Pinokkio

P

Pel

Guest
Met kindervakantiewerk hebben ze hier in het dorp een kinderkermis, daar hadden ze een luidsprekertje in een oude auto gebouwd, op een afstand stond iemand met een microfoon. Als er dan een kind langs kwam dan begon die auto te spreken, er werd dan bijvoorbeeld de vraag gesteld hoe heet jij. Het was wonderbaarlijk de kinderen begonnen gewoon met de auto te praten, en voerde soms hele gesprekken met de auto. Die mogelijkheid zou je met de Pinokkio ook kunnen hebben.

Groet pel
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Altijd een vak apart dat spuiten.
Zo'n cabine wil ik ook wel, handiger als met mijn spuitbusjes :D

Ziet er goed uit allemaal.

Inderdaad lemen, spuiten is een vak apart, maar dit heb ik al heel veel gedaan.
Ik heb wat betreft houtbewerking van alle walletjes gegeten.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Met kindervakantiewerk hebben ze hier in het dorp een kinderkermis, daar hadden ze een luidsprekertje in een oude auto gebouwd, op een afstand stond iemand met een microfoon. Als er dan een kind langs kwam dan begon die auto te spreken, er werd dan bijvoorbeeld de vraag gesteld hoe heet jij. Het was wonderbaarlijk de kinderen begonnen gewoon met de auto te praten, en voerde soms hele gesprekken met de auto. Die mogelijkheid zou je met de Pinokkio ook kunnen hebben.

Groet pel

Daar heb ik ook al bij stil gestaan, maar zal eerst eens afwachten hoe het publiek live reageert als ze pinokkio ontmoeten.
Zeker een goed idee Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het vernisproces van het sokkeltje of podiumpje vernist is ook met de spuitpistool gedaan, maar een foto vergeten te nemen.
PB161793.jpg

Ik trakteer jullie nog eens met het totale resultaat hoe pinokkio er nu uitziet na zijn verniskuur.
Alles onderdelen zijn no losjes waarvan het geheel nu moet uitharden tot morgen.
Daarna volgen de laatste loodjes, namelijk samen bouten met moeren en stangen plus de neusbediening met motortje.
Er moet ook nog een mondje erop geschilderd worden.
Eigenlijk zou ik nog knopen op de romp doen, maar ik denk dat dit wat te veel zal worden.

PB161798.jpg
 
A

Athanor

Guest
Grote klasse Didier!! Ook mijn vrouw werd steeds enthousiaster toen ik de voortgang liet zien, "hij is zo leuk!" roept ze steeds.....

Complimenten van ons beiden!

Groet van Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Grote klasse Didier!! Ook mijn vrouw werd steeds enthousiaster toen ik de voortgang liet zien, "hij is zo leuk!" roept ze steeds.....

Complimenten van ons beiden!

Groet van Fons

Fons en vrouwtje,
Als dit geen grote klasse is om uw eigen vrouw al te betrekken op het forum.
Ik ben blij uw vrouw enthousiast te maken.
Ligt dat nu eigenlijk aan mij of aan pinokkio?
Toch allebei bedankt voor het compliment hoor.
Momenteel ben ik hem nu aan het samen steken en mijn schoonbroer heeft het idee gehad om er een PLC'tje erin te steken.
Als zijn bijdrage afgerond is, maak ik nog een filmpje van de werking over zijn neus.
Groetjes Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een pronk stuk voor de beurs in september volgend jaar.
Ik hoop dat ik deze dan in het echt kan bewonderen.

Bedankt Didier dat je ons mee hebt laten genieten.

Nu weten we het zeker Didier is Gepetto ;)

Gr Edwin

Bedankt Edwin dat je mij inschat als Gepetto.
Ik wacht nu nog op de programmatie dat mijn schoonbroer moet doen om als nog het laatste loodje op de forum te plaatsen.
De neus moet nog in beweging getoond worden aan jullie.
Ik hoop het zaterdag te kunnen plaatsen via een filmpje.
Het zal wel eens passen dat hij live te zien is in Nederland.
Groetjes Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het vergaren met bouten en en draadstang is gebeurd bij pinokkio.
Motortje is geplaatst en ik zit in de zevende hemel.

