pergola voor zonnepanelen

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Goedeavond,

Laat ik mij eerst weer even voorstellen want ik kom hier niet vaak. Mijn naam is Yvo en als het even kan maak ik 't graag zelf. Op dit moment ben ik van plan een pergola te maken voor zonnepanelen.
Ik heb een aantal lengtes 70x70mm azobé gekregen waarmee ik de pergola deels mee hoop te kunnen bouwen. Helaas ontbreekt mij de kennis over deze houtsoort en online heb ik nog geen goede voorbeelden kunnen vinden. De ' balkenschuif ' geeft ook geen uitkomst want dat heeft betrekking op andere houtsoorten (meen ik).
Het huidig plan (onder meer ingegeven door het beschikbare donorhout) is als volgt:


pergola 2.jpg
Graag wil ik de kenners onder jullie vragen of deze constructie zou voldoen qua draagkracht, stabiliteit en verbindingen. De verbindingen zijn in principe allemaal 'koud' op elkaar geplaatst dus geen pen en gat of andere bewerkelijke verbindingen. De gedachte is om de verbindingen met houtdraadbouten of anders slotbouten uit te voeren. Eventueel kan ik een lijm zoals woodmax gebruiken of anders verbindingsplaten/ankers om de verbindingen te versterken wanneer dat nodig blijkt.
Graag hoor wat jullie opmerkingen, gedachten zijn over dit plan.
Alvast bedankt gr. Yvo
 

Bijlagen

  • pergola 2.jpg
    pergola 2.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb er te weinig verstand van, maar je gaat van de kenners wel vragen krijgen over hoeveel zonnepanelen, gewicht, verdeling, wijze van vast maken aan het hout, komt er een dak op, hoe zet je het vast in de grond e.d.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Het gewicht van de panelen is zeker iets om rekening mee te houden: adviezen variëren van 30 t/m 50 kg per m2 inclusief montagemateriaal op een plat dat. En dat komt bovenop de standaard belasting van regen en sneeuw.

Over het ontwerp: opvallende keuze om de balken in een kruis te leggen. Die twee lange balken moeten 4.30 m overspannen, op die kruizen is de belasting dan behoorlijk hoog.
Normaliter wordt de ringbalk - de balken die rondom een ring vormen over de palen - zwaar uitgevoerd en over de langste richting op de steunpalen gelegd, hier de richting van 4.30 m (+ overstek). Vervolgens de dakbalken in de kortste overspanning daarop (de 3.40 m).

De balkenschuif gaat inderdaad uit van constructiehout, maar geeft een heel goed inzicht van de benodigde balkmaat bij een bepaalde overspanning, hart-op-hart afstand en gewenste draagkracht. Azobe is sterker dan constructiehout, daar is ongetwijfeld een correctie voor toe te passen.
Maar ik durf te gokken dat deze balken met een hoogte van 70 mm. niet toereikend zijn voor een overspanning van 3.40 m én zware belasting door de zonnepanelen.


Edit: ik heb even met de balkenschuif gespeeld en deze tabel over houtsterkte erbij gepakt.
De balkenschuif geeft voor een ballast dak, bij overspanning van 3.40 m en hart-op-hart van 48.8 cm., een minimale balkmaat van 70x145 mm in sterkteklasse C30.
De buigsterkte van Azobé (klasse D70) is dubbel zo hoog als C30 hout, de elasticiteitsmodulus ongeveer 1,5x hoger. Zonder het exact na te rekenen zou dat nog niet uitkomen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Ik zou me eerder zorgen maken over windbelasting. Ook het monteren van schroeven etc in azobe kent wel wat problemen. Voorboren. En probeer het eerst eens uit op een reststuk. Gebruik goede kwaliteit bevestigingsmiddelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
70
Veldhoven
Zoals Chevy zegt: Met bouten en moeren (of draadeinden, zo u wilt) maar wel RVS.

