Restauratie van een zwaluwstaart zaagje.

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
De volgende stap is de tanden wegvijlen om het zaagje weer bruikbaar te maken. De tandenrij loopt enorm uit. Ik heb met de winkelhaak een lijn getekend parallel aan de rug. Het plan is om tot daar alles weg te vijlen en het zaagvlak weer recht te maken.

IMG_2314.jpg

IMG_2312.jpg

IMG_2310.jpg

IMG_2311.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je hebt 'm al weer een heel stuk netter gekregen dan hoe hij was toen je 'm kocht zeg! Alleen die tanden, potverdrie. Die zijn er een partij slecht aan toe zeg. Daar heb je nog wel een avondje werk aan denk ik zo.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Vandaag nog wat verder gewerkt aan de zaag. Om de tanden weg te vijlen en nieuwe te maken moest ik eerst iets maken om het zaagje te klemmen. Ik kon ofwel twee plankjes Padouk op de juiste breedte zagen, ofwel in de plankjes een uitsparing maken voor de rug. Het laatste is natuurlijk veel leuker. Na wat gerommel in m'n werkkoffer/schatkist de gepaste houten schaaf gevonden.

IMG_2327.jpg

Een beetje zoeken en een beetje spelen met de diepte-stop en maar lekker schaven, wat in het harde Padouk nog niet echt meeviel.

IMG_2331.jpg

Beetje creatief inklemmen:

IMG_2324.jpg

Beetje bij beetje krijgt de uitsparing vorm:

IMG_2325.jpg

Nu kan de zaag veilig in bankschroef.

IMG_2333.jpg

Ik had nog foto's gemaakt van het wegvijlen van de tanden, maar deze waren helaas te onscherp.
Na nog wat zoekwerk op het forum besloten om de zaag op 15TPI te vertanden. Met dank aan de duidelijke uitleg van Ornament in een eerder zaag-topic van mij :).
Even een sjabloon afdrukken en op maat knippen.

IMG_2351.jpg

Opnieuw inklemmen, alles comfortabel plaatsen, krukje erbij. Klaar om te vijlen.

IMG_2357.jpg

Daar gaan we dan. De eerste inch heb ik de tanden minder agressief geslepen, vanaf de tweede inch de vijl een beetje gedraaid.

IMG_2362.jpg

Een uurtje later is alles gevijld.

IMG_2363.jpg

In close-up zijn niet alle tanden mooi gelijkmatig, maar het ging in elk geval beter dan vorige keer. Ik denk wel dat een kleinere maat zaagvijl beter zou zijn.

IMG_2366.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
IMG_2367.jpg

Nadien heb ik de zaag weer in elkaar gezet, wat nog niet meeviel aangezien de schroeven toch wel behoorlijk gehavend zijn. Misschien moet ik ze eens vervangen, al heb ik geen idee waar ik dergelijke schroeven kan vinden.
En dan het grote moment natuurlijk. De eerste zaagsneden, eerst nog zonder de tanden te zetten.

IMG_2369.jpg

Het uitscheuren aan de andere kant valt heel erg mee, deze kant van het hout is trouwens ongeschaafd en behoorlijk ruw.

IMG_2370.jpg

De eerste snede's in vuren (promo-pak rommel uit de Gamma).

IMG_2371.jpg

IMG_2372.jpg

IMG_2373.jpg

Na de eerste kleine sneden in Padouk werd duidelijk dat een beetje zetten van de tanden wenselijk was. Eens dit gebeurt ging ook dit vlot.

IMG_2374.jpg

IMG_2376.jpg

Afkorten in Beuk.

IMG_2379.jpg

En in vuren. Ook hier meer dan aanvaardbaar scheuren aan de uitgaande zijde.

IMG_2382.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Harstikke goed, Reinoud, alleen waarom geen horizontaal lijntje gezet voor de tand diepte op je sjabloon, werkt echt veel fijner.
Kun je een fotootje maken van je zaag vijl (is het wel een zaagvijl?).
Met een eclips tandzetter gaat het zetten van de tand bijzonder fijn ik heb een bronzen uitvoering die nog van mijn pa is geweest.
Al om al een prachtig zaagje waar ik toch wel wat hebberig van word, oude handgereedschappen vind ik geweldig door de uitstraling en het feit dat er al diverse ambachtslieden er jaren mee gewerkt hebben, tegenwoordig is alles gebaseerd op snelheid en dus wegooien/vervangen als het bot stomp is.

gr. Roeland
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo, ik denk dat de restauratie erop zit. Niet de mooiste moneyshots, maar buiten was het al donker en op één of andere manier ben ik van men test-balkje gaan houden :)

IMG_2384.jpg

IMG_2386.jpg

- - - Updated - - -

Goede tip Roeland, die ga ik onthouden. Op de laatste foto zie je de tang die ik gebruikt heb voor het zetten. Een Eclipse kopie. Ik had nog een fraaie antieke tang die ik onlangs een nieuw leven heb bezorgd, maar deze is voor grovere zagen.
Ik heb verschillende zaagvijlen geprobeerd. Die met het oranje handvat is een Bahco, werkt lekker, maar is iets te groot. Die met het houten handvat is een Nicholson en is de fijnste die ik in huis heb, maar die is stilaan op.

