Persen van snippers/krullen tot briketten?

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Dag allen,

Iemand wel eens een soort "pers" gemaakt om houtsnipper/krullen tot briket-achtige stukken te persen? Als ik met een projectje bezig ben, gooi ik zo 3 of 4 van die emmers in de kliko. Doet ergens toch een beetje pijn en qua ruimte zit zo'n ding ook gelijk vol.

Any thoughts?

Groeten,
Gilles
 

Bijlagen

  • Houtkrullen.JPG
    Houtkrullen.JPG
    326,4 KB · Weergaven: 32

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Hmm, ooit wel eens iets gezien, maar weet niet meer precies hoe en wat. Ik zou zelf denken aan een hydraulische krik, stalen buis met een behoorlijke diameter (70/80mm oid) dikwandige buis lijkt me verstandig. Als je daar dan bijvoorbeeld 60cm van vult met een beetje nat zaagsel en dan samenperst met de krik, lijkt het me dat je best behoorlijke briketten moet kunnen maken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Timmerman Koos heeft hier een timmertip aangewijd, al een hele tijd geleden. Nat maken kun je beter niet doen. ‘T is wel gemakkelijk, maar de briketten die je maakt moeten dan best wel lang drogen voordat ze in een kachel gebruikt kunnen worden. Ik denk dat je beter parafinne was kunt gebruiken als bindmiddel.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Parafinewas klinkt inderdaad ook goed, ik heb net weer een oud YouTube filmpje gevonden:
hij gebruikt wel water, maar geeft ook aan dat hij ze minstens twee weken in zijn kas laat liggen om verder te drogen. Weliswaar woont hij in Ierland (je hoort het haast niet aan hem hoor) en heeft hij wat minder zon en meer vocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik ben ook benieuwd wat als bindmiddel kan gebruikt worden. Parafine heb ik geprobeerd maar dat lukte niet, ik ben gestopt toen ik het gevoel had dat ik meer prafine dan zaagsel verwerkte :)

Kris
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Hmm, ooit wel eens iets gezien, maar weet niet meer precies hoe en wat. Ik zou zelf denken aan een hydraulische krik, stalen buis met een behoorlijke diameter (70/80mm oid) dikwandige buis lijkt me verstandig. Als je daar dan bijvoorbeeld 60cm van vult met een beetje nat zaagsel en dan samenperst met de krik, lijkt het me dat je best behoorlijke briketten moet kunnen maken.

Ja, zoiets had ik ook in gedachten... Dikke buis, gaten erin, pers erop, onderkant die open kan...

Ik ken het filmpje van Koos, maar vind het nogal een gevaarte, lijkt wel goed te werken. Het filmpje van "de Ier" ken ik niet, qua principe overeenkomstig. Denk dat de constructie nog wel iets verbeterd kan worden... ook zouden de blokken wat mij betreft best een stuk langer mogen zijn, hij heeft wel erg dunne schijfje. Beetje bewerkelijk.

Qua drogen zou niet veel uitmaken, gewoon wegleggen en tegen de winter is het vast droog.

Heeft er iemand verbeter suggesties voor het "apparaat van de Ier"?
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
De druk in die hydaulische brikettenpersen is juist zo hoog, omdat je dan geen bindmiddel nodig hebt.

Dat zou idd erg makkelijk zijn, dan is het:

1. krullen in een kuip en water toevoegen tot het een mooi papje wordt
2. even laten weken, hout wordt zachter
3. mixer erop
4. persen
5. drogen

Zeker als er geen bindmiddel nodig is vanwege het werken met hoge druk
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je begrijpt me verkeerd. De druk in een hydraulische brikettenpers is zo hoog, dat droge spanen zonder bindmiddel of nat maken aan elkaar hechten. Een citaat van een productpagina hier:

Het persen geschiedt zonder bindmiddel, waarbij de houtvochtigheid maximaal niet meer mag bedragen dan ca. 18%.
...
De perscilinder perst nu met een druk van ca. 70-120 bar (materiaalafhankelijk) zo lang tegen de gesloten tang, totdat de bovengenoemde druk bereikt is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tuurlijk, de krik levert kracht, voor het omrekenen naar druk moet je de oppervlakte meenemen. Hoe kleiner de buis, hoe groter de druk. 1 bar is ongeveer 1 kg/cm2, dus een krik die zeg 1000 kilo kan tillen, mag dan voor 120 bar 8 cm2 oppervlakte persen.
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Tuurlijk, de krik levert kracht, voor het omrekenen naar druk moet je de oppervlakte meenemen. Hoe kleiner de buis, hoe groter de druk. 1 bar is ongeveer 1 kg/cm2, dus een krik die zeg 1000 kilo kan tillen, mag dan voor 120 bar 8 cm2 oppervlakte persen.

Inderdaad, verkeerd begrepen. Ja, kan ik me eigenlijk ook wel voorstellen. Maakt het proces potentieel nog schoner. Thanx!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Lijkt me nogal een lastig traject om van je krullen af te komen, of zie ik dat verkeerd. Ik moet afvoeren via Kliko en tuin, ook omslachtig maar iets eenvoudiger.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Na een avondje houtdraaien zit ik ook vaak met deze vraag. Weggooien is zo zonde. Nu kan ik tegenwoordig de houtkrullen van het draaien kwijt in het aardbeienbed van mijn vrouw, maar dat kan ook niet eindeloos :D. Briketten of aanmaakblokjes persen zou een goede oplossing zijn. De oplossing met de krik is zo gek nog niet. 8 cm2 is niet zo veel voor een briket, maar voor een aanmaakblokje meer dan genoeg. Ik ga er eens over nadenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: blommetje92

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die brikettenpers heeft een ram van 5 cm. Als ik zo de foto bekijk, is de cilinder minstens 3x die diameter. Bij 120 bar heb je het dan al over 20 ton. Lijkt me ook waarschijnlijker met een 5.5 kw motor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.