemaal volgen Jelte.
Ik heb nu de betonvloer liggen, daarbovenop komen 8 poeren van 20/20 50 cm hoog en 10 van 15/15 50cm hoog.
Gaat dus om de poeren bovenop de vloer, die onder de vloer lopen door tot op de harde ondergrond en hadden uiteraard geen bekisting nodig

Sorry Bert2, mn geheugen liet me in de steek, de vloer lag er inderdaad al... tis me nu duidelijk!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
gebeurt me ook Jelte :) Zie dat we bijna buren zijn, ik woon in het buitengebied tussen Rijssen en Holten in ( Borkeld)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Zo, de eerste 6 poeren zijn klaar, nu maar wachten, wat opruimen.
Heb er wel "gewoon" 18mm betonijzer laten uitsteken, zuinig op de centen, wel in de menie wat er uit steekt onder het motto: kap steekt behoorlijk over, zie bij de andere schuur ook niet dat de eiken palen nat worden.
Kan morgen de 40mm tyleenbuis nog ingraven ( zit aan eigen pompinstallatie) en de grondkabel.
image.jpg
Nog 12 poeren te gaan, 10 ervan zijn " maar" 15/15
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    19,9 KB · Weergaven: 817
  • image.jpg
    image.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 813

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Weer een stap verder, water en elektra ingegraven, poer no 7-12 gestort, 20/20 eiken voor de palen komt ergens komende week binnen, kan ik eindelijk met hout aan de gang, toch wat meer mijn ding...

met een klopboor tegen de bekisting aan gaat geweldig, beton zakt zo weg, mooi glad geworden!
image.jpgimage.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 733
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Weer een mooi stuk opgeschoten, alle poeren zitten erin, eindelijk over naar eiken.

Vandaag waren de korbelen aan de beurt. Met enig gesputter is dat nodig ja dat is nodig had ik een Metabo KGS254 afkortzaag aangeschaft. Wat een gemak. Heb wel een DeWalt Combi maar de Metabo werkt een stuk makkelijker. Wel wat balen dat na een halve dag de laser er mee uitschee:(

10 van de 20:
image.jpg
Het eerste resultaat:
image.jpg
Deze zijn 80/135mm en zitten straks onder 45 graden op 40cm uit de hoek van staander en ligger. ( binnenkant gemeten)
De andere zijn 65/125 en komen er wat schuiner in. Boven 40cm, langs de staander 50 cm.
Precies gelijk aan de bestaande schuur.

Komende week verder:)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 668

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
zag net dat ik 2 maal dezelfde foto had geplaatst....., zo beter:|)
IMG_3445.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_3445.jpg
    IMG_3445.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 608

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.