Paaldans paal in de tuin

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Dan zit er niks anders op dan toch maar een gebouw(tje) er om heen te zetten zodat de paal ook aan bovenzijde bevestigd kan worden. Kan je ook les geven en entree vragen... :rolleyes:
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Betonpoer aan de bovenzijde vierkant 600x600 mm2 maken, bij goede zandgrond zou dat voldoende moeten zijn.

Nu wat mechanica
Bij horizontale belasting
Uitkragend M= F x L
Onder en boven vast M = 0,25 F x L
Dat scheelt een factor 4 bij dezelfde lengte
Bij op afstand langs de paal hangen scheelt het een factor 2 bij dezelfde lengte
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Je moet even die smily uit de link halen....

overigens had ik een filmpje verwacht van een paal die breekt of knikt.... Dat is nooit het geval dus!

Nee, maar ze zwiepen wel flink. En als je zo draait bovenin is de MPV kracht dus echt groot!
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Betonpoer aan de bovenzijde vierkant 600x600 mm2 maken, bij goede zandgrond zou dat voldoende moeten zijn.

Nu wat mechanica
Bij horizontale belasting
Uitkragend M= F x L
Onder en boven vast M = 0,25 F x L
Dat scheelt een factor 4 bij dezelfde lengte
Bij op afstand langs de paal hangen scheelt het een factor 2 bij dezelfde lengte

Begrijp ik nou goed dat je bedoelt een betonnen blok van 60x60 aan de bovenzijde bevestigen? Dat lijkt me wel gevaarlijker dan een paal die knakt haha
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Begrijp ik nou goed dat je bedoelt een betonnen blok van 60x60 aan de bovenzijde bevestigen? Dat lijkt me wel gevaarlijker dan een paal die knakt haha
Kwestie van interpunctie, geloof ik.
Nogmaals opletten dat de betonpoer in dit geval niet alleen normaal kracht moet overdragen, maar juist het moment wat optreed!
Zoek maar eens op windmolen fundaties, soortgelijk principe...
 
Laatst bewerkt:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Even nog een berekening:

Massa slachtoffer = 65 kg
Omwenteling 1 per seconde aangenomen uit de filmpjes
zwaartepunt afstand van paal 0,5 meter

4cf45a6189b9f79157111baeb69fba0204f2893a


Dit zou neerkomen op een uittredende kracht van 2566 N ......
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Even nog een berekening:

Massa slachtoffer = 65 kg
Omwenteling 1 per seconde aangenomen uit de filmpjes
zwaartepunt afstand van paal 0,5 meter

4cf45a6189b9f79157111baeb69fba0204f2893a


Dit zou neerkomen op een uittredende kracht van 2566 N ......

haha slachtoffer nog wel :D

Ik zal de tip van de vierkante poer tegen rick zeggen, en verder zal de ervaring het gaan leren ben ik bang ;)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Die was al besteld en dus nog steeds 2mm ;) ik ga er gewoon rekening mee houden dat ik de extreme zwiepjes niet op deze ga doen :)

ik weet niet op welke je plek je de paal in de tuin wel maken, maar je zou er over kunnen denken om dmv staalkabel de bovenkant te kunnen fixeren. bijvoorbeeld door 3 of 4 lijnen te spannen tussen de bovenkant van je paal en bijvoorbeeld een boom, de muur van je huis of dergelijks. dit zou je kunnen monteren met ogen in de muren en bomen en haken aan de kabels, wanneer je dan wilt trainen haak je de kabels in en span je ze met kabelspanners.

op deze manier heb je tijdens je training een stuk minder risico dat je paal knapt. In het voorbeeld filmpje zijn alle palen zowel aan de onderkant als aan de bovenkant gefixeerd. danwel met bouten en moeren of door druk kracht vanuit de paal.dit zorgt er voor dat zowel aan de boven als aan de onderkant van de paal geenspeling ontstaat. in jouw situatie heb je alleen de onderkant van de paal gefixeerd, de bovenkant is vrij. de krachten die normaliter kunnen worden verdeeld over 2 fixatiepunten moeten nu worden opgevangen door 1 punt. om het nog erger te maken. bij een paal van 300cm welke aan beide kanten is gefixeerd kan kan je in het midden veel meer kracht uitoefenen dan een paal die alleen aan de onderkant is gefixeerd.mijn schatting (zeker niet onderbouwd) is dat je alleen de eerste 100cm goed zal kunnen gebruiken.

vergelijk het met een rietje. hout het rietje met één hand aan de onderkant vast en trek aan de bovenkant horizontaal. hoeveel kracht heb je nodig om het rietje te buigen/te laten knikken. laat nu je vriend een ander rietje aan zowel de boven als onderkant vasthouden en ga dan trekken. je zult zien dat de laatste situatie een stuk meer kracht vraag om het rietje te laten buigen.

je kan je situatie van de paal ook vergelijken met een lantaarnpaal. ga een aan een lantaarnpaal hangen op een hoogte van 250cm maak een rondje naar beneden en voel aan of dit stevig is (let wel, een lantaarpaal is waarschijnlijk van heel ander materiaal en veel dikker gemaakt dan jouw bestelde paal) vandalisten krijgen deze ook zonder al te veel moeite om.
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
ik weet niet op welke je plek je de paal in de tuin wel maken, maar je zou er over kunnen denken om dmv staalkabel de bovenkant te kunnen fixeren. bijvoorbeeld door 3 of 4 lijnen te spannen tussen de bovenkant van je paal en bijvoorbeeld een boom, de muur van je huis of dergelijks. dit zou je kunnen monteren met ogen in de muren en bomen en haken aan de kabels, wanneer je dan wilt trainen haak je de kabels in en span je ze met kabelspanners.

