Ik heb een Flottjet lintzaagje. Een zogenaamde driewieler met een mooie uitlading van 40 cm . Aanvankelijk had ik moeilijkheden met deze zaag. Die zijn opgelost, deels door de lagers te vervangen, het rubber opnieuw te plakken, te kronen en de bobbeltjes er uit te halen. En de op dit forum bekende zagen van Tufsaws gaven een flinke verbetering van de prestaties. . Een deel van mijn probleem met de zaag kwam door mijn te hoge verwachtingen. Hoe deugdelijk het merk Flottjet ook is, met een kleine lintzaag kun je niet echt herzagen. Dat moest ik toen nog ontdekken en vervolgens leren aanvaarden. Dat is gelukt.
Pas geleden heb ik een oude, roestige lintzaag gekocht (fabr. Beuving) met de bedoeling het te restaureren. Het is een klein machientje uit de tijd dat Beuving nog in Heerenveel zat en nog niet was verkocht aan Verboom. Dus van voor begin jaren '50.
Voordeel van deze zaag is dat hij een zwaar stalen frame heeft en hij net als mijn Flottjet, in mijn klein werkplaatsje past. Ik verwacht dat ik met dit frame en deze wielen het lint goed op spanning kan zetten. Mits de restauratie succesvol wordt.
Ik zal er hier verslag van doen. Kort, want er zijn op dit forum ondertussen een paar heel leuke rapportages over soortgelijke restauraties.
Ik had de zaag alleen gezien van foto's op MP. Toen de vervoerder hem bij mijn werkplaatsje bracht viel het ding me niet mee.
Wielen zijn 40 cm.
De wielen kunnen nog draaien en de motor doet het. Sterker: het zaaglint loopt er niet af. Oorspronkelijk zal er een platte riem op hebbeb gezeten.
Zelfs het merkbordje kan wel een opknapbeurt gebruiken .
Er ontbreekt veel (dat wist ik). Zo is bijv. de omkasting niet meer compleet. Hopelijk kan ik achterhalen hoe dat ooit is geweest. Ook de geleiders ontbreken.
Ik ben hem nu aan het demonteren.
Wordt vervolgd.
mvg
Klaas
Pas geleden heb ik een oude, roestige lintzaag gekocht (fabr. Beuving) met de bedoeling het te restaureren. Het is een klein machientje uit de tijd dat Beuving nog in Heerenveel zat en nog niet was verkocht aan Verboom. Dus van voor begin jaren '50.
Voordeel van deze zaag is dat hij een zwaar stalen frame heeft en hij net als mijn Flottjet, in mijn klein werkplaatsje past. Ik verwacht dat ik met dit frame en deze wielen het lint goed op spanning kan zetten. Mits de restauratie succesvol wordt.
Ik zal er hier verslag van doen. Kort, want er zijn op dit forum ondertussen een paar heel leuke rapportages over soortgelijke restauraties.
Ik had de zaag alleen gezien van foto's op MP. Toen de vervoerder hem bij mijn werkplaatsje bracht viel het ding me niet mee.
Wielen zijn 40 cm.
De wielen kunnen nog draaien en de motor doet het. Sterker: het zaaglint loopt er niet af. Oorspronkelijk zal er een platte riem op hebbeb gezeten.
Zelfs het merkbordje kan wel een opknapbeurt gebruiken .
Er ontbreekt veel (dat wist ik). Zo is bijv. de omkasting niet meer compleet. Hopelijk kan ik achterhalen hoe dat ooit is geweest. Ook de geleiders ontbreken.
Ik ben hem nu aan het demonteren.
Wordt vervolgd.
mvg
Klaas