Restauratie van een handboor

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Leuk verslag weer om mee te lezen, Trigger! Boomomslagen zijn heel fijn om mee te werken, zeker omdat het met beleid gaat. Ik ben benieuwd hoe je de uitdaging van het het handvat gaat oplossen.
Ik heb zelf ook nog booromslag liggen waarvan de kop los is. Ik kon toen niet direct uitvinden hoe dat vast hoorde te zitten en of ik onderdelen mis, en toen lui geparkeerd. In welke volgorde zaten de onderdelen op deze foto gemonteerd? Dat kan ik niet terughalen uit de eerdere foto's.

De bovenzijde heeft een soort paddenstoelvormige houten dop die, zo blijkt, gewoon door klemkracht (of wellicht ooit lijm, die sindsdien vergaan is) op de metalen punt zat (linksboven op de foto). Wellicht dat de azijn de lijm heeft doen lossen.

Dit metalen deel zit normaal met een pin op de metalen roede maar die ontbrak in dit geval, de roest zorgde ervoor dat de boel toch bleef zitten.

Daaronder zit een metalen ring die een bende kogellagers bleek te verbergen dit in een metalen 'kuipje' lagen - dit kuipje lijkt één geheel te zijn met de metalen roede.

20230625_124602.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.237
535
Eanske
ingoogni.nl
Daarom verbaast me deze constructie ook zo... als het handvat er op is gezet vóór het smeden/buigen van de roede zou dat hout toch op zijn minst verbrand moeten zijn van de hitte die zo'n roede nodig heeft om buigzaam te worden gemaakt?
Zou het niet gewoon koud gebogen zijn? Kwestie van wat machinaal lomp geweld.

Iets ander, zomaar een idee, ik heb van Gedore een omslag voor dopsleutels. Daarop kan ik zo'n dingetje zetten met een snelklemmechanisme voor 1/4" hex gereedschappen. Om mee te boren is die omslag waardeloos, issie niet voor bedoeld. De balans is verkeerd en je kunt er niet lekker "in leunen".

Maar als ik deze foto van je zo zie zou het niet al te ingewikkeld moeten zijn om de hele bek/boorhouder door een 1/2" blokje op een as te vervangen. Dan kun je er een heleboel dingen op zetten, inclusief doppen. Ook (slangen)boren hebben tegenwoordig en hex aansluiting. Er zijn ook 1/2" adapters die je achter in een bestaande boorkop schroeft zodat je die ook op de omslag kunt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.