pergola voor zonnepanelen

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Ik gebruik een tool die gemaakt is om buiging te bepalen. Dat is een beetje oneigenlijk maar in de praktijk voldoet dat prima. Meer als toetsing van mijn inschatting.
2,5 mm continu had acceptabel geweest.
Dan vergeet je denk ik wat veiligheidsfactoren vanuit de norm, want de (berekende) doorbuiging gaat veel meer zijn bij de hoofdoverspanningen. De overspanningsmaat is een vrij gangbare en ik weet praktijkmatig welke dimensies daarbij horen en dat is niet 70x70. Of praten we nu over verschillende dingen?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
We praten in zoverre over verschillende dingen dat jij vanuit je architect perspectief geneigd lijkt alles als een bouwwerk voor 100+ jaar te zien. Waarbij ook rekening word gehouden met die evt badkuip/waterbed die niemand ooit op de panelen gaat zetten.
Ik ben met je eens dat als je zelf de inschatting niet kunt maken je misschien robuuster moet bouwen.

Zelf ben ik nu bezig ons bakhuis te verklussen en vind de trekspanten niet mooi. Teveel nu de v;iering verdwijnt. En twijfel dus of de muurplaat voldoende is om die krachten te spreiden als ik er om en om eentje weglaat.
Maar das een ander onderwerp.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
We praten in zoverre over verschillende dingen dat jij vanuit je architect perspectief geneigd lijkt alles als een bouwwerk voor 100+ jaar te zien. Waarbij ook rekening word gehouden met die evt badkuip/waterbed die niemand ooit op de panelen gaat zetten.
Ik ben met je eens dat als je zelf de inschatting niet kunt maken je misschien robuuster moet bouwen.

Zelf ben ik nu bezig ons bakhuis te verklussen en vind de trekspanten niet mooi. Teveel nu de v;iering verdwijnt. En twijfel dus of de muurplaat voldoende is om die krachten te spreiden als ik er om en om eentje weglaat.
Maar das een ander onderwerp.
Ik redeneer niet vanuit architectonisch perspectief, maar vanuit procedureel perspectief.
Alle bouwwerken worden op dezelfde normen getoetst en dan voldoet dit bij lange na niet, dus komen er vragen dan zit de TS in de problemen, vergunningvrij of niet.

En je zou het kunnen proberen met kreupele stijlen.... 😊
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
FDF201A6-5BEF-4D30-8C8E-76C31A05F576.jpeg1175C9C1-9559-4693-82A3-26537BDB9DDA.jpeg8427534C-A2A8-4779-9ACE-290EE43716E0.jpegD2F421A8-38C0-499B-9404-979FA53A96F3.jpeg

Constructief zijn carport en overkapping hetzelfde uitgevoerd.
Staanders zijn uit thermowood. Bij de carport zijn de lange liggers in douglas en korte in planken Noors grenen.
Bij de overkapping maakt de draagconstructie van de thermische zonnepanelen integraal deel uit van de staanders. De staanders zijn dubbel uitgevoerd vanwege constructieve redenen. Met minder hout een stijver geheel creëren en de liggers konden eenvoudig bevestigd worden. Schoren zitten er niet in.
 

Bijlagen

  • D14182A5-C391-4D5F-98E6-97CF4C49FE05.jpeg
    D14182A5-C391-4D5F-98E6-97CF4C49FE05.jpeg
    119,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
395
Dordrecht
Bekijk bijlage 128940Bekijk bijlage 128942Bekijk bijlage 128943Bekijk bijlage 128944

Constructief zijn carport en overkapping hetzelfde uitgevoerd.
Staanders zijn uit thermowood. Bij de carport zijn de lange liggers in douglas en korte in planken Noors grenen.
Bij de overkapping maakt de draagconstructie van de thermische zonnepanelen integraal deel uit van de staanders. De staanders zijn dubbel uitgevoerd vanwege constructieve redenen. Met minder hout een stijver geheel creëren en de liggers konden eenvoudig bevestigd worden. Schoren zitten er niet in.
Schoren heb je hier niet nodig, want het wordt stabiel gehouden door de aanligende bouwdelen. Vrij in het veld is een ander verhaal.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De belasting is wel gelijk maar voorspelbaar minder uniform. Daar houd de balkenschuif geen rekening mee. Als je rekent met 60 kg/m2 sneeuw belasting kan het met de 70x70 makkelijk uit. Of dat dynamisch ook goed gaat hangt ervan af hoe deugdelijk de schoring is uitgevoerd.
Als ik de balkenschuif invoer voor een dak zonder ballast (45 kg/m2), hart-op-hart van 488 mm en een overspanning van 340 cm., komt er een minimale balkhoogte van 145 mm uit (40x145 of 70x145) bij sterkteklasse C30. Azobe is iets sterker - volgens een snelle berekening mag het 0.87x balkhoogte van C30 zijn - zou dat nog steeds minimaal 40x125 moeten zijn.
En 45 kg/m2 vind ik al erg minimaal voor het eigen gewicht van de panelen plus extra (dynamische) belasting.