op deze manier heb je tijdens je training een stuk minder risico dat je paal knapt. In het voorbeeld filmpje zijn alle palen zowel aan de onderkant als aan de bovenkant gefixeerd. danwel met bouten en moeren of door druk kracht vanuit de paal.dit zorgt er voor dat zowel aan de boven als aan de onderkant van de paal geenspeling ontstaat. in jouw situatie heb je alleen de onderkant van de paal gefixeerd, de bovenkant is vrij. de krachten die normaliter kunnen worden verdeeld over 2 fixatiepunten moeten nu worden opgevangen door 1 punt. om het nog erger te maken. bij een paal van 300cm welke aan beide kanten is gefixeerd kan kan je in het midden veel meer kracht uitoefenen dan een paal die alleen aan de onderkant is gefixeerd.mijn schatting (zeker niet onderbouwd) is dat je alleen de eerste 100cm goed zal kunnen gebruiken.

vergelijk het met een rietje. hout het rietje met één hand aan de onderkant vast en trek aan de bovenkant horizontaal. hoeveel kracht heb je nodig om het rietje te buigen/te laten knikken. laat nu je vriend een ander rietje aan zowel de boven als onderkant vasthouden en ga dan trekken. je zult zien dat de laatste situatie een stuk meer kracht vraag om het rietje te laten buigen.

je kan je situatie van de paal ook vergelijken met een lantaarnpaal. ga een aan een lantaarnpaal hangen op een hoogte van 250cm maak een rondje naar beneden en voel aan of dit stevig is (let wel, een lantaarpaal is waarschijnlijk van heel ander materiaal en veel dikker gemaakt dan jouw bestelde paal) vandalisten krijgen deze ook zonder al te veel moeite om.

Bedankt voor de tip, helaas staat de paal redelijk vrij. Er is wel een boom aan 1 kant, maar het lijkt me niet zoveel nut hebben om hem maar aan 1 kant te bevestigen toch?
De mobiele platforms en 'tuinpalen' zitten ook alleen aan de onderkant vast, om je een idee te geven: http://www.danspalen.com/Webwinkel-Category-2977915/C&S-Stage.html
Ik weet dus niet of de paal hiervan in 2 of 3 mm is uitgevoerd.

Bij 'spins' zet je het gewicht meestal met een hand op ca. een meter en de andere op hooguit 2 meter. Die zijn het meest belastend voor de paal (voorbeeld: https://youtu.be/MyOmA5Q62l0). Bovenin is meer voor de klim en krachtoefeningen, je komt dan niet ver van de paal af.

We hebben nu het idee om er een smallere buis in te schuiven, een steigerpijp ofzo. Zou dat nog zin hebben en wat extra stabiliteit geven?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Op tv bij talentenshows zie je ze wel eens voorbij komen. Op podia staan die palen altijd los erop. Schoren heeft niet veel zin, je moet de staalkabels héél strak gaan trekken, aan een boom gaat dat sowieso niet werken. Ze zitten waarschijnlijk ook in de weg tijdens het "spelen".

Die paal op die webshop weegt 65kg. Zulke spectaculaire krachten komen er dus niet op. Als je die voetplaat (constructie) in beton zou storten, zal dat in de grond echt wel voldoende zijn. Mits de ondergrond ertegen kan.

Wat betreft die 2mm wanddikte. Als die palen ook bedoeld zijn om aan de onderkant in te klemmen (dus niet in het plafond te monteren), wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen? Een steigerbuis erin zou ik niet doen, zorgt er bijvoorbeeld voor dat het allemaal sneller gaat roesten. Laat de paal aan de bovenkant dichtlassen.

Vraag me af, worden palen niet (soms) draaiend gemaakt?
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Op tv bij talentenshows zie je ze wel eens voorbij komen. Op podia staan die palen altijd los erop. Schoren heeft niet veel zin, je moet de staalkabels héél strak gaan trekken, aan een boom gaat dat sowieso niet werken. Ze zitten waarschijnlijk ook in de weg tijdens het "spelen".

Die paal op die webshop weegt 65kg. Zulke spectaculaire krachten komen er dus niet op. Als je die voetplaat (constructie) in beton zou storten, zal dat in de grond echt wel voldoende zijn. Mits de ondergrond ertegen kan.

Wat betreft die 2mm wanddikte. Als die palen ook bedoeld zijn om aan de onderkant in te klemmen (dus niet in het plafond te monteren), wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen? Een steigerbuis erin zou ik niet doen, zorgt er bijvoorbeeld voor dat het allemaal sneller gaat roesten. Laat de paal aan de bovenkant dichtlassen.

Vraag me af, worden palen niet (soms) draaiend gemaakt?

Rick had wel van die steigerbuis afsluitdopjes gevonden, die willen we er sowieso bovenop zetten inderdaad.
Ja een paal kan je vaak op 'spinning' zetten. Door middel van 2 imbus schroefjes kan je hem beneden losmaken en dan draait deze. In de tuin is dus een static pole, die hoeft niet op spinning te kunnen en is puur voor te oefenen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou toch als ik jullie was kijken of je rondhout kan vinden wat precies in de paal past. Waarom hout, omdat dit niet statisch zoals beton en daardoor iets kan meeveren met de bewegingen van de paal, voor werken van het hout hoef je verder niet bang te zijn. Kosten van een zo'n stuk hout wegen ook niet op tegen de kosten van een gebroken nek, mocht de paal per ongeluk toch een keer knikken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.