Deze keer iets nauwkeuriger geweest met het uitmeten.
Het gat was nu een millimeter te klein, dus dat viel nog wel op te lossen. Helaas was ik hier te lang aan de lange kant bezig terwijl hij klemde op de korte kant. De balk past nu precíes, maar naar mijn smaak iets te soepel, hij schuift er perfect in alsof het een puzzeltje is. Niks dat de PU lijm niet op gaat lossen in ieder geval, bovendien komt de kracht er dwars op te staan en niet in de lengte van de verbinding.
Daarna alle randjes gefreesd waar mogelijk, en naar aanleiding van de tip, en mogelijk gemaakt door mijn vlijmscherpe nieuwe beiteltjes, de onbereikbare randjes met de beitel afgeschuind (héél voorzichtig, en dat ging bijna overal goed
). Daarna zoals ook bij het blad het freesrandje, dat een scherpe rand en hoek van 45 graden overlaat, zacht gemaakt met korrel 180. Het ziet er nu hartstikke strak uit en niet te vergeten lekker glad voor de vingertjes. Niet dat je deze tafel vaak op zult tillen...
... want het is best een gevaarte, met 2 meter 95 lang.
Ik de heb de ligger nog niet verlijmd, want ik heb geen lijmklemmen van 3 meter. Dat betekent dat ik het klemmen met blokken en spanbanden moet doen, en daarbij loop ik risico op een niet-haakse verbinding. Daarom ga ik deze pas verlijmen als ik de lange bladliggers, die ik op exact dezelfde lengte ga maken, er in heb liggen. Op die manier is alles haaks (of toch zo haaks als mogelijk met deze lengtes en bijbehorende gewichten, in mijn eentje) en krijg ik niet dat ik straks een balk ergens tussen moet frotten die eigenlijk niet (meer) past. Uiteraard komen de dwarse bladliggers daarin gelijk mee. Met andere woorden, de kooiconstructie is het volgende punt op de agenda.