Ik gebruik een tool die gemaakt is om buiging te bepalen. Dat is een beetje oneigenlijk maar in de praktijk voldoet dat prima. Meer als toetsing van mijn inschatting.
2,5 mm continu had acceptabel geweest.
Alle berekeningen gaan uiteindelijk uit van een maximaal toelaatbare buiging, dat is niet uniek. De vraag is alleen welke veiligheidsfactor er vervolgens gehanteerd wordt op die berekening. Norm of niet, die veiligheidsfactor is er om een reden. Niet om constructies 100 jaar te laten staan, maar om te zorgen dat ze niet instorten op iets of iemand. Het geeft marge voor het geval er tóch een keer wat meer sneeuw valt, het wat harder waait, de balk niet helemaal perfect is, enzovoorts.
Natuurlijk hoeft het niet altijd zo strak; als de balkenschuif een balkhoogte van 135 mm aangeeft en de houthandel heeft alleen 125 mm liggen, dan zal dat wel loslopen. Maar een balk van 70x70 voor de overspanning van 340 cm is echt te licht voor dit doel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Of dubbelen met afstandshouders. Een aantal klossen er tussen om de weerstand tegen doorbuigen te verhogen.
Voor de liggers van 3400mm gaat dat niet werken. Daar wil je effectief de dubbele hoogte halen en moet je de twee delen over de volle lengte verlijmen.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Het verkorten van de overspanning heeft vele malen meer effect dan het verhogen van de stijfheid van de balk.

De stijfheid (E*I) en de overspanning (l) kun je zien in de vergeet-mij-nietjes.
 

Bijlagen

  • B3495BBA-7C98-4756-A655-BDD7ECE134B5.jpeg
    B3495BBA-7C98-4756-A655-BDD7ECE134B5.jpeg
    66,8 KB · Weergaven: 16
  • 82411F8B-D116-420A-BC5A-0E325337D054.jpeg
    82411F8B-D116-420A-BC5A-0E325337D054.jpeg
    99,7 KB · Weergaven: 18

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
@Clements, @AvdLinden, @mathieu, @Paul90, @Emilio, @Boktor026, @Arend b

Allen, Bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijk dat ik met het aanwezige donorhout qua maatvoering slecht uit de voeten kan. Naar aanleiding van de reacties heb ik het plan aangepast:

pergola2a.jpgpergola1a.jpg

Uitgaande van verkrijgbare azobeplanken van 4 of 5cm en de balkenschuif is bovenstaande maatvoering gekozen. De blauwe ligger kan ik niet uit de balkenschuif halen. Is die maatvoering realistisch? Graag verneem ik jullie kijk op dit plan. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik ben meer voorstander van je eerste plan. Bovendien had je daar al hout voor beschikbaar toch?
Als je bij het eerste idee de 3400 dubbelt en de staanders zoals mathieu heeft laten zien heb je volgens mij de beste oplossing
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Als ik het goed heb begrepen, komen er 2x6 panelen portrait op te liggen? Dan gaat dat niet passen op deze maatvoeringen. Of ik moet iets over het hoofd gezien hebben.
 

Twan van dijk

Actieve deelnemer
19 nov 2022
50
30
Voorhout
Azobé is een houtsoort die bij uitstek geschikt is voor constructies in en om het water. Wij gebruiken het altijd als regelwerk voor vlonders, beplanking voor beschoeïngen of damwanden. Het is een van de meest waterbestendige houtsoorten die ik ken. zonder water in de buurt trekt het alleen alle kanten op. Ik maak er om die reden dus nooit zichtwerk mee. Daarnaast is het onhandig zwaar voor een constructie in de lucht. Een goede keuze dus om voor een ander materiaal te gaan!

ik zou de schoren trouwens stotend tegen je palen monteren en dan het liefst iets inlaten. Zo langszij kunnen de krachten alleen maar via je schroeven opgevangen worden en dat gaat volgens mij niet goed..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.