Overweging houtkacheltje/verwarming werkplaats

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.238
85
ik zou in een schuur waar je hout bewerkt geen een enkelwandige pijp gebruiken.
die kunnen heel erg heet worden
ik heb ooit een salamander in de schuur gehad toen ik daar een harsrijke houtsoort in had gaf de pijp op een gegevensmoment licht is goed afgelopen maar was wel ff spannend.

het handigste goedkoopste is m.i. een aftakking van je cv als je een klein schuurtje hebt.
maar daar is die van de ts te groot voor
Een koude kachel moet altijd even op gang komen voordat hij goed trekt.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
120
36
Staphorst
Goed punt verzekering en hout kachel voor al als er een rieten dak in de beurt is of ander brandbaar spul
Denk ook aan het schoon Maken van de binnenkant van de pijp hoe gemakkelijk kan je er bij ,van boven of onder,

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
2.551
153
Emst
Ik stook van fijn zaagsel, brand daar 8 uur op een vulling, tot allerlei schoon hout en houtkrullen.
Op dit moment gaat s,ochtend even de brand erin om de schuur droog te houden en om een uur of 12 is hij weer uit.
Omdat de buurman een hoge schuur gebouwd heeft wordt de schoorsteen nog verhoogt.
Hij wordt elk jaar geveegd.

IMGP4559.jpgIMGP4562.jpg

• Leuk
Waarderingen: Athanor

klusrob

Actieve deelnemer
27 jun 2011
664
195
Omgeving Eindhoven
Het is me een raadsel waarom Nederland niet vol zwerfvuil ligt met dergelijke tarieven
Mijn collega, boswachter in het westen van Brabant, denkt daar wel anders over. Hij en zijn team zijn wekelijks bezig met het opruimen van dumpingen. Nu is het grootste deel daarvan wel niet hetgene dat je zomaar kan inleveren op de milieustraat (afval van een specifiek groen plantje en vaten met een niet nader te noemen chemisch goedje :unsure:), maar hij vind ook genoeg bankstellen en ander afval...

Het tarief verschilt ook per gemeente. Bij ons betaal je zelfs voor snoeiafval, maar in de buurgemeente is bijna alles gratis (maar zijn de gemeentelijke belastingen wel een stuk hoger, dus wordt het op een andere manier toch betaald).

Niet de meest groene en zeker geen permanente oplossing, maar voor tien euro een goed werkende krachtstroomkachel is een hele goeie deal vind ik. Zit ik deze winter in ieder geval warm.
Dat is zeker een mooie kachel om het aangenamer te krijgen als je aan het werk bent. Gebruikt inderdaad wel veel stroom. Smeer je het lager in je electriciteitsmeter regelmatig door? :p

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
2.968
286
Het land van Maas en Waal
Het is me een raadsel waarom Nederland niet vol zwerfvuil ligt met dergelijke tarieven

Wij hebben hier te maken met de AVRI, een van de duurste, zo niet de duurste, afvalverwerkers.
Ik woon in het buitengebied en ik kan wekelijks de app van onze gemeente gebruiken om illegaal gestort afval te melden.

Ik kan dat asociale gedrag niet goed praten, maar weet wel dat die hoge prijzen daar mede debet aan hebben.

trigger

Actieve deelnemer
15 jun 2020
492
180
Mijn collega, boswachter in het westen van Brabant, denkt daar wel anders over. Hij en zijn team zijn wekelijks bezig met het opruimen van dumpingen. Nu is het grootste deel daarvan wel niet hetgene dat je zomaar kan inleveren op de milieustraat (afval van een specifiek groen plantje en vaten met een niet nader te noemen chemisch goedje :unsure:), maar hij vind ook genoeg bankstellen en ander afval...

Het tarief verschilt ook per gemeente. Bij ons betaal je zelfs voor snoeiafval, maar in de buurgemeente is bijna alles gratis (maar zijn de gemeentelijke belastingen wel een stuk hoger, dus wordt het op een andere manier toch betaald).

Dat is zeker een mooie kachel om het aangenamer te krijgen als je aan het werk bent. Gebruikt inderdaad wel veel stroom. Smeer je het lager in je electriciteitsmeter regelmatig door? :p
Ik heb 8.2kw op mijn garagedak liggen dus ik hoop vooralsnog terug te blijven leveren ;).

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
67
31
Mijn werkplaats is 6x10m en ik heb er een houtkachel in staan. Ik woon in een buitengebied dus geen rook overlast voor de buren. De kachel staat in het midden van de ruimte met een rechte pijp omhoog door het dak zodat de schoorsteen minimaal 50cm boven de nok uitsteekt. Werkt super goed, na een uurtje stoken is de ruimte aangenaam warm en de vochtigheid verdreven. Ik stook afzaagsels aangevuld met eiken haardhout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.