Restauratie van een zwaluwstaart zaagje.

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Omdat ik niet wou onderdoen voor m'n kleine broertje heb ik vandaag eindelijk weer eens werk gemaakt van mijn eigen zaagprojectje. Het betreft een simpele paneelzaag (of hoe noem je zo'n ding in het Nederlands?) die ik quasi gratis heb gepingeld bij de aankoop van een Stanley N°3. Niks bijzonders, gewoon een zaag met een plastic handvat van voor de tijd van geharde tanden; gewoon een goede oefening die hopelijk een goede zaag oplevert.
Ik had ze eerder al eens vlug geslepen (het was -en is- een schulpzaag), maar bij het afkorten was ze erg bokkig. Bij nadere inspectie bleek dat er een paar tanden erg diep verzonken zaten en dat het hele zaagvlak een zware frons had. Een half uurtje vijlen later waren alle tanden eraf en was het zaagvlak weer mooi recht. Dat alles was voor Reinoud zijn restauratieproject, wat nu volgt is schatplichtig aan zijn werk.
Mijn tandenpatroon komt van norsewoodsmith, ik heb op het zicht gekozen voor 9 PPI. Het patroon op het zaagblad lijmen werkt erg goed, maar het papier achteraf weer verwijderen viel toch tegen. Ik had alleen aceton als oplosmiddel en dat werkt toch niet zo geweldig, nooit gedacht dat pritt zo goed zou plakken op staal.
De slijpmethode is die van Paul Sellers: schulppatroon met een passieve start en een agressiever vervolg. Omdat het een vrij grote zaag is heb ik de eerste twee duimen passief geslepen (bovenkant zaagvijl horizontaal) om na een duim overgang naar een -min of meer- nul graden te gaan. Bemerkingen van de nieuweling: ritme is belangrijk (na elke pauze of onderbreking moest ik er weer inkomen), de ongeslepen bovenkant kleuren met alcoholstift is een must om te zien of de tand scherp is, als er eens een tand een beetje minder is dan moet je hem niet proberen redden (je maakt het alleen erger) maar gewoon concentreren op de volgende, je zettang bij je broer laten liggen is nooit een goed idee.
Na een paar duim kwam ik toch op het idee om eens een fotootje te maken:
2014-08-29 11.45.21.jpg
Hier zie je het verschil in hoek goed:
2014-08-29 11.45.40.jpg
Klaar (let op de oorkappen; het gepiep werkt na een tijdje erg op de zenuwen):
2014-08-29 12.16.51.jpg
Eerste zaagsnede, zonder zetten, wijkt af naar rechts. Een volgende test week af naar links, ik concludeer dat mijn arm het probleem is.
2014-08-29 12.31.06.jpg
De dwarse snede is trouwens de achterkant van het afkorten, al met al niet slecht voor een schulpzaag me dunkt.
Nu nog zetten en een nieuw handvat maken!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Netjes hoor! Het is alleen wel een enorm lang blad, of lijkt dat maar zo? En zo ja, hoe ziet zoiets er dan origineel uit?
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Zo'n lang blad is het niet hoor, een halve meter of zo.
Zo ziet ze er nu uit:
2014-08-30 10.50.22.jpg
Op een paar plekjes roest en dat handvat na een fijne zaag.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Nog even een snelle update van mijn zaag projectje. Ik heb zoals zo vaak weer veel te weinig foto's genomen, maar dit is de huidige stand van zaken:
2014-09-25 10.10.04.jpg
Handvat in beuk, sjabloon van TGIAG, eerst de scherpste rondingen geboord en dan alles uitgezaagd met een coping saw. Na vreselijk lang zagen alles zo recht mogelijk proberen maken met een rasp, want al mijn zaagsnedes waren schots en scheef over de dikte van het plankje. Vervolgens met guts en beitel de rondingen van het handvat gemaakt en de zaagsporen met de spookschaaf weggewerkt. Daarna de gleuf gezaagd waar het blad in komt met een vreselijk toffelzaagje van Stanley. Te klein en te bot, maar wel de goede dikte van snede. Het laatste stukje heb ik met een ijzerzaag moeten doen, dat was namelijk de enige zaag die ik heb die en fijn genoeg zaagt en diep genoeg gaat.
Nu nog verder vijlen en schuren en vervolgens de schroefgaten boren en alles in mekaar zetten. Het blad zit nu al behoorlijk goed vast, vast genoeg voor een test stukje en dat was erg fijn. De zaag ligt goed in de hand en glijdt door het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.