De plaatsbepaling op het sokkeltje gedaan via kleefband.
PB171799.jpg

Gaatjes voorboren waar de schoen staan om vervolgens te schroeven.
Er werd ook een streepje vernis afgeschraapt om een betere verlijming te bekomen tussen schoenen en sokkeltje.
PB171800.jpg

Lijm aan het sokkeltje doen en schoenen vast schroeven.
PB171801.jpgPB171802.jpgPB171804.jpgPB171805.jpg

Gat doorboren in de schoen om elektriciteit via het sokkeltje naar het hoofd door te kunnen steken.
PB171808.jpgPB171810.jpg

Gat dwars door in het linkerbeen geboord (elektriciteitskabel) , de linker broekspijp alsook het broekschijfje.
PB171814.jpgPB171811.jpg

De benen met de broekspijpen en broekschijfje samen lijmen plus schroeven.
PB171819.jpgPB171820.jpgPB171821.jpgPB171823.jpgPB171824.jpg

Het geheel van de benen met broek lijmen in de schoenen.
PB171831.jpgPB171834.jpg

Armen vast bouten in de romp.
PB171837.jpgPB171838.jpgPB171839.jpgPB171840.jpgPB171842.jpgPB171845.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een draadstang in de broeksschijf vast draaien.
PB171850.jpgPB171851.jpg

Het nekkraagje zonder lijm op de romp plaatsen.
PB171853.jpg

Gaatjes in een passende vloot boren om elektriciteit door te steken.
Eigenlijk is 1 kabeltje voldoende, maar ik trek er 1 in indien ik nog een luidsprekertje wil bij plaatsen of iets anders.
PB171846.jpgPB171848.jpgPB171854.jpgPB171856.jpgPB171855.jpg

Kabels door de romp steken.
PB171857.jpg

En heb ik het vrouwtje en dochter lief aangesproken om een handje te helpen.
Weer 2 kleedjes betalen om het goed te maken.
PB171858.jpgPB171859.jpg

Op de grote vloot in het hoofd werd nog een kleine vloot geplaatst om vervolgens een moer op de draadstang te draaien.
Zo vormt alles één geheel die weer gemakkelijk uit elkaar genomen kan worden.
PB171861.jpgPB171866.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Metalen plaatje met aangelaste ring waarvan de binnendiameter gelijk is aan de de neusdiameter in het hoofd steken.
Aan het vlakke plaat gedeelte is een veer vast gemaakt die de neus moet naar buiten trekken als het motortje draait met de excentrische schijf.
komt wel duidelijker met de volgende stappen.
PB171872.jpgPB171877.jpgPB171873.jpg



In het hoofd werd al eerder een bout vast gelijmd aan de achterkant van het hoofd.
Nu moet er een gladde staaf met een diameter van 10 mm in geschroefd om de houten neus te doen glijden.
PB171876.jpgPB171884.jpg

Het hoedschijfje werd op het hoofd gelijmd om het moortje te kunnen plaatsen en vast schroeven.
De excentrische schijf duwt constant tegen het vlakke metalen plaatje achteraan de neus.
Doordat het motortje altijd in dezelfde richting draait, trekt de veer ook op bepaalde momenten waardoor de neus constant kan bewegen.
Hiervan kan ik moeilijk een foto nemen aangezien het heel krap is om in het hoofd nog te kunnen kijken.
Hopelijk is de uitleg duidelijk genoeg.
PB171888.jpgPB171889.jpgPB171892.jpgPB171893.jpg

Metalen beugeltje met een opgelaste bout erop gemaakt om het hoedje erop te kunnen draaien.
Het motortje werd weer uitgehaald om de beugel er gemakkelijk te kunnen inschroeven.
terwijl het motortje eruit was, werd er nog een schuine rand aan te blokje van het motortje geschuurd.
Dit heeft te maken met het schuine gedeelte van de hoed. Ander kan hij niet volledig dicht draaien tot tegen de hoedschijf.
PB191950.jpgPB191952.jpgPB191954.jpgPB201959.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De elektriciteitskabel aan het motortje schakelen en het hoedje op de bout draaien.
In het hoedje zelf zit er een inslagmoer met nog wat vijzen erbij.
PB201960.jpgPB201961.jpgPB201962.jpg

Nu nog een mondje maken die ik er zal op kleven en dan nog het filmpje met de beweegbare neus.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hij is echt heel mooi geworden.
En gelukkig heeft die geen kleurtje gekregen dat was echt zonde geweest van die mooie tekeningen in het hout.
Hoeveel cm kan de neus eigenlijk groeien?
Was misschien ook wel leuk geweest om de ogen ook beweegbaar te maken al zou dat ook wel weer ingewikkeld worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.