Ovale tafel in amerikaans esdoorn

A

Athanor

Guest
Schuren en lakken

@Jaap
Dat zie ik als een hele erkenning:eek: het is alleen jammer dat een topic in de eregalerij op slot gaat.... Voorlopig maar even ruimte voor reacties lijkt me:)

@SyncA
Dank, bij deze de uitnodiging aan jou om ook een uitdagend werkstuk aan te pakken! Het forum en het lezen van Fine Woodworking en Furniture & Cabinetmaking heeft me ook veel geleerd:D.

Ondertussen het onderstel en de onderkant van het blad een keer met Trea Lix parketlak in gerold en daarna even flink geschuurd omdat de vezels nog wat willen opzwellen. Inmiddels alles een tweede keer in de lak gezet. Ik ben toch maar even naar de verfgroothandel gegaan om een grote professionele kwast te kopen voor watergedragen lak. Het eierschaal resultaat van de roller beviel me niet:(. Nu moet ik goed waken om geen kwast aanzetten te krijgen, dus lekker dik opzetten, snel uitsmeren en niet door de al drogende delen vegen..... Dit vind ik best lastig hoor! Hebben jullie nog tips???


Fons

image.jpg

image.jpg
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Fons, dat komt eraan. moet eerst mijn freestafel maken (zou dit weekend moeten lukken) en dan begin ik eraan.

m'n eerste ontwerpje is af, een kastje wat het handenwassertje(het witte ding bovenop) voor bij het toilet moet gaan dragen. De paneeltjes heb ik trouwens al gemaakt. was m'n eerste poging om hout te herzagen (van 28mm dik ruw naar 2x 11mm dik geschuurd) en is al bij al heel goed gelukt, al zeg ik het zelf.


toiletsink.jpg

Eens ons huis bemeubeld is en er deuren instaan zal ik hopelijk de nodige finesse en ervaring hebben om aan nieuwe uitdagingen te beginnen.

Groetjes

P.S.: Heb jij een papieren of digitaal abonnement op fine woodworking? Dat zegt me wel wat.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Kijk een aan! dat leent zich straks wel om in een afzonderlijk topic te presenteren. Kun je gelijk allerlei vragen in kwijt.

Ik lees al een jaar of 12 het blad via een papieren abonnement en heb al een jaar of ze het online abonnement erbij, vooral ook voor de toegang tot de archieven en bijbehorende zoekfunctie. Er is nu een uitstekend online leesvoorziening, waarbij je het blad prima kunt lezen. Indien nodig kun je dan artikelen printen (PDF). Ik vind het echter prettig om in de tuinstoel af en toe een gedrukte versie te kunnen doorlezen/bladeren.:D


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ja dat netjes lakken is nog een kunst. Bij verschillende temperaturen en vochtigheidsgraden zal je je techniek moeten aanpassen. Veel oefenen baart kunst. Maar rollen zou ook moeten kunnen. Ook rollen en dan kwasten wordt ook wel eens gedaan.
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Dat topic komt eraan. Maar alles op z'n tijd. Er hebben nog andere dingen prioriteit dus het zal een beetje tussendoor moeten gebeuren.

Wat fine woodworking betreft. Ik hoop het digitaal abonnement alleen te kunnen nemen. Zag die optie niet zo direct staan. Maar ga het straks nog eens uitzoeken als ik achter een pc zit.
 
A

Athanor

Guest
Op de homepage rechts bovenin op online membership klikken, dan kun je een 14 daags proefabonnement nemen en daarna beslissen.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Ja dat netjes lakken is nog een kunst. Bij verschillende temperaturen en vochtigheidsgraden zal je je techniek moeten aanpassen. Veel oefenen baart kunst. Maar rollen zou ook moeten kunnen. Ook rollen en dan kwasten wordt ook wel eens gedaan.

Ik ben nu aan het oefenen geweest met een grote kwast op de onderkant van de tafel, valt me niet tegen hoe dat er uit komt, vooral niet te zuinig opzetten merk ik en snel werken is belangrijk. Maar het is niet mijn sterkste punt.....

Fons

- - - Updated - - -

Hee, grappig: kwasten en dan rollen ken ik wel, die gebruik ik ook zelf wel. Eerst dik horizontaal opkwasten en dan verticaal rollen om te verdelen. Maar deze volgorde ken ik niet. Wat is het voordeel ervan?

Vooral het sinaasappel-effect voorkomen lijkt me.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
eeuh SyncA neem aan dat het een sketchup tekening is dus als je wilt smijt dat er even op wil erg graag mee gluren ;-)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dat lijkt mij een prima idee !! maar dat was SyncA toch al van plan toch ...
we gluren met zijn allen graag mee :D wij houden van mooie schetsen ....worden helemaal blij van foto's ....enne euforisch van youtube filmpjes ( okay ik dan ) :D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben toch maar even naar de verfgroothandel gegaan om een grote professionele kwast te kopen voor watergedragen lak. Het eierschaal resultaat van de roller beviel me niet:(.

