Restauratie Boesch 510

remko

Nieuw lid
3 mei 2010
22
1
Kop van Noord-Holland
Je kent dat wel; als ik later groot ben dan zou ik...

Nu, ik ben groot geworden, althans geestelijk en een paar maanden geleden heb ik een van die " als ik later groot ben" voorbeelden gerealiseerd. Ik heb een oude Boesch 510 gekocht.

Hij moest helemaal worden gerestaureerd. Hij was compleet en of de motor het deed kon ik onmogelijk testen maar de prijs was het risico waard. De verkoper (eigenaar was overleden) wist mij alleen te vertellen dat de boot een jaar of 9 geleden nog gevaren had.




De eerste klus was het bouwen van een hijsbalk in de werkplaats. Ik moest hem immers van de gehuurde trailer op de bok kunnen zetten.




Toen de boot opgehaald vanaf de werf waar hij al die tijd (gelukkig op de kant in een loods) gelegen had.




En de hijsbalk getest, meteen in het echt, zegmaar...





En zo begint een spannend en leerzaam traject!
 

remko

Nieuw lid
3 mei 2010
22
1
Kop van Noord-Holland
@Haasjetik, Dat is een eerder project een Mini Clubman Estate:




@ Jan, schijn bedriegt, van dichtbij moet er veel gebeuren. Ik heb veel slechtere exemplaren gezien, maar deze heeft qua houtwerk een aantal issues:









De punt is verrot, zowel in de romp als op het dek en op enkele andere plekjes, Het dek is niet origineel, de strepen die je ziet zijn geschilderd in plaats van ingelegd. Het interieur moet geheel nieuw bekleed worden, het dashboard is niet origineel, evenals veel andere details.

Om in eerste instantie toch in mijn comfortzone te blijven ben ik met de motor begonnen. Deze heb ik aan het lopen gekregen waarbij bleek dat hij niet lekker op alle cilinders liep. Verder lekte hij olie, water en benzine en trok hij valse lucht. Prima basis om op te verbeteren, leek mij!

Dus, gedeeltelijke revisie, reinigen, deels vernieuwen, coaten, opbouwen en afstellen...

Blok voor:



Blok tijdens:



Blok na:



 
Laatst bewerkt:

remko

Nieuw lid
3 mei 2010
22
1
Kop van Noord-Holland
@chevy; olie vul ik via ontluchting.

Motor heeft het afgelopen weekend een uurtje gedraaid, tuin heeft voldoende water en CO2 voor de komende maanden.. Proefdraaien was maar goed ook want ik was een wartel onderin vergeten met schroefdraadafdichting te monteren in de proefmonteerfase..
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.415
99
Als het goed is zit er onder de ontluchting een bakje met schotjes dat er voor moet zorgen dat je motorolie niet je carburateur wordt ingezogen. Dat zelfde bakje zorgt er ook voor dat olie vullen een langdurige knoeiboel wordt. Loopt het wel makkelijk door, dan weet je waar je motorolie blijft als je gaat varen.
 

remko

Nieuw lid
3 mei 2010
22
1
Kop van Noord-Holland
Goed dat je het zegt, bedankt! Ik zal er op letten.

Die plaat zit onder de ontluchting in de klepdeksels gepuntlast idd.. Verder heb ik een zgn. catch can geplaatst omdat ik het zonde van een brandschone carburateur vind als er olie(walm) in komt..
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.415
99
Een goed werkend pcv systeem is in een houten boot wel fijn. Je hoeft niet bang te zijn voor roest, dus je wil de carterdampen verbranden en niet laten neerslaan in je motorruimte. Dat pijpje op je andere kleppendeksel zat vermoedelijk in je luchtfilter. Daar kan je ook een losse breather voor kopen.Daar wordt de schone lucht je carter in gezogen en bij je pcv valve gaan de blow by gassen naar je inlaat, zodat ze verbrand kunnen worden.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
0
Oud Loosdrecht
Leuk om een andere Boesch te zien hier. Jammer altijd dat voorgaande eigenaren dingen doen die de boot geen recht doen, bijvoorbeeld het dashboard. Maar je zal er vast een plaatje van maken!
Mocht je wat willen weten hoor ik het graag, of kijk even hier in het forum naar m'n 560 en 510 restauratie. Succes!

p.s. Zijn de hijsogen te slecht om 'm op te tillen? Maak dit dan zeker in orde. Hoef je geen singels meer rond je romp te doen als je klaar bent met de restauratie.
 
