Pinokkio

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Eindelijk had ik even tijd om op mijn gemakkie deze draad door te lezen. Ik heb genoten!
En het resultaat wordt geweldig! Chapeau!

Bedankt Lemen voor het doornemen van mijn topic en de mooie woorden.
Ik ben dubbel tevreden dat je ervan hebt genoten.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gemaakt!! Genoten van alle info,reacties en de stevige vleug humor.

Bedankt Huib.
Humor mag er zeker bij horen in onze verslagen. Het maakt het nog aangenamer om iets te plaatsen of te volgen.
We zijn allemaal goed bezig als forumlid.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heel mooi gemaakt en knap dat alles zo past en in goede verhouding staat tot het geheel. Ook naar je site gekeken en dat moet ik iedereen aanraden om ook eens te doen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi topic, geweldig petje af Didier !!!!!!!

Bedankt Eric, zijn neus is al in werking met een motortje en ik moet zeggen dat ik er heel fier op ben.
Het eindresultaat zal naar het einde van volgende week met een filmpje te zien zijn wat de neus betreft.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik had jou berichtje over het stuk hout dat ik je gegeven had gemist Didier.
Jij zou proberen te achterhalen wat voor hout het precies was en nu zag ik net dat je er de naam Rio Palisander bij hebt staan, is dit zeker?
Verder was dit weer een heel mooi educatief onderwerp en jazeker, Pinokkio heeft wel erg luxe schoenen aan.
Ga je nog iets met kleuren doen of laat je hem zo?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik had jou berichtje over het stuk hout dat ik je gegeven had gemist Didier.
Jij zou proberen te achterhalen wat voor hout het precies was en nu zag ik net dat je er de naam Rio Palisander bij hebt staan, is dit zeker?
Verder was dit weer een heel mooi educatief onderwerp en jazeker, Pinokkio heeft wel erg luxe schoenen aan.
Ga je nog iets met kleuren doen of laat je hem zo?

Rien,
Ik heb iemand aangesproken die enorm veel af weet van houtsoorten en hij bevestigde mij dat het rio palissander zou zijn. De rozengeur die aanwezig is zou een typisch kenmerk ervan moeten zijn en ik moet zeggen dat die geur eigenlijk aanwezig was tijdens het draaien. Het zou iets zeldzaam moeten zijn zei de persoon tegen me. Dus , pinokkio heeft zoals u het aangeeft zeldzame schoenen aan. De merknaam van de schoenen zijn vanaf nu Rienus.
Ik zal pinokkio zeker niet kleuren. Ik laat hem in zijn natuurlijk hout. De twijfels lagen in het begin groot, maar hoe meer pinokkio werd opgebouwd, hoe meer ik ervan overtuigt was dat dit zo moet blijven.
Per slot van rekening, we zijn houtdraaiers en geen schilders.
Ik ben een houtbewerker in hart en nieren waarvan het hout een natuurlijk product is die we verwerken. De charmes moeten blijven zoals ze zijn.
Groetjes Rien van Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een motortje? Je maakt me nieuwschierig:rolleyes:

Hier zie je al het motortje met een excentrische schijf op vast gemaakt.
PB131706.jpg
Ik heb al foto's in mijn bezit, maar niet voldoende om alles gemonteerd te tonen.
Wat ik u al mee kan geven is dat het motortje alleen rechts draait in samenwerking met een veer en een metalen ringplaatje op de neus.
Hopelijk is uw nieuwsgierigheid al wat doorbroken.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Rien,
Ik heb iemand aangesproken die enorm veel af weet van houtsoorten en hij bevestigde mij dat het rio palissander zou zijn. De rozengeur die aanwezig is zou een typisch kenmerk ervan moeten zijn en ik moet zeggen dat die geur eigenlijk aanwezig was tijdens het draaien. Het zou iets zeldzaam moeten zijn zei de persoon tegen me. Dus , pinokkio heeft zoals u het aangeeft zeldzame schoenen aan. De merknaam van de schoenen zijn vanaf nu Rienus.
Ik zal pinokkio zeker niet kleuren. Ik laat hem in zijn natuurlijk hout. De twijfels lagen in het begin groot, maar hoe meer pinokkio werd opgebouwd, hoe meer ik ervan overtuigt was dat dit zo moet blijven.
Per slot van rekening, we zijn houtdraaiers en geen schilders.
Ik ben een houtbewerker in hart en nieren waarvan het hout een natuurlijk product is die we verwerken. De charmes moeten blijven zoals ze zijn.
Groetjes Rien van Didier.