Wat voor rollers heb je gebruikt Fons? Ook daarin zit nog heel wat kaf tussen het koren... Een goede roller (zeker niet die foam-dingen...) scheelt een heel stuk.

Mijn ervaring is - zeker als het warm is - dat watergedragen lakken wel erg snel drogen. Ik gebruik toch altijd nog het liefst de alcyd-lakken. Alle nadelen ervan ten spijt, voorla op grotere werkstukken werkt het veel prettiger omdat het een iets langere droogtijd heeft en beter vloeit.

Succes met de laatste loodjes !
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is niks mis met schuimrollers, alle hoogglans in ons huis en de polyester DD lak op de boot zijn er met een schuimroller opgezet. De boot is overigens door een goede vriend geschilderd, die dat beroepshalve ook doet en altijd met schuimrolletjes schildert. Het voordeel van een roller is de betere verfverdeling (zeker voor de minder geoefende schilder) waarmee je zakkers voorkomt. Met DD lak kun je na het roller er niet meer met de kwast aankomen, dat blijf je zien. Met wat oudere typen lak ging men bij b.v. boten na het rollen er met een mooie kwast alleen met het puntje er nog een keer doorheen, van boven naar beneden. Dit om te voorkomen dat er horizontale "richeltjes" verf blijven staan waar zich vuil aan hecht en het gaf ook een mooie verdeling van het oppervlak. Epoxy rol ik wel met een veloursrolletje, de schuimpjes gaan dan stuk.
Maar bij deze tafel zou ik gaan rollen. Wil je een super hoogglans strakke afwerking, dan moet je een aantal lagen lak opbrengen en na een weekje uitharden de oneffenheden in de lak terugschuren en dan polijsten. Het is wel een beetje werk natuurlijk ;) .

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Deze draad volg ik al vanaf het begin met veel plezier. Wat een mooi hout, wat een mooie tafel en wat leuk om je werkwijze te kunnen zien, geweldig, dank je wel voor het posten!

Op het stuk van afwerken: Ik heb een vreselijke hekel aan schilderen en lakken, het wordt nooit precies zoals ik het hebben wil. Iedereen staat vaak oooh en aah te brullen bij mijn werkstukken maar het enige wat ik dan zie zijn de stofjes en de druipers in mijn schilderwerk, vreselijk!

Juist omdat ik het geen fijn werk vind heb ik er op een gegeven moment een paar weken een hobby van gemaakt en heb gezocht naar de manier van verf opbrengen die mij het beste ligt. Dat blijkt toch steeds weer de roller te zijn als het watergedragen verf of lak betreft. Meestal een schuimroller (ik koop ze nu per 50 bij Ecotools, die zijn prima) die ik weggooi na één keer gebruiken. Bij grote vlakken gebruik ik echt alleen de roller, bij kleinere werkstukken met hoekjes en gaatjes gebruik ik er een kwast bij. Dik opbrengen en snel, vinnig, uitrollen, daarna meteen met lange halen over het nog goed natte oppervlak. Als de laag dik genoeg is vloeit de verf of lak mooi uit. Altijd "nat-in-nat" werken, dus steeds een relatief klein stuk opzetten, deels afmaken behalve de rand waar je wil aansluiten. Die rand neem je dan weer mee bij je volgende vlak. Tussen de lagen kort schuren met 240, na het schuren met een vochtig doekje afnemen.

De laatste laag doe ik dan met een velourrollertje, waarmee ik een heel dunne laag opbreng die (Jaap zei het al) eventuele belletjes voorkomt. Zo'n rollertje gebruik ik ook als ik een oppervlak voorzie van een beschermende laklaag over bijvoorbeeld een verfoppervlak dat ik veroudert heb met een patinamedium of iets dergelijks. De afwerklaag wordt dun maar kan mooi glad opgebracht worden. De veloursrollers spoel ik goed schoon en gebruik ik steeds opnieuw, met sommige van die rollers doe ik al jaren! Ik ben fan van de oranje gekleurde veloursrollers van de Praxis :eek::rolleyes: Betaalbaar en echt goed.

Watergedragen verf of lak niet in warm weer en zeker niet in de zon verwerken, hoe trager het droogt hoe beter. Als je binnen kan werken heb ik gemerkt dat een hoge vochtigheid in de lucht meehelpt om een strak oppervlak te krijgen omdat de verf dan mooier uitloopt. Ik laat de waterkoker in mijn werkplaatsje flink werken voor ik ga schilderen of lakken (ik meet dan niks, maar ga er van uit dat het de luchtvochtigheid verhoogt) Tegen het stof probeer ik vooraf goed te stofzuigen en vlak voor het schilderen de ruimte stevig door te laten waaien om dan als laatste met een nevelspuit flink door de ruimte te gaan waardoor (heb ik het idee) veel stof tijdelijk neerslaat. Tijdens het drogen uit de buurt blijven, zeker het eerste uur, om opstuivend stof te voorkomen. Stof wat daarna neerkomt kan je er gewoon afvegen.