Hoewel ik graag als eens gereedschap ruil blijft deze voorlopig toch maar mooi bij mij :). Als ik natuurlijk ooit nog een mooiere vind...

Nu nog iets maken om de zaag op te bergen. Leuke ideeën zijn steeds welkom.
 
A

Athanor

Guest
Mooi project Reinoud!!! Volg ik met plezier, goed gedocumenteerd.

Complimenten!

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi werk. Ik hou ook veel meer van oud gereedschap dan van nieuwe spullen. Er zit zoveel meer leven in die oude dingen.

Even een klein beetje achtergrond informatie over dat "German steel". De Engelse zagenbouwers hadden verschillende kwaliteiten. De beste was Cast Steel. En kwaliteit minder was German Steel. Daar zat geloof ik nog Best Steel tussenin. Niet dat dat veel uitmaakt in het gebruik hoor, maar dit was dus een wat goedkopere variant.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Als het zo is -en ik weet er te weinig van om het in twijfel te trekken - dat er meerdere betere staalvarianten waren, is het opmerkelijk dat de fabrikant op zijn zaag laat zetten dat het van "german steel" is. Het moet a) uit de tijd zijn dat de Engelsen en Duitsers nog geen vijanden waren (dat is lang geleden:)) en b) "German steel" had een goede naam. Anders laat je als fabrikant deze aanduiding achterwege lijkt me.

Interessant.

Mvg
klaas0639
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja maar german steel was al een stuk beter dan gewoon iron.

Cast steel is een ontwikkeling uit de laat 18e eeuw en was het beste dat ze hadden. Dat werd altijd heel trots op beitels en zagen gezet. Maar niet alle fabrikanten deden dat, dus het is nu allemaal een beetje vaag wat voor staal je hebt in je gereedschap. Het maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit voor ons.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Interessant Seek. Dank.
Je hebt geliik dat het voor de functie niet heel belangrijk is, maar vanwege mijn interesse voor geschiedenis intrigeerde het me dat die Engelsen ooit "German steel" op hun gereedschap zetten. Dat op zich is al een bewijs dat het zaagje "prehistorisch" moet zijn :).

mvg
klaas0639

PS
Mooi in beeld gebracht en inspirerend beschreven Reinoud. Ook daarvoor dank :). En je hebt mooi het oorspronkelijke karakter vd zaag gerespecteerd vind ik.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Wie had er ooit gedacht dat er zo'n mooi zaagje verscholen zat onder die hoop roest? Prachtige restauratie, maar nu zoals Rendew terecht opmerkt: was zagen zie? Plankjes! Wat dacht je van een mooi gezwaluwstaart padoek doosje voor moeder de vrouw? Helpt altijd om begrip voor de hobby van papa te kweken...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Gefeliciteerd! Wat een prachtige restauratie! En een mooi verslag hoe je het gedaan hebt.
Ik heb ook nog een oud zaagje liggen (gelukkig niet zo erg verroest als deze, maar ook niet met zo'n mooi handvat :( ), en dit is zeker een stimulans om het te gaan opknappen.

Groeten, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dankjewel voor de leuke commentaren. En bedankt ook Seek voor de verdere achtergrond informatie. Ik heb zelf ook wat zitten zoeken op backsaw.net en daaruit blijkt dat het zaagje ergens in de tweede helft van de 19de eeuw gemaakt moet zijn. Best wel leuk :).

Alvorens ik aan de slag kan met zwaluwstaarten moet ik m'n schaaf nog wat verder tunen en dan plankjes haaks leren maken. Ik heb een massa Padouk plankjes liggen, maar ze zijn allemaal scheluw en uit de haak. Los van het feit dat het Padouk echt niet gemakkelijk schaaft is vooral het formaat van de plankjes wat onhandig voor de schaaf. En mijn schaaftechniek staat uiteraard nog in z'n kinderschoenen :eek:. Maar we zijn alvast op de goede weg.

Het opknappen van zo'n oude spullen is altijd fijn. Zo begin ik nu m'n houten profielschaven te ontdekken. Ook had ik onlangs wat boren gekocht voor m'n booromslag, na wat ontroesten en slijpen gaan die als een trein. Zo'n booromslag werkt heerlijk en voor grote gaten vaak sneller dan m'n accuboormachine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.