Van die rio palissander ben ik intussen niet zo zeker van. Als ik je verdere foto's bekijk lijkt het me eerder violet palissander oftewel Dalbergia cearensis. Ook een zeer mooie houtsoort!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Motor ziet er interessant uit! Had zelf iets meer in de richting van een spindel gedacht waaraan een motor zou hangen dus ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Van die rio palissander ben ik intussen niet zo zeker van. Als ik je verdere foto's bekijk lijkt het me eerder violet palissander oftewel Dalbergia cearensis. Ook een zeer mooie houtsoort!

Jokke,

Ik heb hier nog een paar foto's van het hout die misschien iets duidelijker zijn voor jou.


In mijn ogen gaat het om 2 houtsoorten.
P4280168.jpg

dit lijkt in mijn ogen erg op het Rio Palisander.
P4280194.jpg

Dit lijkt me duidelijker een andere soort maar wat?
P4280170.jpg

Tit zijn de ruwe blokken die ik ooit eens van een oom heb gekregen die zelf ook een hobbydraaier was.
P4210165.jpg
 

Bijlagen

  • P4280192.jpg
    P4280192.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 193

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Violet palissander heeft een paarse schijn. De eerste foto lijkt daar wat op. Je kan met de latijnse namen altijd eens googelen op afbeeldingen. Dan ga je nog veel nuanceverschillen krijgen maar met wat vergelijken moet je die houtsoort er toch uithalen. De donkere houtsoort zou ook coromandel kunnen zijn. Ik betwijfel een beetje dat dit Rio is omdat wanneer je bij een stuk rio een scheur in het hout ziet, het hout langs de scheur volledig zwart kleurt. Ik zie wel een scheurtje op de foto maar ik zie geen zwarte verkleuring. Bij de derde foto denk ik aan Santos Palissander. Natuurlijk zijn de kleuren op foto soms anders dan in het echt.
Je hebt anders wel een mooie collectie hout moet ik zeggen! Spring er zuinig mee om, het aanbod is niet groot meer en dat zal er niet meer op beteren, integendeel!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Pinokkio heeft zijn afwerkingslaag gekregen.
Hij is vernist met de spuitpistool.
Er werden 2 lagen saeler gegeven en 2 lagen vernis.

Hier wat sfeerbeelden die genomen werden op mijn school. We hebben een heel goede ingerichte spuitcabine.

De romp.
PB161735.jpgPB161736.jpg

De neus.
PB161738.jpg

Het hoedje.
PB161739.jpg

Het hoofd.
PB161741.jpgPB161742.jpgPB161745.jpg

De (Rienus) schoenen, nekkraagje, hoedschijfje en de schijf voor de broekspijpen.
PB161747.jpgPB161751.jpgPB161749.jpg

De armen met de mauwdeeltjes.
PB161753.jpgPB161754.jpg

De benen met broekspijpen.
PB161757.jpgPB161761.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Tijdens het droogproces van de saeler en vernislagen heb ik nog een sokkleltje of podiumpje gemaakt om pinokkio erop te plaatsen.
Daaronder moet het besturingssysteempje komen van de neus die het motortje moet aandrijven.
De keuze van het hout is esdoorn. Zo komen de donkere rio palissander schoenen mooi tot zijn recht.

Hier de stukken die nog moeten worden verzaagd.
PB161763.jpg

De stukken werden na het zagen geschaafd en samen gelijmd om een oppervlakte te kunnen bekomen van 300 x 300 mm.
PB161766.jpg

Resultaat na uitharding van de lijm.
PB161768.jpg

De werkstukken zijn dan in het verstek gezaagd met de paneelzaag.
PB161774.jpgPB161775.jpgPB161770.jpgPB161771.jpg

Het samen lijmen van het geheel.
De opstaande delen werden gewoon met plakband eens samengesteld en na de controle werd de lijm aangebracht?
Er werd een structanlijm genomen die na een 20-tal min. al hard is.
PB161777.jpgPB161778.jpgPB161776.jpgPB161779.jpgPB161780.jpgPB161781.jpgBekijk bijlage 38637PB161783.jpg

Resultaat na uitharding lijm.
PB161788.jpgPB161790.jpg

Het sokkeltje of podiumpje schuren met de langebandschuurmachine.
PB161792.jpgPB161791.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.