Tussen de lagen wacht ik minimaal twaalf uur, meestal een dag. Hoe dieper ingedroogd, hoe beter oneffenheden kunnen worden weggeschuurd indien nodig. Is het niet naar mijn zin dan schuur ik de hele troep er weer af en begin opnieuw. Stukjes corrigeren geeft een lelijke afwerking, je blijft het altijd zien vind ik.

Bovenstaande is mijn werkwijze voor watergedragen verf, voor andere soorten verf, lak of andersoortige afwerkingen gebruik ik weer andere technieken.

Succes!!

Groet, Rob.

PS: die schuimrollers gooi ik weg omdat ze niet echt 100% schoon te krijgen zijn, waardoor ze toch al snel een tekening achterlaten in de verflaag.Vind het geen fijn gevoel om steeds rollers weg te mieteren maar een slechte afwerking vind ik nog erger! De truc met de roller in plasticfolie in de ijskast vind ik bij watergedragen verf ook geen oplossing, je ziet het in de verflaag. Als iemand een goede manier weet om schuimrollers wel echt goed schoon te krijgen zonder tien emmers water te gebruiken dan hoor ik het graag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy
A

Athanor

Guest
Beste mensen, dank voor jullie adviezen!!! Wel enig verschil in inzicht in de te gebruiken soort roller merk ik:rolleyes: Mijn eerste aanpak was met een klein velours rollertje(wit) dat gaf mij wat te veel sinaasappelhuid.... De schuimrollertjes werkten beter, die heb ik deels op de poten gebruikt. Het voordeel van de kwast die ik nu heb is dat ik heel snel een flinke laag kan opzetten en uitsmeren. De derde laag die ik op de onderkant heb gestreken ziet er behoorlijk uit, bij bepaalde zichthoek kun je vaag wat kwaststrepen zien. Ik denk dat mijn werkplaats toch behoorlijk droog is, want de lak is behoorlijk snel droog, dat duurt zeker geen uur.

@Heckemann
Rob, fijn dat je zo'n uitgebreid exposé geeft over je werkwijze!! Ik vraag me af of ik bij een laatste dunne laag in mijn omstandigheden niet te snelle droging krijg, waardoor ik bij de volgende strook al door drogende lak rol. Het veloursrollertje heb ik niet gekozen omdat die voor alkyd lakken bedoelt lijkt, maar tsja, waarom zou ik me aan die voorschriften moeten houden:confused: ga toch maar een paar kopen!

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die laatste laag is oefenen, Fons. Heel snel en toch zorgvuldig werken, niet echt mijn fort maar het lukt me nu wel, na veel proberen. Het minst leuke werk van al mijn bezigheden, ook al worden de resultaten steeds weer een stukje beter.

Ik vergeet nog wat, ook zo'n heet hangijzer: staand of liggend? Ik doe de eerste lagen allemaal liggend, want dikkere lagen dus sneller kans op zakkers. Er komt dan wat meer stof op, maar dat schuur je er makkelijk en snel uit. De laatste laag staand, want die laag is dun en dan komt er nauwelijks stof op.

En, voorschriften zijn er om (op verantwoorde wijze, sprak de oude man) te overtreden natuurlijk! Kost soms wel wat, maar hoe leuk is het niet om soms tegen beter weten in iets te proberen en dan te ontdekken dat het geweldig werkt? Of niet, maar dan weet je het in ieder geval uit eigen ervaring ;)

Groet, Rob.
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Zonder er veel ervaring mee te hebben en dus weinig duidende commentaar te kunnen geven. Je kan vernis ook verdunnen en dit op verschillende manieren met verschillende doelen, voor een langere verwerktijd en beter uitlopen, met white spirit; Of voor een snellere droogtijd en dus minder last van ingesloten stof, met alcohol. Ook verdunnen met olie kan maar dat lijkt me niet echt voor dit project. Met verdunde vernis kan je ook genre politoeren en op die manier een egaler eindbeeld krijgen. (A Simple Varnish Finish - The Wood Whisperer)
 
A

Athanor

Guest
Ik waardeer je aanvulling, maar we hebben het hier over watergedragen PU parketlak. De Trae Lix brochure geeft expliciet aan niet te verdunnen:rolleyes:


Fons
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Met water verdunnen dan? (Heb even de datasheet erbij gehaald en daar staat dat het waterverdunbaar is)

Ik dacht dat het over polyurethaan vernis ging. Wat die waterdragende juist inhoud snap ik niet (PU is niet wateroplosbaar, dus dit is een emultie?) Iemand een link met een duidelijke uitleg hierover?

En is wat jullie lak noemen hetzelfde als wat wij vernis noemen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.