Restauratie van een Beuving lintzaagje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een Flottjet lintzaagje. Een zogenaamde driewieler met een mooie uitlading van 40 cm . Aanvankelijk had ik moeilijkheden met deze zaag. Die zijn opgelost, deels door de lagers te vervangen, het rubber opnieuw te plakken, te kronen en de bobbeltjes er uit te halen. En de op dit forum bekende zagen van Tufsaws gaven een flinke verbetering van de prestaties. . Een deel van mijn probleem met de zaag kwam door mijn te hoge verwachtingen. Hoe deugdelijk het merk Flottjet ook is, met een kleine lintzaag kun je niet echt herzagen. Dat moest ik toen nog ontdekken en vervolgens leren aanvaarden. Dat is gelukt.

Pas geleden heb ik een oude, roestige lintzaag gekocht (fabr. Beuving) met de bedoeling het te restaureren. Het is een klein machientje uit de tijd dat Beuving nog in Heerenveel zat en nog niet was verkocht aan Verboom. Dus van voor begin jaren '50.
Voordeel van deze zaag is dat hij een zwaar stalen frame heeft en hij net als mijn Flottjet, in mijn klein werkplaatsje past. Ik verwacht dat ik met dit frame en deze wielen het lint goed op spanning kan zetten. Mits de restauratie succesvol wordt.

Ik zal er hier verslag van doen. Kort, want er zijn op dit forum ondertussen een paar heel leuke rapportages over soortgelijke restauraties.

01_lintzaag_beuving.jpg
Ik had de zaag alleen gezien van foto's op MP. Toen de vervoerder hem bij mijn werkplaatsje bracht viel het ding me niet mee.


02_lintzaag_beuving.jpg
Wielen zijn 40 cm.

03_lintzaag_beuving.jpg
De wielen kunnen nog draaien en de motor doet het. Sterker: het zaaglint loopt er niet af. Oorspronkelijk zal er een platte riem op hebbeb gezeten.


04_lintzaag_beuving.jpg

Zelfs het merkbordje kan wel een opknapbeurt gebruiken .

Er ontbreekt veel (dat wist ik). Zo is bijv. de omkasting niet meer compleet. Hopelijk kan ik achterhalen hoe dat ooit is geweest. Ook de geleiders ontbreken.

Ik ben hem nu aan het demonteren.

Wordt vervolgd.

mvg
Klaas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mooie uitdaging. Deze machines zijn zeer eenvoudig van opzet. Schoonmaken en eventueel nieuwe lagers ,motor nazien en waarschijnlijk de riem vervangen want die zal wel eieren.
Volgens mij werd die driewieler niet door Flott gemaakt. Metabo heeft er ook een gehad (en metabo en flott werken samen met bepaalde machines. Op beurzen heb ik gelijke modellen bij diverse merken gezien.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mooie uitdaging. Deze machines zijn zeer eenvoudig van opzet. Schoonmaken en eventueel nieuwe lagers ,motor nazien en waarschijnlijk de riem vervangen want die zal wel eieren.
Volgens mij werd die driewieler niet door Flott gemaakt. Metabo heeft er ook een gehad (en metabo en flott werken samen met bepaalde machines. Op beurzen heb ik gelijke modellen bij diverse merken gezien.
@ Wim:
Ik ken de herkomst van mijn lintzaag niet. Ik kocht hem een paar jaar geleden tweede hands (zonder documentatie). Via internet kwam ik bij Kraeku terecht die me prompt allerlei informatie stuurde en een manual waarin een fraaie exploded view die overeen kwam met mijn machine. Ik leerde toen ook dat Flottjet samenwerkte of was overgenomen door Kraeku (of andersom, dat weet ik niet meer). Gezien het trotse opschrift "FLottjet"" denk ik dat het een ""echte"" Flottjet is, wat dat dan ook mag betekenen (je weet het maar nooit met die relatie tussen fabrikanten en groothandelsbedrijven en vergeet niet de fusies.

En Kraeku zit vlgns dat manual aan de Flottstraat :)
 

Bijlagen

  • 02_Flottjet.jpg
    02_Flottjet.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ondertussen is de Beuving vrijwel geheel gedemonteerd. Het is de meest simpele lintzaag die ik ken (zegt weinig, zoveel lintzagen ken ik nou ook weer niet).
IK had verwacht dat de bouten flink vast zouden zitten, maar dat viel mee. Weinig WD 40 nodig en verhitten was helemaal niet nodig.

De machine is wel flink ingeroest. Een deel ga ik te lijf met gelvormig Rustyco en/of schuren. Kleine onderdeeltjes gaan in de citroenzuur en de qua vorm moeilijkst te ontroesten grote delen, zoals de wielen, gaan naar een straalbedrijfje in de buurt mits niet al te duur. Als straalmiddel denk ik aan kleinkorrelig Korund.

05_lintzaag_beuving_frame.jpg
Het frame. Het is mogelijk een van de vroege modellen van Beuving. Frame is gelast.

