Review SCM SC 2c zaagtafel / compacte paneelzaag

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Klopt. Voor mijn Hammer C3-31 heb ik ooit het (vermoedelijk) zelfde spouwmes aangeschaft voor verdekte snedes. Voor anderen die ook op zoek zijn naar zoiets hier de URL waar je dat ding kunt vinden:


Een paar jaar terug koste me dat iets van €26, maar ik zie dat daar inmiddels al best wat centjes bij zijn opgeteld...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Zou iemand met een SCM SC2c mij een plezier kunnen doen en de buitenmaten van de kast kunnen opmeten? Ik ga een onderstel maken en wil graag weten wat de lengte en breedte is. Dus eigenlijk de voetafdruk van de machine.
Vanwege de overstap naar een andere smartphone ben ik een aantal berichten kwijt, waaronder die met deze afmetingen.....

SCM SC2c.jpg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zou iemand met een SCM SC2c mij een plezier kunnen doen en de buitenmaten van de kast kunnen opmeten? Ik ga een onderstel maken en wil graag weten wat de lengte en breedte is. Dus eigenlijk de voetafdruk van de machine.
Vanwege de overstap naar een andere smartphone ben ik een aantal berichten kwijt, waaronder die met deze afmetingen.....

Bekijk bijlage 131642
Heb je er niet 1 dan?
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Hij heeft er wel 1, maar hij moet ze hier nog ophalen.:)
802x630mm zijn de afmetingen van de sokkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Heb je er niet 1 dan?
Klopt helemaal, maar zoals @JonasLa al schreef, de machine staat tot mijn grote schaamte nog steeds in Antwerpen. Ik wacht nog steeds tot er een start is gemaakt met de (grote) verbouwing van onze schuur. Dan moet namelijk alles leeg... En zoals jullie weten is het vinden van een goede betaalbare aannemer, met tijd, die z'n afspraken nakomt en reageert op berichten zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik heb nu wel afgesproken dat het plaatsen van een nieuwe stoppenkast met 400V aansluiting naar voren word gehaald, dus hopelijk heb ik de zaag al eerder dan dat de verbouwing start. En dan gaat deze daarna maar een tijdje in de opslag.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Eindelijk, ik heb hem. Na enkele maanden zoeken nu eindelijk de Minimax 2 gekocht en vandaag opgehaald. Bij Epper Maschinen Bitburg wilde ze deze machine niet verzenden ... vreemd genoeg. Waarschijnlijk omdat het een aanbiedingsprijs was. Had jij de machine hier ook gekocht LN. Ik zag de Epper sticker zitten? En deze is bij jou wel bezorgd?

En dan nog wat. Kon het niet geloven.
Eerst vertelde ze mij bij aankomst dat mijn gereserveerde machine al verkocht was ... WTF, ik heb net 400 km gereden, en moet ook nog terug. Maar dat ze een alternatieve machine hadden. Nieuwer [2023 ipv 2021] en met voorritser ... okeee, prima.
Maar toen ...
Ze hadden de machine nog in de winkel staan. Dus die moest uit elkaar en op een pallet. Op zich geen probleem. Beter iets langer wachten als zonder machine naar huis. Ik mijn auto met aanhanger vast bij de deur van het magazijn gezet. Komen de mannen er aan ... met de machine op een palletwagen ... met alle onderdelen [2x tafel, geleider, haakse aanslag etc] los liggend op de machine ... flikkert alles er zo vanaf. [pardon my English] Oh mijn god. Ik de baas er meteen bijgehaald. Nou toen ging het los. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe machine gekanibaliseerd en alles wat de grond heeft geraakt vervangen. Phoe.

Ik moet zeggen ... het is opgelost ... maar ik weet niet of ik er weer zou kopen. Allemaal net iets te rommelig, niet netjes, misschien wel amateuristisch.

Komende tijd de werkplaats opnieuw inrichten, voor de 3e keer in 2 jaar. 😅
Meer op een later tijdstip.

Fijn weekend allemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en Musicus

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Gefeliciteerd met jouw nieuwe machine. Daar ga je veel plezier van hebben! Waarom heb je 2 tafels gekocht?

Mijn machine komt inderdaad ook van Epper en toen ik deze kocht wilden ze de machine wel verzenden. In eerste instantie zou het via een transporteur gaan, maar vanwege COVID hebben ze machine zelf gebracht. De levering heeft lang geduurd door problemen bij SCM in Italië.