Verder valt mij op dat je maar een geringe dakhoek hebt. Als ik even de tangens los laat op de breedte (3400) en het hoogteverschil (575) dan kom je op een tangens van 0,169 en dat is rond de tien graden. Zonnepanelen staan idealiter in de zomer onder 26 graden en in de winter op 36 graden.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
70
Veldhoven
Azobe is keihard en loodzwaar. Wordt gebruikt voor o.a. sluisdeuren. Harder en zwaarder dan bankirai. Heb hier al eens eerder verteld over mijn ervaringen met laden en lossen van azobe in Afrika, toen ik nog SWTK op de grote vaart was. Dus qua sterkte hoef je je geen zorgen te maken, lijkt mij.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als je het materiaal hebt zou ik de liggers van 3400 dubbelen. En zorg idd voor een goede bevestiging tegen opwaaien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
Als je de panelen op drager voor plat dak gaat plaatsen lijken me die balkjes met de door jou voorziene overspanningen nogal iel. Er moet afhankelijk van je locatie flink wat ballast bij en dan kom je voor de panelen met ballast minimaal uit op 50 kg/m2. Daar moet eventuele sneeuwlast nog bij. Dat ga je niet redden met die kepers van 7 x 7 cm met overspanning van 2 x 1 meter. Dan zou ik eerder een hellend dak maken, maar ook met kepers op pakweg 40 cm.
Ik zou eerst een offerte vragen voor de panelen zodoende dat je weet wat er van gewicht op gaat komen. Eenmaal je weet wat er van belasting te verwachten valt kan je de constructie ontwerpen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Naar mijn indruk komen de panelen direct op de pergola. Dus geen platdak gedoe met ballast. Dan heb je het over 300kg totale last, zonder sneeuw en andere zaken.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Ik zou me eerder zorgen maken over windbelasting. Ook het monteren van schroeven etc in azobe kent wel wat problemen. Voorboren. En probeer het eerst eens uit op een reststuk. Gebruik goede kwaliteit bevestigingsmiddelen.
De gedachte is om de panelen aan elke zijde met klemplaatjes ( zie afb.)en houtdraadbouten direct op de onderliggende azobe balkjes te bevestigen (eerst voorboren). In principe niet anders dan de reguliere bevestiging aan een aluminiumrails.klemplaat.jpg

 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Naar mijn indruk komen de panelen direct op de pergola. Dus geen platdak gedoe met ballast. Dan heb je het over 300kg totale last, zonder sneeuw en andere zaken.
Dat klopt panelen direct op de balkjes. De panelen zijn 25 kg à 1755x1030mm = 25kg/ 1,81m2 =13,8kg /m2.
Daarom denk ik dat ik uit kan gaan van een constructie met plat dak zonder balast, in de balkenschuif is die optie ook te kiezen. Blijft de vraag of de verzonnen constructie stabiel genoeg is en dat gewicht kan dragen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.507
966
Riemst
De schoren gaan een belangrijke functie vervullen in de constructie. Die moeten onwrikbaar zitten, anders gaat het geheel wiebelen.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Zoals Chevy zegt: Met bouten en moeren (of draadeinden, zo u wilt) maar wel RVS.

Verder valt mij op dat je maar een geringe dakhoek hebt. Als ik even de tangens los laat op de breedte (3400) en het hoogteverschil (575) dan kom je op een tangens van 0,169 en dat is rond de tien graden. Zonnepanelen staan idealiter in de zomer onder 26 graden en in de winter op 36 graden.
Klopt het zonnepaneel dak is hier rond de tien graden. De hoogte is beperkt gehouden, dat is een bewuste keuze om het ontwerp in de omgeving te laten passen. Het is niet de ideale hoek maar beter dan geen panelen.
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
De schoren gaan een belangrijke functie vervullen in de constructie. Die moeten onwrikbaar zitten, anders gaat het geheel wiebelen.
Ja kan ik me iets bij voorstellen, heb jij wat dat betreft kijk op de voorgestelde verbinding? 'Koud' op elkaar, voorboren en dan met rvs slotbouten vast gezet?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Sneeuwbelasting mag je pas verminderen boven de 30 graden en in pas op 60 graden nul, dus moet deze gewoon meegerekend worden. De balkjes zijn bij deze overspanning van 3400 gewoon te iel en dubbelen is idd de aangewezen oplossing.
Ik weet niet of je hebt gekeken naar het al dan niet benodigd zijn van een vergunning?
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Ik heb er te weinig verstand van, maar je gaat van de kenners wel vragen krijgen over hoeveel zonnepanelen, gewicht, verdeling, wijze van vast maken aan het hout, komt er een dak op, hoe zet je het vast in de grond e.d.
Misschien in de tekening niet goed zichtbaar. 2x6 = 12 panelen à 25 kg= 300kg de panelen in 2 rijen tegen elkaar aan gelegd. In de tekening heb ik de 12 panelen toegevoegd (blauw), de klemplaatjes heb ik met groene stippen weergegeven. Er komt geen andere dakconstructie onder de panelen. De gehele constructie wordt als een carport met betonpoerem onder de palen in de grond vast gezet. Zonnepanelen worden op een vlakdak montagerail-constructie ook vast gezet met de klemplaatjes die ik wil gebruiken, ik neem aan dat die bevestiging in dit geval ook zal voldoen.

pergola 3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Sneeuwbelasting mag je pas verminderen boven de 30 graden en in pas op 60 graden nul, dus moet deze gewoon meegerekend worden. De balkjes zijn bij deze overspanning van 3400 gewoon te iel en dubbelen is idd de aangewezen oplossing.
Ik weet niet of je hebt gekeken naar het al dan niet benodigd zijn van een vergunning?
Vergunning zal ik naar kijken. Wanneer ik de balkjes van 3400 dubbel zoals jij en AvdLinden voorstelt, dan dien ik deze onderling te koppelen. Is dat het best gedaan met slotbouten door en door? om de 60cm?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.