06_lintzaag_beuving_onderdelen.jpg
Belangrijkste onderdelen:
De twee staande panelen achteraan en de staande strook daartussenin en liggende strook in het midden van de foto zijn de enige delen van de omkasting. Maar misschien was men vroeger niet bang voor een lintzaag en heeft er nooit meer om gezeten. Links vooraan de poelie met daarachter het handwiel waarmee het lint wordt gespannen. Rechts vooraan de tafel (37 keer 37 cm)

07_2de_seelectie_onderdelen voor Stitswerd.JPG

Dit zijn de delen die ik wil laten stralen en door hem van een primer laten voorzien (wel moet ik nog even overleggen met de straler wat hij van de panelen vindt, ik wil geen vervormde panelen).

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben nu de naaf van het bovenwiel aan het demonteren.
Hieronder wat foto's met toelichting en met tenslotte een vraag.

16_bovenwiel_naaf.JPG
Lagers zijn afgedekt met een kapje.

17_bovenwiel_naaf.JPG
Onder het kapje zit een ""ongeer M 13" moer op de as, waarachter de lagers worden opgesloten.

18_bovenwiel_naaf.JPG
Lager type is 6202, buitendiam. 35 mm, binnendiam. 15 mm, hoogte 11 mm

20_bovenwiel_naaf.JPG
Op het ander eind van de 15 mm as zit een blokje van de kantelinrichting (om het lint mooi over het midden van het wiel te laten lopen). Het blokje lijkt me op de as te zijn gekrompen.

29_schets_naaf_bovenwiel.jpg
Als ik het goed begrijp zit eea in elkaar als hierboven geschetst.
Gezien de dimensionering en de functies is het vrijwel zeker dat er twee lagers in zitten, opgesloten door een ""ongeveer M13"" moer.

Ik wil de lagers vervangen door 2 nieuwe..

Als het zo is als ik in de schets tekende dan moet de as er van bovenaf uitgedrukt worden. Denken jullie dat ook?

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Schroefdraad kan goed WW1/2zijn. Als je geen pers tot je beschikking hebt, kan je een center in het hard van de as slaan of boren. Dan kan je de as met een poelietrekker er uit drukken. De kappen zou ik met een schuurmachine doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik sluit me aan bij chevy66 voor de maat van de schroefdraad. Moer lijkt op WW De lagers zijn gelukkig heel standaard en algemeen verkrijgbaar. IK zou overwegen om 6202 2z te nemen. Die hoef je niet meer te smeren..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
De naaf van het bovenwiel blijkt zo in elkaar te zitten als in mijn schets van #10 van week geleden (kon haast ook niet anders) . Het asje liet zich er makkelijk uit drukken met een poelietrekker. Er zitten inderdaad twee op elkaar gestapelde lagers in van het type 6202, die ik ga vervangen door 6202 2Z zoals Wim hierboven adviseert. Ook die gingen er makkelijk uit.
32_bovenwiel_as eruit_drukken.JPG
Asje eruit drukken met een poelietrekker

33_bovenwiel_as verwijderd.JPG
Het asje ziet er uit als in mijn schets in #10 van ongeveer een week geleden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Waarom geen 2RS? Die zijn nog beter dicht en werken nog beter tegen stof.
Je zou zelfs de 2 binnenste afdichtingen eruit kunnen halen, want hier heb je geen last van stof en heb je weer wat minder weerstand. Maar ik zou ze zelfs lekker laten zitten, denk dat het verwaarloosbaar is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Weinig spectaculair nieuws.
Maar misschien zijn mijn ervaringen met verschillende roestverwijderaars die ik gebruikte om de zaagtafeltje weer een beetje toonbaar te maken, interessant.

Zie onderschriften bij volgende foto's

30_zaagtafel_voor_roestbehandeling.JPG
Foto 1: De zaagtafel voor de behandeling. Zwaar aangetast met flinke roestputten.


31_zaagtafel_na-behandlng_met rustyco.JPG
Foto 2: Na twee behandelingen van ongeveer 2 keer 12 uur met Rustyco. In de 12 uur af en toe het oppervlak geborsteld zodat het laagje Rustyco-gel opnieuw wordt gemengd. De gel-laag afgedekt met plastic folie om uitdrogen te voorkomen (zoals de fabrikant aanbeveelt). De wittigheid is geen blank staal maar wat opgedroogde restanten van niet goed verwijderde Rustyco. Er is nauwelijks roest verdwenen. Teleurstellend.


32_zaagtafel_na_behandlng_met_schijf.JPG
Foto 3 Vervolgens geschuurd met Clean-schijven van HBM (voor haakse slijperr). Twee schijven versleten maar wel effectief en neemt nauwelijks onaangetast staal weg.


33_na_ELU_bandschuren.jpg
Foto 4: Tenslotte met de onverwoestbare eeuwenoude ELU bandschuurmachine en korrel 60 band wat netter afgewerkt. Putten zijn veel te diep om het ""mooi"" te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat dacht ik al, gietijzer roest meestal niet zo in. Voordeel is dat je simpel een nieuw blad kan maken, als je deze niet meer naar je zin krijgt. Ik doe gietijzeren tafels ook met de bandschuur. Gaat een stuk beter dan met staalwol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.