Balen dat jouw ervaring met Epper niet heel positief is. Ze hebben het goed opgelost en uiteindelijk heb je een nieuwere machine met voorritser en een aantal nieuwe onderdelen. Maar zo hoort het natuurlijk niet. Mijn ervaring met Epper is wisselend, zoals ook in mijn eerste posts van dit topic staat. Lastig contact te krijgen en deadlines worden niet nageleefd. Deadlines kunnen verschuiven, zeker door COVID, maar communiceer dan goed over. Anderzijds kwam de baas op zondag naar de zaak, zodat ik de machine kon zien. Mijn gevoel is daardoor hetzelfde als Jan: ik weet niet of ik er weer zou kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Eindelijk, ik heb hem. Na enkele maanden zoeken nu eindelijk de Minimax 2 gekocht en vandaag opgehaald. Bij Epper Maschinen Bitburg wilde ze deze machine niet verzenden ... vreemd genoeg. Waarschijnlijk omdat het een aanbiedingsprijs was. Had jij de machine hier ook gekocht LN. Ik zag de Epper sticker zitten? En deze is bij jou wel bezorgd?

En dan nog wat. Kon het niet geloven.
Eerst vertelde ze mij bij aankomst dat mijn gereserveerde machine al verkocht was ... WTF, ik heb net 400 km gereden, en moet ook nog terug. Maar dat ze een alternatieve machine hadden. Nieuwer [2023 ipv 2021] en met voorritser ... okeee, prima.
Maar toen ...
Ze hadden de machine nog in de winkel staan. Dus die moest uit elkaar en op een pallet. Op zich geen probleem. Beter iets langer wachten als zonder machine naar huis. Ik mijn auto met aanhanger vast bij de deur van het magazijn gezet. Komen de mannen er aan ... met de machine op een palletwagen ... met alle onderdelen [2x tafel, geleider, haakse aanslag etc] los liggend op de machine ... flikkert alles er zo vanaf. [pardon my English] Oh mijn god. Ik de baas er meteen bijgehaald. Nou toen ging het los. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe machine gekanibaliseerd en alles wat de grond heeft geraakt vervangen. Phoe.

Ik moet zeggen ... het is opgelost ... maar ik weet niet of ik er weer zou kopen. Allemaal net iets te rommelig, niet netjes, misschien wel amateuristisch.

Komende tijd de werkplaats opnieuw inrichten, voor de 3e keer in 2 jaar. 😅
Meer op een later tijdstip.

Fijn weekend allemaal.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Veel plezier met de machine Jan! Ik heb er ook een en ben er erg tevreden mee. Neem wel ruim de tijd om alles goed af te stellen, de tafel zelf, de roltafel etc. Was bij mij echt nodig om exact te zagen maar dan heb je ook wat…
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Komende week wordt de 3 fase in mijn nieuwe werkplaats afgemonteerd en nu krijg ik de vraag of ik krachtstekkers 5 polig 16A of 5 polig 32A heb.
Ik neem aan dat de SCM sc2 met 4kW motor een 16A stekker heeft?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vreemde vraag van de elektricien, want de stekker is afhankelijk van de elektra-aansluiting van het pand. Ik neem aan dat jij 3 x 25A aansluiting krijgt. Dan mag je enkel een 16A WCD en 16A-stekkers gebruiken. Anders zou je een apparaat kunnen aansluiten dat 32A trekt en daarmee jouw aansluiting/meterkast/bekabeling overbelast. Dat zou jouw elektricien moeten weten....
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
De meterkast was al geplaatst door een andere firma dus daar was de elektricien niet bij betrokken. De krachtgroep in de werkplaats is inderdaad afgezekerd op 16A. Ik zal dat doorgeven.
De installatieautomaat voor de zonnepanelen zit trouwens op 20A gezekerd. Dus wellicht is er toch meer mogelijk in mijn meterkast?
Maar dat is echt buiten mijn kennis.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus wellicht is er toch meer mogelijk in mijn meterkast?
technisch antwoord
er is inderdaad meer mogelijk dan die 16A

je krijgt 25A vanuit de straat
naar de verbruiker toe moet je steeds minder A doorgeven, wat men selectiviteit noemt
ik vermoed dat in nl de wcd's op 16A staan
technisch is het mogelijk om een wcd van 20A te plaatsen, wat in vl gangbaar is

de zonnepanelen zijn op 20A begrensd, wat correct is
de grens is dat je niet meer A op de installatie mag zetten dan er binnen komt (25A)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
technisch antwoord
er is inderdaad meer mogelijk dan die 16A

je krijgt 25A vanuit de straat
naar de verbruiker toe moet je steeds minder A doorgeven, wat men selectiviteit noemt
ik vermoed dat in nl de wcd's op 16A staan
technisch is het mogelijk om een wcd van 20A te plaatsen, wat in vl gangbaar is

de zonnepanelen zijn op 20A begrensd, wat correct is
de grens is dat je niet meer A op de installatie mag zetten dan er binnen komt (25A)
Officieel is selectiviteit in NL per 2 stappen, dus 16A als ik me niet vergis.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
De onderste afzuiging van de SCM is 120mm of iets kleiner, maar mijn oude Electra Beckum spaanafzuiging heeft een 100mm aansluiting. Waar kan ik nu het beste de verjonging maken? Meteen bij de zaag een verjonging naar 100mm en de rest van de buis zo houden?
Vaak wordt de vraag andersom gesteld (grotere diameter bij de afzuiging en kleiner bij de machine)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.