Hoi Houtmensen,
Mijn eerdere topic "Planken zagen in Zuidlimburg", is tot een goed eind gebracht. Het hout ligt inmiddels mooi opgelat te drogen.
Voor andere plankzagers zie het topic alhier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8953-Planken-zagen-in-ZuidLimburg
Nu de stammen verzaagd zijn, zal ik me in de nabije toekomst richten op de rest van mijn stapel hout.
En daarom is het tijd voor de opvolger van "planken zagen". Namelijk "Plankjes zagen wederom in Zuid Limburg", alleen doet de regio er nu niet zo toe.
Het gaat deze keer zo'n ruim 30 kortere blokken Esdoorn en Judasboom.
Het betreffen stukken in Ø max. 20-25cm, lengte om en nabij de meter.
Hier wil ik zelf kleinere plankjes uit halen.
Ook hier zijn weer meerdere opties.
Alles naar een houtdraaier brengen vind ik stiekem een beetje jammer, gezien bij die potjes en pannetjes 95% van het hout ook versnipperd wordt.
Wat vinden jullie, loont het zich om een lintzaag te kopen, of is dat idioot voor zo'n eenmalige partij hout? Ik zal het dan toch wel vaker gaan gebruiken maar dan zit ik weer te hannessen met een kwalitatief mindere machine, HBM of Axminster ofzo (of mag ik niet miepen over deze merken als niet-professional?)
I thank you guys in advance
Groet Robert
Mijn eerdere topic "Planken zagen in Zuidlimburg", is tot een goed eind gebracht. Het hout ligt inmiddels mooi opgelat te drogen.
Voor andere plankzagers zie het topic alhier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8953-Planken-zagen-in-ZuidLimburg
Nu de stammen verzaagd zijn, zal ik me in de nabije toekomst richten op de rest van mijn stapel hout.
En daarom is het tijd voor de opvolger van "planken zagen". Namelijk "Plankjes zagen wederom in Zuid Limburg", alleen doet de regio er nu niet zo toe.
Het gaat deze keer zo'n ruim 30 kortere blokken Esdoorn en Judasboom.
Het betreffen stukken in Ø max. 20-25cm, lengte om en nabij de meter.
Hier wil ik zelf kleinere plankjes uit halen.
Ook hier zijn weer meerdere opties.
Alles naar een houtdraaier brengen vind ik stiekem een beetje jammer, gezien bij die potjes en pannetjes 95% van het hout ook versnipperd wordt.
- "Houtzagerij Athanor" is mij hier niet onopgevallen gebleven, ik heb echter vanalles maar nog géén lintzaag...
Nu zou ik deze wel willen kopen, het is dan in eerste instantie puur voor deze blokken...
Echter plaats voor een grote machine heb ik niet echt, en financieel gezien zal het nu dan ook geen kapitale superdeluxe machine worden.
Gezien de zaaghoogte (20cm toch zeker nodig), kom ik uit op de grote lintzagen die tot 30cm kunnen gaan. Een grote, dikke, vette stationaire machine dus.
Later, als ik nóg groter ben
, zal ik zeker een dikke lintzaag machine ala hammer of felder hebben, nu echter nog niet.
Een kleinere krijg ik nog wel weg gewerkt maar een grote no-way. Als ik nu dus een lintzaag aanschaf, zal ik die voor deze partij stammetjes gebruiken en hoogstwaarschijnlijk weer verkocht moeten zien te krijgen. Hier verlies ik dan uiteindelijk toch geld op. Liever spaar ik een tijd en koop ik in één keer goed materiaal.
- Is er een manier om dit fatsoenlijk met de hand te zagen? Vroeger zaagde men toch ook planken met de hand? Duurt wel ff, maar in principe heb ik de tijd...
- Ergens las ik over een zgn. "froe" (Engels), een kruising tussen een kloofbijl en een ontzettend brede bijtel. Je maakt er houten-shingles mee, door telkens een dunne plak van een stam te klieven. Is dat bruikbaar om gecontroleerd plankjes van 10 á 15 mm te hakken? Zelf denk ik van niet.
Wat vinden jullie, loont het zich om een lintzaag te kopen, of is dat idioot voor zo'n eenmalige partij hout? Ik zal het dan toch wel vaker gaan gebruiken maar dan zit ik weer te hannessen met een kwalitatief mindere machine, HBM of Axminster ofzo (of mag ik niet miepen over deze merken als niet-professional?)
I thank you guys in advance
Groet Robert
Laatst bewerkt: