pergola voor zonnepanelen

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Vergunning zal ik naar kijken. Wanneer ik de balkjes van 3400 dubbel zoals jij en AvdLinden voorstelt, dan dien ik deze onderling te koppelen. Is dat het best gedaan met slotbouten door en door? om de 60cm?
Nee verlijmen, er mag geen beweging zitten (schuiven) in het raakvlak en dat is de verkeerde richting voor schroeven en bouten.
Ik zou idd eerst maar eens kijken of dit zomaar gebouwd mag worden voordat je er al teveel tijd in gaat steken. Er kan tegenwoordig best veel vergunningvrij, maar zeker niet zomaar alles.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
171
83
Aalten
Informeer bij de panelen leverancier waar de ondersteunende balken moeten zitten. Ik heb een stalen frame gemaakt en het hele zaakje op de grond staan met beton poeren. De ondersteuning zit niet rondom, maar op 1/3 van de lange zijde. Werd een verrassing met extra uitgaven.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Informeer bij de panelen leverancier waar de ondersteunende balken moeten zitten. Ik heb een stalen frame gemaakt en het hele zaakje op de grond staan met beton poeren. De ondersteuning zit niet rondom, maar op 1/3 van de lange zijde. Werd een verrassing met extra uitgaven.
Ga ik doen. Doorgaans heeft een 'portrait' paneel 2 ondersteunende profielen (in dit geval balkjes) aan deze profielen worden de 2 lange zijden van het paneel met 2 klemplaatjes per zijde vastgezet. De positie van de balken is in het ontwerp verplaatsbaar naar de, door de panelen leverancier, voorgeschreven positie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Ja kan ik me iets bij voorstellen, heb jij wat dat betreft kijk op de voorgestelde verbinding? 'Koud' op elkaar, voorboren en dan met rvs slotbouten vast gezet?
Hangt er vanaf hoe je ze wil hebben? De balkjes zijn vrij dun waardoor de bouten tamelijk dicht aan de rand komen te zitten (3 cm). De lengte speelt ook een rol.Hoe langer, hoe beter. Het moeten niet noodzakelijk balkjes zijn. Staalkabel met spanners kan ook.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Azobe is keihard en loodzwaar. [...] Dus qua sterkte hoef je je geen zorgen te maken, lijkt mij.
IJzer is ook enorm sterk, maar als het balkje te iel is stort de hele zaak alsnog in elkaar. Vandaar dat er normen zijn over de sterkte waarmee je mag rekenen per houtsoort. En dan is een 70x70 mm balk in azobe niet sterk genoeg.
In de tekening heb ik de 12 panelen toegevoegd (blauw), de klemplaatjes heb ik met groene stippen weergegeven
Lees mijn eerdere advies nog eens over de ringbalk en dakbalken. Zoals het nu getekend is wordt alles gedragen door die drie balken van 340 cm, dat gaat niet goed.
Ik zou zeggen, teken het eerst eens opnieuw, gebruik de balkenschuif om te bepalen welke hart-tot-hart-afstand je nodig hebt met balken van 140x70 mm, en kijk dan of je uitkomt met hout.
Als mijn berekening klopt, mag de balkhoogte van azobe 0.87x de hoogte van een C30 balk zijn.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
IJzer is ook enorm sterk, maar als het balkje te iel is stort de hele zaak alsnog in elkaar. Vandaar dat er normen zijn over de sterkte waarmee je mag rekenen per houtsoort. En dan is een 70x70 mm balk in azobe niet sterk genoeg.

Lees mijn eerdere advies nog eens over de ringbalk en dakbalken. Zoals het nu getekend is wordt alles gedragen door die drie balken van 340 cm, dat gaat niet goed.
Ik zou zeggen, teken het eerst eens opnieuw, gebruik de balkenschuif om te bepalen welke hart-tot-hart-afstand je nodig hebt met balken van 140x70 mm, en kijk dan of je uitkomt met hout.
Als mijn berekening klopt, mag de balkhoogte van azobe 0.87x de hoogte van een C30 balk zijn.
Allemaal enorm bedankt. Ik ga met al jullie adviezen opnieuw aan de slag. Ik denk dat ik uit moet gaan van nieuw gekocht hardhout en de donorbalken ergens anders voor zal gebruiken. Wanneer ik zover laat ik het plannetje hier opnieuw zien. to be continued...gr Yvo
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als je de 340cm dubbel gebruikt gaat het wel goedkomen. Voor de staanders gaat het vooral over knik. Dat zal wel loslopen met deze belasting. Het verwijzen naar de balkenschuif heeft voor deze toepassing niet zoveel zin.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Als je de 340cm dubbel gebruikt gaat het wel goedkomen. Voor de staanders gaat het vooral over knik. Dat zal wel loslopen met deze belasting. Het verwijzen naar de balkenschuif heeft voor deze toepassing niet zoveel zin.
Zeer zeker wel, want sneeuwbelasting is niet te onderschatten, dus dakbelasting is gewoon gelijk en geldt voor ieder bouwwerk. Vergunningsvrij of vergunningplichtig haalt daarbij niets uit.
Vraag die nog steeds niet is beantwoord is of dit nu vergunningsvrij is, want anders zal de Gemeente sowieso de constructie beoordelen adhv een te maken berekening.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Nee verlijmen, er mag geen beweging zitten (schuiven) in het raakvlak en dat is de verkeerde richting voor schroeven en bouten.
Ik zou idd eerst maar eens kijken of dit zomaar gebouwd mag worden voordat je er al teveel tijd in gaat steken. Er kan tegenwoordig best veel vergunningvrij, maar zeker niet zomaar alles.
Ook bij vergunningvrij moet een constructeur betrokken te zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Ook bij vergunningvrij moet een constructeur betrokken te zijn.
Nee hoor, het moet voldoen, maar er hoeft geen berekening te worden gemaakt. Bij twijfel kan de Gemeente wel om onderbouwing vragen en dan zul je wel moeten aantonen middels een berekening. Op voorhand dus niet noodzakelijk, maar in sommige gevallen wel aan te raden.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Nee hoor, het moet voldoen, maar er hoeft geen berekening te worden gemaakt. Bij twijfel kan de Gemeente wel om onderbouwing vragen en dan zul je wel moeten aantonen middels een berekening. Op voorhand dus niet noodzakelijk, maar in sommige gevallen wel aan te raden.
Dat lijkt me voor al die wiel uitvinders hier dan wel aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Dat lijkt me voor al die wiel uitvinders hier dan wel aan te raden.
Ach, men krijgt hier ook genoeg advies van mensen met verstand van zaken en met wat filtering gaat het resultaat dan redelijk binnen de normen vallen. Als iemand verkiest dat advies te negeren dan zou diegene in real life ook niet hebben geluisterd waarschijnlijk.
Maar eens dat iets minder noodzaak tot filteren af en toe wel fijn zou zijn....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
De staanders kan je ook prima dubbel maken. Ik heb dat zo gedaan bij mijn carport. De liggers klem je dan tussen twee balkjes.Zal morgen een foto plaatsen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Zouw een ding willen zeggen bouw zwaader dan normaal ,
Het weer wordt steeds zwaarder de stormen worden harder de sneeuwval kan veel worden
Jaren terug lachte de aannemer mij uit dat ik zwaardere balken en dikkere isolatie wou hebben
Voor mijn op bouw ,
Wat ben ik blij dat het toen toch wat zwaarder is gemaakt , wat ik nu zie hoe zwaar men soms bouwt,
Die gasten stonden er vroeger bij en lachten mij uit, voor wat zwaarder bouwen , en kijk nu eens ,
Staan nu met de mond vol tanden als ik zeg wat doe je nu?
 
  • Leuk
Waarderingen: Clements

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Zeer zeker wel, want sneeuwbelasting is niet te onderschatten, dus dakbelasting is gewoon gelijk en geldt voor ieder bouwwerk.
De belasting is wel gelijk maar voorspelbaar minder uniform. Daar houd de balkenschuif geen rekening mee. Als je rekent met 60 kg/m2 sneeuw belasting kan het met de 70x70 makkelijk uit. Of dat dynamisch ook goed gaat hangt ervan af hoe deugdelijk de schoring is uitgevoerd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
De staanders kan je ook prima dubbel maken. Ik heb dat zo gedaan bij mijn carport. De liggers klem je dan tussen twee balkjes.Zal morgen een foto plaatsen.
De belasting is wel gelijk maar voorspelbaar minder uniform. Daar houd de balkenschuif geen rekening mee. Als je rekent met 60 kg/m2 sneeuw belasting kan het met de 70x70 makkelijk uit. Of dat dynamisch ook goed gaat hangt ervan af hoe deugdelijk de schoring is uitgevoerd.
Je komt niet eens in de buurt van de sterkte norm noch ga je voldoen op buiging.
Je moet bouwen volgens de geldende regels, niet volgens de regels die mensen hier zelf denken te kunnen bepalen, zoals ergens bovenstaand al aangehaald. De balkenschuif is (globaal) gebaseerd op de geldende regels en ieder bouwwerk moet daar gewoon wettelijk aan voldoen.
Ik heb het niet verzonnen, maar het is niet anders......
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ha. Ik heb daarnet blijkbaar een foutje gemaakt. Gelukkig is het geen brug en is het verschil niet verschrikkelijk maar ik kom n wel op 3mm buiging op 2150mm voor de paneeldragers. Dat is op het kantje.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik gebruik een tool die gemaakt is om buiging te bepalen. Dat is een beetje oneigenlijk maar in de praktijk voldoet dat prima. Meer als toetsing van mijn inschatting.
2,5 mm continu had acceptabel geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.