Laatst bewerkt:

remko

Nieuw lid
3 mei 2010
22
1
Kop van Noord-Holland
@ Chevy66, is het niet zo dat een breather in feite nog steeds oliewalm uitademt (al is de nevel neergeslagen)? Bij mij zijn nu beide PCV pijpjes via een Y-piece naar de catch-can geleid. Het cacuum komt, zoals jij zei, vervolgens vanuit de carburateur.

@Paulv, jouw verslaglegging op dit forum is heel erg informatief voor mij! Ik kijk daar meerdere keren per week, al is het maar om het eindresultaat in beeld te houden! Heb jij de Boesch nog? Is hij nog steeds zo mooi als toen hij net af was?Aangaande de hijspunten, deze zien er goed uit, al wil ik de bouten in de reactiestangen wel vernieuwen. Ik heb het niet aangedurfd om uitsluitend daaraan de boot te hijsen, de boot wordt wel erg op knik belast met het blok (vermoedelijk zo'n 350 kg) in het midden. Dit ook omdat ik de conditie toen niet kende van de hijspunten.
Verder, fijn dat ik met vragen kan komen, ik heb er een heleboel; ik ben nu met het kaal maken van het houtwerk bezig. Eerst het hele dek, dan de bodem. Heb jij advies over hoe de boot (dus zonder motor, tank, raam etc.) op zijn kop te draaien? Kan ik hem bijvoorbeeld zomaar over een zijde draaien? Dat zou betekenen dat het volle rompgewicht op enig moment op een railing komt te liggen (op een schuimlaag weliswaar). Ben benieuwd hoe jij dit hebt gedaan.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.415
99
Kijk even bij wiki onder carterventilatie. Als je de motor alleen vacuum wil trekken zijn daar ook pompen voor. Maar dan kom je meer bij de racemotoren.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
0
Oud Loosdrecht
Beste Remko,

De boot ziet er nog steeds zo goed uit als toen ie net klaar was. De onderstaande foto's zijn van ong. een maand geleden.
Dit komt voornamelijk wel omdat ik 'm elke keer als ik wil varen te water laat en daarna er weer uit. Hij staat ook altijd schoon onder z'n dekkleed binnen.

0.jpg
1.jpg
1a.jpg
2.jpg

Het draaien van de boot heb ik op 2 manieren gedaan. Ik ben begonnen, toen de boot kaal en leeg was, met de bodem. Hiervoor heb ik op het dek, wat ik toch nog ging vervangen, een aantal balken geschroefd om te zorgen dat de wanden niet ingedrukt konden worden. Als ie leeg is weegt ie niet zo veel, dus met een paar man de romp gedraaid. Om de boot weer terug te draaien heb ik 'm in een paar langen hijsbanden in de heftruck gehangen en hierin gedraaid.

3.jpg
4.jpg

Zoals je op 1 van de foto's ziet hijs ik 'm nu altijd aan de hijsogen. Schuren er tenminste geen banden over de lak..

Groet, Paul

ps. Ja, ik ben een neurotische zeikerd als het op m'n boot aankomt, maar ik heb er niet voor niks jaren werk in zitten..
 

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Maar even serieus, wat een schitterende boot, kan me voorstellen dat je daar heeeeeeel voorzichtig mee bent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

remko

Nieuw lid
3 mei 2010
22
1
Kop van Noord-Holland
Wow wat een mooi exemplaar! Zeker met de zon in de lak! Goed dat je hem altijd uit het water kunt halen, dat scheelt veel vervuiling en werk. Je interieur is ook heel netjes op kleur..

Omdraaien met verstevigingsbalken over dwars kan dus blijkbaar. Dat is mooi want ik heb geen heftruck, alleen twee takels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.